Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Guro Angell Gimse, Sigurd Hille og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Liv Gustavsen og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til representantforslag fra stortingsrepresentant Petter Eide
om å avvikle leie av fengselsplasser i utlandet.
Komiteen registrerer at forslagsstilleren
viser til avtalen mellom Norge og Nederland om leie av fengselskapasitet,
som ble inngått i mars 2015 og godkjent av Stortinget i juni 2015.
Begrunnelsen for å opprette et norsk fengsel utenfor Norges grenser
var å få ned soningskøen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at forslagsstilleren ser en rekke utfordringer
ved ordningen. Blant annet at Sivilombudsmannen slår fast i besøksrapport
om Norgerhaven fengsel av 3. mars 2017 at «innsatte som overføres
til Norgerhaven fengsel ikke er sikret et tilstrekkelig vern av
norske myndigheter mot tortur og umenneskelig eller nedverdigende
behandling». Videre er det ifølge forslagsstilleren en utfordring
at de innsatte i Norgerhaven fengsel ikke soner i nærheten av sin
familie eller sitt nettverk og har begrenset mulighet til å gjennomføre
ordinær permisjon. Fengselet har dessuten et dårligere utdanningstilbud
enn de fleste norske fengsler og begrensede muligheter for utdanning
av norske lærere og for tilpasset rehabilitering til Norge. Det
arbeidet som tilbys, gir i liten grad erfaringer som de innsatte
kan benytte seg av utenfor murene i Norge. Den siste utfordringen
det blir pekt på, er at tvangsoverføring til soning utenfor landets
grenser er en sterk tilleggsbelastning og kan oppfattes som en form
for tilleggsstraff.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at begrunnelsen
for å inngå en soningsavtale med Nederland var en midlertidig løsning
av de akutte kapasitetsutfordringene i kriminalomsorgen. Regjeringen
har i perioden soningsavtalen har vært virksom, vedtatt en historisk
kapasitetsmelding for kriminalomsorgen, og vedtatt en rekordhøy
utbygging av lukkede fengselsplasser i Norge. Dette arbeidet har
allerede gitt resultater, med den følge at regjeringen har bestemt
å ikke forlenge den midlertidige soningsavtalen med Nederland.
Disse medlemmer minner om at
soningskøen i 2013 var på over 1 100–1 200 personer. Belegget i
norske fengsler var på nær 100 pst., noe som skapte store utfordringer
både for rehabiliteringen og varetektskapasiteten.
Disse medlemmer understreker
at den midlertidige soningsavtalen med Nederland har bidratt sterkt til
at soningskøen nå er fjernet. Avtalen har gitt kriminalomsorgen
i Norge handlingsrom for å utbygge norsk kapasitet, samtidig som
soningskøen har blitt fjernet.
Disse medlemmer viser til at
kapasitetsutnyttelsen i norske fengsler nå er litt i underkant av
90 pst. Dette er helt i tråd med kriminalomsorgens mål og strategi.
En kapasitetsutnyttelse på rundt 90 pst. gir en optimal balanse
mellom kapasitetsbruk og mulighet for rehabilitering. Krisen med
mangel på varetektsplasser som vi så i 2013, der mistenkte for alvorlig
kriminalitet måtte slippes ut som følge av manglende kapasitet,
er nå løst. Samtidig er disse
medlemmer klare på at målet er utbygging av tilstrekkelig
kapasitet innenfor Norges grenser. Disse medlemmer har forståelse for
at en oppsigelse av soningsavtalen med Nederland vil medføre økt
behov for dublering i en begrenset periode. Regjeringens arbeid
med utbygging av 300 nye lukkede soningsplasser i Agder vil redusere
behovet for dublering betraktelig når de to nye fengselsbyggene
står ferdige.
Disse medlemmer vil på generelt
grunnlag vise til at fengselsplassene i Nederland var en nødvendig
og god midlertidig erstatning for lukkede soningsplasser i Norge.
