Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Hege Haukeland
Liadal og Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til at regjeringen har lagt fram tre proposisjoner om endringer
i energiloven – Prop. 4 S (2017–2018) EØS-energimarkedspakke, Prop.
5 L (2017–2018) endringer i energiloven og Prop. 6 L (2017–2018)
om endringer i naturgassloven. Endringene har til formål å gjennomføre
EØS-rettslige krav til reguleringen av kraftmarkedet som følge av
EUs tredje energimarkedspakke.
Den tredje energimarkedspakken
ble vedtatt i EU i 2009 for å videreføre og styrke reguleringen
av EUs indre markeder for elektrisk energi og naturgass. Den erstatter
fire rettsakter som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen, og den
omfatter en forordning om opprettelse av et byrå for samarbeid mellom
nasjonale reguleringsmyndigheter på energiområdet (ACER – Agency
for the Cooperation of Energy Regulators).
Komiteen har merket seg at
bakgrunnen for saken er ønsket om en tettere integrasjon av energimarkedene
i Europa, ikke minst i lys av EUs ambisjoner om å øke fornybarandelen
i kontinentets energibruk samt gradvis å fase ut de mest forurensende
kildene, som kull. Komiteen viser
til at hvis Europa skal lykkes med dette, er det avgjørende at vi
klarer å nå delmålene som ble vedtatt gjennom Paris-avtalen. Komiteen har
merket seg at EU dertil ønsker å styrke forbrukernes rettigheter og
valgfrihet i det indre markedet, noe komiteen vil understreke at
Norge og de nordiske landene for lengst har tilrettelagt for.
Komiteen viser til at fornybar
energi krever mer samarbeid mellom landene, og som hovedregel er
ikke-fornybare kilder som kull og annet fossilt brensel, samt atomkraft,
regulerbare. Det betyr at man kan øke eller senke produksjonen etter
behov (ved å brenne mer eller mindre). Slike kraftverk kan også
plasseres der man ønsker, f.eks. nær kraftkrevende industri. Komiteen understreker
at fornybar energi, bortsett fra vannkraften, om hovedregel er ikke-regulerbar.
Vindkraft produseres når vinden blåser, solenergi får vi når solen
skinner, osv.
Komiteen har merket seg at
mange land i Europa nå ivrer for å gå over til fornybar kraft, noe
som er viktig i et klimaperspektiv. Samtidig vil det da være behov
for et bedre samspill mellom ulike ikke-regulerbare kilder, slik
at man vil ha den kraften man trenger, der man trenger den og når
man trenger den.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at ny teknologi
er avgjørende for effektiv produksjon og overføring. Nye intelligente forsyningsnett,
bruk av stordata osv. vil kunne sørge for mer effektiv og presis
leveranse av energi til forbrukerne der de trenger den, og når de
trenger den. Dette vil etter flertallets mening kreve et
tettere og mer forpliktende samarbeid over landegrensene, da energikilden
og forbrukeren ikke i alle tilfeller befinner seg i samme land.
Fornybarsamfunnet krever med andre ord tettere internasjonalt samarbeid.
Norden har vært en
foregangsregion på dette feltet. I flere tiår har det vært en omfattende
utveksling av strøm med f.eks. Sverige og Finland, der landene eksporterer
kraft ved overskudd og importerer i tider med lavere produksjon. Flertallet viser
til at dette har gitt de nordiske landene god erfaring og er en
inspirasjonskilde for Europa for øvrig. Flertallet viser til at i Danmark
har man erstattet regulerbar kullkraft med ikke-regulerbar, dansk
vindkraft. Uten muligheten for å kunne importere strøm fra Norge
de dagene Danmark ikke får nok strøm fra vind, hadde ikke Danmark
kunnet tillate seg å ta sjansen på en slik forsert avvikling av
kull.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at EUs tredje energimarkedspakke,
som trådte i kraft i EU i 2011, er en del av arbeidet med å opprette
et mer velfungerende og klimavennlig energisystem i Europa. Energimarkedspakken
videreutvikler felles regler for det indre kraftmarkedet og gassmarkedet
i EU. Dette flertallet understreker
at pakken viderefører første og andre energimarkedspakke, som i
flere år har vært en del av EØS-avtalen. EUs tredje energimarkedspakke
viderefører mange av de samme prinsippene som de foregående, men
etablerer også et samarbeidsorgan mellom landenes reguleringsmyndigheter
for energi (ACER).
Videre viser dette flertallet til
at det er foreslått at det opprettes en uavhengig norsk reguleringsmyndighet
for energi (RME) og et klageorgan for beslutninger tatt av denne.
RME forutsettes lagt til en egen enhet i NVE, som vil få nødvendig
uavhengighet fra departementet som reguleringsmyndighet slik direktivet
krever. NVE vil for øvrig utføre alle andre oppgaver som i dag som
ordinært forvaltningsorgan.
Dette flertallet viser til
at Norge er en stor energinasjon, og gjennom EØS-avtalen har Norge
vært en integrert del av EUs energipolitikk i over 20 år. Vårt kraftmarked
har i flere tiår vært del av et fellesnordisk marked, som også inkluderer
de baltiske land, og som igjen er koplet opp mot Nord-Europa. Energiforsyningen
er den største kilden til klimagassutslipp i EU. Der EU nå er i
startfasen på sin omstilling til en mer klimavennlig energiforsyning,
er norsk kraftsektor nær utslippsfri. Der europeiske land først
må erstatte kull- og kjernekraft før nye samfunnssektorer kan ta
i bruk fornybar elektrisitet, er Norge allerede godt i gang med
omstillingen til økt bruk av klimavennlig energi i for eksempel transportsektoren.
Dette flertallet viser til
at EUs tredje energimarkedspakke dekker både gassmarkedet og kraftmarkedet.
Økt samarbeid på disse feltene er en viktig del av Europas innsats
for å oppfylle målene i Paris-avtalen gjennom å forsere overgangen
til lavutslippssamfunnet.
Dette flertallet viser til
at mange land i Europa ivrer for å gå over til fornybar kraft, noe
som er ønskelig i et klimaperspektiv. Mens fossile energikilder
som kullkraft er regulerbare og kan skrus opp eller ned etter behov,
er ikke de fleste former for fornybar energi regulerbare. Dette flertallet viser
til at mens det enkelte land tidligere kunne produsere sin egen
kraft tilsvarende eget behov (f.eks. ved å bygge et kullkraftverk
akkurat der man trengte kraften), trenger man nå et bedre samspill
mellom ulike ikke-regulerbare kilder, slik at man vil ha den kraften
man trenger der man trenger den, når man trenger den. Samtidig har
manglende koordinering av kraftnettene ført til problemer både innad
i land og mellom land i EU. Etter dette flertallets mening vil
den store energiomstillingen Europa skal gjennom, kreve et tettere
og mer forpliktende samarbeid over landegrensene, da energikilden
og forbrukeren ikke i alle tilfeller befinner seg i samme land.
Bedre koordinering mellom land vil bidra både til færre naturinngrep
og lavere kostnader for samfunnet. Dette flertallet viser til
at et tettere samarbeid mellom landene vil kunne bidra til at dette
målet nås med minst mulig kostnader for naturen. Fornybarsamfunnet
krever med andre ord tettere internasjonalt samarbeid.
Dette flertallet viser til
at energimarkedspakken også vil være viktig for at EU skal nå sine
mål om fornybarandel innen 2030. En tettere markedskobling vil være
viktig for å sikre at EUs ambisiøse mål for energieffektivisering
og fornybarandel nås. Skal EU nå sine langsiktige mål om en utslippsfri
energisektor, må både EU og Norge lykkes med å kutte strømsløsing
gjennom energieffektiviseringsarbeidet.
