Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Tom Kalsås og
Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund
og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Dokument 8:30 S (2017–2018).
Komiteen understreker at miljøgifter
er en av de tre viktigste miljøutfordringene verden står overfor, sammen
med klimagassutslipp og biologisk mangfold. Miljøgifter kan føre
til uopprettelig skade på miljøet og på menneskers og dyrs helse.
Komiteen viser til at Norges
målsetning om miljøgifter er:
«At utslipp og bruk
av miljøgifter kontinuerlig skal reduseres i den hensikt å stanse
utslippene innen 2020.»
Komiteen viser videre til dokumentet
«Et miljø uten miljøgifter», regjeringens handlingsplan for å nå dette
målet. Handlingsplanen er basert på NOU 2010:9 «Et Norge uten miljøgifter»
samt innspillene som ble levert under høringsprosessen. Handlingsplanen
gjelder frem til 2020 og har seks hovedområder: (1) mer og bedre
kunnskap om miljøgifter, (2) miljøgiftfrie produkter, (3) mindre
miljøgifter i industri og prosesser, (4) mer miljøgiftfrie valg
i handel og hos forbrukere og innkjøpere, (5) mindre miljøgifter
fra avfall og (6) bedre tilsyn og kontroll.
Komiteen viser til at miljøgifter
er skadelige der de slippes ut, men kan også spre seg over landegrenser gjennom
handel og transport. Et viktig aspekt i handlingsplanen er derfor
internasjonalt samarbeid. I handlingsplanen vises det til viktigheten
av EUs kjemikalieregelverk. Det gir større virkning når flere land
blir enige sammen, og næringslivet vil ha de samme rammene å forholde
seg til. Komiteen mener
at internasjonale avtaler slik er den mest effektive måten å løse
utfordringen på.
Komiteen viser til at Norge,
uavhengig av regjering, har vært en pådriver for å få til internasjonale
forbud mot miljøgifter. For eksempel skal den tungt nedbrytbare
organiske miljøgiften deka-BDE nå forbys globalt etter trykk fra
Norge. I forbindelse med Innst. 127 S (2017–2018) var det en samlet
komité som ba regjeringen arbeide for et forbud mot varer som inneholder PFAS,
i tråd med EUs regelverk. Gjennom flernasjonalt samarbeid er målet
størst mulig rekkevidde for forbudene, og komiteen mener dette er den
mest hensiktsmessige og resultatrike måten å gjennomføre det på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å jobbe
for å redusere spredning av miljøgifter nasjonalt, og at Norge følger
opp internasjonale avtaler om dette. Flertallet mener utfasing av
miljøgifter i forbrukerprodukter er og bør være høyt prioritert
av regjeringen.
Flertallet viser til at regjeringen
har en rekke planer som innebærer et arbeid for å redusere miljøgifter
i Norge. Det skal blant annet utarbeides en handlingsplan for giftfri
hverdag, nye mål for å fase ut prioriterte miljøgifter skal settes,
det skal jobbes for en styrking av de internasjonale miljømerkeordningene
og gamle miljøutslipp skal kartlegges og ryddes opp.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig at Norge deltar
aktivt i samarbeid med andre land i EU for å få på plass reguleringer
av miljøgifter gjennom EU/EØS-regelverket REACH. Dette flertallet viser til at
det er et svært begrenset handlingsrom til å innføre nasjonale reguleringer
av miljøgifter. Et nasjonalt forbud krever også omfattende dokumentasjon
og konsekvensutredning, noe som ikke nødvendigvis er mindre tidkrevende
enn regulering gjennom prosesser på EU/EØS-nivå. Flere av stoffene
på prioritetslisten er dessuten omfattet av pågående reguleringsprosesser
internasjonalt. Dette
flertallet støtter ikke representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til behandlingen av
Meld. St. 45 (2016–2017), jf. Innst. 127 S (2017–2018), og de forslag
og merknader som disse
medlemmer stilte seg bak i den forbindelse om miljøgifter. Disse medlemmer støtter
en tankegang om at et internasjonalt samarbeid på dette området
er avgjørende, men ser samtidig et behov for at det også arbeides
nasjonalt. Disse
medlemmer opplever at miljøgifter i forbrukerprodukter er
en problemstilling mange norske forbrukere er opptatt av.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at triclosan er et syntetisk fremstilt kjemisk stoff som brukes
for å bekjempe bakterier. Forsøk tyder på at bruken kan forårsake
at bakterier blir resistente – ikke bare mot triclosan selv, men
også mot viktige antibiotika på grunn av kryssresistens. Mye tyder
på at stoffet har liten effekt i forbrukerprodukter. Triclosan brukes blant
annet i tannkremen Colgate Total og i deodoranter. Disse medlemmer viser til at
en ekspertgruppe nedsatt av Folkehelseinstituttet i 2014 anbefalte
at bruk av desinfeksjonsmidler (som triclosan) ikke lenger skal tillates
brukt i kosmetiske produkter. Miljødirektoratet (Miljøstatus.no)
skriver blant annet at:
«Triclosan er vist
å være svært giftig for organismer som og bakterier og alger, og
er klassifisert som miljøskadelig. (…) Det er uheldig dersom unødvendig
ikke-medisinsk bruk kan bidrar til det voksende globale problemet
med antibiotika-resistens.»
