2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kristin Ørmen Johnsen, Mari Holm
Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim
og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og
fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at staten
Norge er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn,
hvor begge folkene har samme rett til og det samme kravet på å kunne
utvikle sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk som har folkerettslig
krav på et særlig kulturvern. Dette er nedfelt i Grunnloven § 108,
hvor det heter: «Det påligger statens myndighet å legge forholdene
til rette for at den samiske folkegruppen kan sikre og utvikle sitt språk,
sin kultur og sitt samfunnsliv».
Komiteen viser til at Sametingets
årsmelding 2016 er et særskilt elektronisk vedlegg til Meld. St.
42 (2016–2017) om Sametingets virksomhet 2016, og at innstillingen
også bygger på denne.
Komiteen viser til at det
ble avholdt et møte 9. januar 2018 mellom Sametinget og kommunal-
og forvaltningskomiteen i forbindelse med behandlingen av meldingen
om Sametingets virksomhet 2016.
Komiteen viser til at Sametinget
ble gitt en samlet bevilgning på 437,6 mill. kroner for 2016, mot
428,6 mill. kroner for 2015. For 2016 er driftsutgiftene til politisk
og administrativt nivå 143,9 mill. kroner, mot 140,9 for året før.
Bevilgningene er fordelt på sju departementer, hvorav bevilgningene
fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet utgjør 64 pst.
Komiteen viser til at det
har vært en prosess mellom Sametinget og departementet om å slå
sammen budsjettpostene over statsbudsjettet til Sametinget til én
eller færre poster. Departementet sier i meldingen om Sametingets
virksomhet 2016 at det i konsultasjon med Sametinget vil fortsette
arbeidet med å vurdere en budsjettmodell som samler overføringene
til Sametinget til én budsjettpost, eller eventuelt andre modeller som
i større grad setter Sametinget i stand til å prioritere samepolitiske
tiltak innenfor en gitt budsjettramme.
Komiteen viser til sine forslag
og merknader om arbeidet med en endret budsjettprosess i tidligere
innstillinger om Sametingets virksomhet og i Innst. 16 S (2017–2018)
om statsbudsjettet for 2018, hvor det er gitt støtte til arbeidet
med endringer i dagens budsjettmodell.
Komiteen merket seg at Sametingets
representanter i møtet 9. januar bekreftet at de er i dialog med departementet
om budsjettprosessen, og at ny modell eventuelt kan implementeres
i statsbudsjettet for 2019.
Komiteen viser til at det
i revidert nasjonalbudsjett for 2016 ble bevilget midler til markering
av at det 6. februar 2017 var 100 år siden det første samiske landsmøtet
ble avholdt i Trondheim. Sametinget inviterte sammen med Trondheim
kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til jubileumsmarkeringen
Tråante, som var en feiring av demokratiske verdier og bredden i samisk
kultur, språk, næringer og historie i et 100-årsperspektiv.
Komiteen merket seg at Sametingets
representanter i møtet med komiteen 9. januar uttrykte tilfredshet
med gjennomføringen av jubileumsmarkeringen. Denne ga en god anledning
til å eksponere samisk kultur. I møtet ble det vist til at markeringene
har medvirket til økt innskriving i samemanntallet og til økt interesse
for å etablere samiske institusjoner i samiske bosettingsområder.
Komiteen viser til at Samisk
språkutvalg overleverte sin utredning i oktober 2016 – NOU 2016:18
Hjertespråket. Sametinget har behandlet innstillingen, og det heter
i årsmeldingen at det i vedtaket legges vekt på sterk og vedvarende
språkinnsats overfor barn, flere offentlige rom for samisk språkvitalisering,
rett til selvbestemmelse og at staten er pliktig til å iverksette
positive særtiltak for å sikre språklig likeverd. Utredningen «Hjertespråket»
har vært på høring, og oppfølgingen av utredningen vil være en av
de viktigste oppgavene for Sametinget i 2017, heter det i årsmeldingen.
Komiteen merker seg at det
av departementets melding om Sametingets virksomhet framgår at Kommunal-
og moderniseringsdepartementet har mottatt 140 høringssvar på NOU
2016:18 «Hjertespråket».
