Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Hege Haukeland
Liadal og Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen
Stoknes, viser til representantforslag Dokument 8:14 S (2017–2018)
om å utrede ulike modeller for utjevning av nettariffene i Norge
og komme tilbake til Stortinget med løsninger for hvordan dette
kan gjøres.
Komiteen viser videre til at
ordningen med utjevning av overføringstariffer er gradvis redusert
de siste årene, før den i statsbudsjettet for 2018 er fjernet helt. Komiteen mener
det er et mål å ha mest mulig lik nettleie i hele landet, men ser
at det er uenighet om hvilke virkemidler som står seg over tid for
å nå dette målet. Komiteen vil
understreke at det er viktig at en ny modell for nettariffer sikrer
samfunnsøkonomisk effektive løsninger for drift og bygging av infrastruktur.
Komiteen stiller seg positive
til forslaget om en slik utredning som fremmes i representantforslaget,
og imøtekommer alternative modeller til vurdering i Stortinget.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike modeller for utjevning av nettariffene
i Norge og komme tilbake til Stortinget med dette som egen sak høsten
2018.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til
at det er store variasjoner i nettleien i ulike deler av landet.
Ifølge NVE er landssnittet på nettleie (inklusiv merverdiavgift
og forbruksavgift) per kWh på 53,9 øre, hvis en omregner til et forbruk
på 20 000 kWh. På samme tid er nettleien per kWh på 71,2 øre i Sogn
og Fjordane og 62,4 øre i Nord-Trøndelag, mens den er 50,5 øre i
Oslo og 50,6 øre i Akershus. Flertallet viser til at en
fordeling på selskapsnivå gir enda større forskjeller, der Lærdal
Energi AS har den høyeste nettleien i landet med 86,6 øre per kWh,
mens Hafslund Nett AS på det sentrale østlandsområdet har en nettleie
på 50,5 øre per kWh.
Flertallet mener at den store
forskjellen i nettleien i ulike deler av landet er problematisk
og rammer innbyggerne i kraftfylker og i distriktene unødig hardt. Tilgang
på strøm er en nødvendighet i et moderne samfunn. Nettjenestene
er naturlige monopol der kundene ikke kan velge en annen leverandør,
og det blir da en offentlig oppgave å sikre like, eller likere,
priser over hele landet.
Flertallet mener det er nødvendig
med et system som sikrer likere nettleie, uavhengig av hvor man
bor. Det er ulike måter dette kan gjøres på, og flertallet mener at det er
riktig at ulike modeller utredes, slik at Stortinget kan vurdere
ulike løsninger. Flertallet mener
en god løsning må være enkel for både forbrukerne, nettselskapene
og andre interessenter å forholde seg til. Videre er det viktig
at en slik modell sikrer fortsatt samfunnsøkonomisk effektiv drift
og utbygging av nett. Flertallet viser
også til at store forskjeller i nettleie mellom selskaper har vært
brukt som argumentasjon mot fusjoner, og deler ikke regjeringens
oppfatning om at utjevning av nettariffer svekker insentivet til
å finne gode forretningsmessige konstellasjoner.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
ser at det på enkelte områder kan være aktuelt å korrigere for urimeligheter
som gjør at nettkunder med uttak fra regionalnett med mye fornybarproduksjon
tar en større kostnadsbelastning, da innmatingstariffens fastavgift
i sin helhet videreføres til sentralnettet. Dette flertallet ber regjeringen
utrede disse forholdene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at ulike modeller
for utjevning av tariffer har blitt utredet tidligere. Senest i
2014 konkluderte en ekspertgruppe nedsatt av OED med at samtlige
av de foreslåtte modellene hadde svakheter ved seg som gjorde at
de ikke kunne anbefales. Ekspertgruppen påpekte at en utvikling
i retning av færre selskap vil gi mer harmoniserte tariffer. Disse medlemmer viser
til at ekspertgruppen vurderte det slik at en utjevningsordning,
hvor det bevilges penger over statsbudsjettet for å få ned prisen
for kundene som er bosatt i områdene med de høyeste nettkostnadene,
er mer fornuftig enn de andre modellene. Disse medlemmer viser til at
en prioritering av denne ordningen over budsjettene gjøres årlig,
men at det er et uttalt ønske fra regjeringen om en konsolidering
i bransjen.
Disse medlemmer viser til at
en utjevning av nettariffene vil gi reduserte insentiv til å holde
kostnadene nede. Man vil heller ikke ha like gode insentiv til økt
effektivitet gjennom sammenslåinger og omorganiseringer. Disse medlemmer har
merket seg at det har vært en nedgang i antall nettselskap de siste
årene. Dette har i mange tilfeller ført til resultatforbedringer
og lavere nettleie for kunden. Disse medlemmer merker seg
at det ikke er noe som tyder på at disse sammenslåingene har ført
til et dårligere tilbud for kundene. Det har heller ikke gått utover
leveringssikkerheten til selskapene. Disse medlemmer mener at kundens
behov bør være i fokus, og at det må legges vekt på priseffektivitet
og leveringssikkerhet i bransjen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig at følgende legges til
grunn og tas inn i utredningsarbeidet: En ny modell må forhindre
at kunder får ulik nettleie avhengig av hvilket forsyningsområde
de tilhører, og den må ivareta nettselskapenes insentiver til kostnadseffektivitet.
Disse medlemmer merker seg
at det vises til uttalelser fra 2014 og OEDs ekspertgruppe, samt
at sammenslåinger og omorganisering av nettselskapene fremholdes
som nærmest den eneste utviklingen som kan gi harmoniserte tariffer. Disse medlemmer ser at
det videre stilles spørsmålstegn ved hvorvidt det er mulig å finne
en alternativ modell for utjevning av nettariffer.
Disse medlemmer er kjent med
at det er utarbeidet forslag til en modell hvor man oppretter en
sentral håndtering av nettleie for å utarbeide felles tariffprinsipper
og tariffpriser. Disse
medlemmer viser til at i en slik modell vil kraftleverandøren
kunne fakturere kundene, uavhengig av hvilket nettselskap man er
tilknyttet, slik at summen av nettleie tilsvarer bransjens totale
inntektsrammer. Videre viser disse medlemmer til at de totale
inntektene fra kundene kunne fordeles ut til nettselskapene i henhold
til gjeldende økonomiske reguleringsmodell i etterkant. Disse medlemmer mener
at på denne måten ville ikke kundenes nettleie være avhengig av
hvilket nettselskap man er tilknyttet. Samtidig beholder man insentivene
som ligger i dagens modell for økonomisk regulering av nettselskap.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ber om at nevnte
modell tas med og vurderes som et alternativ når regjeringen skal
sette i gang en utredning av ny modell for nettariffer, for å oppnå
målet om mest mulig lik nettleie i hele landet.