1.4 Departementets vurdering
Departementet går
inn for å klargjøre i straffeprosessloven at siktede mister rådigheten
over forestående betalinger når formuen er satt under forvaltning.
Forslaget støttes av alle høringsinstansene som har tatt stilling til
det.
Selv om forvaltning
av formue ikke har vært et mye benyttet tvangsmiddel hittil, må
det virke effektivt i de tilfellene hvor det er nødvendig å bruke
det. Det er dessuten ønskelig å legge til rette for at tvangsmiddelet
benyttes oftere enn i dag, ettersom det kan bidra til å motvirke
unndragelse fra straff og strafforfølgning. Om en begjæring om forvaltning
av siktedes formue bør unnlates i enkelte saker hvor bruk av bankkonto
eller bankkort kan bidra til å avdekke siktedes oppholdssted, må vurderes
konkret av politi og påtalemyndighet.
Behovet for en klargjøring
som nevnt knytter seg særlig til offentlige ytelser, slik som trygd
og pensjon. Dersom siktede kan råde over hvordan slike ytelser skal utbetales,
vil forvaltningen av formuen kunne omgås.
Dersom siktede har
ektefelle eller barn som har krav på underhold, må tilsynsmannen
– som etter gjeldende rett – sørge for at slike krav oppfylles med
siktedes midler på en egnet måte.
Departementet fastholder
forslaget om å endre folketrygdloven § 22-18, slik at utbetaling
av ytelser til personer som har fått satt formuen under forvaltning
etter straffeprosessloven § 220, alltid skal skje til en bankkonto
som er utpekt av tilsynsmannen. Selv om mange ytelser vil suspenderes
eller begrenses etter forslaget til endringer i folketrygdloven,
vil siktede kunne ha krav på enkelte utbetalinger dersom vilkårene
for øvrig er oppfylt. Det samme gjelder dersom siktede har ektefelle
eller barn som har krav på underhold. I slike tilfeller må utbetaling
skje til en konto som tilsynsmannen har utpekt, og som siktede ikke
råder over. Tilsvarende plikt gjelder naturligvis for utbetalinger
som skjer etter andre lover, samt for andre betalinger og overføringer
til siktede. Når folketrygdloven § 22-18 foreslås endret, er det for
å unngå at bestemmelsen gir et misvisende inntrykk av mottakerens
rett til å bestemme utbetalingsmåte når formuen er satt under forvaltning.
Forslaget til endringer
i straffeprosessloven §§ 221 og 222 innebærer at en siktet som har
fått satt formuen under forvaltning, mister rådigheten over alle
forestående betalinger og overføringer av formuesgoder. Dette omfatter
også offentlige ytelser som siktede måtte fylle vilkårene for å
få utbetalt. Siktede vil dermed ikke direkte kunne finansiere unndragelsen
med offentlige ytelser. Slike utbetalinger vil likevel bidra til
at siktedes formue øker i den tiden unndragelsen pågår. Dette kan gi
siktede trygghet for at det kan være mulig å betale usikrede
lån tilbake. Det kan også tjene som uformell sikkerhet for lån eller
gi grunnlag for løfter om gjenytelse for ulike tjenester. Dermed
vil siktede indirekte kunne dra nytte av utbetalte ytelser, selv
om den direkte tilgangen er avskåret. Siktede vil også få tilgang
til utbetalte midler når forvaltningen senere heves etter straffeprosessloven
§ 222 annet ledd. Jo lenger siktede har unndratt seg, jo større
vil det samlede beløpet av oppsparte offentlige ytelser være. Selv
om offentlige ytelser utbetales til en konto siktede ikke har tilgang
til, vil slike utbetalinger antakelig lette de negative konsekvensene av
unndragelsen og dermed motvirke formålet med forvaltning av formue
etter straffeprosessloven.
Den som er varetektsfengslet
eller gjennomfører straff i fengsel mv., må tåle at visse ytelser
etter folketrygdloven suspenderes eller reduseres. At en siktet
har større rett til ytelser etter folketrygdloven når vedkommende
unndrar seg, enn ved å møte frem, vil også kunne motvirke formålet
med å sette formuen under forvaltning.