Disse medlemmer mener at Norge
bør innføre et nasjonalt forbud mot bruk av triclosan i forbrukerprodukter. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest mulig iverksette et nasjonalt forbud mot
bruk av triclosan og alle typer perfluorerte stoffer i forbrukerprodukter
som selges i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen gå gjennom alle giftstoffene på Miljødirektoratets
liste over prioriterte miljøgifter og vurdere om det er mulig å
innføre nasjonale forbud i påvente av strengere internasjonal regulering.»
Disse medlemmer mener
at det er grunn til å frykte at det er mange produkter på markedet
som bryter med det regelverket som allerede er etablert for å beskytte
forbrukerne mot miljøgifter. I rapporten «Handlingsplan for en giftfri
hverdag» (2015) fra svenske myndigheter, hvor den svenske kjemikaliehandlingsplanen
evalueres, slås det fast at tilsynsmyndighetene gjennom økt innsats
de siste årene har klart å femdoble antallet inspeksjoner. Det viser
seg at 10 pst. av de undersøkte produktene i Sverige inneholder
farlige kjemikalier i ulovlige mengder. Leker er, urovekkende nok,
sammen med elektronikk de varegruppene hvor det oftest avdekkes
ulovlige mengder av farlige kjemikalier. Svenske myndigheter konstaterer
også i sin rapport at mange bedrifter har manglende kunnskap om
gjeldende regelverk. Dette bekrefter viktigheten av at det settes
av mer ressurser til tilsyn og kontroll med produkter på markedet
og til arbeid overfor både industri og handelsleddet. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trappe opp innsatsen for å kontrollere innholdet
av miljøgifter i forbrukerprodukter som importeres til Norge.»
Disse medlemmer viser
til at det offentlige har stor innkjøpsmakt og dermed mulighet til
å påvirke leverandører og bransjer til å velge bort miljøgifter
i sine produkter. Disse
medlemmer mener at denne innkjøpsmakten bør brukes mer aktivt,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen pålegge offentlige innkjøpere giftfrie innkjøp,
slik at stoffer som står på Miljødirektoratets prioritetsliste,
unngås.»
Disse medlemmer mener
at en avgift på PFAS bør innføres raskest mulig, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede hvordan en nasjonal særavgift på produkter
som inneholder PFAS, kan utformes for å redusere forekomsten av
PFAS i produktene, og legge fram en sak om dette for Stortinget.»
Disse medlemmer viser
videre til at det er behov for mer kunnskap og forskning på effekten
av miljøgifter, luftforurensing og liknende på folks helse. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen i dag bygger ned denne kompetansen gjennom
store kutt i budsjettene til Folkehelseinstituttet (FHI). Disse medlemmer viser
til at FHI de siste årene har vært nødt til å redusere antall ansatte
vesentlig som følge av en rekke kutt i bevilgningene. De tre siste
årene har regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform
ført til kutt og merkostnader for FHI på totalt 160–170 mill. kroner.
I år er budsjettet krympet med ytterligere 10,4 mill. kroner, samtidig
som kostnadene har økt med minst 20 mill. kroner (ifølge Dagsavisen
31. januar 2018). I august påpekte Norsk Selskap for Farmakologi og
Toksikologi (NSFT) at nedbemanningen i FHI kan føre til at Norge
mister ekspertise som er nødvendig for å skjerme helsa vår mot miljøgifter,
kjemikalier og forurensing. I et brev til Helse- og omsorgsdepartementet
i 2017 skrev NSFT blant annet:
«De siste årene har
utdanningen innen humantoksikologi blitt svekket», og at «situasjonen
knyttet til humantoksikologisk kompetanse er svært bekymringsfull
da det har foregått en gradvis svekkelse de senere årene».
Disse medlemmer mener denne
utviklingen er svært bekymringsverdig og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trappe opp forskingsinnsatsen på effekten av miljøgifter,
luftforurensing og liknende på folks helse og sikre at Folkehelseinstituttets arbeid
på disse områdene tilføres økte ressurser i årene som kommer.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Innst. 127 S (2017–2018),
der representanter for Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Miljøpartiet De Grønne foreslo:
«Stortinget ber regjeringen
innføre et pålegg om innholdsdeklarasjon for produkter som inneholder
prioriterte miljøgifter.».
Dette medlem viser til at forslaget
ikke fikk støtte fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet. Dette medlem mener
det er svært alvorlig at regjeringen dermed forhindrer at folk gis
informasjon om prioriterte miljøgifter på produktene de kjøper. Dette medlem vil
jobbe videre for å sikre bedre informasjon til forbrukerne.
Dette medlem viser til Innst.
127 S (2017–2018) Avfallsmeldingen, der en samlet komité vedtok
at
«Stortinget ber regjeringen
arbeide for et forbud mot varer som inneholder PFAS i tråd med EUs
regelverk.»
Dette medlem viser til at
PFASer er en samlebetegnelse for ulike typer perfluorerte stoffer. Dette medlem mener
at dette overnevnte vedtaket er et positivt steg fremover, men understreker
at vedtaket burde vært tydeligere.
Dette medlem viser videre
til at dagens virkemiddelbruk ikke vil føre oss til det nasjonale
målet om at bruk og utslipp av kjemikaliene på prioritetslisten kontinuerlig
skal reduseres, med mål om å stanse utslippene innen 2020. Det vil
ta tid før et eventuelt EU-forbud vedtas og trer i kraft.