Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal, Arve Sigmundstad og
Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik Asheim, Mudassar
Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad,
fra Senterpartiet, Oddvar Igland og Trygve Slagsvold Vedum, fra
Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, fra Venstre Solveig
Schytz, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet
De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev
av 18. januar 2018 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til at globale
teknologiselskaper kan levere tjenester i stort omfang i et marked
uten å ha fysisk tilstedeværelse der, en tilstedeværelse som etter gjeldende
internasjonale skatteregler er sentral for å kunne skattlegge et
utenlandsk selskap. Komiteen understreker
også at forbruk av varer og tjenester i Norge gir skatteinntekter
i form av merverdiavgift. Merverdiavgiften bygger på prinsippet
om at det er det landet hvor forbruket skjer, som har beskatningsrett.
Komiteen vil påpeke viktigheten
av å ha et effektivt skattesystem og internasjonale løsninger som
sørger for at multinasjonale selskaper beskattes, og som reduserer
muligheten for både skattereduserende tilpasninger og dobbeltbeskatning.
Komiteen mener det er viktig
for både bærekraften i velferdssamfunnet og tilliten til myndighetene
og institusjonene at skatteomgåelse og overskuddsflytting bekjempes.
Dersom multinasjonale selskaper gjennom ulike tilpasninger beskattes
på et nivå som ligger under nasjonale skattenivåer, kan dette medføre
at nasjonale selskaper taper i konkurransen med de multinasjonale.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen betydelig forsterke arbeidet med skattlegging av
multinasjonale selskaper med liten fysisk tilstedeværelse blant
annet gjennom aktivt arbeid i OECD samt støtte til arbeidet i G20
og vurdere mulige midlertidige modeller for skattlegging av selskaper
med digital inntjeningsplattform, i tråd med intensjonen i Representantforslag
69 S (2017–2018).»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og senest
innen høsten 2019, med en vurdering av hvordan Norge skal følge
opp arbeidet som er gjort i OECD.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke konsekvenser innføring av en omsetningsavgift
tilsvarende den som er foreslått av EU-kommisjonen, vil ha for skattlegging
av multinasjonale selskaper, norsk næringsliv og norsk eksportnæring.»
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at regjeringen adresserte denne problemstillingen
i Meld. St. 4 (2015–2016) Bedre skatt, hvor det ble konstatert at
skattegrunnlagene har blitt mer mobile, og at vi fremover må sikre
at Norge har et robust skattegrunnlag som er tilpasset denne utviklingen.
I Innst. 273 S (2015–2016) sluttet Stortinget seg til hovedlinjene i
skattereformen og understreket blant annet behovet for en rask og
mest mulig fullstendig implementering av BEPS-anbefalingene i det
norske regelverket.
Dette flertallet viser til
at internasjonale skatteregler er under press, og at det er pågående
arbeid for å finne felles løsninger som sørger for mer effektiv
beskatning av multinasjonale selskaper. Dette flertallet stiller seg
positive til intensjonen bak forslaget og er opptatt av at Norge
skal delta aktivt i det internasjonale arbeidet i blant annet OECD
for å finne felles løsninger internasjonalt. Dette vil også gjøre
skattesystemet mer effektivt og forutsigbart for skattyter.
Dette flertallet viser videre
til at EU-kommisjonen har utredet nye regler for beskatning av flernasjonale
selskaper, jf. modellen Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB).
Dette flertallet har merket
seg at det både i OECD og EU vurderes løsninger der det lempes på
kravet til fysisk tilstedeværelse for beskatningsrett, slik at selskapenes
økonomiske eller digitale tilstedeværelse kan få større betydning
enn i dag.
Dette flertallet viser til
den foreløpige rapporten som OECDs Task Force on the Digital Economy
(TFDE) la frem i mars d.å., som bygger på at verdier skal skattlegges
der de skapes, og hvor landene er enige om at det er behov for å
se nærmere på reglene for hvordan beskatningsretten bør fordeles
mellom land, med sikte på å finne felles løsninger innen 2020. Dette flertallet viser
til at det i OECD-rapporten ikke er enighet om behovet for midlertidige
tiltak, og at det derfor ikke gis noen anbefaling om innføring av
midlertidig omsetningsavgift.
