vedtak til lov
om endringer i naturgassloven
(tredje energimarkedspakke)
I
I lov 28. juni 2002
nr. 61 om felles regler for det indre marked for naturgass skal
§§ 1 til 13 lyde:
§ 1 Virkeområde
Loven gjelder naturgassvirksomhet som
ikke omfattes av lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet.
Loven kommer til anvendelse på biogass,
gass fra biomasse og andre typer gass så langt slike gasser teknisk
og sikkerhetsmessig kan injiseres i og transporteres gjennom et
system for naturgass.
§ 2 Formål
Loven skal sikre at naturgassvirksomhet
foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte. Det skal tas hensyn
til allmenne og private interesser som blir berørt.
§ 3 Definisjoner
I denne loven forstås med
-
a) naturgassforetak: enhver
fysisk eller juridisk person som ivaretar minst en av følgende funksjoner som omfattes av EØS-avtalen vedlegg
IV nr. 23 (direktiv 2009/73/EF): produksjon, transmisjon, distribusjon, forsyning,
innkjøp eller lagring av naturgass, også nedkjølt
flytende naturgass (LNG), og som har ansvar for de forretningsmessige eller tekniske oppgavene eller vedlikehold
tilknyttet disse funksjonene, med unntak av sluttkunder.
-
b) transmisjon: transport
av naturgass gjennom et høytrykksrørledningsnett
med sikte på levering til kunder. Transport gjennom et oppstrøms gassrørledningsnett
eller et høytrykksrørledningsnett som hovedsakelig anvendes i forbindelse
med lokal distribusjon av naturgass, omfattes ikke.
-
c) distribusjon: transport
av naturgass gjennom lokale eller regionale gassrørledningsnett
med sikte på levering til kunder.
-
d) forsyning: levering eller
salg av naturgass, også LNG, til
kunder.
-
e) kunder:
naturgassforetak som kjøper naturgass, grossister eller
sluttkunder av naturgass.
-
f) system: ethvert transmisjons- eller distribusjonsnett, LNG-anlegg
eller lageranlegg som eies eller drives av et naturgassforetak,
lagring i rørledning og foretakets anlegg som yter tilknyttede tjenester,
samt tilknyttede foretaks anlegg som er nødvendige for å gi adgang
til transmisjon,
distribusjon og LNG.
-
g) LNG-anlegg: en terminal
som brukes til omdanning av naturgass til væske eller import, lossing
og regassifisering av LNG og
som omfattes av EØS-avtalen vedlegg IV nr. 23 (direktiv 2009/73/EF),
også tilleggstjenester og midlertidig lagring som er nødvendig for
regassifiseringen og den påfølgende leveringen til transmisjonsnettet. De delene av
et LNG-anlegg som brukes til lagring, omfattes ikke.
-
h) lageranlegg: et anlegg som brukes
til lagring av naturgass, og som omfattes av EØS-avtalen vedlegg
IV nr. 23 (direktiv 2009/73/EF) og eies eller drives av et naturgassforetak.
De delene av et LNG-anlegg som brukes til lagring, omfattes også.
-
i) vertikalt integrert foretak: et
foretak eller en gruppe av foretak som driver produksjon eller forsyning
av naturgass i tillegg til virksomhet knyttet til transmisjon, distribusjon,
LNG-anlegg eller lageranlegg for naturgass. En gruppe av foretak
omfattes dersom en fysisk eller juridisk person kan utøve direkte
eller indirekte kontroll med foretakene i gruppen.
-
j) kontroll i §§ 7, 8 og 9: rettigheter,
avtaler eller andre midler som enkeltvis eller sammen gir mulighet
til å utøve avgjørende innflytelse over et foretaks virksomhet,
særlig:
-
1. eiendomsrett eller bruksrett
til et foretaks samlede aktiva eller deler av dem
-
2. rettigheter eller avtaler som
gir avgjørende innflytelse over et foretaks organer med hensyn til deres
sammensetning, stemmegivning eller beslutninger.
-
k) rettigheter: stemmerettigheter,
rett til utnevnelse av personer i styre, ledende stilling eller
med fullmakt til å representere virksomheten utad, samt beholdning av
majoritetsandel.
§ 4 Reguleringsmyndighet og klagenemnd
Departementet utpeker en reguleringsmyndighet
og klagenemnd etter denne loven og gir forskrift om organisering,
oppgaver og myndighet.
Reguleringsmyndigheten og klagenemnda
er uavhengige og kan ikke instrueres om utøvelsen av tillagt myndighet.
Enkeltvedtak fattet av reguleringsmyndigheten kan bare påklages
til klagenemnda.