Dette flertallet mener at
tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke ikke betyr
at Norge automatisk sier ja til framtidige endringer som kan komme
på energifeltet i EU. At første og andre energimarkedspakke er tatt
inn i EØS-avtalen, mens Stortinget nå har fått seg forelagt spørsmålet
om eventuelt samtykke til den tredje pakken, illustrerer dette.
Videre er ikke Norge forpliktet av EU-regelverk som ikke er EØS-relevant.
Etter dette flertallets vurdering
vil ikke Norge alltid ha sammenfallende interesser med EU på energiområdet,
da våre forskjellige utgangspunkt bidrar til dette. Dette flertallet mener
derfor det er viktig at regjeringen og norske energimyndigheter
fortsetter aktivt å fremme norske synspunkter og interesser i utviklingen
av det europeiske energimarkedet.
På denne bakgrunn
foreslår dette
flertallet følgende:
«Stortinget
ber regjeringen om at det i forbindelse med Norges tilslutning til
EUs tredje energimarkedspakke skal avgis en formell erklæring overfor
EU/EØS som gir uttrykk for vår holdning i tråd med prinsippene i
flertallsinnstillingen, Innst. 178 S (2017–2018), som slår fast
at dette vil ligge til grunn for Norges syn ved eventuelle fremtidige
endringer i EUs energipolitikk.»
Dette flertallet mener
at EU og våre naboland er Norges viktigste samarbeidspartnere, både
økonomisk og politisk. Et forutsigbart og gjensidig samarbeid er
nødvendig for å sikre vår tilgang til EUs indre marked og konkurransedyktige
rammevilkår. Norge vil ikke være tjent med å utfordre EØS-samarbeidet
gjennom en eventuell norsk reservasjon mot å innlemme ACER-forordningen
i EØS-avtalen. EU er en viktig handelspartner innen energi, og Norge
er tjent med å være en del av det europeiske energimarkedet.
Dette flertallet viser til
at det i Norge finnes flere etablerte grunnprinsipp i energipolitikken
som må ligge til grunn også i det framtidige samarbeidet mellom EU
og Norge gjennom EØS. Dette
flertallet mener at eierskapet til norske vannkraftressurser
gjennom vannfallrettighetsloven (industrikonsesjonsloven) skal ligge
fast, og at minst to tredjedeler av et vannkraftselskap
skal være offentlig eid. Norge har en stolt tradisjon tilbake til
vannkraftutbyggingen og konsesjonslovene fra begynnelsen av forrige
hundreår som skal videreføres også i fremtiden. Dette flertallet mener videre
at norsk fornybar kraftproduksjon fortsatt skal bidra til økt verdiskaping
og sysselsetting i Norge og til å erstatte fossil energi med fornybar
energi.
Dette flertallet viser til
at storstilt utbygging av mer fornybar energi kan legge et press
på naturvernshensyn. Dette
flertallet vil påpeke at det er mulig også å hente ut mer
fornybar energi gjennom oppgradering av eksisterende kraftverk og
energieffektivisering.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
er positive til at det også bygges ut mer lønnsom fornybar kraftproduksjon
i Norge, samtidig som man ivaretar naturhensyn. I denne sammenheng er
det viktig å understreke at dette må ivaretas i forbindelse med
revisjon av vilkår i eldre vassdragsreguleringskonsesjoner og konsesjonsbehandling
av nye utbygginger, hvor hensynet til miljø og naturmangfold i vannkraftutbygginger
sikres. I tillegg viser dette flertallet til de nasjonale
føringene for hvordan vanndirektivet skal følges opp i vassdrag
med vannkraftproduksjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, mener at norske myndigheter skal
ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser med betydning for
energisikkerheten i Norge. Det er viktig at flaskehalsinntektene
fortsatt skal kunne benyttes til å redusere nettariffene så vel
som til vedlikehold og utbygging av det norske strømnettet. Flertallet har
merket seg at dette er ivaretatt i forordningene som etablerer tredje
energimarkedspakke og også er gjeldende praksis i Europa i dag.
Dertil har flertallet merket
seg at norske myndigheter har arbeidet aktivt for at regelen om
at flaskehalsinntekter kan brukes til å redusere nettariffer, videreføres. Flertallet viser
til at dette ligger an til å bli videreført i fremtiden gjennom
den såkalte vinterpakken, etter at Europaparlamentets energi- og
industrikomité innstilte på at retten til å bruke flaskehalsinntekter
til å redusere nettleie nasjonalt skal bestå i sitt vedtak den 22. februar
2018. Det samme synet har lenge rådet blant fremtredende medlemsland. Flertallet mener
at vi med dette har tilstrekkelig klarhet i at dette vil være tilfelle
også i fremtiden.
Flertallet viser for øvrig
til merknader og forslag i Innst. 175 L (2017–2018) om endringer
i energiloven, jf. Prop. 5 L (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
norsk energipolitikk har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av det
norske næringslivet og det norske velferdssamfunnet. Helt siden
starten av 1900-tallet har langsiktige og kloke strategiske beslutninger
sørget for en sterk nasjonal kontroll av energisektoren til beste
for samfunnet som helhet. Disse medlemmer understreker
at selve nøkkelen til suksessen er en fornuftig balansering av ulike
interesser: kraftprodusentenes interesser mot industriens og husholdningenes
behov, forsyningssikkerheten og en fornuftig kraftutveksling med
utlandet, verneinteresser mot utbyggingsinteresser og norsk kraftsektors
bidrag til klimaomstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Norge har lang tradisjon for
kraftutveksling med våre naboland i tråd med våre nasjonale interesser.
Norge har dessuten bygd opp en viktig gasseksport til Europa de
siste tiårene – også dette i pakt med klare norske interesser. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet har deltatt aktivt i det politiske arbeidet
med å få til en slik fornuftig kraftutveksling. Disse medlemmer understreker
også at det alltid har vært i norsk interesse å sikre et ryddig
og godt forhold til våre naboland i energisamarbeidet.
Disse medlemmer viser til
at det har vært en grunnleggende forutsetning for norsk energipolitikk
at norsk suverenitet og folkevalgt styring av kraftsektoren er en
nasjonal interesse av stor betydning. Disse medlemmer understreker
at Norge som en stor energieksportør i svært mange sammenhenger
har andre grunnleggende interesser enn det store flertallet av EU-land
(og EU som sådan), som er energiimportører. Det følger av dette
at Norges regulering og styring av kraftsystemet er annerledes enn
EUs.
Disse medlemmer vil peke på
at EUs grunnleggende mål for Energiunionen er fri flyt av energi
og likest mulig pris. Hvis overføringskapasiteten ut av Norge samtidig
økes betydelig, vil strømprisen i Norge også øke. ENTSO-Es framskrivning
mot 2040 tilsier at Norge for å bidra til prisutjamning nesten bør
firedoble sin eksport til EU. Beskrivelsen er at Norge har lavere
pris, og at dersom man ikke bygger nye kabler fra Norge, vil prisforskjellen
i 2040 fortsatt være stor. Den eneste måten å få lik pris på er
økt overføringskapasitet. Disse medlemmer minner om
at Statnett har advart mot flere kabler etter NSL- og Nordlink-prosjektene,
som er ferdige i 2021.
Disse medlemmer har merket
seg at klimahensyn brukes som et viktig argument for å øke overføringskapasiteten
fra Norge og for å slutte seg til ACER. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet slutter opp om hovedlinjene i klimapolitikken.
