Kulturdepartementet
legger i proposisjonen frem et forslag til ny åndsverklov. Forslaget
til ny lov skal erstatte gjeldende åndsverklov (lov 12. mai 1961
nr. 2 om opphavsrett til åndsverk mv.).
De mange endringer
som har blitt foretatt i gjeldende lov siden 1961, gjør at den i
dag fremstår som fragmentert og vanskelig tilgjengelig. I forslaget
til ny lov er både språk og struktur gjennomgått. Hensikten har vært
å modernisere og forenkle loven, slik at den blir et mer effektivt
og lettere anvendelig verktøy for alle dens brukere. Selv om gjeldende
lov gjennom tre større endringer de siste tre årene har blitt tilpasset
den digitale utviklingen, skjer utviklingen så fort at ytterligere
tilpasninger er nødvendig også i den nye loven.
Den nye åndsverkloven
vil i forhold til gjeldende lov innebære endringer både når det
gjelder språk og struktur, og også materielt sett. Hovedreglene
og prinsippene som gjeldende lovgivning er bygget på, vil imidlertid
videreføres. Et hovedmål med åndsverkloven – både gjeldende og ny
lov – er å sikre rettighetshaverne inntekter. Loven er et sentralt
virkemiddel for regjeringens mål om at skapende og utøvende kunstnere
i større grad skal kunne leve av sin virksomhet, og at det skal
legges til rette for investeringer i kreativt innhold. Hensynet
til rettighetshaverne skal imidlertid balanseres mot brukernes og
samfunnets interesse i å ha tilgang til åndsverk. Forslaget til
ny lov tar sikte på å klargjøre og forenkle reglene for bruk av
åndsverk, basert på at det skal være en rimelig balanse mellom de
interesser loven skal ivareta.
Med mål om større
grad av klarhet og oversikt foreslås den nye loven bygget opp noe
annerledes enn gjeldende lov. Først behandles de rettigheter som
loven gir. I nytt kapittel 1 finnes grunnleggende bestemmelser om opphavsrett
(tilsvarer gjeldende første kapittel). I dette kapitlet inntas også
som ny § 1 en bestemmelse om lovens formål. Nytt kapittel 1 omfatter
i tillegg reglene i gjeldende fjerde kapittel om opphavsrettens
vernetid, mens kapittel 2 inneholder regler om rettighetene til
utøvende kunstnere og produsenter m.fl. (tilsvarer gjeldende femte
kapittel). Rettighetene i nytt kapittel 2 omtales ofte som nærstående
rettigheter. Regler om rettighetenes avgrensning og forvaltning
av rettigheter ved avtalelisens mv. foreslås inntatt i nytt kapittel
3 (tilsvarer gjeldende andre kapittel). Kapittel 4 i den nye loven inneholder
regler om opphavsrettens overgang mv. (tilsvarer gjeldende tredje
kapittel). I kapittel 5 inntas bestemmelser om straff og erstatning
mv. (tilsvarer gjeldende sjuende kapittel), mens tiltak ved inngrep
i opphavsrett m.m. på Internett fremgår av kapittel 6 (tilsvarer
gjeldende kapittel 7a). Bestemmelser til vern for tekniske beskyttelsessystemer
og elektronisk rettighetsinformasjon er inntatt i kapittel 7 (tilsvarer
gjeldende kapittel 6a), kapittel 8 inneholder forskjellige bestemmelser
(tilsvarer gjeldende sjette kapittel). Bestemmelser om lovens rekkevidde
fremgår av kapittel 9 (tilsvarer gjeldende åttende kapittel) og
sluttbestemmelser av kapittel 10 (tilsvarer gjeldende niende kapittel).
Flere av de foreslåtte
materielle endringene er begrunnet i hensynet til de opprinnelige
rettighetshavere (dvs. de skapende og utøvende kunstnere) som ofte
vil være den svakere part i kontraktsforhandlinger. For å styrke
disse rettighetshavernes stilling foreslås i kapittel 4 om opphavsrettens
overgang innført flere nye regler. Når rettigheter overdras til
bruk utenfor forbrukerforhold, har den opprinnelige rettighetshaveren
etter forslaget til ny lov krav på et rimelig vederlag fra erververen.
Ved vurderingen av hva som utgjør rimelig vederlag, skal det bl.a.
legges vekt på hvilke rettigheter som overdras, hva som er vanlig
på området, og de konkrete forhold som gjør seg gjeldende. Det foreslås
også å lovfeste det til nå ulovfestede prinsipp om at opphavsrett til
verk skapt i arbeidsforhold og oppdragsforhold, i mangel av annen
avtale, anses overgått til arbeids-/oppdragsgiveren i den utstrekning
det er nødvendig og rimelig for at arbeids-/oppdragsforholdet skal
nå sitt formål. Det foreslås også uttrykkelig lovfestet at opphaveren
ikke skal anses for å ha overdratt en mer omfattende rett enn det
avtalen klart gir uttrykk for (spesialitetsprinsippet).
Videre foreslås en
ny og mer teknologinøytral avtalelisensbestemmelse for klarering
av rettigheter til audiovisuelt innhold og radioproduksjoner. I
tillegg til å legge til rette for klarering av nye former for bruk,
erstatter den nye klareringsbestemmelsen også de gjeldende avtalelisensene
som i dag finnes i §§ 30, 32 og 34. Forslaget til ny bestemmelse
er basert på at avtalelisensen ikke bør begrenses til bestemte former
for teknologi. Den nye bestemmelsen legger til rette for bruk av
avtalelisens uavhengig av hvordan tilgjengeliggjøringen skjer, men
vil ikke gjelde for klarering av offentlig fremføring og overføring
av lydopptak. Der foreslås gjeldende § 45b videreført i ny § 21.
