Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslagene fra henholdsvis stortingsrepresentant Bjørnar
Moxnes om tiltak mot seksuell trakassering og fra stortingsrepresentantene
Freddy André Øvstegård, Kari Elisabeth Kaski, Mona Lill Fagerås
og Solfrid Lerbrekk om kamp mot seksuell trakassering.
I henhold til Stortingets
forretningsorden § 31 fjerde ledd har komiteen valgt å behandle representantforslagene
i en felles innstilling.
Komiteen registrerer at representantforslagene kommer
i kjølvannet av metoo-kampanjen og inneholder en rekke forslag med
det formål å arbeide målrettet med forebygging samt sikre mekanismer
som enklere avdekker seksuell trakassering. Det er ingen tvil om
at metoo-kampanjen har vært en særdeles viktig katalysator for å
sette søkelys på saker om seksuell trakassering. Mange har som følge
av kampanjen våget å stå fram og varsle om egne erfaringer. Det
gjelder på flere samfunnsarenaer, blant annet innen mediebransjen, kulturlivet
og politikken.
Komiteen viser til at komiteen
avholdt høring 29. januar 2018 om begge representantforslagene,
der en rekke organisasjoner deltok. Flere var positive til intensjonen
i representantforslagene og hadde kommentarer til de konkrete forslagene. Komiteen viser
videre til svarbrev datert 3. januar og 22. januar 2018 fra Barne-
og likestillingsdepartementet v/henholdsvis daværende statsråd Solveig
Horne og statsråd Linda Hofstad Helleland, der det redegjøres for departementets
vurderinger av de enkelte forslagene.
Komiteen registrerer at det
generelt er en bred konsensus i samfunnet om at det i mye større
grad er nødvendig å arbeide målrettet med problemstillinger som
berører alle former for seksuell trakassering.
Komiteen viser til at kampen
mot seksuell trakassering er så viktig at det er en stor fordel
at man i fellesskap finner fram til gode tiltak for å bekjempe denne ukulturen.
At man tverrpolitisk tar grep og finner gode løsninger, vil gi de
samme grepene og løsningene mer kraft. Dessuten sender det et sterkt
signal om hvor alvorlig hele det politiske miljøet tar problemet
med seksuell trakassering.
Komiteen ser absolutt verdien
av å finne en riktig måte å styrke veilednings- og hjelpetilbudet
til de som blir utsatt for seksuell trakassering, samt sørge for
at man i skolen får mer fokus på problematikken og særlig grensesetting.
Derfor fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen finne en hensiktsmessig måte å styrke veilednings-
og hjelpetilbudet til personer som utsettes for seksuell trakassering,
som ivaretas av Likestillings- og diskrimineringsombudet.»
«Stortinget
ber regjeringen, i forbindelse med pågående fornying av læreplanene,
om å sikre at seksualundervisningen i skolen inkluderer grensesetting
og respekt for andres grenser.»
«Stortinget ber regjeringen
avklare hvordan spørsmål om seksuell trakassering skal tas inn i
Elevundersøkelsen eller andre relevante undersøkelser i skolen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av diskrimineringsombudsloven
i juni 2017 om å «utrede et lavterskeltilbud for håndhevelse av
forbudet mot seksuell trakassering». FNs kvinnekomité har tidligere anbefalt
Norge å vurdere et lavterskeltilbud for håndhevelse av seksuell
trakassering, og flertallet mener
at det er viktig at det igangsettes en prosess med å berede kunnskapsgrunnlaget
for dette. Målet med et eventuelt lavterskeltilbud vil være å sikre
mennesker som har opplevd seksuell trakassering, et hjelpetilbud
som er lettere tilgjengelig enn selve rettsapparatet, som i dag
er eneste instans for håndheving av saker som angår seksuell trakassering. Flertallet vil
også peke på et annet forslag som ble vedtatt i forbindelse med
diskrimineringsombudsloven, nemlig at «Stortinget ber regjeringen
utrede forslag om fri rettshjelp med behovsprøving på likestillings-
og diskrimineringsområdet». En slik utredning vil ta sikte på å
finne ut om man kan bedre rettsvernet for de mest sårbare ofrene
for seksuell trakassering. Sett i sammenheng mener flertallet at de to nevnte
utredningene er tiltak som imøtegår de viktigste spørsmålene knyttet
til metoo-problematikken, nemlig hvordan vi bedre kan ivareta rettssikkerheten
til mennesker som har opplevd seksuell trakassering, og sørge for
at flere får den hjelpen de trenger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti viser til det første forslaget i Sosialistisk
Venstrepartis representantforslag om lavterskel håndheving av forbudet
mot seksuell trakassering. Disse medlemmer vil på bakgrunn