Likevel vil disse medlemmer peke
på at det er grunnleggende i klimapolitikken at hensynet til utslippskutt
og omstilling må balanseres mot andre interesser – som hensynet til
naturen, hensynet til husholdningenes økonomi og hensynet til arbeidsplasser
og verdiskaping. Det er et klart politisk ansvar å ta stilling til
disse interessemotsetningene. Dette aktualiserer også spørsmålet
om suverenitet. Det som nå foreslås, er at man i økende grad overfører
myndigheten og dermed mister mulighet til å balansere disse hensynene. Disse medlemmer kan ikke
se at en slik suverenitetsavståelse til utenlandske organer og svekkelse
av folkevalgt kontroll vil gagne norsk klimapolitikk.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at partiet gikk imot innføringen av EUs gassmarkedsdirektiv.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
er imot norsk tilknytning til ACER. Dette medlem viser til at nordisk
og europeisk energisamarbeid har vært og vil være nødvendig, blant
annet for å sikre forsyningssikkerhet og god miljøpolitikk. Norge
har historisk vist at europeisk samarbeid på dette området er mulig
uten at man avgir nasjonal suverenitet slik man nå vurderer. Dette medlem mener det er viktig at vi
har kontroll på reguleringen av strømnettet og strømmarkedet. ACER
vil utfordre den nasjonale kontrollen som vi har i dag. Det er dessuten
uklart hva en tilslutning i dag vil bety av framtidig suverenitetsavståelse,
og hvor mye nasjonal styring vi vil miste på sikt.
Dette medlem viser til komiteens
høring om tredje energimarkedspakke, der flere av høringsinstansene
hadde synspunkter på bygging av mellomlandsforbindelser for strøm
generelt.
Dette medlem viser til at
mellomlandsforbindelsene som Norge har bygget til nå har bidratt
til forsyningssikkerhet for Norge, bedre utnyttelse av fornybare energiressurser,
kutt i utslipp av klimagasser og viktige inntekter til kommuner
og fylker gjennom kraftselskap, som i all hovedsak er offentlig
eid.
Dette medlem viser til at
to nye kabler mellom Norge og utlandet nå er under bygging, og til
at Sosialistisk Venstreparti har støttet byggingen av disse. De
nye kablene til Tyskland og Storbritannia vil øke overføringskapasiteten
betydelig. Når disse to er bygget, har Norge totalt hele 17 mellomlandsforbindelser
for strøm. Dette
medlem mener det er behov for å høste erfaringer fra disse
før man vurderer ytterligere utvekslingskapasitet. Nye kabelprosjekter
må være eid av staten, være samfunnsøkonomisk lønnsomme samt veies opp
mot norsk industriutvikling, arbeidsplasser og muligheten for utfasing
av fossil energi i Norge. Dette medlem viser til at
den betydelige mengden mellomlandsforbindelser likevel tydelig viser
at det er mulig å få til strømsamarbeid mellom land, uten at dette
betyr at man må avgi suverenitet slik Stortinget nå er invitert
til å gjøre i ACER-saken.
Dette medlem vil i den forbindelse
vise til vedtaket i forbundsstyret i Fellesforbundet fra 8. mars
2018 hvor det heter:
«Forbundsstyret
i Fellesforbundet er positive til internasjonalt samarbeid om både
utvikling og utveksling av energi, ikkje minst av omsyn til klima
og til sikker tilgang på kraft til det enkelte land. Det er bra
at land samarbeider for å få ei god utnytting av krafta, og det
blir stadig viktigare etter kvart som andelen fornybar kraft må
aukast.
Norge er også tent
med eit slikt samarbeid ut frå vår eiga forsyning. I periodar er
Norge avhengig av å importera straum for å dekka våre kraftbehov.
Samtidig er Norge ein ikkje ubetydeleg krafteksportør, fordi vi
kan produsera meir kraft enn vi treng sjølve... Forbundsstyret ser
det likevel som sterkt betenkeleg at Norge skal slutta seg til ACER,
fordi det kan medføra overføring av vedtaksrett i saker om kraftutveksling
mellom land.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne er opptatt av at vi ikke kan fortsette nedbyggingen
av norsk natur for å produsere mer kraft. Det er store ressurser
som kan hentes gjennom oppgradering av eksisterende kraftverk, og
store innsparinger som kan frigjøres gjennom energieffektivisering
innen bygg og industri. Dette er å foretrekke fremfor å bygge ut
ny produksjonskapasitet på norsk fastland.
Dette medlem er av den oppfatning
at naturhensyn må vektlegges langt sterkere når beslutninger knyttet
til utbygging av energiproduksjonskapasitet fattes. Det vil føre
til en mer restriktiv politikk for utbygging av vindkraft på land
og nye vannkraftutbygginger.
Norsk gass til Europa
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at den tredje
energimarkedspakken også regulerer markedet for naturgass, og i
hovedsak knytter seg til det innenlandske (nedstrøms) markedet for
naturgass. Norge er en av de aller største eksportørene av gass
til Europa og har en klar offensiv interesse av ryddige markedsforhold
også på mottakersiden. Det har vært et norsk ønske i mange år å bidra
til at monopolsituasjoner i viktige europeiske mottakerland kunne
brytes opp gjennom forutsigbare, felles regelverk.
Flertallet viser til at nesten
all norsk gasseksport går til Europa og representerer inntekter
for flere hundre milliarder kroner. Norge er derfor svært avhengig
av hvordan det europeiske gassmarkedet er organisert, og har all
interesse av å sikre innflytelse på dette.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at eksport av gass til Europa også har bidratt
til redusert avhengighet av kull i andre land. Mange land ser på
naturgass som en viktig «bro» i overgangen mellom de mest forurensende
og CO2-intensive kildene
og en helt fornybar framtid på lang sikt. Norsk gass har hjulpet
Storbritannia bort fra kull. I en tid hvor gassens fremtid i europeiske
lands energimiks er i rask endring, vil det være særlig viktig at
Norge fortsetter å være en del av det organiserte europeiske gassmarkedet.
Dette flertallet viser til
at Norge står i en særstilling ikke bare som en betydelig eksportør
av gass, men som den eneste store eksportøren på innsiden av det
europeiske energisystemet. Dette flertallet minner om
at oljens andel går ned og gassens andel går opp i Norges petroleumseksport,
og at gass er en regional (europeisk) vare, mens olje er en vare
som omsettes på verdensmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil ikke
tilslutte seg vurderingene om at naturgass er en viktig bro til
fornybar energi i klimaarbeidet, og vil minne om at dersom Europa
skal kutte utslippene av klimagasser nok, må også fossil gassbruk
erstattes av fornybar energi.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at partiet i sin tid
gikk mot norsk tilslutning til EUs gassmarkedsdirektiv. Dette medlem vurderer
at endringene som nå foreslås, ikke er av samme prinsipielle og
inngripende karakter som beslutningene den gang.
Uavhengig reguleringsmyndighet
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Senterpartiet, viser til at det som følge av tredje
energimarkedspakke er nødvendig med endringer i energiloven.
Dette knytter seg til organiseringen av uavhengig nasjonal reguleringsmyndighet,
uavhengig klageinstans for dennes vedtak og krav til eiermessig
skille for transmisjon av elektrisk energi. Flertallet har merket seg
at regjeringen foreslår at NVE fortsetter å være reguleringsmyndighet,
men at denne funksjonen samles i en egen enhet, «Reguleringsmyndigheten
for energi» (RME). Enheten skal opptre uavhengig av NVEs øvrige organisasjon.
Nye krav til uavhengighet fra politiske myndigheter krever endringer
i energiloven.
Flertallet har merket seg
at reguleringsmyndigheten skal holde oppsyn med de nasjonale markedene og
aktørene, delta i internasjonalt regelverksarbeid og samarbeide
med andre europeiske reguleringsmyndigheter på energiområdet i ACER.
Enkeltvedtak fattet av reguleringsmyndigheten for energi kan påklages
til klagenemnda og behandles der etter forvaltningslovens regler.