Dette flertallet viser videre
til at EU-kommisjonen har foreslått at vesentlig digital tilstedeværelse
skal gi land beskatningsrett på lik linje med fysisk tilstedeværelse,
et forslag som må anses som EUs innspill til internasjonale prosesser
om skattlegging av digitalisert økonomi. Dette flertallet har merket
seg at dette forslaget vil forutsette oppdatering av medlemslandenes
bilaterale skatteavtaler for å bli effektivt, og at kommisjonen
derfor har lagt frem en anbefaling om reforhandling av skatteavtaler
slik at definisjonen av fast driftssted omfatter vesentlig digital
tilstedeværelse. Dette
flertallet mener dette viser stor vilje nasjonalt og internasjonalt
til å finne løsninger på utfordringene som representantforslaget
tar opp, men at det er stor politisk og faglig uenighet om hvilke
løsninger som vil kunne sørge for en rettferdig og effektiv skattlegging av
multinasjonale selskaper.
Dette flertallet viser til
at EU-kommisjonen i påvente av internasjonal enighet har fremmet
forslag om en midlertidig omsetningsavgift på 3 pst. av visse digitale
tjenester som skal målrettes mot digitale tjenester der brukermedvirkning
bidrar vesentlig til verdiskapingen i den digitaliserte virksomheten.
Det kreves enstemmighet blant medlemslandene for å vedta felles skatteregler
i EU, og det er usikkert om forslaget vil bli vedtatt i EU. Dette flertallet viser
i den forbindelse til at land som Irland, Sverige, Danmark og Nederland har
argumentert mot at EU skal vedta digitale skatteregler
før en internasjonal enighet foreligger.
Dette flertallet viser til
at det er flere pågående regelverksprosesser med nasjonale tiltak
som har til hensikt å beskytte det norske skattegrunnlaget, som
utvidelse av rentebegrensningsregelen til også å omfatte eksterne
renter, styrking av reglene for hvor et selskap skal anses hjemmehørende,
kildeskatt på rente- og royaltybetalinger og lovfesting av omgåelsesregelen. Dette flertallet viser
videre til at det også er nedsatt et utvalg som blant annet skal
vurdere om skatterådgiveres opplysningsplikt bør utvides. Parallelt
deltar Norge i internasjonalt arbeid hvor formålet er å styrke de
internasjonale reglene, blant annet videre klargjøring av OECDs
retningslinjer for internprising.
Dette flertallet viser til
at det er innført land-for-land-rapportering til skattemyndighetene.
Flere av disse viktige tiltakene er oppfølging av Stortingets behandling
av skattemeldingen.
Dette flertallet viser også
til at regjeringen den 20. mars 2018 sendte et forslag om opplysningsplikt
for formidlingsselskaper i delingsøkonomien (tredjepartsopplysninger)
på høring. Forslaget gjelder opplysningsplikt for særskilte tjenester
som formidles over digitale plattformer. Høringsfrist for forslaget
er satt til 1. juni 2018.
Dette flertallet antar at opplysningene
kan gi nyttig informasjon til skattemyndighetene, og at de dessuten
vil kunne forenkle skatteprosessen.
Dette flertallet vil samtidig
understreke at det haster med å arbeide frem nye internasjonale
løsninger og skatteregler for å skattlegge multinasjonale selskaper på
en mer effektiv og rettferdig måte som er tilpasset den globale
digitale virkeligheten. Dette
flertallet har merket seg arbeidet som gjøres fra norske myndigheters
side i utviklingen av nye internasjonale skatteregler
gjennom en aktiv rolle i OECD og opp mot EU. Dette flertallet vil oppfordre
regjeringen til å forsterke det internasjonale pådriverarbeidet
og bidra til enda raskere fremdrift på igangsatte prosesser.
