Vurdering av Dokument 8:62 S
(2017-2018) - representantforslag om krav til tros- og livssynssamfunn
i forbindelse med offentlig støtte
Jeg viser til brev
23. november 2017 fra Stortingets familie- og kulturkomite. I brevet
ber komiteen om en vurdering av Dokument 8:62 S {2017-2018) - representantforslag
om krav til tros- og livssynssamfunn i forbindelse med offentlige
støtte.
1. Innledning
Representantforslaget
inneholder flere tiltak overfor tros- og livssynssamfunnene. Noen
av tiltakene vil kreve lovendringer, og eventuelle forslag til lovendringer
må utredes og sendes på alminnelig høring. Et grunnleggende premiss
for enhver høring er at det kan bli aktuelt å endre eller til og
med skrinlegge høringsforslag i lys av høringsuttalelsene. Med ordlyden
i punktene 1, 2, 5 og 6 i representantforslaget tas det etter min
vurdering ikke tilstrekkel ig høyde for utrednings- og høringsbehovet.
Kulturdepartementet
sendte i september 2017 på høring et forslag til ny lov om tros-
og livssynsamfunn . Lovforslaget er til dels en oppfølging av flere
tidligere anmodningsvedtak fra Stortinget om blant annet finansieringsordninger
for tros- og livssynssamfunn og vilkår for tilskudd. Høringsfristen
for lovforslaget er 31. desember 2017. Departementet vil på vanlig
måte behandle høringsuttalelsene og etter planen legge fram en lovproposisjon
for Stortinget. For tiden arbeider Kulturdepartementet dessuten
med en stortingsmelding om en helhetlig tros- og livssynspolitikk,
jf. blant annet Dokument 8:25 S {2015-2016) og lnnst. 220 S {2015-2016). Meldingen
vil drøfte tros- og livssynspolitiske tema i en større samfunnsmessig
ramme, med formål om å legge til rette for tjenlige og praktiske
løsninger.
Jeg vil tilrå at
Stortinget nå avventer det pågående lov- og meldingsarbeidet, og
at det ikke uten nærmere utredninger treffes nye anmodningsvedtak
som griper inn i og forsinker dette arbeidet.
2. Kulturdepartementets
høringsforslag om ny lov om tros- og livssynssamfunn
Kulturdepartementet
lovforslag utgjør en samlet revisjon av hele tros- og livssynslovgivningen
og de tilknyttede tilskuddsordningene. Det innebærer samordning
og forenkling av lovgivningen og tilskuddsordningene. I forslaget
stilles det tydeligere vilkår for tilskudd enn etter gjeldende rett,
og det er lagt opp til tettere oppfølging av samfunnene.
Departementet har
vurdert om det bør stilles særlige krav til kjønnslikestilling i
tros- og livssynssamfunn, men har i høringsnotatet ikke foreslått
et slikt rettslig vilkår for tilskudd. Punkt 1 i representantforslaget
vil kreve minst 40 % representasjon av kvinner i styringsorganer
som forvalter statlig støtte hos tros- og livssynssamfunn. Dette
forslaget reiser en rekke rettslige og andre spørsmål om blant annet
forholdet til Grunnloven § 16 og Norges menneskerettslige forpliktelser.
Ihøringsnotatet
er «særskilte tilskudd for å stimulere til internt arbeid med kjønnslikestilling
i samfunnene» nevnt som ett av flere mulige tiltak for å oppnå økt likhet
mellom kvinner og menn i tros- og livssynssamfunn, jf. punkt 3 i
representantforslaget. Spørsmålet om å etablere en slik tilskuddsordning
må regjeringen eventuelt komme tilbake til i den ordinære budsjettprosessen
. Departementet vil også vurdere andre virkemidler for å påvirke
kvinners stilling i trossamfunn.
Lovforslaget inneholder
ikke et vilkår om at representanter i styringsorganer som forvalter
statlig støtte hos tros- og livssynssamfunn, skal være demokratisk valgt,
jf . punkt 2 i representantforslaget. Også et slikt vilkår vil måtte
utredes, blant annet i lys av et eventuelt rettslig krav om kjønnskvotering.
Det er en selvfølge
at tros- og livssynssamfunn retter seg etter norsk lov. I høringsforslaget
om ny lov om tros- og livssynssamfunn er kravet om å følge norsk
lov tydeliggjort . Blant annet skal tros- eller livssynssamfunn som
begår alvorlige lovbrudd, etter forslaget kunne nektes tilskudd.
I vurderingen skal det legges særlig vekt på brudd på bestemmelser
som skal beskytte barns interesser, brudd på diskrimineringslovgivning
(inkluderer likestillingsloven) og brudd på bestemmelser som skal
hindre oppfordring til hat eller vold. I tillegg inneholder lovforslaget
en bestemmelse om at tros- eller livssynssamfunn som utfører, oppfordrer
til eller uttrykker støtte til handlinger som utgjør en alvorlig
krenkelse av andres rettigheter og friheter, kan nektes tilskudd. Formålet
med denne bestemmelsen er å ramme krenkelser av andres rettigheter
og friheter som ikke er i strid med lov, men som likevel er tilstrekkel
ig alvorlige til at tilskudd bør nektes. Tilskudd skal kunne kreves
tilbakebeta lt dersom et samfunn bryter vilkårene. Etter min vurdering
vil disse forslagene kunne ivareta anliggendet i punkt 4 i representantforslaget.