Imidlertid vil hovedregelen fortsatt være at rettigheter klareres
individuelt ved direkte avtaler med rettighetshaverne, slik at den
nye avtalelisensbestemmelsen ikke vil gjelde for bruk der det er
inngått avtale direkte med rettighetshaveren.
Forslaget viderefører
gjeldende hovedregel om at den enkelte internettbruker som surfer
på Internett, ikke skal ha noe ansvar etter åndsverkloven, selv
om materiale hun eller han ser på er ulovlig lagt ut. Men fra denne
hovedregelen foreslås det nå et unntak. Det blir ulovlig å strømme
film og andre åndsverk der det er åpenbart at materialet er ulovlig
lagt ut. I tillegg er det et vilkår at bruk fra den ulovlige kilden
er egnet til å skade rettighetshavernes økonomiske interesser i
vesentlig grad. Straff og erstatning kan bare ilegges ved forsettlig overtredelse
av bestemmelsen. De strenge vilkårene som kreves før bestemmelsen
kan komme til anvendelse, sikrer at bestemmelsen ikke kommer i strid
med ytrings- og informasjonsfriheten. Slik situasjonen er i dag,
vil bestemmelsen f.eks. omfatte film som er gjort tilgjengelig på
Internett for strømming uten rettighetshavernes samtykke. Brukere
som oppsøker slike ulovlige tilbud og ser filmer gratis, selv om
de er vel vitende om at filmene ulovlig er gjort tilgjengelig på
Internett – og at den ulovlige tjenesten påfører rettighetshaverne
tap, vil kunne komme i ansvar. Presiseringen om strømming fra ulovlig
kilde foreslås inntatt i bestemmelsen om opphavsrettens innhold
i § 3.
For øvrig foreslås
rettighetshavernes eneretter videreført uten materielle endringer.
I retten til tilgjengeliggjøring for allmennheten foreslås det imidlertid
inntatt en ny «underkategori» som gjelder «overføring til allmennheten»
av åndsverket. Det tilsiktes med dette ingen realitetsendringer
i og med at slik overføring etter gjeldende rett er omfattet av
eneretten til offentlig fremføring. Etter den nye bestemmelsen vil
en rettighetshaver ha enerett til tilgjengeliggjøring for allmennheten
av verket ved offentlig (1) visning og (2) spredning av eksemplar,
ved (3) offentlig fremføring og (4) overføring til allmennheten
av verket. Forslaget er begrunnet i særlig to hensyn. For det første
bør ikke fremføringsbegrepet omfatte så mye at det ikke lenger er
samsvar mellom lovspråket og hva som er naturlig etter alminnelig språklig
forståelse. For det andre vil innføringen av begrepet i loven legge
bedre til rette for å relatere EU-domstolens praksis til norsk rett.
Videre foreslås det
at regelen om kopiering til privat bruk videreføres. Kompensasjonsordningen
som forvaltes av Norwaco for slik kopiering, foreslås utvidet til også
å omfatte visuelle og litterære verk.
Det klargjøres i
loven at f.eks. visning av film i klasseromsundervisning er tillatt
fri bruk fordi fremføringen anses å skje innenfor det private området.
Også reglene om medias
adgang til å gjengi verk med omtale av dagshending foreslås forenklet
og utvidet, slik at verk kan gjengis ikke bare ved film og kringkasting,
men på de plattformer som i dag er aktuelle for medias nyhetsformidling.
Av hensyn til nyhetsformidlingen foreslås det også at flere typer
verk enn i dag kan gjengis mot vederlag ved omtale av en dagshending.
I den nye loven foreslås
dessuten at «opphaver» benyttes som nytt kjønnsnøytralt begrep for
den gjeldende betegnelsen «opphavsmann». I proposisjonen har opphaver
blitt brukt i forslaget til ny lov og i departementets merknader/vurderinger,
mens opphavsmann har blitt beholdt i omtalen av gjeldende rett.
Det foreslås også
endringer i straffe- og erstatningsreglene. Endringene tilsvarer
i stor grad den harmonisering av håndhevingsreglene i lovgivningen
om industrielt rettsvern som ble foretatt i 2013, jf. Prop. 81 L
(2012–2013). Endringene innebærer at straffebestemmelsen som omhandler
ordinær straff i den nye åndsverkloven, forenkles. Skyldkravet om
uaktsomhet tas bort, slik at det kun er de forsettlige lovbruddene
som kan idømmes straff. På den annen side utvides den ordinære strafferammen
til bøter og fengsel inntil ett år. I erstatningsbestemmelsene foreslås
endringer som vesentlig styrker rettighetshavernes rett til vederlag
og erstatning. Som etter gjeldende rett kan også uaktsom overtredelse
være erstatningsbetingende. Unntak gjelder for nedlasting og strømming
fra ulovlig kilde, hvor også erstatningsansvar vil være betinget
av forsett.
Kongens gjeldende
kompetanse til å gi nærmere regler i forskrift foreslås lagt til
departementet der dette antas å være mest praktikabelt.