Dette flertallet mener Norge
ut over å beskytte skattegrunnlaget bør være varsom med å innføre
særegne nasjonale skatteregler som svar på felles internasjonale
utfordringer.
Dette flertallet viser også
til at en innføring av en særnorsk avgift vil kunne få negative
konsekvenser for norsk næringsliv og norsk eksportnæring.
Dette flertallet er enig i
intensjonen i representantforslaget, men innser at utfordringene
med skattlegging av internasjonale aktører er et komplisert saksfelt.
Beskatningen av globale teknologiselskaper handler primært om fordeling
av beskatningsrett mellom land, og Norge bør støtte opp om det pågående
internasjonale arbeidet med å finne felles løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at regjeringen bør komme med vurderingen av en omsetningsavgift
som vist i flertallets forslag tre ovenfor, senest på samme tidspunkt som
saken om plan og vurdering for å følge opp arbeidet som er gjort
i OECD. Vurderingen bør gjøres gjennom en bred prosess. Disse medlemmer vil
også understreke at OECD-rapporten hverken anbefaler eller fraråder
innføring av midlertidig omsetningsavgift.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Kristelig Folkeparti ynskjer å framheve
at regjeringa i for stor grad gøymer seg bak internasjonale initiativ
og ikkje i tilstrekkeleg grad er villig til å ta leiarskap i spørsmål
om skatteomgåing, korkje her heime eller overfor andre land i internasjonale
fora. Jamvel om desse
medlemene er samde med fleirtalet i at det er klokt å vere
varsam med «særegne nasjonale skatteregler som svar på
felles internasjonale utfordringer», meiner desse medlemene at det ikkje
dimed er grunnlag for å avstå frå alle slike tiltak. Noreg og norske skattestyresmakter
har allereie vist at det er mogleg å oppnå mykje gjennom særnorske
tiltak mot skatteomgåing. Det har i hovudsak ikkje vore skattegrepa
i seg sjølve, men EUs negative reaksjon på dei, som har vore utfordringa
med desse tiltaka i den grad dei har vorte fjerna eller reviderte
i ettertid. Desse
medlemene peiker på at det finst god kompetanse i Noreg rundt
internasjonale skattespørsmål, og at nye verksame og ansvarlege
grep mot skatteomgåing kan takast dersom den politiske viljen er
til stades, og dersom ein er viljug til å stille krav til og utfordre
EU i desse spørsmåla.
Desse medlemene vil framheve
at nasjonale skattegrep ikkje treng innebere at norsk næringsliv oppnår
ein konkurranseulempe overfor utanlandsk næringsliv, men at det
motsette like gjerne kan vere tilfellet.
Desse medlemene vil elles streke
under at forteljinga om EU som løysinga på skatteomgåingsproblemet
som regjeringa prøver å fortelje, er unyansert. I mange tilfelle
er EU problemet som må løysast, og ikkje løysinga på problemet.
Oxfam lister til dømes i ein rapport frå desember 2016 opp EU-landa
Nederland, Irland, Luxembourg og Kypros blant dei ti verste skatteparadisa.
Ytterlegare tre av skatteparadisa på lista er land og territorium
som er knytte til EU-land. Overfor Noreg har EU-systemet fleire
gonger slått ned på tiltak mot skatteomgåing. Noreg har mellom anna
endra reglane for kjeldeskatt på utbytte med bakgrunn i ei uttale
frå EFTA-domstolen, og både i 2016 og 2017 gjekk ESA til åtak på
dei norske renteavgrensingsreglane. Viktigast er likevel at EU,
EØS-avtalen og kravet om fri kapitalrørsle utvilsamt har hatt den
effekten at ein har vegra seg for å ta nasjonale grep mot skatteomgåing
som ein elles kanskje ville ha teke. Særleg gjeld dette tiltak mot
skatteomgåing der gunstige reguleringar i visse EU-land vert nytta til
å omgå skattlegging i Noreg.