Komiteen understreker den
store betydningen det videre arbeidet med å styrke samisk språk
har for å verne og utvikle samisk kultur og samfunnsliv, og ser derfor
på oppfølging av «Hjertespråket» som svært viktig i samarbeidet
mellom Sametinget og norske myndigheter framover.
Komiteen viser til vedtak
i Stortingets behandling av Dokument 8:73 (2016–2017), hvor det
heter at:
«Stortinget ber
regjeringen i oppfølgingen av NOU 2016:18 Hjertespråket om å ha
en særlig oppmerksomhet rettet mot sørsamisk språk, kultur og næring,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med konkrete forslag
til oppfølging av dette.»
Komiteen viser
til departementets understreking av Sametingets forvaltningsansvar
for samiske kulturminner og det samarbeidet som er etablert med
Riksantikvaren om identifisering og registrering av alle automatisk
fredete samiske bygninger.
Komiteen merker seg at Sametingets
årsmelding viser til prosjektet «Bååstede», hvor 2 000 gjenstander skal
tilbakeføres til samiske museer fra Norsk Folkemuseums samiske samlinger.
De samiske museene har i 2016 arbeidet med utvelgelse av gjenstandene,
men det vises til at finansieringen av konservering/rensing, transport,
magasinering og utstilling ikke ble løst i 2016.
Komiteen merker seg at Sametingets
årsmelding viser til store byggesaker som ikke er løst, og at det
i møtet 9. januar 2018 ble understreket at dette er tilbakevendende
saker hvor det savnes plan for realisering. Nytt bygg til Beaivváš
samiske nasjonalteater er ikke ferdigprosjektert, Saemien Sijte
er prosjektert, men ikke gitt oppstartsbevilgninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det bør fremmes en mer forpliktende plan for realisering av prosjektene
fra regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett for 2018 satte av 13 mill. kroner som oppstartsbevilgning til
Saemien Sijte.
Komiteen viser
til at regjeringens forslag om å avvikle Sameskolen for Midt-Norge
ikke ble gjennomført, etter at Stortinget i revidert nasjonalbudsjett
for 2016 vedtok å opprettholde finansiering av skoledriften i påvente
av alternativ organisering av virksomheten. I departementets melding
om Sametingets virksomhet 2016 vises det til at regjeringen har
besluttet at alternativ organisering skal gjennomføres innenfor
staten, og at det er satt i gang en prosess for å utvikle virksomheten
slik at tilbudet treffer målgruppen bedre enn i dag og rekrutteringen
av elever øker.
Komiteen registrerer at reintallene
i Finnmark nå i hovedsak er nede på fastsatt nivå. Det heter at
etter en omfattende prosess med reintallsreduksjon er det viktig at
reintallet i de berørte områdene ikke øker på nytt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Stortinget i 2016 på bakgrunn av dette vedtok en endring i reindriftsloven
§ 60 som gir Fylkesmannen hjemmel til å fastsette et øvre reintall
per siidaandel når særlige grunner foreligger. Av Sametingets årsmelding
framgår det at det i de forutgående konsultasjonene mellom Landbruks-
og matdepartementet, Sametinget og Norske Reindriftssamers Landsforbund
ikke ble oppnådd enighet om endringene i reindriftsloven. I høringsrunden
om lovforslaget gikk også de reindriftsdistriktene som avga uttalelse,
mot endringene som Stortinget vedtok.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til behovet for å regulere
reintallet på en mer rettferdig måte og vil komme tilbake med eget forslag
om dette.
Komiteen merker
seg at det i departementets melding om Sametingets virksomhet 2016
vises til at det i forbindelse med framleggingen av Meld. St. 21 (2015–2016)
Ulv i norsk natur ble gjennomført konsultasjoner mellom Sametinget,
Norske Reindriftssamers Landsforbund og Klima- og miljødepartementet.
I etterkant av fremleggelsen av meldingen trakk Sametinget seg fra
konsultasjonsenigheten hva gjelder ulvesonens utstrekning i nord.
