3.2.2 Overordnet om brannforløpet
Den informasjonsinnhenting
og utredning som er gjort vedrørende brannforløpet, er nærmere omtalt
i kommisjonens rapport. Av sentral betydning er blant annet rapporten
fra Norconsult: «Utredning av brann og brannforløp. Brannen på Scandinavian
Star 1990-04-07 – 1990-04-08». Brannforløpet er i sin helhet beskrevet
og vurdert i rapportens kapittel 4.
Den innledende fasen
av brannforløpet om bord på Scandinavian Star har det vært redegjort
grundig for tidligere, jf. blant annet kapittel 8 i Schei-kommisjonens rapport.
Hendelsesforløpet, underbygget av observasjoner fra vitner, er også
omhandlet i SINTEFs rapport fra 1990.
Det er lagt til
grunn at katastrofebrannen ble antent på styrbord side dekk 3 noe
etter kl. 02.00 om natten 7. april og deretter spredte seg raskt
opp trappeløpet (2SB) til dekk 5 (Gulf dekk), over tverrkorridoren
og videre ned trappeløpet på babord side (2BB) til bildekk. I denne
fasen spredte brannen seg også til dekk 6, Main dekk, mens røyk
trengte inn og spredte seg i korridorene på dekk 4 og dekk 5.
Hendelsesforløpet
fra brannalarmen utløses, og til Stena Saga ankommer, er noe usikkert,
da det er få vitneobservasjoner i denne perioden. I SINTEF-rapporten er
det lagt til grunn at brannen sprer seg videre på dekk 6, Main dekk.
Flammer slår ut akter på skipet på dette dekket. Videre er det klart
at ventilasjonssystemet slås av i dette tidsrommet, slik at røyk
trenger inn på lugarene.
Etter at Stena Saga
ankommer, omtrent kl. 02.50, får vi etter hvert bilder av brannen,
som filmes fra Stena Saga. Bildene viser en brann med stor effekt
akter på dekk 6. Norconsult har på grunnlag av bildematerialet lagt
til grunn at brannen på dekk 4 og 5 i timene som følger, er begrenset,
fordi man ikke kan se flammer eller røyk som slår ut av vinduene
på disse dekkene i denne fasen.
Brannvesenet ankommer
skipet omtrent kl. 05.40. Fra dette tidspunktet foreligger det logger
som i noen grad kan dokumentere brannens videre utvikling. I den første
fasen er redningsmannskapets innsats konsentrert om gjennomsøkning
og livredning. Brannen ble beskrevet som kraftig akter og midtskips.
Etter at slokkeinnsatsen påbegynnes ca. kl. 06.30, får man tilsynelatende
kontroll over brannen på dekk 6. Bilder fra Stena Saga viser en
mye mindre intens brann ca. kl. 08.30, men med en mulig indikasjon
på spredning forover i skipet på dekk 6 og 7.
Akterrampen på skipet
åpnes omtrent kl. 09.20. Mellom kl. 09.30 og kl. 10.00 beskrives
brannen, i redningsmannskapets rapport, igjen som kraftig. Det brenner
særskilt på dekk 5 (Gulf dekk) og dekk 6 fra dette tidspunktet.
Det er opplyst å være mye røyk i kjøkkenet og restauranten på dekk
6.
Slep av skipet mot
Lysekil starter ca. kl. 11.55. Av rapporten fremgår det at brannen
tiltar kl. 13.00. Det er også slokkeinnsats på dekk 7 (Sunset dekk)
i perioden, men hovedinnsatsen rettes mot brannen på dekk 5, Gulf
dekk. Denne brannen får redningspersonellet ikke kontroll over.
Ca. kl. 16.00 brenner det på dekk 4, styrbord side (300-korridoren).
Det gjøres en innsats mot denne brannen, som man etter hvert får
under kontroll.
Brannen på Scandinavian
Star er ikke under kontroll når skipet legger til kai ca. kl. 21.20
i Lysekil. Redningspersonalet som nå overtar, erfarer at varmen
er meget høy midt i skipet, på lugardekk (dekk 5). Ut over det er
det vanskelig eksakt å definere hvor brannen og varmen finnes. Innsatsen
rettes derfor mot brannen på dekk 5 som nå angripes fra bildekket.
Brannen tiltar i
løpet av natten. Av rapport fra sjøfartsinspektør Ronnie Hanzen
fremgår det at brannen hadde spredt seg til skipets fremre del,
konsentrert på restaurantdekket (dekk 6) rundt kl. 01.15. Det er
rapportert om overtenning i restaurantdelen og lugarene på øvre
dekk ca. kl. 03–03.30. Samtidig ser man en spredning til fremre
del av dekk 5.
Rundt kl. 04.00–05.00
på morgenen fikk brannen nytt feste i forskipet, denne gangen på
broen og i offiserslugarene. Göteborgs brannforsvar rapporterer
om fortsatt brann på broen, restauranten samt i mannskapslugarene
under restauranten kl. 13.40. Brannen rapporteres slukket kl. 16.00
søndag 8. april. Det har da brent i 38 timer.