Desse medlemene minner også
om at EU sitt arbeid mot skatteomgåing vert kritisert for å vere
tregt og fokusert på tiltak utan tilstrekkeleg kraft. Det er sterke
motkrefter innanfor i EU i skatteomgåingsarbeidet, og desse har
fleire gonger lukkast med å utsetje eller blokkere naudsynte endringar.
EU har vorte kraftig kritisert for konsekvent å utelate EU-land
på si svarteliste over skatteparadis.
Desse medlemene håper EU vil
spele ei nøkkelrolle i kampen mot skatteflukt, men meiner det verkar naivt
å tru at EU med sine indre motsetningar og interne skatteparadis
skal kome fram til ei løysing som er optimal for Noreg. Noreg må
sjølv stå opp for eigne interesser – også overfor EU.
Desse medlemene vil vidare
peike på at det å hevde norske interesser i denne samanhengen inneber å
ta ei aktiv pådrivarrolle i det internasjonale samarbeidet. Omfattande
åleinegang og innføring av drastiske tiltak utan tilstrekkeleg konsekvensanalyse
og internasjonalt samarbeid vil vere like uheldig som å leggje seg meir
eller mindre passivt bak EU og andre internasjonale aktørar. Ein
slik politikk vil ikkje berre kunne resultere i store tap av norske
arbeidsplassar og redusert norsk velferd, men vil også kunne gje
heile prosessen med å tette skattehòl eit tilbakeslag internasjonalt. Desse medlemene peiker
i denne samanhengen på at ikkje alle framlegga som har kome på bordet
i samband med internasjonal skatteomgåing, har vore gode, og at
mange av dei dessutan kan vere unødvendig byråkratidrivande. Skatteomgåing
vert ikkje nedkjempa av vilje åleine, men av gode og verksame tiltak
som kan stå seg over tid.
Desse medlemene er difor opptekne
av ei ansvarleg og pragmatisk tilnærming til problemstillingane som
vert tekne opp i dette framlegget, og av at ein kan finne løysingar
som kan vinne breie fleirtal. Det er grunn til å problematisere
at det viktige spørsmålet om skatteomgåing, der stort sett alle
sterke norske samfunnsaktørar har samanfallande interesser, i stadig
større grad vert prega av konflikt og retorikk i staden for at ein
finn saman om gode og verksame tiltak.
Desse medlemene er difor svært
nøgde med at eit stort fleirtal i komiteen har klart å verte samde
om viktige vedtak som representerer ei tydeleg melding til regjeringa
om å intensivere norsk innsats mot skatteomgåing betydeleg.
Desse medlemene vil streke
under at eit breitt stortingsfleirtal frå høgre til venstre i politikken
no har vorte samde om at tida er inne for å intensivere norsk innsats
mot skatteomgåing. Desse
medlemene ventar at regjeringa ikkje berre fylgjer opp dei
konkrete vedtaka, men at ein også tek til etterretning at stortingsfleirtalet
med dette signaliserer at ein ynskjer ein meir offensiv politikk
mot skatteomgåing generelt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt mener
skattetilpasningen fra store multinasjonale selskaper er i ferd
med å bli en trussel mot det norske samfunnet. Når store selskaper
med milliardinntekter i Norge kun betaler en brøkdel i skatt sammenlignet
med norske bedrifter, undergraver dette hele den norske velferdsmodellen.
Noen av de største teknologiselskapene i Norge betaler mindre skatt
enn små selvstendige butikker og tjenesteleverandører. Dette er
en favorisering av utenlandsk eierskap, bidrar til å svekke legitimiteten til
skattesystemet og uthuler skattegrunnlaget. Disse medlemmer mener regjeringen
har vært for passiv i møte med disse utfordringene.
Disse medlemmer viser til
at utfordringene ikke er særnorske, men noe som rammer alle land.
Det er derfor positivt at det pågår flere prosesser internasjonalt
for å finne felles løsninger på noen av de utfordringene vi står
overfor. OECD-prosessen rundt Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)
er et steg i riktig retning og kan føre til positive endringer.
