Dokument 8:111 S (2017-2018)
– representantforslag om gransking og tiltak for å forhindre dobbeltroller
i offentlig barnevern
Jeg viser til brev
av 9. februar 2018 fra Familie- og kulturkomiteen, med oversendelse
av representantforslag 8:111 S (2017-2018) fra stortingsrepresentantene Freddy
André Øvstegård, Petter Eide og Karin Andersen. Komiteen ber om
departementets vurdering av forslaget.
Stortingsrepresentantene
Freddy André Øvstegård, Petter Eide og Karin Andersen har fremmet
følgende forslag:
-
1. Stortinget ber regjeringen nedsette
et offentlig utvalg som skal granske dobbeltroller i det kommunale
barnevernet der ansatte i barnevernet også har roller i private
barnevernsaktører som selger eller har solgt barnevernstjenester
til det offentlige, og hvilken påvirkning dette kan ha hatt, samt
vurdere om gjeldende lovverk er tilstrekkelig, hvordan dette etterleves
og videre vurdere behovet for styrking av lovverket.
-
2. Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å sikre at ansatte i det offentlige barnevernet ikke
har kommersielle interesser og mulighet for rolleblanding.
Jeg vil
innledningsvis understreke at barnevernet er avhengig av tillit
for å kunne ivareta sitt samfunnsoppdrag. Det er i seg selv ikke
noe i veien for at barnevernansatte samtidig har tilknytning til
en privat aktør som yter tjenester eller tiltak i barnevernet, men
det er alvorlig dersom det skapes tvil om hvorvidt barnevernets
avgjørelser er basert på barnevernfaglige vurderinger og hensynet
til det enkelte barnet, eller om det er tatt utenforliggende eller
usaklige hensyn.
Under bakgrunnen
for forslaget har representantene vist at det har kommet "stadig
nye avsløringer" om kommersielle interesser i barnevernet, blant
annet om at ansatte i de kommunale barnevernet har, og har hatt roller
i private, kommersielle barnevernsleverandører. Det vises også til
en sak i VG 14. januar 2018 om at 59 barnevernansatte har solgt
eller selger private barneverntjenester, samtidig som de jobber
eller har jobbet for det offentlige barnevernet. VG-saken omtaler
ansatte både i det statlige og i det kommunale barnevernet. Jeg
vil presisere at det i den omtalte VG-saken ikke er avdekket konkrete
tilfeller der ansatte i barnevernet har vært involvert i behandlingen
av saker samtidig som de er inhabile på grunn av bierverv, men saken
reiser spørsmål ved om det kan være slik. Jeg har på bakgrunn av den
omtalte saken hatt et møte med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
om hvordan de følger opp problemstillinger knyttet til habilitet
og bierverv, og fikk en grundig redegjørelse.
Forvaltningsloven
inneholder generelle regler om inhabilitet som også gjelder for
barnevernansatte. Ved inhabilitet kan man verken være med på å tilrettelegge grunnlaget
for en avgjørelse eller treffe avgjørelse i en forvaltningssak.
Formålet med inhabilitetsreglene er både å hindre feilaktige avgjørelser
på grunn av at det blir tatt utenforliggende eller usaklige hensyn,
samt å ivareta hensynet til tillit. En offentlig tjenestemann er inhabil
dersom vedkommende selv er "part" i saken eller har en nærmere beskrevet
tilknytning til en part, jf. forvaltningsloven § 6 første ledd.
Vedkommende er også inhabil dersom det foreligger "andre særegne
forhold" som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet,
jf. § 6 annet ledd. Det er presisert i bestemmelsen at det blant
annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære "særlig
fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær
personlig tilknytning til". Den enkelte ansatte har et selvstendig
ansvar for å vurdere sin habilitet. Samtidig har også den enkelte arbeidsgiver
et ansvar for at ansatte ikke har bindinger eller egeninteresser
som kan føre til interesse- eller lojalitetskonflikt.
De formelle rammene
er etter min mening klare, og bør ikke være til å misforstå. Når
det gjelder ansatte i det statlige barnevernet har direktoratet
utformet egne interne retningslinjer som supplerer de etiske retningslinjene
for statstjenesten. Ansatte får informasjon om rammene når de begynner
i etaten. Av de interne retningslinjene fremgår blant annet følgende:
"Ansatte i Bufetat
skal ikke inneha bistillinger eller andre lønnede oppdrag som er
uforenlig med Bufetats legitime interesser, eller er egnet til å
svekke tilliten til etaten. I tillegg ligger det begrensninger i
Statens personalhåndbok, som i hovedsak går ut på at ansatte ikke
kan ha bierverv som innebærer at arbeidstager driver eller medvirker
i illojal konkurranse med sin hovedarbeidsgiver eller kan gi lojalitetskonflikt.
