Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Guro Angell Gimse, Sigurd Hille og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Liv Gustavsen og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
vil vise til at forslagsstillerne foreslår å be regjeringen komme
tilbake til Stortinget med et forslag om hvordan straffeloven kan
endres med sikte på at voldtekt blir definert som seksuell omgang
uten oppriktig samtykke, og i tråd med internasjonale konvensjoner.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
mener at eksisterende straffelov bør endres slik at loven definerer at
all seksuell kontakt skal være frivillig.
Komiteen deler forslagsstillernes
beskrivelse av at voldtekt mot kvinner er et av de største problemene for
reell likestilling. Komiteen vil
vise til at i Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress’ (NKVTS)
undersøkelse fra 2014 har én av ti norske kvinner vært utsatt for
voldtekt i løpet av livet, nesten halvparten av disse før fylte
18 år. Komiteen er
kjent med at det er få som anmelder voldtekt, og deler forslagsstillernes
syn på at mye kan skyldes at henleggelsesgraden for slike anmeldelser
er svært høy – 80 pst.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det er et felles
politisk ønske å bekjempe ufrivillig seksuell omgang. Disse medlemmer mener
imidlertid at forslaget her treffer feil, og at det ikke vil ha
noen betydelig effekt. Dagens voldtektsbestemmelse angir ulike tilfeller
av seksuell omgang hvor samtykke ikke foreligger, men den er ikke
uttømmende. Dessuten må den sees i sammenheng med straffeloven § 297
om seksuell handling uten samtykke, § 295 om misbruk av overmaktsforhold mv.
og § 296 om seksuell omgang med innsatte mv. i institusjon. Disse medlemmer mener
derfor at dagens lovverk i praksis dekker de tilfellene man ønsker å
ramme av ufrivillig seksuell omgang.
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om manglende samtykke bør settes som vilkår i voldtektsbestemmelsen
som tidligere har vært utredet og sendt på høring. I 2013 ble det
foreslått at bestemmelsen skulle få en ny bokstav d) som sa at også
den som «på annen måte har seksuell omgang med noen som ikke har
samtykket i det» skulle rammes. I høringen uttalte både Riksadvokaten
og Advokatforeningen at det ikke syntes å være et presserende praktisk
behov for å endre bestemmelsen. Disse medlemmer støtter seg
til dette.
Disse medlemmer vil også vise
til at det ikke er lett å angi innholdet i samtykkebegrepet. I noen
tilfeller vil bedømmelsen i grensetilfeller kunne lede til en vurdering
av atferden opp mot kulturelle og moralske normer fremfor en faktisk
vurdering av straffverdigheten og den onde vilje som er ment å straffes.
Disse medlemmer viser til at
problemet ikke er mangler ved dagens hjemler, men ofte er det et
uoversiktlig bevisbilde som gjør det vanskelig å fastslå skyld. Disse medlemmer mener
derfor at det er andre faktorer som er mer avgjørende i arbeidet
for å motarbeide og pådømme flere voldtekter. Eksempelvis kan politiets etterforskning
bli bedre med tanke på sikring av ferskest mulig bevis. Det kan
også tenkes at høye minstestraffer gjør terskelen for pådømmelse
for høy, slik at mange saker ender med frifinnelse fremfor en dom
som kan virke for streng. Disse medlemmer er i tillegg
bekymret for at forslaget vil gi voldtektsbestemmelsen et for vidt omfang,
slik at grensene for hva som faktisk må regnes som en voldtekt,
blir flyttet, og at vi får utilsiktede pådømmelser.
Disse medlemmer mener forslaget
om å presisere gjeldende lovverk uten å endre gjeldende rett er
et slag i luften. Dersom formålet ikke er å endre gjeldende rett,
har disse medlemmer problemer
med å se hvorfor voldtektsbestemmelsen skal endres eller presiseres. Disse medlemmer mener
lovgiver skal være varsom med å endre straffebestemmelser når formålet ikke
er å endre gjeldende rett. Straffelovgivningen er ikke en arena
for å utøve symbolpolitikk. I tillegg er det en fare for at endringer
og justeringer i en straffebestemmelse kan lede til utilsiktede
konsekvenser og nye fortolkninger som ikke har vært lovgivers intensjon. Disse medlemmer minner
igjen om at dagens voldtektsbestemmelse må sees i sammenheng særlig
med § 297 om seksuell handling uten samtykke. Det er adgang til
å benytte denne bestemmelsen i de tilfeller man ikke kan konstatere
skyld etter voldtektsbestemmelsen.
Disse medlemmer mener derfor
at forslaget er feil medisin på et problem vi alle ønsker å bekjempe.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det etter gjeldende rett allerede er et forbud mot seksuell omgang
uten samtykke i tråd med internasjonale konvensjoner. Dette følger
blant annet av vurderingene gjort av departementet i Prop. 66 S
(2016–2017) Samtykke til ratifikasjon av Europarådets konvensjon
av 11. mai 2011 om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner
og vold i nære relasjoner, som Stortinget har sluttet seg til, og
av brev fra statsråden til komiteen av 30. januar 2018 (vedlagt),
hvor statsråden skriver følgende:
«Når Norge i straffeloven
§ 291 har valgt å definere voldtekt gjennom en opplisting av ulike
samtykkeutelukkende omstendigheter, er det derfor i samsvar med kravene
som konvensjonen stiller.»