Det er likevel grunn til å advare mot en overdreven optimisme på
vegne av BEPS. BEPS innebærer ikke krav om at selskaper må oppgi
reviderte tall fra sine regnskap eller rapportere om kostnader.
Opplysningene skal heller ikke være offentlige, og tiltaket vil
dermed ikke føre til at offentligheten får mer innsyn i pengestrømmene.
Dette gjør at BEPS ikke på noen måte vil være tilstrekkelig for
å forhindre skattetilpasning og sikre mer rettferdig skatt. Når
regjeringen viser til at de avventer arbeidet med BEPS, innebærer
dette i realiteten at det fortsatt vil være fritt fram for skattetilpasningen
i overskuelig framtid. Disse medlemmer merker
seg også at regjeringspartiene trekker fram innføringen av land-for-land-rapportering til
skattemyndighetene i denne sammenhengen. Dette er likevel ikke noe
annet enn implementeringen av BEPS, og må ikke forveksles med reell
land-for-land-rapportering.
Disse medlemmer viser til
arbeidet i EU med Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)
og ser fram til at EU-kommisjonen legger fram et forslag. Disse medlemmer vil
likevel minne om at CCCTB først ble lansert i 2011, samt relansert
i 2016, uten at dette så langt har materialisert seg i konkret politikkendring.
Dette er derfor nok et eksempel på at å avvente internasjonale prosesser
ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen jobber med justeringer av skattereglene som vil
kunne rette opp i noen av skjevhetene og hullene i skattesystemet
for internasjonale selskaper. Det er likevel en påfallende kontrast
mellom iveren og oppfinnsomheten regjeringen Solberg har vist når
det gjelder å innføre stadig nye skattekutt og fradrag rettet mot
dem med høyest inntekt og formue, og den avslappede holdningen som
råder når det kommer til den omfattende skattetilpasningen og den
svarte økonomien som vokser fram. Disse medlemmer mener det
er gode grunner til at regjeringen bør prioritere dette arbeidet,
utrede og foreslå grep en kan gjøre i Norge og ta flere selvstendige internasjonale
initiativ, i stedet for bare å avvente de ulike pågående prosessene
internasjonalt. Disse
medlemmer vil i denne sammenhengen også minne om at ikke bare
har regjeringen en for passiv holdning i disse spørsmålene, men
at den også bidrar til å svekke viktige ordninger for finansiell
åpenhet. Eksemplet på det sistnevnte er endringene i regnskapsloven
som ble vedtatt før jul i 2017, der regnskapsplikt og plikten til
årsberetning ble fjernet for en stor del av næringslivet. Dette
grepet gjør det enda vanskeligere for offentligheten å få innsyn
i pengestrømmene i samfunnet. Et annet eksempel er regjeringens
flerårige somling med å innføre et aksjonærregister. Disse medlemmer viser
til at et aksjonærregister med åpne opplysninger om de endelige
eierne av aksjer også vil bidra til å sette en stopper for den skattetilpasningen
som skjer ved at utenlandske aksjonærer «parkerer» aksjene sine
rett før utbyttedag for å slippe unna skatt. Dette er en aktivitet
som skjer i stort omfang, og som kan ha kostet det norske samfunnet milliarder
i tapte skatteinntekter, jf. innlegg i Dagens Næringsliv den 10. januar
2018 av professor i finans Bernt Arne Ødegård og professor i skatterett
Benn Folkvord ved Universitetet i Stavanger.
Disse medlemmer viser til
at det er et betydelig rom for Norge til å gå foran i implementeringen
av skatteregelverk for å hindre skattetilpasning og overskuddsflytting.
De internasjonale prosessene har så langt gått så tregt at det ikke
er mulig å ha tillit til at det vil skje substansielle framskritt
i nær framtid. Likevel kan Norge bidra til framdrift ved å gå foran
på enkelte områder. Når det beste, altså fungerende internasjonale
avtaler om selskapsbeskatning, ikke lar seg gjennomføre, er det nødvendig
å sette i verk det nest beste. Det bør straks settes i gang et arbeid
for å vurdere hvilke tiltak som ensidig kan settes i verk i Norge.
