Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Stortinget våren 2015 vedtok at det skal installeres alkolås i kjøretøy på vei som driver persontransport mot vederlag. Arbeidet med å fase inn alkolås i tråd med dette vedtaket er i gang.

Komiteen deler den politiske målsettingen om å bidra til bedre trafikksikkerhet. Komiteen viser til at Stortinget har satt høye mål for økt sikkerhet på vei. Det er fortsatt nullvisjonen som gjelder, slik den er formulert blant annet i Meld. St. 40 (2015–2016) Trafikksikkerhetsarbeidet – samordning og organisering.

Komiteen viser til at det pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til rette for alkolås, og således at det blir et vilkår for å få typegodkjenning at det skal kunne installeres alkolås. Europakommisjonen la i mars 2017 fram en lovgivningspakke til Europaparlamentet i denne saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at Prop. 31 L (2017–2018) om endringer i vegtrafikkloven (alkolås) ble fremmet i statsråd 8. desember 2017, og at dette lovforslaget følger opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 582 av 2. juni 2015 om å innføre krav om installering av alkolås i alle kjøretøy som benyttes til persontransport mot vederlag på veg. Flertallet merker seg videre at det også pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til rette for alkolås, der slik alkolås skal bli et vilkår for typegodkjenning.

Flertallet merker seg at Samferdselsdepartementet tilrår at man først sikrer en gjennomføring av tiltaket i det lovforslaget som nå er til behandling i Stortinget, før det eventuelt vurderes ytterligere krav som er så omfattende som dette representantforslaget legger opp til. Flertallet stiller seg derfor ikke bak et forslag om ytterligere krav om alkolås på det nåværende tidspunkt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet peker på at norske transportører opplever meget sterk konkurranse med utenlandske transportører. Dette gjelder transport til og fra Norge, men også i høy stor grad transport internt i Norge. En særnorsk regel om alkolås på norskregistrerte lastebiler vil derfor virke konkurransevridende på en måte som vil ramme norske aktører på en uhensiktsmessig og urettferdig måte.

Disse medlemmer viser til at det pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til rette for alkolås, og at slik tilrettelegging skal bli et vilkår for å få typegodkjenning. Disse medlemmer mener det vil være klokt å avvente denne prosessen framfor å innføre særnorske regler.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonen i representantforslaget. Rusrelaterte dødsfall i trafikken er fortsatt for vanlig, og det er avgjørende at Stortinget følger opp dette med gode konkrete tiltak. Dette medlem mener alkolås i alle nye biler kan være et godt tiltak i så henseende. Dette medlem mener imidlertid det vil være en fordel å få en grundigere utredning av tiltaket før Stortinget fatter en endelig beslutning, som sikrer at tiltaket blir sett i lys av pågående prosesser knyttet til alkolås i EU. Dette medlem ønsker derfor at regjeringen utreder spørsmålet og kommer tilbake til Stortinget med en egen sak om dette i løpet av 2018.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede forslag til regelverk som sikrer at alle nye motoriserte norskregistrerte kjøretøy som ferdes på veiene i Norge, har alkolås installert, og komme tilbake til Stortinget med en sak om dette i løpet av 2018.»