av blant annet opplysninger om pågående arbeid med saken i regjeringen
foreslå følgende endrede forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med sak i forbindelse med statsbudsjett
for 2019 om å innføre et lavterskeltilbud for håndhevelse av saker
om seksuell trakassering, slik at Likestillings- og diskrimineringsnemnda
får myndighet til å gi oppreising og erstatning i saker innenfor
likestillings- og diskrimineringslovens område, tilsvarende diskriminering
på grunn av etnisitet, kjønn og funksjonshemming.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis representantforslag om kamp mot seksuell
trakassering, Dokument 8:75 S (2017–2018). Disse medlemmer mener metoo-bevegelsen
har vært en samfunnsrevolusjon som for en gang for alle har vist
at seksuell trakassering er et samfunnsproblem og et hinder for
å oppnå likestilling. Disse
medlemmer mener at det er avgjørende å svare på dette samfunnsproblemet
med tiltak på samfunnsnivå for å endre holdninger knyttet til grenser,
styrke håndhevingen av forbudet mot seksuell trakassering, styrke
veiledningstilbudet og styrke arbeidet mot seksuell trakassering
i arbeidslivet, for å nevne noe.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til enigheten
som er oppnådd om enkelte forslag om å styrke kampen mot seksuell
trakassering, og disse medlemmer mener
det er gledelig at hele komiteen kan slutte seg til noen viktige
steg i riktig retning. Derfor tar disse medlemmer kun opp enkelte
av de opprinnelige forslagene i Sosialistisk Venstrepartis Dokument
8:75 S (2017–2018) samt forslag fra Dokument 8:71 S (2017–2018)
fra Bjørnar Moxnes, hvor noen av disse opprinnelige forslagene var
svært likelydende og derfor er omforent her. Disse medlemmer understreker
at tiltakene det er enighet om, er et riktig steg på veien, men
at flere tiltak bør innføres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Stortinget har bedt regjeringen om å konkretisere aktivitetsplikten
i arbeidslivet, og det foregår et utredningsarbeid i departementet
om dette. Disse
medlemmer forventer at arbeidet fører frem, og at en konkretisert
aktivitetsplikt innføres så snart som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at arbeidet
mot seksuell trakassering i skolen bør eksplisitt forankres i opplæringsloven,
og at regjeringen gjennom forskrift bør ansvarliggjøre rektor i
saker om seksuell trakassering på lik linje med saker om mobbing.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at kunnskap om vold, overgrep, seksuell trakassering, grensesetting
og kjønnsroller må være en del av utdanningen til yrkesgrupper som
kan være viktige kampen mot seksuell trakassering, som lærere, barnevernspedagoger,
politi, helsefaglige profesjoner, sosionomer og barne- og ungdomsarbeidere.
Videre
mener komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti at
arbeidsmiljøloven bør endres slik at bestemmelsen om delt bevisbyrde
i likestillings- og diskrimineringsloven også skal gjelde for trakassering etter
arbeidsmiljøloven § 4-3, dette for å gi et bedre vern og lik praksis
på feltet mellom de to lovene.
Disse medlemmer vil i tillegg
til forslagene hele komiteen har oppnådd enighet om, understreke
at enkelte tiltak er særlig viktige å innføre raskt for å bekjempe
seksuell trakassering, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå at forebygging og oppfølging av seksuell
trakassering skal tas inn i arbeidsmiljølovens bestemmelse om helse,
miljø og sikkerhet (HMS) og i forskrift, og at arbeidet mot seksuell trakassering
pålegges å prioriteres høyt i HMS-arbeid ellers, gjennom blant annet
opplæring av verneombud.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide og igangsette et program for forebygging
av seksuell trakassering i skolen, som inkluderer handlingsplaner
mot og retningslinjer for håndtering av seksuell trakassering på alle
skoler.»
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg og gjennomføre en
nasjonal omfangsundersøkelse som kartlegger seksuell trakassering
i arbeidslivet, undersøker hvilke faktorer som påvirker faren for
trakassering og foreslår tiltak som minsker denne risikoen, samt
kartlegge seksuell trakassering også utenfor arbeidslivets rammer.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre selvforsvarskurs for jenter på ungdomsskolen
eller videregående skole med fokus på grensesetting. En modell for
dette, inkludert opplæring av instruktører og et parallelt opplegg for
gutter om respekt for grenser, må utvikles i samarbeid med relevante
fagmiljøer.»