En slik vurdering må inneholde konkrete tiltak som skatt på royalties
og lisenser, digital omsetningsavgift, merverdiavgift betalt av
plattformene eller innføring av en skattemodell som tar utgangspunkt
i hvor stor andel av et selskaps overskudd som kommer fra Norge. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av at regjeringen prioriterer dette arbeidet
langt høyere i fremtiden.
Disse medlemmer viser til
innspillene sendt fra Publish What You Pay Norge (PWYP Norge), som
lister opp fem mulige tiltak for å sikre mulighetene til å beskatte
verdiskaping i Norge, både med og uten digitale inntjeningsplattformer.
Ifølge organisasjonen er dette tiltak som også senere kan harmoniseres
med framtidig forventet skatteregime i EU. I brev til finanskomiteen datert
14. februar 2018 trekker PWYP Norge opp de følgende fem punktene,
som kan innføres i Norge og senere harmoniseres med ventet tilsvarende
skatteregime i EU:
-
Utvidet land-for-land
rapportering. Dette tiltaket er nesten innført, men det er behov
for å tette hullene i forskriften for at den skal fungere.
-
Flytte derivater
over i en egen skattebase slik at disse ikke kan benyttes sammen
med virksomhetens øvrige inntekter og kostnader til å forme instrumenter
som medfører skattelekkasje.
-
Redusere effekten
av urealiserte verdier: Endre regnskapsreglene slik at selskaper
ikke kan dele ut utbytte av urealiserte verdijusteringer som følge
av mark-to-market og andre fair value justeringer.
-
Eliminere skattelekkasje
fra selskaper med virksomhet i Norge (datterselskaper) ved å innføre
tilsvarende mekanisme som hindrer dobbeltbeskatning av inntekter
for kostnader. Tiltaket er kalt «omvendt kreditfradrag» (Reverse
Tax Credit).
-
Eliminere skattelekkasje
fra selskaper uten virksomhet i Norge (digitale inntjeningsmodeller). PWYP
foreslår to ulike tiltak:
-
Når sluttbrukere
kjøper tjenester over landegrensene, kan loven endres slik at når
sluttbruker betaler for produktet via bank eller kredittkort, trekkes
det i tillegg kildeskatt og merverdiavgift fra bank eller kredittkort.
Denne kildeskatten og merverdiavgiften overføres direkte til skattemyndighetene,
og selskapet og sluttbruker har dermed oppfylt sine skatteforpliktelser.
-
Siden selskap får
tilbake merverdiavgiften, så er det ikke grunn til å kreve merverdiavgift
av grenseoverskridende transaksjoner til selskaper i Norge. Det
er imidlertid grunn til å kreve kildeskatt, slik at også kjøp selskap
i Norge gjør fra utlandet, medfører at produkter og tjenester i
Norge blir likestilt med å kjøpe produktene/tjenestene fra utlandet.
Disse medlemmer mener
dette er interessante forslag, og at de bør være en sentral del
av vurderingen av mulige tiltak for å sikre skattegrunnlaget i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike muligheter for å skattlegge verdiskapingen
i Norge fra multinasjonale selskaper med digital inntjeningsplattform
samt vise hvordan en slik skatt kan innføres på en måte som senere
kan harmoniseres med et ventet tilsvarende skatteregime i EU.»
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt foreslår at de to siste
forslagene til PWYP referert ovenfor som retter seg mot digitale plattformer,
inngår i et mandat knyttet til å utrede muligheter for å skattlegge
verdiskapingen i Norge fra multinasjonale selskaper med digital
inntjeningsplattform.
Disse medlemmer vil
fremme også det andre forslaget fra det foreliggende representantforslaget:
«Stortinget
ber regjeringen bruke internasjonalt samarbeid aktivt til å støtte
opp om et felles europeisk system for skattlegging av multinasjonale
selskaper, inkludert en midlertidig modell for selskaper med digital inntjeningsplattform.»