Flertallet viser til at det
i tredje energipakke kreves at parter som påvirkes av reguleringsmyndighetens beslutninger,
skal kunne klage til en instans som er uavhengig av involverte parter
og politiske myndigheter. Etter direktivet kan ikke departementet
lenger være klageinstans for vedtak som fattes av NVE som reguleringsmyndighet,
og det foreslås endringer i energiloven § 2-3, som legger de rettslige
rammene for opprettelsen av en ny klagenemnd for energireguleringssaker,
«Energiklagenemnda». Sekretariatsfunksjonen for nemnda foreslås
samlokalisert med det nylig opprettede Klagenemndssekretariatet
i Bergen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at direktivet åpner for
at medlemsstatene beholder ansvaret for overvåkning av forsyningssikkerheten.
Videre viser dette
flertallet til at direktivet åpner for at medlemsstatene også
beholder ansvaret for det som etter direktivet omtales som overvåkningsoppgaver
for den uavhengige reguleringsmyndigheten.
Dette flertallet støtter derfor
opprettelsen av en uavhengig reguleringsmyndighet (RME) for å ivareta de
nødvendige tilsynsfunksjoner, utøve forhåndsregulering på spesifikt
definerte områder og fatte enkeltvedtak slik europaparlaments- og
rådsdirektiv 2009/72/EF tilsier. Dette flertallet mener samtidig
at det i Prop. 4 S (2017–2018) er foreslått overført flere oppgaver
til RME enn hva som strengt tatt er nødvendig for å oppfylle direktivets
krav. Mens artikkel 37 første ledd i ovennevnte direktiv beskriver
reguleringsmyndighetenes overvåkningsoppgaver, fremgår det av artikkel
37 annet ledd at en lang rekke av disse overvåkningsoppgavene kan
utføres av andre myndigheter der medlemslandene har lagt til rette
for det. Kravet er da at opplysninger om hvordan disse oppgavene
utøves, skal gjøres tilgjengelig for reguleringsmyndigheten, altså
slik tilfellet typisk er for en tilsynsmyndighet.
Dette flertallet viser for
øvrig til merknader og forslag i Innst. 175 L (2017–2018) om endringer
i energiloven, jf. Prop. 5 L (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på
at konstruksjonen RME er lite berørt i den nye vurderingen fra lovavdelingen. Disse medlemmer er
bekymret for en utvikling hvor en konstruerer norske forvaltningsorganer
som ikke kan styres av norske folkevalgte. Disse medlemmer mener dette
er et prinsipielt spørsmål som ikke er tilstrekkelig vurdert, og viser
i den sammenheng til Innst. 382 S (2015–2016), hvor samme konstruksjon
ble benyttet for å knytte Norge til EUs finanstilsyn, og hvor disse medlemmer advarte
mot at behandlingen av suverenitetsoverføringen til EUs banktilsyn
ville legge føringer for liknende suverenitetsoverføring til EU
innenfor andre sektorer, som blant annet energi og telekom.
Disse medlemmer etterlyser
en drøfting av konsekvensene av at man er i ferd med å etablere
en nærmest fast praksis med å opprette politisk uavhengige forvaltningsorgan
som RME uten en prinsipiell og politisk vurdering av konsekvensene
av dette. Disse medlemmer er
videre bekymret for at man vil fortsette å benytte en slik konstruksjon
videre for andre grensekryssende områder, og at en unntar større
deler av viktig norsk infrastruktur fra politisk styring.
Disse medlemmer vil i den
sammenheng vise til følgende utdrag fra kronikk av 5. januar 2018
fra professorene Eirik Holmøyvik og Halvard Haukeland Fredriksen:
«RMEs uavhengighet
skal nedfelles i en egen bestemmelse i energiloven, som gjør det
klart at RME ikke skal kunne instrueres av politiske myndigheter. Med
dette overtar ESA regjeringens kontroll av den delen av norsk energiforvaltning
som tilfaller RME. Bindingsvirkningen av ESAs vedtak vil dessuten
fremgå av EØS-regelverk som vil bli gjort til en del av intern norsk rett.
Norske politiske myndigheter vil ikke kunne gripe inn mot intern
effektuering av et uønsket kopivedtak fra ESA uten å bryte norsk
lov. Og om RME nøler, kan trolig private aktører fremtvinge effektueringen
ved å anføre for norske domstoler at norsk lov pålegger RME å iverksette
ESAs vedtak. Da tilsier både ordlyden i grunnlovens paragraf 115,
så vel som Stortingets egen praksis, at Norges tilknytning til ACER
må skje med tre fjerdedels flertall i Stortinget.»
Disse medlemmer mener at en
grundigere vurdering av nettopp forholdet mellom RME og norske myndigheter
utgjør en betydelig mangel i utredningen av saken. Disse medlemmer er bekymret
for at en ved å legge bånd på den politiske, folkevalgte styringen på
ett viktig samfunnsområde, åpner for at også fremtidige EU-krav
løses med selvstendige forvaltningsorganer som overlater politiske
prioriteringer til byråkratiet.
Transmisjon av elektrisk energi
Komiteen viser til at det
i tredje energimarkedspakke stilles nye krav til eiere og operatører
av transmisjonssystem (TSO-er). Det er krav om eiermessig skille,
sertifisering av TSO og visse justeringer i de gjeldende direktivbestemmelsene
om TSO-ens oppgaver, og komiteen viser til at dette
langt på vei allerede er gjennomført i Norge.
Komiteen har merket seg at
det i direktivet forutsettes blant annet at TSO-er skal ha oppgaver
i forbindelse med kapasitetstildeling, flaskehalshåndtering, innkreving
av flaskehalsinntekter, håndtering av kraftutveksling med tilgrensende
transmisjonssystemer m.m. Komiteen viser til at dette
er ansvar og oppgaver som allerede ligger hos Statnett i dag, gjennom
systemansvaret og det øvrige konsesjonsrettslige rammeverket,
så energipakkens målsettinger er i hovedsak allerede ivaretatt gjennom
gjeldende norsk politikk.
Komiteen viser til at Statnett
i dag eier størstedelen av transmisjonsnettet og er utpekt som systemansvarlig
i det norske kraftsystemet. Komiteen viser til at Statnett
gjennom systemansvaret og øvrig konsesjonsrettslig rammeverk allerede
har det ansvar og de oppgaver som direktivet krever at en TSO skal
ha, og at Statnett allerede i dag innfrir kravet om eiermessig skille.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at EUs 3. energimarkedspakke
er en videreføring av og dels erstatning for EUs 2. energimarkedspakke,
som allerede er implementert i Norge. De forordninger og direktiver
som ble vedtatt i 2. pakke, erstattes imidlertid av tilsvarende
vedtak i 3. pakke. Flertallet mener
at det vil kunne skape usikkerhet for kraftutveksling og krafthandel
med våre naboland som allerede har implementert 3. pakke, hvis Norge
velger ikke å tilslutte seg EUs 3. energimarkedspakke. Det vil bli
vanskeligere for norske produsenter å konkurrere på like vilkår
med europeiske produsenter – også de som produserer kull- og gasskraft,
vil da kunne få bedre vilkår på bekostning av norsk vannkraft.
Flertallet påpeker også at
EUs 3. energimarkedspakke inkluderer en rekke tiltak som allerede
er gjennomført i Norge og Norden for øvrig, herunder styrking av
forbrukernes rettigheter, og at Norden langt på vei har stått som
modell for utviklingen av dette politikkområdet i EU. Samtidig erstattes
spesifikke nordiske samarbeidsløsninger av tiltakene som kommer
i 3. pakke. Flertallet viser
til at de fem nordiske landene for eksempel etablerte samarbeidsmekanismen NordEL
i 1963, nettopp for å fremme samarbeid over landegrensene om kraftutveksling.
