Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Stortinget
våren 2015 vedtok at det skal installeres alkolås i kjøretøy på
vei som driver persontransport mot vederlag. Arbeidet med å fase
inn alkolås i tråd med dette vedtaket er i gang.
Komiteen deler den politiske
målsettingen om å bidra til bedre trafikksikkerhet. Komiteen viser
til at Stortinget har satt høye mål for økt sikkerhet på vei. Det er
fortsatt nullvisjonen som gjelder, slik den er formulert blant annet
i Meld. St. 40 (2015–2016) Trafikksikkerhetsarbeidet – samordning
og organisering.
Komiteen viser til at det pågår
en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til
rette for alkolås, og således at det blir et vilkår for å få typegodkjenning
at det skal kunne installeres alkolås. Europakommisjonen la i mars
2017 fram en lovgivningspakke til Europaparlamentet i denne saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at Prop. 31 L (2017–2018) om endringer i vegtrafikkloven (alkolås)
ble fremmet i statsråd 8. desember 2017, og at dette lovforslaget
følger opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 582 av 2. juni 2015
om å innføre krav om installering av alkolås i alle kjøretøy som
benyttes til persontransport mot vederlag på veg. Flertallet merker seg videre
at det også pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter
å legge til rette for alkolås, der slik alkolås skal bli et vilkår
for typegodkjenning.
Flertallet merker seg at Samferdselsdepartementet
tilrår at man først sikrer en gjennomføring av tiltaket i det lovforslaget
som nå er til behandling i Stortinget, før det eventuelt vurderes
ytterligere krav som er så omfattende som dette representantforslaget
legger opp til. Flertallet stiller
seg derfor ikke bak et forslag om ytterligere krav om alkolås på
det nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet peker på at norske transportører
opplever meget sterk konkurranse med utenlandske transportører.
Dette gjelder transport til og fra Norge, men også i høy stor grad
transport internt i Norge. En særnorsk regel om alkolås på norskregistrerte
lastebiler vil derfor virke konkurransevridende på en måte som vil
ramme norske aktører på en uhensiktsmessig og urettferdig måte.
Disse medlemmer viser til at
det pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å
legge til rette for alkolås, og at slik tilrettelegging skal bli
et vilkår for å få typegodkjenning. Disse medlemmer mener det vil
være klokt å avvente denne prosessen framfor å innføre særnorske
regler.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonen i representantforslaget. Rusrelaterte
dødsfall i trafikken er fortsatt for vanlig, og det er avgjørende
at Stortinget følger opp dette med gode konkrete tiltak. Dette medlem mener
alkolås i alle nye biler kan være et godt tiltak i så henseende. Dette medlem mener
imidlertid det vil være en fordel å få en grundigere utredning av
tiltaket før Stortinget fatter en endelig beslutning, som sikrer
at tiltaket blir sett i lys av pågående prosesser knyttet til alkolås
i EU. Dette medlem ønsker
derfor at regjeringen utreder spørsmålet og kommer tilbake til Stortinget
med en egen sak om dette i løpet av 2018.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forslag til regelverk som sikrer at alle
nye motoriserte norskregistrerte kjøretøy som ferdes på veiene i
Norge, har alkolås installert, og komme tilbake til Stortinget med
en sak om dette i løpet av 2018.»