Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at det er fremmet et representantforslag fra Per Espen Stoknes, Miljøpartiet De Grønne, hvor det bes om at det utføres en mulighetsstudie angående bruk av ny teknologi, kalt hyperloop, til transport av fisk og personer.

Hyperloop er en ny høyhastighets transportteknologi som bruker rør med svært lavt lufttrykk til å transportere varer og personer. Det lave lufttrykket i røret gjør at det ved hjelp av en elektrisk motor er mulig å forflytte seg svært energieffektivt og friksjonsfritt.

Komiteen konstaterer at dette ikke er en ferdigutviklet teknologi, men ser fram til å følge utviklingen og mulighetsrommet dette eventuelt kan gi, både for passasjerer og frakt av varer. Dersom en lykkes med denne teknologien, vil den kunne revolusjonere både person- og godstransport slik vi kjenner den i dag.

I statsrådens svarbrev til komiteen sies det blant annet:

«Transportetatene og Avinor har i arbeidet med neste Nasjonal transportplan utpekt bruk og utvikling av teknologi som ett av flere satsingsområder. Det vil være naturlig å vurdere hyperloop i denne forbindelsen. Jernbanedirektoratet opplyser at etatene er kjent med den internasjonale satsingen og følger utvikling nøye.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, mener det på det nåværende tidspunkt er for tidlig å utføre en mulighetsstudie knyttet til hyperloopteknologien.

Flertallet merker seg imidlertid at dette er teknologi som man må følge tett i årene som kommer, men mener, slik statsråden påpeker i sitt svarbrev datert 15. januar 2018, at dette er en type teknologi som vi kan vurdere nærmere når vi vet mer om de erfaringer som gjøres i andre land, blant annet med tanke på investeringskostnader, driftsstabilitet, sikkerhet, reisetider, vedlikeholdskostnader og driftsøkonomi.

Flertallet viser til at Stortinget har økt bevilgningene til jernbane betydelig og satser på tiltak for økt kapasitet og kortere reisetid mellom byene på Østlandet der passasjergrunnlaget er størst. Flertallet mener at vi nå må prioritere utbygging av jernbane som løser de utfordringene folk opplever i hverdagen, fremfor hyperloop, som trolig kan egne seg mindre på kortere strekninger med tettere stasjonsstruktur.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport av fisk.»

Disse medlemmer merker seg at hyperloop er en teknologi med et svært stort potensial for rask og miljøvennlig transport. Disse medlemmer merker seg også at hyperloop passer svært bra for en norsk og nordisk fellessatsing for å sikre mer miljøvennlig transport, økt verdiskaping og flere arbeidsplasser. Disse medlemmer understreker at teknologien fortsatt er umoden, og at det er mange avklaringer og tester som trengs for å utvikle teknologien videre. Disse medlemmer mener det er naturlig at Norge tar en lederrolle i dette arbeidet.