I Sametingets årsmelding vises det til at Sametinget ikke ønsker
å tillate ynglinger eller etablering av familiegrupper av ulv lenger nord
enn dagens grense og ikke aksepterer en utvidelse av ulvesonen nordover.
Komiteen viser til departementets
understreking av at prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget er et av de viktigste rammeverkene for å sikre samenes
folkerettslige rett til deltakelse i saker som angår dem. Det vises
til at myndighetene har plikt til å konsultere Sametinget når det
overveies å innføre lovgivning som vil kunne påvirke samiske interesser
direkte, men det understrekes at det også er viktig med god dialog
med Sametinget i saker hvor det ikke er konsultasjonsplikt. Samerettsutvalget
har foreslått nye konsultasjonsregler, og det vises til at regjeringen
og Sametinget i hovedsak har kommet til enighet om forslag til lovregler
om konsultasjoner og hvordan forslaget kan presenteres for Stortinget.
Komiteen viser til at Sametinget
våren 2017 satte som forutsetning for enighet i saken at det også
måtte være enighet i konsultasjonene om ny budsjetteringsmodell.
Komiteen merker seg at det
i Sametingets årsmelding er satt opp en egen oversikt over gjennomførte konsultasjoner
i 2016 som viser at det særlig når det gjelder konsultasjoner med
NVE om gjennomføring av kraftutbygging, ikke er oppnådd enighet.
Det heter i årsmeldingen at Sametinget anser at det ikke er gjennomført
reelle konsultasjoner i disse sakene. I Sametingets møte med kommunal-
og forvaltningskomiteen 9. januar ble det gitt uttrykk for at når
en ikke er enig med regjeringen i at konsultasjonsprosessene går
stadig bedre, skyldes dette at Sametinget mener at norske myndigheter
på en del områder ikke anvender konsultasjonsordningen slik Sametinget
ønsker.
Komiteen viser til at departementet
vil legge fram en egen sak for Stortinget om konsultasjonsordningen,
og imøteser dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er viktig for samarbeidet mellom Sametinget og norske
myndigheter at det er en omforent forståelse av når og hvordan konsultasjonsordningen
skal virke.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det er viktig for samarbeidet mellom statlige myndigheter
og Sametinget at det blir klarere regler for i hvilke saker det
er konsultasjonsplikt og hvordan konsultasjonene skal virke.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at Stortinget behandler
Sametingets årsmelding fra 2016 først nå i mars 2018. Flertallet mener
det bør være mulig å få Sametingets årsmeldinger til raskere behandling
i Stortinget, slik at behandlingen blir mer relevant tidsmessig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
sikre gode rammevilkår for samisk språk, kultur, næringsliv og samfunnsliv.
Språk er grunnleggende viktig, og det skal være reell mulighet for
å lære samisk språk, bruke det i hverdagen og overlevere et levedyktig
språk til neste generasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at respektive partier prioriterer å sikre nok samiske læremidler
av tilfredsstillende kvalitet, utdanne flere samisktalende lærere,
førskolelærere og helsearbeidere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet vil øke antallet
samiske barnehageplasser, videreutvikle og styrke et godt helsevesen
for den samiske befolkningen og bekjempe alle former for diskriminering. Disse medlemmer viser
til de forpliktelsene Norge har overfor urfolk og nasjonale minoriteter,
og er tydelige på at Norge må ivareta sine forpliktelser overfor
disse gruppene slik at det er reelle muligheter til videreutvikling
av språk, identitet og kulturhistorie. Å sikre gode rammer for de tradisjonelle
samiske næringene, samt å legge til rette for ny vekst innen annen
næringsvirksomhet, er en viktig del av helheten for at Norge skal
oppfylle sine forpliktelser.
Komiteen viser
til meldingen og merker seg at det er inngått samarbeidsavtale med
Oslo kommune i 2016 med det formål å styrke forståelse og bygge
bruer i samarbeidet samtidig som samarbeidsavtalene med fylkeskommuner
er under revisjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg at det reises kritikk mot at
regjeringen ikke fører reelle konsultasjoner med Sametinget, og at
dette kan føre til at samiske interesser kan bli skadelidende.