Disse medlemmer viser
til at det under finanskomiteens høring om det foreliggende representantforslaget
kom flere forslag til konkretisering av hvilke tiltak som bør vurderes
i en slik utredning. Disse medlemmer fremmer
derfor videre følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge vekt på følgende momenter i utredningen om
skattlegging av verdiskapingen fra multinasjonale selskaper med
digital inntjeningsplattform:
-
Kildeskatt på royalties
og lisenser
-
Rapportering av
inntekter fra plattformene
-
Digital omsetningsavgift
og merverdiavgift betalt av plattformene
-
Omvendt kredittfradrag
-
Hvordan fange opp
skattetilpasning gjort gjennom skatteparadiser
-
Norsk tilslutning
til et fremtidig Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)
-
Krav til åpenhet
gjennom krav til å publisere hva selskapene betaler i skatt i hvert
land hvor de har omsetning
-
Vurdere hvordan
man kan gå foran med nye krav til hva et fast driftssted i et land
innebærer
-
Hvordan Norge kan
være en pådriver i OECD for at enhetlig skattlegging innarbeides
i OECDs mønsterskatteavtale
-
At kildeskatt og
merverdiavgift trekkes fra bank eller kredittkort ved kjøp av tjenester
over landegrensene.
-
Kildeskatt på kjøp
fra utlandet av selskap i Norge
-
Hvordan krav
om enhetlig skattlegging kan innarbeides i våre multinasjonale avtaler.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 273 S (2015–2016)
om Meld. St. 4 (2015–2016) Bedre skatt. En skattereform for omstilling
og vekst, hvor Sosialistisk Venstreparti fremmet en rekke forslag
for å forhindre skattetilpasning fra internasjonale selskaper. Det
ble blant annet foreslått:
-
å utrede ytterligere
begrensninger i skatterådgiveres, herunder advokaters, taushetsplikt
på skatteområdet,
-
åpenhetskrav om
skatteopplysninger i aksjonærregisteret,
-
anbudsregler som
gjør det mulig for offentlige innkjøpere å velge bort leverandører
som ikke er åpne om skatteforhold og skatteparadis,
-
å innføring av land-for-land-rapportering
innen alle bransjer,
-
styrking av Økokrim
og Skatteetaten i arbeidet mot internasjonal skatteunndragelse og
overskuddsflytting,
-
å sette Finanstilsynet
i stand til å overvåke og slå ned på banker og finansinstitusjoner
som opererer i Norge og som bruker, tilbyr og legger til rette for bruk
av skatteparadis for skatteunndragelse,
-
å innføre en åpenhetsgaranti
for selskaper som opererer i Norge i møte med skattemyndigheter
i Norge og andre land de opererer i,
-
å utrede avgrensninger
for å sikre skattegrunnlaget for utbytte i kompliserte selskapsstrukturer,
-
å innføre kildeskatt
på renter, royalty og leiebetalinger,
-
å utrede fradragsbegrensninger
på fradrag for royalty,
-
gjennomgang av alternativer
til armlengdeprinsippet ved internprising der reelle markedspriser
ikke enkelt kan observeres i åpne markeder,
-
å utrede beskatning
av digitale salg av immaterielle tjenester i Norge fra andre land,
der selskapet opererer fra et lavskatteland,
-
utredning av forslag
om en omsetningsbasert minimumsskatt for multinasjonale selskaper
med stor omsetning og salgsvolum i Norge, men med unaturlig lave
skattegrunnlag, hvor den høyeste skatten av den omsetningsbaserte
minimumsskatten og vanlig selskapsskatt vil være den gjeldende i
hvert enkelt tilfelle.
