Alle fødende i Norge
blir tilbudt en undersøkelse av om barnet har en av 25 alvorlige
arvelige sykdommer. Dette er sykdommer som er lettere å behandle
hvis de oppdages tidlig. Undersøkelsen innebærer at det tas en blodprøve
av barnet, og at det registreres helseopplysninger om mor og barn.
Blodprøver og helseopplysninger lagres ved Oslo universitetssykehus
HF (OUS). Etter dagens regelverk skal prøvene destrueres etter seks år.
Blodprøvene som tas
i nyfødtscreeningen og lagres ved OUS, utgjør en diagnostisk biobank
etter definisjonen i behandlingsbiobankloven § 2. Det er en samling biologisk
materiale som er avgitt for medisinsk diagnostikk. Oppbevaring av
blodprøvene reguleres derfor av behandlingsbiobankloven. Oppbevaring
og bruk av blodprøvene i undersøkelsen er dessuten regulert i en forskrift
om genetisk masseundersøkelse av nyfødte. Dersom prøvene skal brukes
til medisinsk eller helsefaglig forskning, gjelder reglene i helseforskningsloven.
Forslag til endringer
i behandlingsbiobankloven som åpnet for varig lagring av blodprøvene
som tas i nyfødtscreeningen, ble sendt på høring 2. juni 2017. Høringsinstansene
var delt i synet på forslaget. Proposisjonen gjør nærmere rede for
de ulike syn som fremkom i høringen.
I proposisjonen foreslår
Helse- og omsorgsdepartementet en ny bestemmelse i behandlingsbiobankloven som
hjemler varig oppbevaring av blodprøvene som tas i forbindelse med
nyfødtscreeningen. Ved ikrafttredelsen av en slik bestemmelse vil
dagens krav i forskriften om at blodprøvene skal destrueres etter
seks år, bli opphevet.
Blodprøvene skal
fortsatt kunne brukes til helsehjelp, kvalitetssikring, metodeutvikling
og forskning etter de alminnelige reglene i behandlingsbiobankloven og
helseforskningsloven.
Det foreslås ingen
endringer i kravene til samtykke fra foreldrene. Lagring av prøvene
og helseopplysningene skal som i dag være basert på samtykke. Foreldrene skal
ha anledning til å trekke tilbake samtykket og kreve destruksjon
av blodprøvene. Når barnet har fylt 16 år, skal det selv kunne trekke
tilbake samtykket og kreve blodprøven destruert.
Departementet foreslår
i tillegg at foreldrene skal få informasjon om muligheten for å
trekke samtykket tilbake og be om destruksjon av blodprøvene mellom
ett og to år etter fødselen. Tilsvarende skal barnet og foreldrene
få informasjon om retten til å trekke samtykket tilbake og kreve
destruksjon det året barnet fyller 16 år.
Forslaget om å oppheve
dagens krav om at blodprøvene skal destrueres etter seks år, vil
bedre nyfødtscreeningens mulighet til å bruke prøvene til kvalitetskontroll
og metodeutvikling. Blodprøvene kan også brukes til medisinsk og
helsefaglig forskning etter reglene i helseforskningsloven.
Som hovedregel kreves da at det innhentes nytt samtykke, jf. behandlingsbiobankloven § 13
og helseforskningsloven § 13. Etter helseforskningsloven § 28 kan
de regionale komiteene for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk
(REK) imidlertid godkjenne bruk av prøvene i forskning uten nytt
samtykke. Dette kan bare skje dersom slik forskning er av vesentlig
interesse for samfunnet og hensynet til deltakernes velferd og integritet
er ivaretatt. Foreldrene må også ha vært informert på forhånd om
at materialet kan bli brukt til forskning, og ha fått mulighet til
å reservere seg mot slik bruk.
Blodprøvene kan for
eksempel brukes i forskningsprosjekter for å forberede innføring
av undersøkelser for nye sykdommer i nyfødtscreeningen. Fordi aktuelle sykdommer
kan være svært sjeldne, er det ønskelig med flere enn seks årskull
for å få et stort nok pasientgrunnlag for å utvikle nye tester på
en god måte.
Oslo universitetssykehus
uttaler at Nyfødtscreeningen ikke har behov for å lagre prøvene
ut over 10 (ev. 16) år. Mange høringsinstanser mener derfor at lagringen bør
være begrenset til 10 eller 16 år. Departementet foreslår imidlertid
at prøvene skal kunne lagres uten tidsbegrensning. Lagring av prøvene
ut over 16 år vil kunne være svært verdifullt for annen medisinsk forskning.
En løsning der prøvene lagres i 16 år, vil ikke fullt ut utnytte
den potensielle nytten prøvene kan ha for slik forskning.
