Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Tom Kalsås og
Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen
Stoknes, viser til Representantforslag 107 S (2017–2018).
Komiteen viser til at for å
eie og drive utenlandsforbindelser for strøm stilles det krav om
anleggskonsesjon og utenlandskonsesjon etter energiloven. NorthConnect
har søkt om konsesjoner for en forbindelse mellom Norge og Storbritannia
med kapasitet på 1 400 MW.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Olje- og energidepartementet har bedt Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) om å gi sin vurdering av saken. NVE har sendt søknadene på
høring med frist for innspill 15. april 2018. NVE vil levere sin
vurdering til Olje- og energidepartementet før departementet behandler
saken og fatter vedtak.
Flertallet viser videre til
at rammene for konsesjonsbehandlingen av utenlandsforbindelser er
gitt av Stortinget. I Innst. 390 L (2012–2013) drøftet Stortingets energi-
og miljøkomité klargjøring av kriteriene som skal legges til grunn
for vurderingene av om konsesjon skal gis. I lovteksten kommer det
frem at i vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges vekt
på prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre,
Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til
at det i forbindelse med konsesjonsbehandlingen skal utredes/belyses
konsekvenser av eventuell prisøkning for kraftkrevende industri,
effektkjøring for vannmiljøet, og konsekvenser av at utvekslingskapasiteten
mot landene rundt oss blir tettere tilknyttet det norske kraftmarkedet.
Dette flertallet viser til
at mer uregulerbar kraftproduksjon og mer effektkrevende strømforbruk kan
gi mer varierende priser i tiden som kommer.
Dette flertallet viser også
til at i konsesjonsbehandlingen av utenlandsforbindelser gjøres
det en overordnet vurdering av miljøvirkningene i norske vassdrag,
slik det blant annet ble gjort i forbindelse med konsesjonsbehandlingen
av Statnetts planlagte utenlandsforbindelser til Tyskland og Storbritannia.
Dette flertallet viser til
at en eventuell beslutning om konsesjoner til å etablere nye utenlandsforbindelser
må inneholde en vurdering av både pris- og miljøvirkninger, i tillegg
til konsekvenser for driften av kraftsystemet, forsyningssikkerhet,
prosjektets inntekter og utgifter samt andre virkninger for øvrig. Dette flertallet viser
til at dette følger av rammene som Stortinget har satt for konsesjonsbehandlingen.
Kravene i konsesjonsbehandlingen sørger for at søkeren må redegjøre
for et tiltaks konsekvenser, og søknadene blir sendt på høring.
Underveis blir det også avholdt høringsmøter hvor synspunkter kan
fremmes. Myndighetene gjennomgår søknadene og innkomne høringsinnspill
og kan kreve ytterligere opplysninger fra søker dersom det er behov
for å belyse enkelte sider av saken bedre.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til merknad i Innst. 175
L (2017–2018), jf. Prop. 5 L (2017–2018) om endringer i energiloven.
Dette flertallet peker på prinsippet
om at Statnett, som også er systemansvarlig, skal eie transmisjonsnettet
i Norge. Dette
flertallet har merket seg at utenlandsforbindelsene er definert
som transmisjonsnett, og mener derfor at det i fremtiden bør være
Statnett som eier og driver samtlige norske utenlandsforbindelser.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener nye kabelprosjekter
må veies opp mot norsk industriutvikling, arbeidsplasser og muligheten
for utfasing av fossil energi i Norge. Disse medlemmer viser til at
Statnett i sin nettutviklingsplan fra 2017 konkluderer med at det
ikke er grunnlag for nye mellomlandsforbindelser nå. Et planlagt
kabelprosjekt til Sverige i regi av Statnett ble lagt på is på grunn
av manglende lønnsomhet. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i sin energimelding fra 2016, som kommentar til
at kablene til Storbritannia og Tyskland nå bygges, skrev at det
«er behov for å høste
erfaringer og gjøre grundige analyser før utvekslingskapasiteten
økes ytterligere».
Disse medlemmer viser til følgende
merknad i forbindelse med Prop. 98 L (2015–2016):
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
er enig i regjeringens betraktning slik den fremkommer i Meld. St.