Deltakerne var de fem landenes systemoperatører (TSO-er). Organisasjonen
hadde mange av de samme funksjonene som siden har blitt etablert
i EU, herunder tvistemålsmekanismer i tilfelle uenighet mellom deltakerne
om tekniske spørsmål. I forbindelse med innføringen av EUs tredje
energimarkedspakke ble denne organisasjonens funksjoner overført
til EUs tilsvarende samarbeidsmekanisme for TSO-er, ENTSO-E.
Flertallet viser videre til
at den nordiske kraftbørsen, som ligger på Lysaker, derfor allerede
opererer under regler som følger av EUs tredje pakke. Norge har kunnet
delta i dette på midlertidig basis ettersom både regjeringene Stoltenberg
og Solberg arbeidet med innlemmelse av 3. pakke i EØS-avtalen.
Flertallet viser til at EUs
3. energimarkedspakke er sentral for utviklingen av EUs indre marked
for energi. Dette har stor betydning for forsyningssikkerhet og verdiskaping
for Norge, og det norske kraftsystemet er en integrert del av det
nordiske systemet. Om Norge velger å stå utenfor de samarbeidsorganisasjonene
som våre naboer nå har gått inn i, kan det ikke utelukkes at dette
kan ha konsekvenser for forsyningssikkerheten og markedsadgangen
for fleksibel norsk vannkraft.
Flertallet viser til at den
felles nordiske kraftbørsen, Nord-Pool, som er basert i Norge (Lysaker),
forutsetter et felles regelverk. Flertallet viser til at regelverket
og markedsløsninger i det nordiske fysiske spotmarkedet opererer
i tråd med reglene i den 3. energimarkedspakken og forordninger
hjemlet i denne. I påvente av implementeringen av 3. pakke i EØS
har man laget egne midlertidige regler for norske deltakere i Nord-Pool.
Flertallet viser til at det
har vært helt sentralt for den nordiske kraftbørsen å optimalisere
bruk av kraftressursene gjennom effektiv børshandel der kraften
flyter «automatisk» til området med høyest pris. Dette er spesielt
viktig for Norge både av hensyn til driftssikkerhet, forsyningssikkerhet
og verdiskaping.
Flertallet viser til at Norge
har stor variasjon i produksjonsevne pga. nedbørsforhold og er tjent
med effektiv kraftutveksling og -handel med våre naboland. I enkelte
år importerer vi mye kraft, i andre år eksporterer vi mye, og i
de fleste år både importerer og eksporterer vi. Gitt at norsk vannkraft
er regulerbar, har vi svært ofte den situasjonen at Norge kan importere
rimelig kraft fra nabolandene når de har overskudd, men selge vår
overskuddskraft dyrere når det er underskudd i våre naboland. Flertallet konstaterer
også at tilknytningen til det fellesnordiske nettet i sin tid ikke
førte til økt pris på kraften i Norge.
Flertallet mener at en effektiv
kraftutveksling med naboland er spesielt viktig for Norge av hensyn
til forsyningssikkerhet og verdiskaping, og at dette kan bli svekket
ved at man får unødvendig reduksjon i handelskapasiteten på mellomlandsforbindelser. Flertallet mener
at en effektiv utnyttelse av alle disse forbindelsene vil være viktig
for Norge – både av hensyn til forsyningssikkerhet og verdiskaping.
Grensekryssende krafthandel
Komiteen merker seg at forordningen
om grensekryssende krafthandel viderefører eksisterende bestemmelser
om kompensasjon mellom TSO-ene knyttet til grensekryssende krafthandel,
prinsipper for fastsettelse av nettariffer, informasjon til markedet
om kapasitet i nettet, prinsipper og retningslinjer for flaskehalshåndtering
og unntak for nye overføringsforbindelser, og at rorordning er i
dag gjennomført i norsk rett som forskrift i medhold av energiloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, har merket seg at manglende innføring
av EUs 3. energimarkedspakke kan føre til at Norge mister innflytelse
over regelverket som i dag styrer driften av det nordiske kraftsystemet.
Driften av det nordiske kraftsystemet har vært regulert i avtaler
mellom de nordiske sentralnetteierne (TSO-ene), og store deler av
rammene for felles optimal drift av kraftsystemet reguleres allerede
av 3. pakke og tilhørende forordninger. Flertallet viser til at Norge
har vært med på å utvikle dette regelverket. Flertallet viser til at det
allerede er store utfordringer med egne regler og betingelser for
norske deltakere på nordisk kraftbørs, og konsekvensene vil trolig
bli vesentlig større på sikt.
Flertallet viser til at dersom
Norge ikke innfører EUs 3. energimarkedspakke, vil Norges innflytelse
i dette samarbeidet trolig svekkes. Norge må da antakeligvis forhandle
egne bilaterale avtaler med de øvrige nordiske landene. Ettersom
forordningen i 3. pakke er EØS-relevant, vil man også måtte regne
med mottiltak fra EUs side. Flertallet støtter derfor
Norges tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke gjennom den
tilpasningsordningen som er fremforhandlet i EØS-komiteen, herunder
den rollen som er tillagt ESA.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at muligheten til å bruke flaskehalsinntekter til å redusere nettleien
er en unntaksbestemmelse (artikkel 16.6) i den gjeldende forordningen
om grensekryssende krafthandel (714/2009). En begrenset del skal
bare kunne brukes dersom inntektene ikke kan benyttes «effektivt» til
enten vedlikehold eller utbygging av nye kabelforbindelser. Dette
regelverket er under revisjon i EU. EU-kommisjonen har som del av
Vinterpakken foreslått at unntaket som åpner for å bruke flaskehalsinntekter
til å redusere nettleien, skal fjernes (COM/2016/0861 final/2).
Kommisjonens holdning er at flaskehalsinntekter utelukkende skal
kunne brukes til vedlikehold eller utbygging av kabelforbindelser.
Dette forslaget fra 2016 er fortsatt til behandling i EU. Rådet
og EU-parlamentets energikomité ønsker å opprettholde unntaket,
men det er ennå ikke avgjort hva som blir det faktiske utfallet. Disse medlemmer mener
derfor det ikke er avklart at dagens norske praksis kan videreføres
innenfor EUs kommende regime. Disse medlemmer mener det er
viktig at Norge selv kan avgjøre bruken av flaskehalsinntektene.
Selv om aspektet med flaskehalsinntekter ikke omhandler selve ACER-forordningen
som nå er til behandling, er dette et eksempel på fremtidige vedtak
som Norge kan bli bundet av.
Opprettelse av ACER
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
at det gjennom europaparlaments- og rådsforordning reguleres opprettelsen
av EU-byrået for samarbeid mellom energireguleringsmyndigheter (ACER),
og at dette regulerer byråets organisering, oppgaver, kompetanse
og finansiering. De enkelte landenes reguleringsmyndigheter skal
gjennom samarbeid i ACER bidra til å eliminere hindringer i grensekryssende
handel med elektrisk energi og naturgass, jf. Prop. 4 S (2017–2018).
ACER skal i samarbeid
med Kommisjonen overvåke at de nasjonale reguleringsmyndighetene
utøver sine funksjoner i tråd med el- og gassmarkedsdirektivene. For
å sikre et godt tilsyn med energimarkedet og deltakelse i utviklingen
av et felles europeisk regelverk er det viktig for EØS/EFTA-statenes
reguleringsmyndigheter å kunne delta i ACER sammen med reguleringsmyndighetene
i EUs medlemsstater. Flertallet har
merket seg at ACER skal føre tilsyn med hvordan det regionale og
det europeiske samarbeidet mellom systemoperatører (TSO-ene) fungerer.