I henhold til lovforslaget
skal tros- og livssynssamfunnene som fremmer krav om tilskudd, skriftlig
bekrefte at de er kjent med og vil overholde vilkårene for tilskudd.
Dette kan minne om en «samfunnskontrakt», slik den er beskrevet
i punkt 6 i representantforslaget.
3. Representantforslagets
punkt 5
Punkt 5 i representantforslaget
lyder:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag om krav om at personer
som kommer til Norge for å praktisere som religiøse ledere, skal
ha eller skaffe seg kunnskap om den religiøse rådgivningsrollen
i møte med vold i nære relasjoner, eksilerfaringer og sentrale verdier
i det norske samfunnet.»
Det er
viktig at religiøse ledere har den nødvendige kunnskapen for å kunne
ivareta denne rollen på en god måte i Norge. Det er likevel trossamfunnene
som avgjør hvilke kvalifikasjonskrav som skal gjelde for sine ledere. Tros-
og livssynsfriheten omfatter også retten til å velge sine religiøse
ledere og den kompetansen de skal besitte.
Over Kulturdepartementets
budsjett gis det tilskudd til kurset «Å være religiøs leder i Norge»
som tilbys ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Tilbudet
er et oppdragskurs spesielt beregnet for religiøse ledere av utenlandsk
bakgrunn. Kurset er utviklet i samarbeid med tros- og livssynssektoren,
som blant annet har gitt innspill til hvilken kompetanse religiøse
ledere med utenlandsk bakgrunn har behov for i det norske samfunnet.
Stortinget fattet
12. januar 2016 et anmodningsvedtak om utdanning av religiøse ledere
(nr. 443), og i Prop. 1 S (2017-2018) for Kunnskapsdepartementet
(på s. 199) ble det orientert om oppfølgingen av dette vedtaket.
Stortinget fattet
25. april 2017 et nytt anmodningsvedtak om religiøse ledere (vedtak
nr. 612):
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at ulike trossamfunn og religiøse
ledere involveres i opplæring/informasjon om vold og overgrep.»
Dette
anmodningsvedtaket følges opp i Kulturdepartementet arbeid med å
revidere veilederen for forstandere i trossamfunn slik at den gir
oppdatert informasjon om blant annet den religiøse lederrollen, likestilling,
negativ sosial kontroll, radikalisering og voldelig ekstremisme
m.m., samt i departementets pågående utredningsarbeid om kurstilbud
for ledere i tros- og livssynssamfunn.
I 2017 utlyste Kulturdepartementet
3,6 mill. kroner til dialog og kunnskapsutv ikling på tros- og livssynsfeltet.
Flere av søknadene handlet om å heve kompetansen hos ledere i tros-
og livssynssamfunn . Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn
(STL) fikk tilskudd til å utvikle et lokalt forankret kursopplegg
for medlemsamfunn og lokale dialoggrupper innenfor STL-paraplyen.
Målet er å øke medlemssamfunnenes og de lokale dialoggruppenes kompetanse
internt på tros- og livssynspolitikk, demokrati og likestilling.
Stiftelsen Arkivet fikk, i samarbeid med Forum for Tro og Livssyn
i Kristiansand og Universitetet i Agder, midler til å utvikle et kurs
for ledere fra ulike tros- og livssynssamfunn på Sørlandet. Kurset
har som mål å gi deltakerne «ny kunnskap, tydelig rollebevissthet
og innsikt som gjør dem i stand til å møte ulike samfunnsutfordringer
med trygghet og vilje til å gjøre en forskjell i lokalsamfunnet».
Punkt 5 i representantforslaget
berører både Arbeids- og sosialdepartementets (ASD) og Justis- og
beredskapsdepartementets (JD) ansvarsområder. Jeg har derfor innhentet
uttalelser fra de to departementene. En person som er tilbudt arbeid
i Norge som religiøs leder eller lærer, skal vurderes etter utlendingsforskriften §
6-1 annet ledd, som ligger under ASDs ansvarsområde. JD har ansvaret
for utlendingsforskriften § 6-23, som gjelder medarbeidere i religiøse
organisasjoner . JD vurderer, i samarbeid med ASD, å gjøre endringer
i reglene om oppholdstillatelse for religiøse ledere og medarbeidere
i religiøse organisasjoner . Bakgrunnen er Stortingets anmodningsvedtak
nr. 444 (2015-2016), som sier at religiøse ledere som gjennom sin
virksomhet bidrar til å svekke integreringen, ikke bør få oppholdstillatelse.
I Meld. St. 30 (2015-2016) Fra mottak til arbeidsliv - en effektiv
integreringspolitikk, punkt 6.3, fremgår det videre at «Regjeringen
ønsker å justere regelverket om oppholdstillatelse for religiøse
ledere med sikte på å fremme deltakelse i samfunnet og forhindre
radikalisering». JD arbeider for tiden med utkast til høringsbrev,
men det er foreløpig ikke konkludert med hvilke endringer som eventuelt
vil foreslås.