Ansatte i Bufetat har opplysningsplikt
til nærmeste overordnede om alle stillinger eller verv man måtte
ha, både lønnede og ulønnede, da begge kan ha konsekvenser i spørsmålet
om habilitet.
Det er uakseptabelt som ansatt å
ha næringsinteresser i virksomhet hvor etaten kjøper tjenester eller
på annen måte profitterer på etatens virksomhet når man er ansatt.
For øvrig skal ikke bistillinger
eller andre lønnede oppdrag hemme eller sinke ansattes ordinære
arbeid, med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse
til dette…"
Jeg vil
samtidig vise til at direktoratet er i gang med å kartlegge samtlige
ansatte i det statlige barnevernet. De ansatte er blitt sjekket
opp mot Brønnøysundregistrene for å finne ut hvem som
kan ha private selskaper. De har foreløpig ikke gått igjennom Aksjonærregisteret. Direktoratet
har også oppdatert malen for arbeidsavtaler, hvor alle nye ansatte
må fylle ut et skjema og opplyse om bierverv. Videre skjerper direktoratet
sine interne kontrollrutiner og utarbeider en veileder for bierverv
til bruk i Bufetat.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har nylig hatt forslag til veiledende retningslinjer for registreringsordning
for statsansattes økonomiske interesser på høring. Direktoratet
har gitt uttrykk for at de er positive til dette, og at innføring
av en slik registreringsordning vil være et godt og effektivt virkemiddel.
Departementet legger til grunn at direktoratet vil vurdere de mulighetene
som ligger i dette dersom retningslinjene kommer på plass.
Fylkesmannen fører
tilsyn med at kommunene oppfyller sine lovpålagte oppgaver etter
barnevernloven, og har et lovfestet ansvar for råd og veiledning
til kommunene, jf. barnevernloven §§ 2-3 tredje ledd og 2-3 b. Fylkesmannen
har viktig rolle inn mot kommunene. Jeg vil derfor nevne at jeg
nylig tok opp denne problemstillingen på en samling med Fylkesmennene.
Jeg forutsetter at fylkesmannen vil vurdere spørsmål knyttet til
habilitet og bierverv både i tilsynssammenheng og i forbindelse
med råd og veiledning til kommunene. Videre vil jeg nevne at jeg
om kort tid vil invitere KS til et møte hvor habilitet på grunn
av bierverv og barnevernets behov for tillit vil bli tatt opp.
Jeg vil også nevne
at departementet i oktober i fjor sendte et brev til direktoratet
om kommunenes bruk av private aktører på barnevernområdet. Direktoratet
ble bedt om å følge opp avklaringene i brevet overfor kommunene
og fylkesmennene. Brevet ble sendt i kopi til kommunene og fylkesmennene.
Kommunene selv har et klart ansvar for å følge opp sine egne ansatte.
Departementet understreket derfor at kommunene må være oppmerksomme
på problemstillinger knyttet til bierverv og habilitet. Jeg forventer
at også kommunene følger opp denne problemstillingen opp mot ansatte
i det kommunale barnevernet.
Bruk av private
aktører i barnevernet ble også omtalt i Prop. 73 L (2016-2017) Endringer
i barnevernloven (barnevernsreform). I den videre oppfølgingen av
barnevernsreformen skal departementet gjennomgå rammevilkårene for
private aktører som leverer tjenester til statlig og kommunalt barnevern.
I den forbindelse skal det vurderes om dagens regelverk er tilstrekkelig
og om det er behov for nye tiltak for å understøtte barnevernets
kontroll med og oppfølging av tjenester som leveres fra private.
Spørsmål om habilitet vil naturlig være en del av utredningsarbeidet.
På denne bakgrunn
mener jeg at det ikke er behov for å nedsette et offentlig utvalg
som skal granske dobbeltroller i det kommunale barnevernet. Det
er igangsatt flere prosesser, og spørsmålet om habilitet følges opp
av ansvarlige myndigheter på en god måte.