1.3 Klageadgang ved vedtak om forhåndsgodkjent refusjon
Det er Legemiddelverket
som beslutter om et legemiddel skal ha forhåndsgodkjent refusjon.
Departementet har i høringen foreslått at adgangen til å klage over
vedtak om forhåndsgodkjent refusjon begrenses til rettsanvendelsen
og saksbehandlingen. Forslaget innebærer at Legemiddelverkets faglige
skjønnsutøvelse i refusjonssaker ikke lenger kan prøves av departementet
i klagebehandlingen. Forslaget berører ikke adgangen til å klage
over rettsanvendelsen og saksbehandlingen.
Enkelte høringsinstanser
er imot forslaget om å innskrenke retten til å klage over vedtak
om forhåndsgodkjent refusjon.
De faglige skjønnsspørsmålene
i saker om forhåndsgodkjent refusjon forutsetter høy kompetanse
på flere fagfelt, som medisin, farmasi og helseøkonomi. Fagetaten
Legemiddelverket innehar den sammensatte kompetansen som trengs
for å kunne ta stilling til disse spørsmålene. Departementet innehar
ikke tilsvarende kompetanse. Det er derfor svært vanskelig for departementet
å foreta en reell prøving av Legemiddelverkets refusjonsvedtak når
det kommer til den faglige skjønnsutøvelsen. Når klageadgangen ikke
er begrenset, har departementet plikt til å prøve alle sider av
saken i klagebehandlingen. Departementet mener det er juridisk uheldig
at lovgivningen gir generell klageadgang, når departementet i realiteten
ikke kan prøve alle sider av saken.
Uten en betydelig
oppbygging av kompetansen er det svært vanskelig for departementet
å overprøve Legemiddelverkets faglige skjønnsvurderinger. Departementet
mener det ikke er kostnadssvarende å bygge opp slik kompetanse i
departementet. Det vises til at det her er tale om spesiell fagkompetanse,
som skal ligge hos fagmyndigheten. Verken departementet eller Legemiddelverket
har klart å fremskaffe eksempler fra siste ti år på at departementet
har overprøvd Legemiddelverkets faglige skjønnsutøvelse i en refusjonssak.
Det kan imidlertid ikke utelukkes at det likevel finnes tilfeller.
Departementet mener uansett det derfor ikke kan legges annet til
grunn enn at klageadgangen over de faglige skjønnsspørsmålene i
praksis til nå har hatt liten betydning for bransjen.
Veid opp mot den
betydelige kostnaden som er forbundet med å bygge opp tilstrekkelig
fagkompetanse i departementet, mener departementet at hensynet til
legemiddelfirmaenes rettssikkerhet og samfunnets tillit til forvaltningen
må anses tilstrekkelig ivaretatt ved at rettsanvendelsen og saksbehandlingen
kan påklages. Departementet mener forslaget ikke vil påvirke konkurransesituasjonen
på markedet.
Begrensningen i klageadgangen
vil gjelde de til enhver tid gjeldende vilkårene for forhåndsgodkjent
refusjon som forutsetter faglige skjønnsmessige vurderinger. Den
vil ikke gjelde vurderingspregede kriterier som fullt ut styres
av rettsregler. Eksempler på faglige skjønnsmessige vurderinger
som det etter forslaget ikke vil være adgang til å påklage, er Legemiddelverkets
faglige skjønnsmessige vurdering av om kostnadene ved bruk av et
legemiddel står i rimelig forhold til den behandlingsmessige verdien.
I slike analyser inngår en rekke forutsetninger som det kreves høy
fagkompetanse for å ta stilling til. Det kan for eksempel gjelde
valg av sammenligningsalternativer (dagens behandling), hvor stor
den relative kliniske effekten er, hvordan det er rimelig å fremskrive
data fra kliniske studier mv.
Etter departementets
vurdering følger det verken av EU-rettens ulovfestede forvaltningsprinsipper
eller transparensdirektivet en generell adgang til å påklage vedtak
om forhåndsgodkjent refusjon for legemidler.
Departementet mener
spørsmålet er av slik prinsipiell art at det tilsier regulering
på lovs nivå. Departementet mener videre at regulering i loven tilfører
tydelig og forutsigbar avklaring av Legemiddelverkets og departementets
roller i refusjonssaker, og departementets ressursbehov for sakene.
Videre mener departementet at hensynet til konsekvent regulering
tilsier dette, da begrensningen i klagerett over vedtak om markedsføringstillatelse
for legemidler er regulert på denne måten i legemiddelloven § 8
femte ledd.
Departementet mener
etter dette at det er tungtveiende grunner for å begrense adgangen
til å klage over vedtak om forhåndsgodkjent refusjon til rettsanvendelsen
og saksbehandlingen (lovmessigheten). Begrensningen foreslås gjennomført
i legemiddelloven § 6 femte ledd annet punktum. Forslaget er materielt
i tråd med forslaget fra høringen. For å gjøre det tydelig at det
ikke er forskjeller i departementets overprøvingskompetanse etter
legemiddelloven § 6 og § 8, foreslås det å benytte betegnelsen lovmessighet,
som benyttes om avgrensningen av overprøvingskompetansen i § 8,
også i § 6.