Det er videre ikke
grunn til å utbetale alle former for trygde- og pensjonsytelser
når retten har satt mottakerens formue under forvaltning. Siktede
har i en slik situasjon ikke lovlig tilgang til ytelser
som utbetales, og har dermed ikke et legitimt behov for å få dem
utbetalt til en sperret konto. Heller ikke en arbeidstaker vil som regel
kunne opprettholde sin vanlige jobb og lønn i forbindelse med unndragelse
fra straff eller strafforfølgning.
Departementet fastholder
etter dette at visse trygde- og pensjonsytelser suspenderes eller
reduseres for siktede som har fått satt formuen under forvaltning. Forslaget
støttes av alle høringsinstansene som har tatt stilling til det.
For at ytelsene skal
suspenderes eller reduseres etter forslaget, må mottakerens formue
være satt under forvaltning etter straffeprosessloven § 220. Dette
sikrer en betryggende og rettssikker prosess. Forvaltning av formue
kan bare besluttes dersom retten har vurdert at inngrepet ikke er
uforholdsmessig overfor siktede, jf. straffeprosessloven § 170 a
annet punktum. Vilkårene i straffeprosessloven § 220 innebærer videre
at siktede må ha unndratt seg en straffedom eller en siktelse som gjelder
lovbrudd av et visst alvor. Dermed vil antakelig forvaltning av
formue ofte benyttes overfor personer som skulle ha gjennomført
fengsels- eller forvaringsstraff eller vært varetektsfengslet, og
som i så fall ville fått ytelser etter folketrygdloven suspendert
eller redusert på samme måte.
Forslaget vil omfatte
alle situasjoner hvor siktedes formue er satt under forvaltning
etter straffeprosessloven, det vil si både hvor en siktet unndrar
seg forfølgning på etterforskningsstadiet, og hvor domfelte unndrar
seg idømt straff, uansett om straffegjennomføring er påbegynt eller
ikke. Også unndragelse som skjer i forbindelse med prøveløslatelse
omfattes.
Forslaget gis samme
rekkevidde som de eksisterende reglene i folketrygdloven som suspenderer
eller reduserer ytelser under varetektsfengsling og straffegjennomføring
i fengsel mv. Det vil si at forslaget ikke får anvendelse for ytelser
som i dag ikke har slike særregler. Hvorvidt en mottaker som unndrar
seg straff eller straffforfølgning, har krav på å få utbetalt slike
ytelser, vil bero på om vilkårene for den aktuelle ytelsen er oppfylt i
en slik situasjon. For eksempel vil neppe en person som unndrar
seg straff eller strafforfølgning, fylle kravet om å være reell
arbeidssøker.
Departementet foreslår
en særregulering for hver av de ytelsene som omfattes av forslaget.
En alminnelig bestemmelse ville nok ha gitt en tilstrekkelig lovregulering,
men en særregulering er likevel best egnet til å ivareta hensyn
til klarhet og forutberegnelighet. Dette vil også gi en tilsvarende
regulering som i de nåværende reglene som gjelder for
varetektsfengsling og straffegjennomføring i fengsel mv. Det foreslås
derfor endringer i folketrygdloven §§ 6-8 (grunnstønad og hjelpestønad
ved sykdom, skade eller lyte), 8-54 (sykepenger), 11-26 (arbeidsavklaringspenger,
slik denne vil lyde fra 1. januar 2018, jf. lov 16. juni 2017 nr.
43 om endringer i folketrygdloven mv.), 12-20 (uføretrygd), 16-12
(ytelser til tidligere familiepleier), 17-14 (ytelser til gjenlevende
ektefelle), 18-9 (barnepensjon), samt 19-22 og 20-23 (alderspensjon).
Pleiepenger og opplæringspenger omfattes av endringen i § 8-54,
jf. § 9-15 første og annet ledd.
For at de foreslåtte
begrensningene i visse trygde- og pensjonsytelser skal virke effektivt,
må arbeids- og velferdsetaten bli kjent med en kjennelse om forvaltning av
formuen til en mottaker av slike ytelser. Departementet mener det
er hensiktsmessig å fastsette i lov at påtalemyndigheten bør informere
offentlig myndighet eller annen tredjeperson om kjennelsen når dette
anses nødvendig. Dette vil sikre at arbeids- og velferdsetaten får
nødvendig informasjon, samt bidra til å gjøre kjennelsen kjent for
andre offentlige myndigheter og tredjeparter som politiet måtte
være kjent med at vil kunne foreta utbetalinger eller overføringer
til siktede.