Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å utføre en mulighetsstudie angående bruk av ny teknologi kalt hyperloop til transport av fisk og personer
Innhold
Bakgrunn
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport av fisk. I tillegg ber Stortinget regjeringen om å opprette et eget sekretariat for å ivareta norske industri- og kunnskapsinteresser i et nordisk samarbeid om hyperloop-utvikling.»
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at det er fremmet et representantforslag fra Per Espen Stoknes, Miljøpartiet De Grønne, hvor det bes om at det utføres en mulighetsstudie angående bruk av ny teknologi, kalt hyperloop, til transport av fisk og personer.
Hyperloop er en ny høyhastighets transportteknologi som bruker rør med svært lavt lufttrykk til å transportere varer og personer. Det lave lufttrykket i røret gjør at det ved hjelp av en elektrisk motor er mulig å forflytte seg svært energieffektivt og friksjonsfritt.
Komiteen konstaterer at dette ikke er en ferdigutviklet teknologi, men ser fram til å følge utviklingen og mulighetsrommet dette eventuelt kan gi, både for passasjerer og frakt av varer. Dersom en lykkes med denne teknologien, vil den kunne revolusjonere både person- og godstransport slik vi kjenner den i dag.
I statsrådens svarbrev til komiteen sies det blant annet:
«Transportetatene og Avinor har i arbeidet med neste Nasjonal transportplan utpekt bruk og utvikling av teknologi som ett av flere satsingsområder. Det vil være naturlig å vurdere hyperloop i denne forbindelsen. Jernbanedirektoratet opplyser at etatene er kjent med den internasjonale satsingen og følger utvikling nøye.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, mener det på det nåværende tidspunkt er for tidlig å utføre en mulighetsstudie knyttet til hyperloopteknologien.
Flertallet merker seg imidlertid at dette er teknologi som man må følge tett i årene som kommer, men mener, slik statsråden påpeker i sitt svarbrev datert 15. januar 2018, at dette er en type teknologi som vi kan vurdere nærmere når vi vet mer om de erfaringer som gjøres i andre land, blant annet med tanke på investeringskostnader, driftsstabilitet, sikkerhet, reisetider, vedlikeholdskostnader og driftsøkonomi.
Flertallet viser til at Stortinget har økt bevilgningene til jernbane betydelig og satser på tiltak for økt kapasitet og kortere reisetid mellom byene på Østlandet der passasjergrunnlaget er størst. Flertallet mener at vi nå må prioritere utbygging av jernbane som løser de utfordringene folk opplever i hverdagen, fremfor hyperloop, som trolig kan egne seg mindre på kortere strekninger med tettere stasjonsstruktur.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport av fisk.»
Disse medlemmer merker seg at hyperloop er en teknologi med et svært stort potensial for rask og miljøvennlig transport. Disse medlemmer merker seg også at hyperloop passer svært bra for en norsk og nordisk fellessatsing for å sikre mer miljøvennlig transport, økt verdiskaping og flere arbeidsplasser. Disse medlemmer understreker at teknologien fortsatt er umoden, og at det er mange avklaringer og tester som trengs for å utvikle teknologien videre. Disse medlemmer mener det er naturlig at Norge tar en lederrolle i dette arbeidet.
Forslag fra mindretall
Stortinget ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport av fisk.
Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av Høyre, Fremskrittspartiet. Venstre og Senterpartiet.
Komiteen viser til representantforslaget og til sine merknader og råder Stortinget til å gjøre følgende
Dokument 8:89 S (2017–2018) – Representantforslag fra stortingsrepresentant Per Espen Stoknes om å utføre en mulighetsstudie angående bruk av ny teknologi kalt hyperloop til transport av fisk og personer – vedtas ikke.
Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråd Ketil Solvik-Olsen til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 15. januar 2018
Forslag:
Stortinget ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport av fisk. I tillegg ber Stortinget regjeringen om å opprette et eget sekretariat for å ivareta norske industri- og kunnskapsinteresser i et nordisk samarbeid om hyperloop-utvikling.
Svar:
Det pågår nå en omfattende utvikling innen teknologi som tas i bruk i transportsektoren. Dette ser vi blant annet innen lav- og nullutslippsteknologi og autonome kjøretøy. Ny teknologi vil være avgjørende for at vi skal nå målet om å bli et lavutslippssamfunn i 2050. Hyperloopteknologien synes å være spennende, og dersom en lykkes med å utvikle denne til en trygg og pålitelig transportform, med forsvarlige utbyggingskostnader, vil denne teknologien kunne revolusjonere både person- og godstransporten slik vi kjenner den i dag.
Transportetatene og Avinor har i arbeidet med neste Nasjonal transportplan utpekt bruk og utvikling av teknologi som ett av flere satsingsområder. Det vil være naturlig å vurdere hyperloop i denne forbindelsen. Jernbanedirektoratet opplyser at etatene er kjent med den internasjonale satsingen og følger utviklingen nøye.
Regjeringen har økt bevilgningene til jernbane betydelig, og satser særlig på tiltak for økt kapasitet og kortere reisetid mellom byene på Østlandet der passasjergrunnlaget er størst. Min vurdering er derfor at vi nå må prioritere utbygging av en jernbane som løser de utfordringene folk opplever i hverdagen, fremfor hyperloop som trolig kan egne seg mindre på kortere strekninger med en relativt tett stasjonsstruktur.
Min vurdering er derfor at det ikke er aktuelt å sette i gang en mulighetsstudie nå. Samtidig mener jeg at dette er en teknologi som transportetatene må følge tett, og som vi kan vurdere nærmere når vi vet mer om de erfaringer som gjøres i andre land blant annet med tanke på investeringskostnader, driftsstabilitet, sikkerhet, reisetider, vedlikeholdskostnader og driftsøkonomi.
Helge Orten |
Ingalill Olsen |
leder |
ordfører |