I visse tilfeller har ACER kompetanse til å fatte vedtak ved uenighet
mellom nasjonale reguleringsmyndigheter eller dersom disse i fellesskap ber
om vedtak.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, merker seg at Norges tilknytning
til energibyrået ACER er en viktig følge av at energimarkedspakken
innlemmes i EØS-avtalen, og at ACER først og fremst skal ha en rådgivende
rolle når det gjelder utviklingen av regelverket for det indre energimarkedet
i Europa. Dette
flertallet viser til EUs energibyrå ACER som er opprettet
for å styrke samarbeidet mellom reguleringsmyndigheter for energi
i EU. EU arbeider med å erstatte kull- og kjernekraft med fornybar
energi. ACER bidrar dermed til et mer klimavennlig energisystem
i EU.
Dette flertallet understreker
at norske myndigheter har vært opptatt av å få til en tilknytning
som ivaretar konstitusjonelle hensyn og norske interesser. Særlig
er det viktig å sikre at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
får rett til full deltagelse og innflytelse i energibyrået, selv
om de ikke får stemmerett. Forutsetningene for Norges tilknytning
til ACER følger av EØS-tilpasningene. Dette flertallet merker seg
at ACER har vedtakskompetanse på et begrenset område. I EØS-tilpasningene
er denne kompetansen lagt til EFTAs overvåkingsorgan ESA. Eventuelle
vedtak fra ESA skal rettes til den norske reguleringsmyndigheten
for energi, som er foreslått å skulle inngå i Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE), og ikke direkte mot norske markedsaktører
eller enkeltpersoner.
Dette flertallet merker seg
at det er gjort et grundig arbeid i Justisdepartementets lovavdeling,
som har konkludert med at vedtakene etter ACER-forordningen ikke
vil få direkte internrettslig virkning i Norge, og at det dermed
ikke foreligger myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand. Dette flertallet viser
til konklusjonen til Justisdepartementets lovavdeling i brev til Stortinget
som understreker at:
«Alle elementene
av myndighetsoverføring som ligger i Prop. 4 S (2017–2018), må vurderes
samlet. I tidligere vurderinger av tredje energimarkedspakke, jf. Punkt
1.3, har vi lagt til grunn ar myndighetsoverføringen som skjer ved
at ESA kan rette pålegg om utlevering av informasjon til foretak
i Norge og tilhørende sanksjonsbestemmelser, innebærer en svært
begrenset utvidelse i forhold til de gjeldende EØS-rettslige forpliktelser.
Vi kan derfor ikke se at denne myndightesoverføringen får betydning
for konklusjonen.
(...)
Vår konklusjon er
at myndighetsoverføring av et slikt innhold som fremgår av Prop.
4 S (2017–2018), må regnes som 'lite inngripende'. Det ligger dermed
innenfor Kongens traktatkompetanse etter Grunnloven § 26 (med Stortingets
samtykke etter § 26 sannet ledd) å inngå en folkerettslig forpliktelse
med et slikt innhold.»
Dette flertallet viser til
at regjeringen etter en samlet vurdering mener at Stortingets samtykke
kan innhentes etter Grunnloven § 26 annet ledd for å innlemme rettsaktene
i EØS-komiteens beslutning nr. 93/2017 av 5. mai 2017 i EØS-avtalen,
og at vurderingen er basert på at Justisdepartementets lovavdeling
har foretatt flere vurderinger av forholdet til Grunnloven. Dette flertallet har
merket seg at lovavdelingen i den siste vurderingen 27. februar
2018 har vurdert at det foreligger overføring av myndighet til å
treffe vedtak med folkerettslig virkning, og et ytterligere element
av myndighetsoverføring, knyttet til Grunnloven § 3, ved at EFTAs
overvåkingsorgan gis kompetanse til å treffe pålegg samtidig som
Kongen har plikt til å avstå fra å treffe pålegg om den samme typen
spørsmål. Dette flertallet viser
til at lovavdelingen har kommet til at det foreligger en «lite inngripende»
myndighetsoverføring. Dette
flertallet har merket seg at det dermed ligger innenfor Kongens
traktatkompetanse etter Grunnloven § 26 (med Stortingets samtykke
etter § 26 annet ledd) å inngå en folkerettslig forpliktelse med slikt
innhold.
Dette flertallet viser videre
til at lovavdelingens vurdering om at den delen av NVEs virksomhet (hos
RME) som ikke er underlagt instruksjonsrett, skjer innenfor et nokså
detaljert EØS-rettslig rammeverk som gjennomføres av norske myndigheter
på ordinært vis, i samsvar med det dualistiske prinsippet. Tilsvarende
vil ESAs myndighet til å rette pålegg til RME være begrenset av
EØS-rettslige rammer. Dette
flertallet har merket seg at det videre er slik at Stortinget
fortsatt kan trekke opp ytterligere rammer for RMEs virksomhet gjennom
lovgivningen, enten det er tale om lovgivning som gjelder særlig
på energiområdet eller alminnelige bestemmelser f.eks. i forvaltningsloven.
Kongen eller underordnede organer (departementet eller NVE) kan
gi forskrifter så langt Stortinget åpner for dette.
Dette flertallet har også
merket seg at det fortsatt er tillatt med en ordning der Kongen
utnevner direktøren for NVE. Tjenestemennene i RME er underlagt ansvar
etter bl.a. statsansatteloven og straffelovgivningen. Dette flertallet har
merket seg at en rekke sider av RMEs virksomhet, selv på området
der ESA har myndighet til å rette pålegg mot RME, dermed er underlagt Grunnloven,
og at RMEs virksomhet dessuten er underlagt norsk retts ordinære
regler om domstolskontroll med forvaltningsvedtak.
Dette flertallet mener Norge
ikke vil være tjent med å utfordre EØS-samarbeidet gjennom en eventuell norsk
reservasjon mot å innlemme ACER-forordningen i EØS-avtalen. EU er
en viktig handelspartner innen energi, og Norge er tjent med å være
en del av det europeiske energimarkedet.
Dette flertallet viser til
at de grunnleggende elementene i norsk energipolitikk ligger fast.
Det nasjonale regelverket om konsesjoner til strømnett, utenlandskabler
og kraftverk vil fortsatt gjelde. Ytterligere vil dette flertallet understreke
at forsyningssikkerhet og kraftforsyningsberedskap fortsatt er et
nasjonalt anliggende, hvor ansvaret fortsatt vil ligge i OED. Dette flertallet understreker
at norske kommuner, fylkeskommuner og staten samlet eier om lag
90 pst. av produksjonskapasiteten i landet. Selv om Norge tar del
i et mer harmonisert regelverk for energimarkedene gjennom EØS-avtalen,
har vi fortsatt suverenitet over disponeringen av våre unike energiressurser
og utformingen av vår energipolitikk. Når det gjelder konsesjoner
til strømnett og kraftverk, gjelder fortsatt norsk regelverk uavhengig
av virksomheten til ACER. Spørsmål om eventuell finansiering av
overføringsforbindelser mellom land reguleres av den såkalte infrastrukturforordningen.
Den er ikke del av EØS-avtalen i dag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen har valgt en løsning som innebærer opprettelse av en
uavhengig enhet i NVE, «Reguleringsmyndigheten for energi» (RME).
RME skal, slik disse
medlemmer forstår det, ikke kunne instrueres politisk, og
deres uavhengighet nedfelles i egen bestemmelse i energiloven. Disse medlemmer forstår
det videre slik at vedtakene som binder norske reguleringsmyndigheter etter
en tilslutning til ACER, formelt sett vil treffes av ESA og deretter
rettes mot og innføres i Norge via RME – og ikke til nasjonale myndigheter
underlagt Stortingets kontroll.