25 (2015–2016) Kraft til endring. Energipolitikken mot 2030, om
at ‘det er behov for å høste erfaringer og gjøre grundige analyser
før utvekslingskapasiteten økes ytterligere’.»
Disse medlemmer mener mellomlandsforbindelser
er en svært viktig del av det norske kraftnettet, og at de derfor
må eies at Statnett. Selskapet NorthConnect KS er eid av Agder Energi,
Lyse Energi, E-CO Energi og Vattenfall.
Disse medlemmer mener de eksisterende
mellomlandsforbindelser til kontinentet, samt de to som er under
bygging, er viktige av blant annet miljøhensyn. Disse medlemmer viser til at
fram til nå har de viktigste argumentene for å bygge mellomlandsforbindelser
for bedre kraftutveksling vært å sikre stabil strømforsyning. Norge
har vært sårbart, noe for eksempel strømkrisen i 2003 viste. Dårlig
kraftutveksling ga Norge de svært dyre og sterkt forurensende mobile
gasskraftverkene i sin tid. Disse medlemmer viser til at
uten mellomlandsforbindelser kunne man i Norge også fått større
press på naturverdier ved bygging av flere større dammer med flerårsmagasiner.
Disse medlemmer vil påpeke
at miljøkravene i svært mange vassdragskonsesjoner er for dårlige.
Dette gjelder både krav til effektkjøring, men også krav om minstevannføring
og lignende.
Disse medlemmer viser til enigheten
mellom regjeringspartiene, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne
i Innst. 175 L (2017–2018):
«Flertallet viser
til at den allerede vedtatte økningen i utvekslingskapasitet vil
ha innvirkning på driften av det norske kraftsystemet. Det er derfor
nødvendig å høste erfaringer og gjøre grundige analyser før utvekslingskapasiteten
økes ytterligere.»
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen stille behandlingen av konsesjonssøknaden fra NorthConnect
i bero inntil vi har høstet erfaringer fra mellomlandsforbindelsene som
er under bygging.»
Sekundært,
dersom konsesjonsbehandlingen går sin gang, foreslår disse medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen avslå konsesjonssøknaden fra NorthConnect om bygging
av en ny kabel mellom Norge og Storbritannia.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt prinsipielle standpunkt om
at staten skal ha monopol på eierskap og drift av kabler til utlandet.
Disse medlemmer viser videre
til at Senterpartiet tidligere, gjennom behandlingen av Prop. 98
L (2015–2016), jf. Innst. 24 L (2016–2017), har løftet bekymring
knyttet til utenlandsforbindelsene som en del av sentralnettet vårt. Disse medlemmer viser
videre til Senterpartiet i den forbindelse mente at forholdet til nasjonal
kontroll over kritisk infrastruktur, var lite utredet da saken om
endringer i energiloven var oppe i Stortinget i oktober 2016. Disse medlemmer viser
til at saken i tillegg til spørsmålet om økte strømpriser og økt nettleie
handler nettopp om at måten en gir vekk kontroll over viktig norsk
infrastruktur og naturressurser på, uten å utrede konsekvensene
på en skikkelig måte, er problematisk.
Disse medlemmer vil i tråd
med at Senterpartiet var svært kritiske til at endringene i energiloven
som gjaldt utenlandskonsesjon, ble hastebehandlet gjennom Stortinget,
støtte en utredning. Disse
medlemmer er kjent med at flere aktører vil søke konsesjon
slik NorthConnect har gjort, og at det derfor er et selvstendig
poeng at en slik utredning gjøres før en starter behandlingen av
konsesjonssøknader. Disse
medlemmer viser til det som har vært løftet tidligere av blant andre
Senterpartiet, nemlig at forholdet til nasjonal kontroll over kritisk
infrastruktur også må være av de momentene en slik utredning tar
for seg.
Disse medlemmer viser til Innst.
24 L (2016–2017) og fellesmerknad fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at nye forbindelser
inn i de samme markedene hvor en allerede har etablerte utenlandsforbindelser,
svekker lønnsomheten og verdien i de eksisterende forbindelsene.»