Reguleringsmyndigheten og klagenemnda
kan ikke instrueres i disponeringen av tildelte budsjettmidler.
Reguleringsmyndigheten skal samarbeide
med andre lands reguleringsmyndigheter og internasjonale institusjoner
i samsvar med Norges EØS-rettslige forpliktelser.
§ 5 Utpeking av systemoperatører
Departementet kan i enkeltvedtak
utpeke transmisjons-, distribusjons-, lager- og LNG-systemoperatører. Departementet
kan gi forskrift om slik utpeking og nærmere definisjon av systemoperatører.
§ 6 Adgang til system
Departementet kan gi forskrift om
adgang for naturgassforetak og kunder til systemer for naturgass
på objektive og ikke-diskriminerende vilkår. Departementet kan gi
forskrift om plikt for systemoperatører til å søke reguleringsmyndigheten
om forhåndsgodkjenning av forhold som nevnt i annet og fjerde ledd.
Reguleringsmyndigheten skal i enkeltvedtak
-
a) fastsette eller godkjenne tariffer
og øvrige vilkår for adgang etter første ledd til distribusjonsnett,
transmisjonsnett og LNG-anlegg, eller
-
b) fastsette eller godkjenne metoder
for å fastsette tariffer og øvrige vilkår for adgang etter første
ledd til distribusjonsnett, transmisjonsnett og LNG-anlegg.
Departementet kan gi forskrift om
reguleringsmyndighetens kontroll av vilkårene for adgang til lageranlegg og
lagring i rørledning.
Når en distribusjons- eller transmisjonssystemoperatør
tilbyr balansetjenester, skal disse være basert på objektive vilkår
og utføres på en ikke-diskriminerende måte mellom systembrukere.
Reguleringsmyndigheten skal i enkeltvedtak
-
a) fastsette eller godkjenne vilkår
for balansetjenester, eller
-
b) fastsette eller godkjenne metoder
for å fastsette vilkår for balansetjenester.
§ 7 Eiermessig skille i transmisjonsnett
og sertifisering som transmisjonssystemoperatør
Den som driver eller har direkte
eller indirekte kontroll over en virksomhet som driver med produksjon
eller forsyning av naturgass, kan ikke eie eller drive et transmisjonsnett
eller ha kontroll over eller rettigheter i en virksomhet som eier
eller driver et transmisjonsnett. Den som eier eller driver et transmisjonsnett,
eller har direkte eller indirekte kontroll over en virksomhet som
eier et transmisjonsnett, kan ikke drive eller ha direkte eller
indirekte kontroll over eller rettigheter i en virksomhet som driver med
produksjon eller forsyning av naturgass.
Departementet kan gi forskrift om
eiermessig skille for transmisjonsnett og krav om søknad til reguleringsmyndigheten
om sertifisering som transmisjonssystemoperatør.
§ 8 Selskapsmessig skille for distribusjons-
og lagersystemoperatør
I et vertikalt integrert foretak
som har en distribusjonssystemoperatør med over 100 000 tilknyttede
kunder, skal distribusjonsvirksomheten skilles fra virksomhet innen
produksjon eller forsyning av naturgass. Virksomhetene skal være
organisert som selvstendige rettssubjekter. Distribusjonssystemoperatøren
skal ikke direkte eller indirekte kontrollere eller kontrolleres
av rettssubjekter som driver med produksjon eller forsyning av naturgass.
Departementet kan gi forskrift om
krav til selskapsmessig skille for lagersystemoperatører som er
del av et vertikalt integrert foretak.
§ 9 Funksjonelt skille for distribusjons-
og lagersystemoperatør
Krav til funksjonelt skille etter
annet og tredje ledd gjelder for vertikalt integrerte foretak som
omfattes av § 8 første ledd.
Personer i ledelsen av distribusjonssystemoperatøren kan
ikke delta i ledelsen i virksomhet som driver med forsyning eller
produksjon av naturgass innenfor det vertikalt integrerte foretaket.
Morselskapet eller den kontrollerende
eieren i det vertikalt integrerte foretaket kan ikke instruere distribusjonssystemoperatøren
om den daglige driften eller om avgjørelser vedrørende utbygging
eller oppgradering av distribusjonsnettet. Dette er ikke til hinder
for overordnet styring med distribusjonssystemoperatørens økonomiske rammer.
Departementet kan gi forskrift om
krav til funksjonelt skille for lagersystemoperatører som er omfattet
av krav til selskapsmessig skille i medhold av § 8 annet ledd.
§ 10 Kontroll
Reguleringsmyndigheten fører tilsyn
med at bestemmelsene i § 7 første ledd, § 8 første ledd, § 9 annet
og tredje ledd og enkeltvedtak etter § 6 annet og fjerde ledd blir overholdt.
