2.1 Overordnet om temaet
Schei-kommisjonen
ga i sin rapport en overordnet redegjørelse for rederansvar, eierskap
og økonomiske forhold knyttet til Scandinavian Star. I tiden etter
at Schei-kommisjonen avga sin rapport, har det vært stilt spørsmål
om hvorvidt denne redegjørelsen ga en dekkende beskrivelse av hendelsesforløpet.
Kommisjonen har
behandlet disse temaene i del II av rapporten. Kommisjonens utredningsarbeid
har vært innrettet mot å utrede og vurdere faktiske forhold av betydning
for vurderingen av rederansvar, eierskap og økonomiske forhold knyttet
til Scandinavian Star. Andre transaksjoner og mellomværender har
bare vært utredet i den utstrekning det har vært relevant for rettslige
og faktiske vurderinger knyttet til Scandinavian Star.
Det foreligger et
omfattende dokumentasjonsmateriale knyttet til rederansvar, eierskap
og andre økonomiske forhold for Scandinavian Star. I tillegg til
det materialet som ble innhentet av politiet, har kommisjonen innhentet
ytterligere dokumentasjon som kan belyse disse forholdene. Kommisjonen
har blant annet innhentet:
-
74 regnskap for
selskaper med en relasjon til Scandinavian Star
-
Selskapsdokumentasjon
fra registre i Norge, Danmark, England og Bahamas
-
Bobehandling av
konkurssaker i selskaper med relasjon til Scandinavian Star
-
Dokumentasjon av
VR-Gruppens salg av Vognmandsruten til K/S Difko LXXI
-
Ytterligere dokumentasjon
fra konkursbehandling av SeaEscape Cruises Ltd i Bankruptcy Court
i Florida
-
Dokumentasjon fra
tvangssalget Admirality Court gjennomførte av Scandinavian Star
i 1994 (på det tidspunktet het skipet Candi), samt informasjon om
tilknyttede selskaper.
I tillegg
har kommisjonen gjennomført samtaler med personer som på ulike tidspunkter
har vært involvert i transaksjoner knyttet til Scandinavian Star
eller til driften av skipet.
Kommisjonen presiserer
at kommisjonens utredningsarbeid har vært innrettet mot å utrede
og vurdere faktiske forhold av betydning for vurderingen av rederansvar,
eierskap og økonomiske forhold knyttet til Scandinavian
Star. Transaksjoner mellom involverte personer og selskaper involvert
i eller tilknyttet Scandinavian Star, har i begrenset grad vært
utredet, og bare i den utstrekning det har vært relevant for rettslige
og faktiske vurderinger knyttet til Scandinavian Star.
Kommisjonen presenterer
i punkt 4.2 i rapporten enkelte sentrale begreper innen shipping.
Forklaringene er hentet fra begrepsavklaringene som ble gitt av høyesterettsadvokat
Georg Scheel og professor dr. juris Trine-Lise Wilhelmsen i deres
rapport «Sakkyndig uttalelse innen økonomiske, avtalemessige og
forsikringsmessige forhold innen shipping». Denne rapporten ble utarbeidet
på oppdrag fra Oslo politidistrikt under politiets etterforskning
av Scandinavian Star i perioden 2014–2016.
Det fremgår at den
som står som eier i skipsregisteret, er den formelle eier.
Scheel og Wilhelmsen
presiserer at den formelt registrerte eier ikke behøver å være den
reelle eier, og at det ikke er noe i veien for at et skip kan skifte
eier selv om dette ikke registreres i skipsregisteret. På samme måte
som ved overføring av fast eiendom, er det altså ikke selve registreringen
som medfører overføringen av eiendomsretten.