Det ble foretatt en grundig vurdering av hver enkelt innsatt før
vedtak om overføring til Norgerhaven fengsel. Helse, opplæring og
familiesituasjon var noen av vurderingsmomentene. De innsatte i
fengselet kunne opprettholde kontakt med venner og familie ved hjelp av
Skype, og de innsatte ved Norgerhaven fengsel var jevnt over fornøyde
med mulighetene for kontakt med familien.
Disse medlemmer vil videre
vise til at Norgerhaven fengsel tilbød en rekke rehabiliteringsprogrammer,
blant annet «Alternativ til Vold» og «Lifestyle». Videre var det
ansatt en norsk lærer i regi av Akershus fylkeskommune, og det fantes
også en rekke fordypningsprogrammer innenfor blant annet engelsk,
matte og data. Fengselet hadde eget tilrettelagt bibliotek med norsk innhold,
aktivitetssal, treningsrom, kunst og håndverk, fiskekonkurranser
og idrettsturneringer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at regjeringen ikke har planlagt å forlenge fengselsavtalen
med Nederland etter august 2018. Flertallet vil understreke
at dette er en riktig avgjørelse, og viser til at de tre partiene
har vært sterkt kritiske til fengselsavtalen med Nederland fra starten
av. Det å sende norske fanger til soning i utlandet er både prinsipielt
og økonomisk problematisk, og flertallet mener at inngåelse
av en slik avtale ikke bør gjenta seg.
Flertallet viser til at regjeringen
i løpet av tre år har brukt nesten en milliard kroner på fengselsprosjektet
i Nederland. Flertallet har
vært opptatt av at det i stedet skal satses på kriminalomsorgen
i Norge. Kriminalomsorgen skal i størst mulig grad redusere tilbakefall til
kriminalitet. Da må straffegjennomføringen virke både allmennpreventivt
og gjøre innsatte i stand til å bli tilbakeført til samfunnet og
leve lovlydige liv etter endt soning. Det må derfor satses på bedre
forhold for de ansatte og bedre tilbud for de innsatte. Bemanningen
i fengslene må økes, slik at de ansatte kan føle seg trygge på arbeidsplassen
og at kriminalomsorgen kan følge opp de politiske målene som er
satt for soningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
med tilfredshet at justis- og beredskapsministeren 21. februar 2018
offentliggjorde at kontrakten for leie av fengselsplasser i Norgerhaven
fengsel i Nederland ikke videreføres, og at leieforholdet derfor
opphører fra september 2018. Med det bortfaller forslaget om å avslutte leieforholdet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser likevel til at Stortinget bør ta stilling til, på et prinsipielt
grunnlag, hvorvidt det skal kunne leies fengselsplasser i utlandet
også i fremtiden. Spørsmålet om leie av fengselsplasser kan ikke
kun gjøres som en vurdering av en avvikling av en soningskø i Norge. Flertallet viser
til at sikring av grunnleggende rettigheter for de innsatte, samt
oppfølgingen av «nærhetsprinsippet», taler for at Norge i framtiden
ikke skal leie fengselsplasser i utlandet. Flertallet mener at Sivilombudsmannens
innvendinger til fengselet i Nederland om at innsatte ikke er sikret
tilstrekkelig vern mot umenneskelig behandling, er like sentralt
dersom det på ny vurderes å leie flere plasser i Nederland eller
andre land.
Flertallet vil også peke på
at manglende kontakt med det samfunnet en skal tilbake til, og lang
reisevei for familie, vil kunne føre til dårligere rehabilitering.
I tillegg ble mange henvist til fengselet i Nederland med tvang,
i 2016 rundt en tredjedel. Dette er for mange en tilleggsbelastning,
og det må vurderes om det i realiteten er å anse som en tilleggsstraff.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme lovforslag som fastsetter et prinsipp om
at soning skal skje på norsk jord for norske statsborgere.»