Disse medlemmer viser videre
til samme innstilling og felles merknad fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet de Grønne viser til departementets antagelse om at
‘et mer mangfoldig aktørbilde vil kunne drive frem prosjekter for
sammenlikning og i konkurranse med hverandre’ og vil peke på at
dagens lovverk ikke er til hinder for at andre aktører enn systemansvarlig
kan ‘drive frem prosjekter’ og mener at en lovendring med denne
begrunnelsen er helt unødvendig.
Disse medlemmer merker
seg også at mens regjeringen har store forventninger til positive
effekter av konkurranse på dette feltet, går Konkurransetilsynet
i sitt høringssvar mot den foreslåtte lovendring og mener at ‘retten
til å eie og drive utenlandsforbindelser bør reserveres en systemoperatør
som Statnett for å sikre samfunnsøkonomisk effektiv drift og utbygging’.»
Disse medlemmer mener de samfunnsmessige konsekvensene
er for lite utredet, og mener en utredning er nødvendig og må favne
bredt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at effektkjøring er
noe som reguleres i den enkelte kraftkonsesjon. Dette medlem mener derfor det
er viktig å i langt større grad enn i dag sikre naturverdiene i
vassdrag gjennom å stille strengere miljøkrav i vassdragskonsesjonene.
En typisk kjent fare ved effektkjøring er at yngel av laks, med
begrensede svømmeferdigheter, plutselig blir liggende på tørrlagte
områder av elva når vannstanden synker. Her må nytt og skjerpet
regelverk på plass. Dette må skje i de enkelte kraftkonsesjonene
fordi det er kraftselskapene som er ansvarlige for driften av kraftverkene. Dette medlem viser
til at det er pågående prosesser med revisjon av de eldste kraftverkene,
men vil peke på at disse revisjonsprosessene går for sakte, og at
de ikke alltid har ført til ønsket resultat for naturen i og langs
vassdragene.
Dette medlem viser til at det
de siste årene har blitt forsket på effektkjøring i regi av forskningssenteret CEDREN
i Trondheim, både på fisk, bunndyr og andre dyr. På bakgrunn av
denne forskningen ser man at det er mulig å effektkjøre vannkraftverk
og samtidig å opprettholde livet i elven, dersom effektkjøringen
utføres på en måte hvor skadene på fiskesamfunnet og andre deler
av økosystemet blir små.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at NorthConnect i januar
2018 leverte konsesjonssøknad til NVE for å bygge en kabel mellom Norge
og Skottland. Kabelen vil bidra til å knytte sammen kraftmarkedene
i Norge og Storbritannia og bidra til Storbritannias overgang til
fornybar energi, samtidig som det vil bedre forsyningssikkerheten
i Norge.
Dette medlem viser til at skal
Europa lykkes i sin satsing på omstilling til lavutslippssamfunnet,
er det viktig med et godt integrert kraftmarked. Et integrert kraftmarked
vil redusere behovet for bruk av fossil energi, som batteri når
vinden ikke blåser og solen ikke skinner. Det vil også redusere
behovet for å bygge ut hva vi i Norge tidligere har kalt «tørrårskapasitet»
for å sikre at man også har tilstrekkelig kraft til å komme igjennom perioder
med lavere produksjon av fornybar kraft. Dette vil kunne bidra til
redusert utbygging av fornybar energiproduksjon og -infrastruktur
og derigjennom bidra positivt til mindre naturinngrep.
Dette medlem viser til at NorthConnect
i sin konsesjonssøknad har vist til at prosjektet vil bidra til
å avlaste det nasjonale transmisjonsnettet, redusere overføringstapet
og innenlandske nettinvesteringer, samtidig som det vil bedre forsyningssikkerheten
på Vestlandet og muliggjøre utvikling av ny kraftproduksjon i området.
Det vises også til at det i region Vest er planlagt fornybare prosjekter
tilsvarende 2 500 MW. Halvparten av disse har fått konsesjon.
Dette medlem viser til at
utbygging av en kabel til Skottland indirekte vil kunne føre til
større miljøbelastning enn kun selve kabelutbyggingen. Dette prosjektet
vil kunne gjøre det mer lønnsomt å bygge ut ny produksjonskapasitet,
prosjekter som i seg selv vil føre til naturinngrep.
