Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Peter Frølich, Guro Angell Gimse og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Liv Gustavsen og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser
til Prop. 34 L (2017–2018), hvor departementet foreslår å endre
lov om fullbyrding av nordiske straffedommer slik at norske myndigheter
får adgang til å overføre gjennomføringen av dommer på samfunnsstraff
til andre land i Norden, og overta gjennomføringen av dommer fra
de andre nordiske landene. Komiteen påpeker at endringene
er et bidrag til at personer som er hjemmehørende i Norden, kan
gjennomføre straffen i hjemlige omgivelser og nærmere familie og
venner, og fører til at samfunnsstraff også blir et alternativ til
fengsel for lovbrytere som ikke har bosted i Norge. Komiteen viser
til at kravet om at lovbryteren må være bosatt i Norge, foreslås
fjernet.
Komiteen merker seg at det
maksimale timetallet for bøtetjeneste i straffegjennomføringsloven
utvides fra 180 timer til 240 timer, samt at gjennomføringstiden
utvides tilsvarende.
Komiteen viser til at det foreslås
at kontrollmulighetene etter straffegjennomføringsloven § 27 utvides til
å gjelde for fengsel med høyt sikkerhetsnivå. Komiteen merker seg at dette
betyr at tilsvarende kontrollmuligheter som er gitt for fengsel
med særlig høyt sikkerhetsnivå, også kan gjennomføres for fengsel
med høyt sikkerhetsnivå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at samfunnsstraff
og samfunnstjeneste er en straffart hvor det er viktig at den domfelte
gjennomfører straffen i det landet domfelte skal bo og fungere i.
En viktig forutsetning for gjennomføringen er at samfunnsstraffområdet
mellom de nordiske landene er likt. Disse medlemmer merker seg at
antallet straffedømte som ble overført fra Norge til et annet nordisk
land for soning i 2015, var svært lavt (22 personer). Fra andre
nordiske land til Norge ble det overført 21 personer samme år. Disse medlemmer merker
seg at de foreslåtte endringene vil ha minimale økonomiske og administrative
konsekvenser. Det antas også at det ikke er mer arbeidskrevende
å behandle søknader om overføring av dom på fengselsstraff enn det
er å behandle søknader om samfunnsstraff.
Disse medlemmer merker seg
at forslaget om å styrke adgangskontrollen i fengsel med høyt sikkerhetsnivå
kun gjelder for samme metoder som i dag benyttes ved fengsler med
særlig høyt sikkerhetsnivå. Kriminalomsorgen kan her anvende teknisk
utstyr eller hund ved kontroll overfor advokat eller offentlig myndighetsperson.
Disse medlemmer mener at behovet
for sikkerhetstiltak har blitt større de siste årene, herunder for fengsler
med høyt sikkerhetsnivå. Sikkerhetsmessig er det uheldig at kriminalomsorgen
ikke kan pålegge advokat eller offentlig myndighetsperson plikt
til eksempelvis å passere metallport i fengsler med høyt sikkerhetsnivå. Disse medlemmer viser
til at enhver som siktes for en straffbar handling, har rett til
et personlig forsvar og rettslig bistand. Retten til forsvarer inkluderer også
en rett til ukontrollert muntlig og skriftlig kommunikasjon med
forsvareren. Disse
medlemmer viser til at forslaget om utvidet kontrolladgang
i fengsler med høyt sikkerhetsnivå er i overensstemmelse med Norges konvensjonsforpliktelser. Disse medlemmer mener
at det er uproblematisk om kontrollen også kan omfatte fengsler
med høyt sikkerhetsnivå. Forbudet mot overhøring står fast og skal
overholdes i alle fengsler, noe kriminalomsorgen påser ved kontroll. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en slik praksis vil være i tråd med utviklingen
ellers i samfunnet, og viser til at tilsvarende kontrollordning
er innført blant annet ved flere domstoler og i lang tid har vært
praktisert ved norske lufthavner. Disse medlemmer viser også til
at adgangen til kontroll ved hjelp av teknisk utstyr eller hund
også gjelder for kriminalomsorgens egne tilsatte, og formålet med
kontrollen vil være det samme for alle som kontrolleres. Kontrolltiltaket
kan hindre at gjenstander som kan innebære en sikkerhetsrisiko, bringes
inn eller ut av fengsel, og hindre at noen presses til dette. Disse medlemmer mener
at beskyttelse mot press kan være til det gode for den som kontrollen gjelder,
og for dennes familie. Tiltaket vil også effektivisere kontrollen
ved fengslene fordi alle aktører underlegges like regler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til forslaget om gjensidig å overføre gjennomføring av samfunnsstraff/-tjeneste mellom
de nordiske landene. Det vil være gunstig for den straffedømte å
kunne gjennomføre straffen i det landet vedkommende har tilhørighet
til,og skal bo og fungere i. Dette vil også oppfylle hensikten til
straffegjennomføringen om å sørge for en tilbakeføring til samfunnet.
Flertallet viser til forslaget
om utvidelse av inngangskontroll for advokater og offentlige myndighetsrepresentanter
til å gjelde i fengsler med høyt sikkerhetsnivå. Det vises i denne
sammenheng til høringsuttalelse fra Advokatforeningen og Rettspolitisk
forening om at dette vil gjøre oppdraget som forsvarer vanskeligere
og svekke forholdet mellom advokat og klient. Flertallet kan ikke se at det
er vist til noen særskilt årsak til denne endringen, eller at det
er et større behov for å kontrollere advokater enn tidligere. Flertallet er ikke
nødvendigvis uenig i kontrollen i seg selv, men i tidsbruken og
andre vanskeligheter som økt adgangskontroll medfører. Det kunne
i stedet vært aktuelt å innføre flere stikkprøver i stedet for krav
om adgangskontroll for alle. Da ville formålet om å unngå press
til å ta med gjenstander inn og ut blitt oppnådd.
Flertallet mener at det i alle
tilfelle må legges vekt på at forsvareroppdraget ikke skal bli vanskeligere å
utføre, eller mer tidkrevende, enn det er i dag.