Dette medlem viser
til at forslagene ikke fikk flertall i Stortinget. Det er likevel
positivt at enkelte av forslagene ser ut til å bli fulgt opp av
regjeringen i større eller mindre grad. Dette medlem ser blant annet fram
til konklusjonene til utvalget som skal vurdere om skatterådgiveres
opplysningsplikt bør utvides.
Dette medlem viser videre
til Innst. 338 S (2016–2017) om Dokument 8:86 S (2016–2017) – Representantforslag
fra Snorre Serigstad Valen om tiltak mot svart økonomi og skatteomgåelse,
der det ble foreslått konkrete endringer i forskrift om land-for-land-rapportering
for å tette smutthullene. Heller ikke dette forslaget fikk flertall
i Stortinget. Dette
medlem ser likevel frem til regjeringens konklusjon etter
høringsrunden om denne forskriften, som nylig ble avsluttet. Dette medlem viser
i denne forbindelse til at en gjennomgang fra Publish What You Pay
Norge av høringssvarene viser at om lag fire av fem høringssvar
bekrefter at det er smutthull i dagens forskrift, og at disse bør
tettes.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til behovet for et bredt
skattegrunnlag for at Norge skal kunne finansiere fremtidens velferdsstat.
Samtidig vet vi at skatteinntekter fra forretningsvirksomhet har
sunket i OECD-landene de siste 30 årene. Både OECD og EU erkjenner
at skattesystemet vårt ikke er tilpasset en ny og mer globalisert
økonomi. Dette
medlem viser til at aggressiv skatteplanlegging har blitt
et ord flere og flere har blitt kjent med. Aggressiv skatteplanlegging
vil ikke si at selskapene gjør noe ulovlig, men det innebærer en
skattetilpasning som kan være skadelig for enkelte lands evne til
å opprettholde en velferdsstat samtidig som det bidrar til å øke ulikhetene
i samfunnet og derigjennom tilliten til samfunnsstrukturen som vi
er avhengige av.
Dette medlem slutter seg til
at det er behov for internasjonale løsninger. Initiativene i OECD,
som BEPS, er viktige – og vi har fått til skritt i riktig retning gjennom
avtalene vi har inngått på området, men de internasjonale avtalene
går ikke langt nok. OECDs BEPS-avtale løser så langt heller ikke
problemene knyttet til den digitale økonomien, fordi den krever
fysisk tilstedeværelse i et land. Dette medlem viser til at
flere av høringsinstansene derfor tok til orde for nasjonale ordninger
på dette området.
Dette medlem viser til at
de fleste er enige i at den billigste og mest effektive måten å
løse klimaproblemet på ville vært å innføre en globalt harmonisert skatt
på CO2. Det har imidlertid
vært jobbet med dette i 30 år uten at vi har lyktes. I stedet har
det vokst frem regionale og nasjonale løsninger for å redusere klimagassutslippene. Dette medlem viser
til at dersom vi nå skal sette oss ned og vente på at internasjonalt
harmoniserte avtaler skal løse også dette problemet vil det gå for lang
tid, og vi vil sette velferdsstaten vår slik vi kjenner den, på
store prøver.
Dette medlem viser til at
det også er viktig med like konkurransevilkår for nasjonale og globale
aktører. Ved ikke å ta tak i de utfordringer vi står overfor hva
gjelder aggressiv skatteplanlegging, kan det bidra til at norske
aktører også ser seg nødt til å flytte virksomheten ut av landet.
Det vil kunne medføre at samfunnet går glipp av ytterligere skatteinntekter.
Dette medlem viser til at
det i høringen om forslaget var en relativt unison tilslutning til
forslaget. Det var kun én høringsinstans som uttrykte bekymring
for hva en utredning kunne føre til, mens alle andre høringsinstanser
mente at en utredning var et nødvendig første steg på veien. En
utredning som foreslått er en første start på å finne løsninger
på det økende problemet med aggressiv skatteplanlegging og dens
negative følger. En utredning vil kunne avdekke hvilke modeller som
best kan ivareta digitale arbeidsplasser i Norge, og samtidig sikre
balanserte løsninger også for digitale forretningsmodeller.