Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Else-May Botten, Espen Barth Eide, Hege Haukeland
Liadal og Runar Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til Prop. 4 S (2017–2018) om energimarkedspakken og til de
respektive partienes merknader i Innst. 178 S (2017–2018) til denne.
Utenlandskabler
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Kristelig Folkeparti, peker på prinsippet om at Statnett,
som også er systemansvarlig, skal eie transmisjonsnettet i Norge. Flertallet har
merket seg at utenlandsforbindelser er definert som transmisjonsnett,
og mener derfor at det i fremtiden bør være Statnett som eier og
driver samtlige norske utenlandsforbindelser.
Flertallet viser til at den
allerede vedtatte økningen i utvekslingskapasitet vil ha innvirkning
på driften av det norske kraftsystemet. Det er derfor nødvendig
å høste erfaringer og gjøre grundige analyser før utvekslingskapasiteten
økes ytterligere. Hvilken betydning dette får for eventuelle nye
konsesjonssøknader, må vurderes som ledd i behandlingen av disse.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme sak til Stortinget om endringer i
lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning,
fordeling og bruk av energi m.m. om at konsesjon for å eie eller
drive utenlandsforbindelser bare kan gis til den systemansvarlige
(Statnett) eller foretak hvor denne har bestemmende innflytelse.
Systemansvarlig (Statnett) vil kunne gis konsesjon etter energiloven
§ 4-2 for å eie eller drive utenlandsforbindelser som er omfattet
av § 3-1. Det vil kreves særskilt konsesjon fra Olje- og energidepartementet.
Ved vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges vekt på
naturhensyn og prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, er kjent med at North Connect har
søkt konsesjoner for en utenlandsforbindelse mellom Norge og Storbritannia,
og at søknadene for tiden er ute på høring. Olje- og energidepartementet
har bedt NVE om å gi sin vurdering før departementet konsesjonsbehandler
saken og fatter vedtak. Dette
flertallet legger til grunn at departementet ferdigbehandler
søknadene fra North Connect før det fremmes sak for Stortinget –
om at konsesjon for å eie eller drive utenlandsforbindelser bare
kan gis til den systemansvarlige (Statnett) eller foretak hvor denne
har bestemmende innflytelse.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt prinsipielle standpunkt om
at staten skal ha monopol på eierskap og drift av kabler til utlandet. Disse medlemmer viser
videre til behandlingen av Prop. 98 L (2015–2016), jf. Innst. 24
L (2016–2017), hvor Senterpartiet understreket det faktum at utenlandsforbindelsene
er en del av sentralnettet vårt, og dermed berører spørsmålet om
nasjonal kontroll over kritisk infrastruktur.
Disse medlemmer merker seg
at flertallet i komiteen legger til grunn at konsesjonssøknadene
fra North Connect skal behandles før det fremmes sak om at bare
Statnett kan eie og drive utenlandsforbindelser. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved hvorfor en privat aktør skal få sin søknad behandlet dersom
Stortingets flertall beslutter at det i fremtiden bare er Statnett
som skal eie og drive norske utenlandsforbindelser.
Disse medlemmer viser til det
faktum at energi opprinnelig ikke var en del av EØS, og vil understreke det
handlingsrommet som ligger i avtalen knyttet til reservasjonsretten. Disse medlemmer vil
understreke at et nei til EUs tredje energimarkedspakke ikke betyr at
hele EØS-avtalen suspenderes, noe som understrekes gjennom EØS-artikkel
102 nr. 6, hvor det heter:
«Rettigheter og forpliktelser
som personer og markedsdeltakere allerede har ervervet seg i henhold
til avtale skal fortsatt bestå.»
Disse medlemmer vil påpeke
at avtalen sier at hvis partene ikke blir enige om å innlemme nytt
regelverk, skal «den berørte del av vedlegget» midlertidig tre ut
av kraft.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i Innst. 178 S (2017–2018) og de argumenter
som er reist omkring suverenitetsavståelse og den uavhengige reguleringsmyndigheten
RME.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at nye kabelprosjekter
må være eid av staten, være samfunnsøkonomisk lønnsomme, samt veies
opp mot norsk industriutvikling, arbeidsplasser og muligheten for
utfasing av fossil energi i Norge.