Blodprøvene kan benyttes
til forskning og videreutvikling av rask diagnostikk og persontilpasset
behandling av mange sjeldne og alvorlige sykdommer. Genetikk og
miljø kan ha innvirkning på sykdomsutvikling for flere alvorlige
tilstander. Påvirkninger under svangerskapet kan eksempelvis ha
stor betydning for senere sykdom. Blodprøver som er tatt like etter
fødsel på en standardisert måte, gir muligheter til å studere ulike
faktorer hos barn som senere utvikler alvorlig sykdom, ved at man
går tilbake til screeningprøvene fra nettopp disse barna. Prøvene
kan derfor få stor verdi i utvikling av persontilpasset medisin
og behandling av barn med sjeldne og alvorlige sykdommer.
Ved å gjøre lagrede
blodprøver tilgjengelige for forskningsformål kan også Norge ha
mulighet til å gjennomføre studier med tilstrekkelig store utvalg
til å avdekke årsaksforhold, forløp og behandling knyttet til både
sjeldne sykdommer og lidelser og vanligere sykdommer hvor mange
arvelige faktorer samspiller med miljøfaktorer.
Datatilsynet mener
forslaget ikke i tilstrekkelig grad synliggjør hvilke etiske og
personvernmessige utfordringer som må diskuteres før en etablerer
en nasjonal biobank med blodprøver fra hele befolkningen.
Oppslutningen om
nyfødtscreeningen er nær 100 prosent. En varig lagring av blodprøvene
vil derfor på sikt innebære at det etableres en nasjonal biobank
med biologisk materiale fra nesten hele den norske befolkningen.
Departementet mener imidlertid at fordelene med å lagre blodprøvene
overstiger de personvernmessige utfordringene. Det understrekes
at det ikke skal samles inn og oppbevares genetisk informasjon om
alle nyfødte.
For de aller fleste
nyfødte gjøres ikke genetiske undersøkelser. Analyseresultatene
som lagres, er for de aller fleste ikke informasjon fra genetiske
undersøkelser. Det gjøres biokjemiske prøver av alle i screeningen.
Det er bare når prøvene gir grunnlag for mistanke om alvorlig sykdom,
at det gjøres relevante genetiske undersøkelser. Hos denne mindre
gruppen undersøkes kun det genet eller de få genene som er viktig
for den aktuelle sykdommen.
I nyfødtscreeningen
undersøkes altså ikke gener eller DNA for annet enn sykdommene som
inngår i screeningen, og da bare hos noen få barn.
Departementet er
enig i at det er viktig å opprettholde tilliten til nyfødtscreeningen,
slik at foreldre ikke unnlater å samtykke til undersøkelsen på grunn
av usikkerhet om bruken av blodprøvene. Departementet mener imidlertid
at det er liten fare for at oppslutningen om screeningen skal bli
påvirket av reglene om lagring av blodprøvene.
Fortsatt god tillit
til og oppslutning om ordningen kan sikres gjennom god informasjon
til foreldrene og senere barnet om hva prøvene kan brukes til, og
muligheten for å trekke samtykket tilbake og kreve destruksjon av
prøven.
Departementet foreslår
også at det skal sendes informasjon til alle foreldrene ett til
to år etter fødselen om muligheten for å trekke samtykket tilbake
og kreve destruksjon av blodprøven. Departementet foreslår også
at foreldrene og barnet skal få samme informasjon når barnet fyller
16 år.
Departementet foreslår
at adgangen til å bruke materialet til forskning presiseres i ny
§ 9 a i behandlingsbiobankloven. Foreldrene og senere barnet skal
dessuten få god informasjon om at blodprøvene også kan
bli brukt til forskning etter reglene i helseforskningsloven. Biobanken
er imidlertid fortsatt en diagnostisk biobank. Formålet med biobanken
er gjennomføringen av nyfødtscreeningen (diagnostikk, kvalitetssikring
og metodeutvikling) og overvåkning og kvalitetssikring av helsehjelpen
som gis for sykdommene. Dersom materialet skal brukes
til forskning, vil reglene i helseforskningsloven gjelde. Ved oppbevaring
over en viss tid vil prøvene være omfattet av reglene om forskningsbiobanker
i §§ 25 flg.
Departementet har
vurdert forslaget opp mot retten til privatliv etter Grunnloven
§ 102, Europarådets konvensjon av 4. november 1950 om beskyttelse
av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter (EMK) artikkel
8 og De forente nasjoners internasjonale konvensjon 16. desember
1966 om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 17 og kommet
til at forslaget ikke er i strid med disse bestemmelsene.
Hjemmelen for å oppbevare
blodprøvene varig skal etter forslaget gjelde også for blodprøver
som er samlet inn mens kravet om destruksjon etter seks år gjaldt.
For disse prøvene er det i dag en plikt for screeningen til å destruere
prøvene etter seks år. Dette ble foreldrene også informert om i
forkant av prøvetakingen. Departementet har derfor vurdert forholdet
til Grunnlovens forbud mot å gi lover tilbakevirkende kraft, jf.
§ 97. Departementet har kommet til at forslaget om varig lagring
av blodprøvene i nyfødtscreeningen, også allerede innsamlede prøver,
ikke er i strid med forbudet mot lover med tilbakevirkende kraft.