Disse medlemmer merker seg
at man forsøker å gi lovnader og å sette skranker for utviklingen
og rekkevidden av EUs beslutningsmyndighet på områder der man ønsker
å knytte Norge til EØS – også ved tilslutning til ACER. Disse medlemmer mener
dette er med på å fordekke hva man forplikter seg til. Disse medlemmer viser
til at EU-retten utvikles kontinuerlig gjennom stadig nye vedtak
og nye konkrete avgjørelser fra EU- og EFTA-domstolen i enkeltsaker.
Disse medlemmer viser videre
til at man i norsk rettspraksis viser til lovens forarbeider når
loven skal tolkes, slik at man sikrer at anvendelse og tolkning er
i tråd med lovgivers intensjon. Disse medlemmer vil peke på
at på dette punktet skiller EU-retten seg markant fra norsk rett,
hvor forarbeider har liten eller ingen verdi. Claus Gulmann og Karsten
Hagel-Sørensen skriver i sin bok EF-ret fra 2007:
«Domstolen fremhæver
nødvendigheden af at tage hensyn til fælleskabsrettens dynamiske
karakter, og den afviser normalt, at traktatens bestemmelser kan
fortolkes ud fra forarbejderne (som i øvrigt i hvert fald for den vigtigste
dels vedkommende endnu er ukendte).»
Disse medlemmer mener det
er liten verdi i de lovnader og krav som vi hører enkelte norske
politikere stille ved tilslutning til ACER for å forsøke å ivareta
norske interesser.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn peke på den utviklingen som nå skjer i ACER, hvor Europakommisjonen
i forbindelse med fremlegging av den såkalte Energiunionen (som
en del av «Vinterpakken») allerede foreslår endringer knyttet til
måten å fatte beslutninger på. Disse medlemmer viser til
at avgjørelser nå vil kunne fattes med simpelt flertall, mot tidligere krav
om kvalifisert flertall. Disse medlemmer viser videre
til at begrunnelsen oppgis å være at der noen få land kunne blokkere
avgjørelser og hindre viktig fremdrift, vil dette nå gå lettere. Disse medlemmer mener
dette bare understreker EUs (og EØS’) dynamiske karakter, som tilsier
at det vi tilslutter oss i dag, allerede er i endring.
Disse medlemmer er bekymret
for at en tilknytning til ACER, og EUs energimarkedspakke, vil begrense
og innskrenke Norges handlingsrom i det som har vært en langvarig,
klok forvaltning av norske vann- og energiressurser. Disse medlemmer viser
til at ACER både har håndhevings- og vedtaksmyndighet, og mener
dette åpenbart vil ha konsekvenser for nasjonal kontroll og styring
på området, og at dette i liten grad er problematisert fra regjeringens
side. Disse medlemmer er
kritiske til en slik måte å gi fra seg makt og myndighet over reguleringen
av norsk kraftnett på.
Disse medlemmer viser til
den pågående diskusjonen om hvorvidt tilslutning til ACER utfordrer
suverenitetsbestemmelsen i Grunnloven § 115. Disse medlemmer vil understreke
at flere av Norges fremste eksperter på konstitusjonell juss har
vært kritiske til regjeringens konstruksjon for gjennomføring av
innlemmelsen i EUs tredje energimarkedspakke. Disse medlemmer vil vise til
professorene Eirik Holmøyvik og Halvard Haukeland Fredriksens kronikk
i Klassekampen 5. januar 2018, hvor de blant annet skriver følgende
om de konstitusjonelle sidene av saken:
«De kreative, og
til tider anstrengte, rettslige vurderingene som gjøres i denne
og andre saker for å unngå bruk av paragraf 115, bidrar til å tilsløre
realitetene i Norges tilknytning til overnasjonale EU-byråer. Opprettelsen
av RME vil være noe nytt i norsk rett. Flere norske forvaltningsorgan
er i dag unndratt politisk styring, men RME vil samtidig være bundet
av vedtak fra et internasjonalt organ, i realiteten EU-organet ACER.»
Disse medlemmer viser til
at det den 27. februar kom en ny juridisk vurdering fra Justisdepartementets
lovavdeling, som konkluderer med at det foreligger myndighetsoverføring
i Grunnlovens betydning, men at:
«myndighetsoverføring
av et slikt innhold som fremgår av Prop. 4 S (2017–2018), må regnes
som 'lite inngripende'».
Disse medlemmer merker seg
at lovavdelingens konklusjon viser til Stortingets tidligere praksis i
lignende saker når det konkluderes med at myndighetsoverføringen
er «lite inngripende». Disse
medlemmer viser til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
har vært sterkt kritiske til denne praksis også tidligere ved behandlingen
av saker som innebærer myndighetsoverføring til EU.
Disse medlemmer vil påpeke
at det etter nevnte vurdering fra lovavdelingen fortsatt ikke er
enighet blant ledende jurister, heller ikke om lovavdelingens konklusjon
når det gjelder utgangspunktet om at ACERs vedtak ikke har internrettslig
virkning, men kun er folkerettslig bindende. Disse medlemmer viser til
at professor Hans Petter Graver uttaler i Klassekampen 1. mars i
år at han mener argumentet om at ESA kun treffer folkerettslig bindende
vedtak, er:
«(…) et rent formalistisk
argument, som ikke kan være avgjørende i forhold til Grunnlovens
§ 115».
Videre uttaler han:
«Jeg mener derfor
at Norge ikke kan slutte seg til dette uten at Stortinget treffer
vedtak med tre firedels flertall etter § 115.»
Professor Eivind
Smith uttaler i Debatten på NRK den 1. mars 2018:
«Jeg mener prosessen
som man har lagt opp til, der man sier dette er myndighetsoverføring
på vegne av et EU-byrå der vi ikke er medlem, så konstruerer man
et kopiinstrument som ESA, for Efta er vi medlem av, så skal de
kunne bestemme ting internt i Norge, det er strengt tatt et brudd
på grunnloven.»
Disse medlemmer viser til
EØS-avtalens grunnleggende dynamiske karakter og at lovavdelingens
konklusjon om «lite inngripende» myndighetsoverføring gjelder ESA
og ACERs kompetanse etter det som er dagens regelverk, og norske
tilpasninger i henhold til dette. Disse medlemmer merker seg
at lovavdelingen ikke tar inn i vurderingen av myndighetsoverføring
det forhold at eventuelle fremtidige utvidelser og endringer i regelverket
kan utfordre spørsmålet om suverenitetsavståelse på nye måter, og
på måter som dermed defineres som mer enn «lite inngripende».
Disse medlemmer mener det
er uklart hva en tilslutning i dag vil bety av framtidig suverenitetsavståelse,
og hvor mye nasjonal styring vi vil miste på sikt. Denne usikkerheten
om hva energisamarbeidet vil ha å si framover, tas overraskende
lett på av regjeringen som legger fram saken.
Disse medlemmer mener på bakgrunn
av sitt standpunkt at Stortinget etter dette må behandle saken etter
Grunnloven § 115.
Disse medlemmer viser til
proposisjonen og til sine merknader og vil henstille til Stortinget
å behandle saken etter Grunnloven § 115, og vil for øvrig stemme imot
lovforslaget i sin helhet.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer foreslå
at saken om tilknytning til EUs tredje energimarkedspakke behandles
i Stortinget i tråd med Grunnloven § 115.
Disse medlemmer foreslår:
«Innlemmelse
i EØS-avtalen av rettsaktene som inngår i den tredje energimarkedspakken
behandles av Stortinget etter Grunnloven § 115.»