Uavhengig reguleringsmyndighet
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at Reguleringsmyndigheten for energi
(RME) skal være juridisk adskilt og funksjonelt uavhengig av et
hvert annet offentlig eller privat foretak. Flertallet mener derfor RMEs
oppgaver bør avgrenses til de som er nødvendige for å sikre disse
kjernefunksjonene og oppfylle direktivets minimumskrav, men at det
ikke er nødvendig f.eks. å utstyre RME med kompetanse til selv å
utarbeide forskrifter ut over det som følger av oppgavene knyttet
til forhåndsregulering. Dette er særlig viktig for at ansvaret knyttet
til forsyningssikkerheten og leveringspåliteligheten i kraftsystemet,
utvikling av kraftsystemet, utbygging og vedlikehold av overføringsnettet
og kraftforsyningsberedskapen, fortsatt tilligger politiske myndigheter
og direktorat. At RME har tekniske oppgaver knyttet til oppfølging
av den systemansvarlige og enkelte oppgaver knyttet til overvåkning
av leveringskvalitet og forsyningssikkerhet, rokker ikke ved dette. Flertallet mener
det ikke er ønskelig å legge større deler av disse områdene til
RME før det samlede regelverket med underliggende retningslinjer
mv. er utarbeidet og vedtatt i EU. Først da er det mulig å danne
seg et fullstendig bilde av hva det samlede regelverket under tredje
energimarkedspakke vil innebære for Norge.
Videre mener flertallet det
ikke kan legges til grunn at direktivet krever at Reguleringsmyndigheten for
energi skal tillegges myndighet for håndtering av alle ordinære
situasjoner i kraftsystemet. Norske politiske myndigheters vurderinger
av om det er behov for å bruke virkemidler og tiltak av hensyn til
forsyningssikkerheten i kraftsystemet eller kraftforsyningsberedskapen, vil
også måtte skje både i ordinære og ekstraordinære situasjoner. Flertallet mener
det vil være hensiktsmessig om myndighetene i en ordinær situasjon
kan sette inn tiltak som gjør at vi begrenser eller unngår ekstraordinære
situasjoner.
Flertallet konstaterer at
hovedprinsippet er at Olje- og energidepartementet gir forskrifter,
mens reguleringsmyndighetene håndhever regelverket og fatter uavhengige
enkeltvedtak. Flertallet konstaterer
videre at Olje- og energidepartementet mener at et slikt prinsipp
er ryddig og i tråd med vanlig praksis i norsk forvaltning – altså
at tilsynsorganer ikke kan gi forskrifter. Flertallet er enig i dette.
Flertallet har merket seg
at dette prinsippet ligger til grunn for tildeling av forskriftskompetanse
i forslaget til § 4-11 på de områder der direktivet krever at reguleringsmyndigheten
skal utøve forhåndskontroll. I tillegg har flertallet merket seg at dette
er områder hvor NVE i dag er gitt forskriftskompetanse av Olje-
og energidepartementet. Flertallet mener at regjeringen
har tolket direktivets krav til forhåndsregulering for vidtrekkende,
når det er vist til at tilgang til nett må forstås som tilgang til
markedet, og derfor er utvidet til også å omfatte måling, avregning,
fakturering og utveksling av måle- og avregningsdata, vilkår for
leverandørbytte, oppstart og opphør av kraftleveranser og økonomisk
og teknisk rapportering.