Disse medlemmer viser til
at bevilgninger til Sametinget og samiske formål har fått en realnedgang under
regjeringen Solberg, og at en slik utvikling forverrer mulighetene
for å fremme samisk språk, kultur og næringsvirksomhet. Arbeiderpartiet
har i sine alternative statsbudsjett for 2014, 2015, 2016, 2017
og 2018 lagt inn betydelige styrkninger for at målsetningene om styrket
språkutvikling, utvikling av samisk kultur og næring kan ivaretas.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet foreslo å styrke bevilgninger til samiske formål
og Sametinget for 2018 med 79 mill. kroner ut over regjeringens
forslag. Arbeiderpartiet prioriterer disse midlene på styrking av
rammene til Sametinget med 35 mill. kroner, som vil bedre tilgangen
på samiske læremidler og styrke arbeidet med tilbakeføring av samiske
kulturgjenstander til de samiske museene (Bååstede-prosjektet).
Videre viser disse medlemmer til
at Arbeiderpartiet foreslo i sitt alternative statsbudsjett for
2018 en oppstartsbevilgning til Saemien Sijte på 10 mill. kroner og
en oppstartsbevilgning til Beaivváš samiske teater på 10 mill. kroner.
I tillegg foreslo Arbeiderpartiet å øke tilskuddssatsene som kommunene
får til opplæring i samisk, med 20 mill. kroner. Arbeiderpartiet
foreslo også i sitt alternative statsbudsjett for 2018 å øke tilskuddet
til samiske aviser med 3 mill. kroner samt å styrke Sametingets
arbeid med barnevern med 1 mill. kroner.
Disse medlemmer mener disse
styrkingene er nødvendige for at Sametinget skal kunne drive reell
utvikling og ha reelle muligheter for å ivareta sine oppgaver.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag i alternativt
statsbudsjett for 2018 om å øke bevilgningen med 15 mill. kroner
ut over regjeringens forslag. Videre ble det satt av 1,5 mill. kroner
til styrking av den samiske dagspressen, og 10 mill. kroner til
oppstart for bygging av nytt bygg til Beaivváš samiske teater.
Dette medlem viser til at
Sametinget i flere tiår har arbeidet med utbygging på Saemien Sijte,
og at det har vært gjennomført et forprosjekt, og viser til forslag
i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det er satt
av 5 mill. kroner til dette formålet under rammeområde 1.
Dette medlem vil vise til
forslag til bevilgninger på 6 mill. kroner til fullføring av Bååstede-prosjektet med
tilbakeføring av samisk kulturarv over to år.
Dette medlem viser til at
Sametinget i høring om statsbudsjettet for 2018 har tatt opp at
regjeringen ikke har fulgt opp anmodningsvedtak nr. 108 pkt. 42
fra 5. desember 2016 om å komme tilbake til Stortinget med en ny
budsjetteringsmodell. Dette har ikke skjedd, og man har ikke kommet
til enighet om endringer. Sametinget har bedt om at regjeringen
kommer tilbake med en faktisk ny budsjettmodell.
Dette medlem viser til at
følgende forslag ble fremmet i budsjett for 2018:
«Stortinget ber
om at regjeringen så raskt som mulig og etter konsultasjoner med
Sametinget presenterer forslag til en budsjettmodell for Sametinget
der hovedregelen er at midlene overføres over én budsjettpost, kombinert
med at det hver vår legges fram en proposisjon som fastsetter kriterier
og føringer for budsjettrammene til Sametinget og samiske formål
på samme måte som for kommunene.»
Komiteen viser
til at Stortinget i 2017 besluttet å opprette en kommisjon for å
granske fornorskingspolitikken og urett begått mot det samiske og
kvenske folk i Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at Høyre
og Fremskrittspartiet i innstillingens merknader til Representantforslag
30 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og
Torgeir Knag Fylkesnes om en sannhetskommisjon for fornorskningspolitikk
og urett begått mot det samiske og kvenske folk i Norge går imot
å opprette en slik kommisjon.