Dette medlem er av den oppfatning
at beslutningen om utbygging av ytterligere kraftproduksjon bør baseres
på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og innenfor rammene av en helhetlig
økosystembasert forvaltning, hvor tapet av naturtyper, arter og
mangfold stoppes, nødvendig restaurering av natur iverksettes og
naturens motstandskraft mot klimaendringer (resiliens) bygges opp.
På den måten kan vi utnytte de fornybare energiressursene våre på
en måte som skaper mest mulig verdi for samfunnet, til lavest mulig
kostnad, uten at det går på bekostning av naturen eller framtidige
generasjoner.
Dette medlem viser til at
det for å kunne vurdere de samfunnsøkonomiske og naturmessige konsekvensene
av NorthConnect er viktig å legge til grunn et større perspektiv
enn kun det ene prosjektet. Det er viktig at de positive og negative
ringvirkningene av prosjektet omfattes i vurderingene av hvorvidt
prosjektet bør gis konsesjon. NVE bør derfor i sin vurdering av
konsesjonssøknad legge større vekt på kostnaden knyttet til naturinngrep
som følger ikke bare av selve kabelprosjektet, men også knyttet
til utbygging av ny produksjonskapasitet som følge av prosjektet.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre kostnader knyttet til naturinngrep som et
avgjørende kriterium ved vurdering av hvorvidt NorthConnect bør
gis konsesjon til utbygging av en kabel til Skottland. Miljøkravene
i reguleringsregimer som leverer til kabelen skal løftes, og etterspørsel
som oppstår som følge av kabelen, skal ikke føre til store nye naturinngrep
i området. Det skal legges til grunn at sumvirkningene av naturinngrep,
også de knyttet til utbygging av ny produksjonskapasitet muliggjort
av kabelen, regnes med ved vurdering av konsesjonssøknaden.»
Dette medlem mener
Norge trenger en ny naturvernpolitikk som gir natur og artsmangfold
langt sterkere vern. Dette
medlem peker på at vekslende regjeringer har tillatt en gradvis
nedbygging av norsk natur gjennom mange tiår. De inngrepsfrie områdene utgjør
i dag bare 5 pst. av Sør-Norge. Samtidig har verdifulle våtmarksområder
og unik vassdragsnatur forsvunnet i stor skala. Opplevelsesverdier
og muligheten til å oppleve urørt natur er sterkt svekket, samtidig
som mer enn to tusen arter er på den norsk rødlisten over arter som
er svekket og truet av utryddelse.
Dette medlem viser til at
Miljøpartiet De Grønne blant annet har foreslått å verne all resterende
villmark i Norge (jf. Dokument 8:24 S (2016–2017)), etablering av
en nærnaturlov (jf. Dokument 8:28 S (2017–2018)), som skal sikre
viktige friluftsområder mot naturinngrep og – i samarbeid
med flere andre partier – foreslått en ny nasjonalparkplan (jf.
Dokument 8:59 S (2015–2016)). Videre har dette medlem fremmet forslag
om en supplering av verneplan for vassdrag. (jf. Innst. 237 S (2015–2016))
og at det skal lages en samlet plan som skal sikre at utbygging
av vindkraft, vannkraft og nett ikke skjer i sårbare områder (jf.
Innst. 401 S (2015–2016)).
Dette medlem viser til at
det tillegg til dette er nødvendig med en sterk opptrapping av innsatsen
for å etablere et økologisk grunnkart med oversikt over sårbar natur. Dette medlem jobber
for langt sterkere beskyttelse av leveområdene til sårbare og truede
arter, blant annet ved at Fylkesmannens innsigelsesrett styrkes,
at flere truede arter får status som «prioriterte arter», og at
handlingsplaner for å redde artene og leveområdene deres kommer
på plass.
Dette medlem mener de ovennevnte
tiltakene er viktige eksempler på det naturpolitiske rammeverket som
er nødvendig for å stanse tapet av norsk natur. Behovet for en mer
offensiv naturpolitikk er kritisk, uavhengig av hvor mange nye kabler
som bygges. Men muligheten for en ytterligere økning av presset
på norsk natur gjør behovet for sterke reguleringer enda større enn
tidligere.