Flertallet har merket seg
at det i proposisjonen til Stortinget er foreslått at reguleringsmyndigheten (RME)
skal få ytterligere forskriftsmyndighet i § 10-6. Videre viser flertallet til
at det synes å være lagt opp til at dette både gjelder tekniske
områder som krever regulatorisk innsikt og kompetanse,
og der hensynet til effektiv ressursbruk ellers tilsier dette. Flertallet mener
dette går betydelig lengre enn nødvendig etter direktivet, og bryter
med prinsippet om at det i første rekke skal være Olje- og energidepartementet
som gir forskrifter.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn endringer i forslaget til ny § 4-11 (Reguleringsmyndighetens
forskrifter) og forslaget til endret § 10-6 (Forskrifter) i lov 29. juni
1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi m.m., slik at Olje- og energidepartementet fortsatt
skal ha kontroll og påvirkning på de områder som er knyttet til
forsyningssikkerheten og leveringspåliteligheten i kraftsystemet,
utvikling av kraftsystemet, utbygging og vedlikehold av overføringsnettet
og kraftforsyningsberedskapen. Dette er oppgaver som fortsatt skal
tilligge departementet og det underliggende direktorat.
Flertallet foreslår at forslaget
til ny § 4-11 første ledd endres, slik at departementet kan gi forskrift
om at RME kan gi forskrift om metoder for beregning av nettselskapenes
tillatte og faktiske inntekter og håndtering av avvikene mellom
disse, samt nøytral opptreden av netteier. Det vil si at departementet
ikke kan gi forskrift om at RME kan gi forskrift om måling, avregning,
fakturering og utveksling av måle- og avregningsdata, vilkår for
leverandørbytter, oppstart og opphør av kraftleveranser, økonomisk
og teknisk rapportering.
Flertallet foreslår videre
at forslaget til nytt annet punktum i § 10-6 første ledd slettes.
Det vil si at departementet ikke kan gi forskrift om at RME kan
gi forskrift til utfylling av og i tråd med forskrift gitt av departementet.
Flertallet foreslår:
«I lov
29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning,
fordeling og bruk av energi m.m.:
Ny § 4-11 første
ledd skal lyde:
§ 4-11 (Reguleringsmyndighetens
forskrifter) første ledd:
Departementet kan gi forskrift om
at reguleringsmyndigheten kan gi forskrift om metoder for beregning
av nettselskapenes tillatte og faktiske inntekter og håndtering
av avvik mellom disse, samt nøytral opptreden av netteier.
§ 10-6 første
ledd skal lyde:
§ 10-6 (Forskrifter) første ledd
Departementet kan
gi forskrift til
gjennomføring og utfylling av loven og dens virkeområde.»
Flertallet har
merket seg at Olje- og energidepartementet henviser til at reguleringsmyndigheten, (RME)
bør kunne bistå departementet med fagkompetanse for eksempel når
det gjelder regelverk. Flertallet mener
at Olje- og energidepartementet ikke i realiteten kan overlate utarbeiding
av forskrifter til reguleringsmyndigheten, men må sørge for å ha
tilstrekkelig egen kompetanse utenfor reguleringsmyndigheten på de
områder der Olje- og energidepartementet skal gi forskrifter. Denne
kompetansen kan enten ligge i Olje- og energidepartementet selv
eller i NVE.
Flertallet sier seg enig i
at reguleringsmyndigheten (RME) må kunne foreslå regelverksendringer
samt å bistå i utarbeidelsen av disse. Det er imidlertid viktig
at selve forskriftskompetansen fortsatt må ligge i departementet.
For å ivareta hensynet om politisk kontroll over rammevilkårene
og samtidig respekten for RMEs uavhengighet vil dette i noen tilfeller
bety at departementet eller NVE må besitte selvstendig kompetanse
på enkelte av de områdene som ivaretas av RME. Selv om tett samspill
i det daglige vil være ønskelig og sannsynlig, kan ikke politiske
myndigheter gjøre seg avhengige av et uavhengig organ i håndhevelsen
av sentrale sider ved norsk energipolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen
av Prop. 4 S (2017–2018) om tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke,
og til sine merknader i tilhørende Innst. 178 S (2017–2018), og
vil stemme mot lovforslaget.