Disse medlemmer mener
det er nødvendig av miljøhensyn med et europeisk energisamarbeid
i årene som kommer, men det er det viktig at vi har nasjonal kontroll
på reguleringen av strømnettet og strømmarkedet. Den kontrollen
utfordrer ACER. Det er i forordningen lagt opp til at ACER vil ha
en vedtakskompetanse i spørsmål om tilgang til grenseoverskridende
infrastruktur der nasjonale myndigheter ikke blir enige. Dette kan
blant annet omhandle tildeling av kapasitet og flaskehalshåndtering
for grensekryssende handel med strøm. ACER vil dermed utfordre den
nasjonale kontrollen som vi har i dag.
Disse medlemmer viser til
at debatten rundt norsk tilknytning til EUs tredje energimarkedspakke har
avdekket stor usikkerhet knyttet til konsekvensene for norsk energipolitikk
og fremtidig forvaltning av verdifulle energiressurser. I tillegg
ser disse medlemmer potensielt
andre mer eller mindre åpenbare konsekvenser for en rekke samfunnsinteresser. Disse medlemmer mener
det må gjøres en uavhengig, juridisk utredning som tar hensyn til
konsekvensene for dem som faktisk er berørt av saken. Disse medlemmer understreker
at en slik utredning bør ta hensyn til fremtidige utvidelser av
ACER og ESAs kompetanse fordi EØS, med sin dynamiske karakter, kontinuerlig
endres og utvikles.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber Stortingets presidentskap innhente en uavhengig juridisk betenkning
om Norges tilknytning til EUs energibyrå (ACER) som foreslått, jf.
Prop. 4 S (2017–2018), Prop. 5 L (2017–2018) og Prop. 6 L (2017–2018)
og forholdet til Grunnlovens bestemmelser knyttet til suverenitetsoverføring.
Saken utsettes i påvente av at slik betenkning foreligger.»
«Stortinget
ber regjeringen, med utgangspunkt i Utredningsinstruksen, utrede
konsekvensene av innføringen av EUs tredje energimarkedspakke. Saken
utsettes fra videre behandling i påvente av at en slik utredning
er gjennomført.»
Disse medlemmer viser
til proposisjonen og til sine merknader og vil stemme imot forslaget
fra regjeringen i sin helhet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til EUs mål om å etablere og regulere
et felles strøm- og gassnett for hele EU og at det i Norge er EFTAs overvåkingsorgan,
ESA, som skal sørge for at ACERs regelverk og beslutninger ivaretas.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at energi nå omtales som EUs femte frihet, og til EUs overordnede mål
om en felles og helhetlig energitilnærming med et velfungerende
indre energimarked. Disse
medlemmer vil videre vise til uttalte målsettinger, som ved
eksempel fra europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/72/EF av 13. juli
2009 om felles regler for det indre marked for elektrisk kraft:
«Sikre felles regler
for et reelt indre marked og en god elektrisitetsforsyning som er
tilgjengelig for alle, bør også være et av de fremste målene for
dette direktiv. For dette formål vil korrekte markedspriser stimulere
til samkjøring over landegrensene og til investering i ny energiproduksjon
samtidig som det på lang sikt vil føre til pristilnærming.»
Disse medlemmer vil også vise
til målsetting gjengitt på Europakommisjonens nettsider:
«Energy should flow
freely across the EU - without any technical or regulatory barriers.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til
at regjeringen foreslår at Norge slutter seg til tredje energimarkedspakke. Disse medlemmer viser
til at dette innebærer at Norge må opprette en uavhengig reguleringsmyndighet,
RME, som står utenfor norsk politisk kontroll. Disse medlemmer mener det
er viktig med energisamarbeid i Europa. Norge har stor produksjon
av fornybar kraft, har et potensial for ytterligere produksjon som
overstiger innenlands behov, og har mange offensive interesser i
et velregulert europeisk marked. Imidlertid er disse medlemmer skeptiske
til byråer og tilsyn som står utenfor politisk kontroll på viktige
områder av nasjonal interesse.
Disse medlemmer viser til
at RME ikke skal kunne instrueres politisk, og at deres uavhengighet
skal nedfelles i egen bestemmelse i energiloven. Vedtakene som binder
norske reguleringsmyndigheter etter en tilslutning til ACER, vil
formelt sett treffes av ESA og deretter rettes mot og innføres i
Norge via RME.
Disse medlemmer er bekymret
for at en tilknytning til ACER gjennom EUs energimarkedspakke kan
begrense og innskrenke Norges handlingsrom i forvaltningen av norske
vann- og energiressurser. Disse medlemmer viser til
at ACER har både håndhevings- og vedtaksmyndighet, og mener dette
vil ha konsekvenser for nasjonal kontroll og styring på området.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til nylige uttalelser
og vedtak fra Fellesforbundet, Fagforbundet og LO som ikke anbefaler
tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke og videre ber Stortinget
avvente beslutningen om å slutte Norge til ACER. Disse medlemmer viser videre
til at LO konkret har sagt at
«… med det vi vet
nå kan ikke LO anbefale at Norge implementerer tredje energimarkedspakke.
LO mener at saken må utsettes til innholdet i den fjerde energipakken
er kjent og en grundig konsekvensanalyse er foretatt».
Disse medlemmer viser til
at dette er et nytt vedtak fra LO etter sekretariatsmøtet mandag
den 12. mars 2018. Disse
medlemmer mener dette understreker alvoret i motstanden mot
og usikkerheten rundt tilslutning til ACER, og at det etter dette
er helt nødvendig å utsette saken.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen utsette tredje energimarkedspakke inntil innholdet
i den fjerde energipakken er kjent og en grundig konsekvensanalyse
er foretatt.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener videre at det er behov for
en avklaring på hvordan tilslutning til ulike organer skal behandles
lovmessig. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti har vært en sterk
forsvarer for EØS-avtalen og mener denne har tjent Norge vel. Dette medlem viser
til at EØS-avtalen er den foretrukne tilknytningsformen til EU,
og mener det er viktig at Norge står støtt på denne i en tid der
EU gjennomgår endringer. Samtidig er det nødvendig med avklaringer
på hvordan Norge forholder seg til nye tillegg til EØS-avtalen.
Med EUs intensjon om tettere integrering av medlemslandene vil dette også
medføre at Norge blir tettere integrert gjennom nye byråer og tilsyn.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne mener debatten
rundt tredje energimarkedspakke ikke bare handler om det substansielle
i proposisjonen som fremmes for Stortinget, men i stor grad også
om de konstitusjonelle spørsmålene. Den norske praksisen har også blitt
kritisert av jussprofessor Eivind Smith for å være grunnlovsstridig. Disse medlemmer peker
på at det opparbeides en sedvane i behandlingsmåten av slike direktiver,
og at det derfor er behov for en avklaring på praksisen.
På dette
grunnlag fremmer komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti følgende forslag:
«Stortinget
ber Høyesterett i samsvar med Grunnloven § 83 utarbeide en juridisk
betenkning om Norges tilknytning til EUs tilsyn og byråer, samt
hvilke rammer Grunnlovens bestemmelser gir for Stortingets behandling
av tredje energimarkedspakke og Norges tilslutning til EUs Agency
for the Cooperation of Energy Regulators. Saken utsettes i påvente
av at en slik betenkning foreligger.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener det er grunn til å se nærmere
på de konstitusjonelle spørsmålene som diskusjonen rundt tredje
energimarkedspakke har utløst. Den norske praksisen har blitt kritisert
for å være grunnlovsstridig, blant annet av professor Smith. På
denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber Høyesterett om å utarbeide en juridisk betenkning om den praksisen
som har utviklet seg i forbindelse med Norges tilknytning til EUs
tilsyn og byråer i lys av Grunnlovens bestemmelser om suverenitetsavståelse.»