Reguleringsmyndigheten kan gi de pålegg som er nødvendige for gjennomføringen
av bestemmelsene i § 7 første ledd, § 8 første ledd, § 9 annet og
tredje ledd og enkeltvedtak etter § 6 annet og fjerde ledd.
Enhver plikter uten hinder av taushetsplikt
å gi departementet, reguleringsmyndigheten eller klagenemnda de
opplysninger som er nødvendige for utøvelse av myndighet etter denne
loven. Det kan gis pålegg om utlevering av slike opplysninger. Uten
hinder av taushetsplikt skal opplysninger utleveres til EFTAs faste
komité, EFTAs overvåkingsorgan eller EU-kommisjonen når det er fremmet en
begrunnet forespørsel, og det ut fra hensynet til å gjennomføre
oppgaver pålagt gjennom EØS-avtalen, må regnes som nødvendig og
forholdsmessig å utlevere opplysningene.
Departementet eller reguleringsmyndigheten
kan uten hinder av taushetsplikt gi andre norske myndigheter opplysninger
når det er nødvendig for å fremme norsk regulering av og et effektivt
tilsyn med gassmarkedet. Departementet eller reguleringsmyndigheten
kan uten hinder av taushetsplikt gi energimyndighetene i andre stater som
er part av EØS-avtalen, byrået for samarbeid mellom energiregulatorer
eller EFTAs overvåkingsorgan opplysninger når dette er nødvendig
for å oppfylle Norges avtaleforpliktelser overfor en annen stat
og av hensyn til håndhevelsen av norsk, EØS-rettslig eller vedkommende stats
regulering av gassmarkedet.
Ved utlevering av taushetsbelagte
opplysninger etter annet og tredje ledd, skal det stilles som vilkår
at opplysningene undergis taushetsplikt hos mottakeren. Opplysningene
kan bare formidles videre med samtykke fra organet som utleverte
dem, og bare for det formålet som samtykket omfatter. Ved videreformidling
av taushetsbelagte opplysninger, skal den opplysningene gjelder
underrettes dersom opplysningene opprinnelig ble innhentet fra vedkommende.
Dette gjelder ikke dersom en slik underretning vil motvirke formålet
med tiltakene videreformidlingen av opplysningene skal ivareta,
eller medføre fare for at tiltakene ikke kan gjennomføres.
§ 11 Tvangsmulkt
Reguleringsmyndigheten kan ilegge
tvangsmulkt ved overtredelse av bestemmelsene i § 7 første ledd,
§ 8 første ledd, § 9 annet og tredje ledd, enkeltvedtak etter § 6
annet og fjerde ledd og pålegg som nevnt i § 10 første ledd. Det organet
som har gitt pålegg etter § 10 annet ledd kan gi tvangsmulkt om
pålegget ikke blir fulgt.
Departementet kan gi forskrift om
tvangsmulktens størrelse og varighet, fastsettelse og gjennomføring
av tvangsmulkt og ileggelse av tvangsmulkt ved brudd på bestemmelser
i forskrift.
§ 12 Straff
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt
overtrer bestemmelsene i § 7 første ledd, § 8 første ledd eller
§ 9 annet og tredje ledd, enkeltvedtak etter § 6 annet og fjerde
ledd eller pålegg som nevnt i § 10 første og annet ledd straffes med
bøter eller fengsel i inntil ett år eller begge deler. Tilsvarende
gjelder ved overtredelse av bestemmelser i forskrift gitt i medhold
av denne loven eller av pålegg gitt i medhold av slike bestemmelser,
dersom det er fastsatt i forskriften at overtredelse av bestemmelsen
og pålegget er straffbart.
§ 13 Myndighet til å gi forskrift
Departementet
kan gi forskrift til gjennomføring og utfylling av denne loven,
blant annet nærmere bestemmelser om retten til adgang
til systemet, driften av systemet, krav til naturgassforetakenes
virksomhet, konsesjon, regnskap, krav om oppbevaring av
opplysninger, leverandørbytte, beskyttelse av forbrukere og andre
kunder, unntak fra loven i geografisk avgrensete områder og for
ny infrastruktur, behandling av tvister, saksbehandlingsfrister
og utsatt iverksetting av vedtak.
Departementet kan gi forskrift som
er nødvendig for ivaretakelse av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen
til gjennomføring av bestemmelser om adgang til transmisjonsnett
og om et byrå for samarbeid mellom energiregulatorer.
Departementet kan gi forskrift om
at reguleringsmyndigheten kan gi forskrift i medhold av første og
annet ledd.
Nåværende § 8 blir ny § 14.
II
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.