Disse medlemmer viser
til at konvensjonens artikkel 36, som anses oppfylt av norsk rett,
lyder som følger:
«Artikkel 36 - Seksualisert
vold, herunder voldtekt
-
1 Partene skal ved
lovgivning eller på annen måte treffe de tiltak som er nødvendige
for å sikre kriminalisering av følgende forsettlige atferd:
-
a vaginal, anal eller
oral penetrering av seksuell art av en annens kropp uten samtykke,
med enhver kroppsdel eller gjenstand,
-
b andre handlinger
av seksuell art mot en person uten samtykke,
-
c å bevirke at en
annen utfører handlinger av seksuell art mot en tredjeperson uten
samtykke.
-
2 Et samtykke må
gis frivillig, som et resultat av vedkommende persons frie vilje,
sett i lys av forholdene omkring hendelsen.
-
3 Partene skal ved
lovgivning eller på annen måte treffe de tiltak som er nødvendige
for å sikre at bestemmelsene i nr. 1 også gjelder en handling som begås
mot den som i henhold til intern rett er tidligere eller nåværende
ektefelle eller partner.»
Disse medlemmer mener
det er bra at det tydeliggjøres fra statsrådens side at Norges internasjonale forpliktelser,
og dermed også konvensjonens artikkel 36 som er gjengitt ovenfor,
er oppfylt i norsk lov, og at statsråden dermed bekrefter at vi
allerede har forbud mot seksuell omgang uten samtykke i norsk straffelov, all
den tid dette i dag ikke kommer tydelig frem gjennom lovteksten
i straffeloven § 291.
Straffeloven § 291
lyder som følger:
Ǥ 291. Voldtekt
Med fengsel inntil
10 år straffes den som
-
a) skaffer seg seksuell
omgang ved vold eller truende atferd,
-
b) har seksuell omgang
med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til
å motsette seg handlingen, eller
-
c) ved vold eller
truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller
til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.»
Disse medlemmer peker
på at den offentlige debatten rundt samtykke har synliggjort et
behov for en tydeliggjøring av straffelovens bestemmelse om voldtekt;
ikke for å endre rettstilstanden, men for å tydeliggjøre at det
i dag er ulovlig med seksuell omgang uten samtykke.
Disse medlemmer ber derfor
regjeringen tydeliggjøre straffebestemmelser om voldtekt for å tydeliggjøre
det som i dag er gjeldende rett: at det ikke er lov å ha seksuell
omgang uten samtykke.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå en endring som tydeliggjør straffeloven
§ 291, slik at ordlyden bedre gjenspeiler at seksuell omgang uten
samtykke (ufrivillig seksuell omgang) er forbudt. Forslaget skal
ikke endre innholdet i gjeldende rett.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at ordlyden i straffebestemmelsene
om seksuallovbrudd er dekkende, og er av prinsipp skeptiske til
å endre straffelovgivningen med formål om å sende et signal til
befolkningen når det ikke er et problem med innholdet i bestemmelsen
i seg selv. Disse
medlemmer viser til at forslagsstillerne ønsker å endre ordlyden
uten å endre innholdet i gjeldende rett, og vil i denne sammenheng
påpeke at en ordlydsendring i verste fall kan gi uforutsette og
uheldige utslag. Disse medlemmer vil
være fullstendig klare på at det må gjøres tiltak for å bekjempe
voldtekt i samfunnet. Anmeldelsesraten er skremmende lav og henleggelsesraten
urovekkende høy i disse sakene, og dette er et alvorlig problem
for voldtektsofres rettssikkerhet. Disse medlemmer mener imidlertid
fokus må være på andre tiltak enn å endre lovgivningen, og vil vise
til at det er flere tiltak som kan gjennomføres innenfor politi, domstoler,
voldtektsmottak og offeromsorgen. Blant annet ble flere viktige
forslag fremmet i Innst. 342 (2016–2017) og Innst. 343 (2016–2017). Disse medlemmer vil
trekke frem Riksadvokatens rapport fra 2017, som viser at etterforskningen
av voldtektssaker er for dårlig. En stor andel voldtekter skjer
også i festsammenheng hvor rus er involvert, og det er i mange saker en
krevende bevissituasjon. Disse medlemmer mener det er
viktig å rette fokus mot opplæring i holdninger og grensesetting
hos barn og unge som et viktig forebyggende tiltak. Disse medlemmer ser
frem til at regjeringen legger frem en handlingsplan mot voldtekt,
i tråd med vedtaket som Stortinget fattet i 2017. Disse medlemmer forventer at
det utarbeides en forpliktende handlingsplan, slik at denne kan
danne et godt grunnlag for videre tiltak i kampen mot voldtekt og
overgrep i samfunnet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det både vil ha
en viktig symboleffekt om det blir presisert i loven at
ufrivillig sex faktisk er å regne som voldtekt, men at det også
vil fjerne eventuell usikkerhet om hvordan loven tolkes i dag. I
tillegg bidrar det til å sikre legalitetsprinsippet i strafferetten. På
det viset kan en tydeliggjøring sikre at de rettslige vurderingene
hos politi og domstoler gjøres på korrekt grunnlag. Det vil også
sørge for at personer som er usikre på om de har blitt utsatt for
voldtekt, kan forstå hvilke handlinger som er ulovlige ut ifra loven. Dette medlem mener
at det kan sørge for flere anmeldelser.