Innstilling fra Stortingets presidentskap om endring i Stortingets forretningsorden
Bakgrunn
Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag om vedtakelse av endring i Stortingets forretningsorden. Endringen gjelder forretningsordenen § 27 tredje ledd tredje og fjerde punktum om adgangen til å holde komitéhøringer samtidig med møter i Stortinget. Det foreslås at det ikke lenger skal være nødvendig å søke presidentskapet om å få avholde komitéhøringer parallelt med møter i Stortinget.
Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til at reglementskomiteens flertall, i sin rapport våren 2017, jf. Dokument 19 (2016–2017), foreslo å endre Stortingets forretningsorden § 27 tredje ledd slik at komitéhøringer fortrinnsvis burde avholdes når det ikke er møter i Stortinget, og at unntak forutsatte samtykke fra presidentskapet. Presidentskapets flertall sluttet seg til forslaget, jf. Innst. 487 S (2016–2017), og Stortinget vedtok 21. juni 2017 at forretningsordenen § 27 tredje ledd skulle lyde slik (endring i kursiv):
«Det er ikke adgang til å avholde høring under behandlingen av grunnlovsforslag i Stortinget. Det er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring når det er møte i Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen. For øvrig bør høringer fortrinnsvis holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller med møter i Stortinget. Høringer samtidig med møter i Stortinget forutsetter samtykke fra Stortingets presidentskap.»
Etter at bestemmelsen trådte i kraft 1. oktober 2017, har presidentskapet mottatt mange søknader fra komiteene om samtykke til å avholde høring samtidig med møte i Stortinget.
Presidentskapets flertall, alle unntatt medlemmet Abid Q. Raja, viser til at de aller fleste søknadene har blitt innvilget, og det har vist seg krevende å praktisere den nye regelen. Som oftest har komiteene oppgitt gode grunner for å avholde en høring samtidig med møte i Stortinget. Det fremstår som lite hensiktsmessig at det i utgangspunktet er forbudt å avholde høring samtidig med stortingsmøter, så lenge det i de aller fleste tilfeller blir gitt dispensasjon fra dette. Reglene som ble vedtatt i fjor, innebærer et ekstra administrativt arbeid både for komiteene, som må søke unntak, og for presidentskapet, som må behandle søknadene.
Flertallet foreslår derfor at man går tilbake til den tidligere ordningen og opphever § 27 tredje ledd fjerde punktum. Det vises til at eksisterende regler i § 27 tredje ledd første og andre punktum allerede gir restriksjoner på adgangen til å holde komitéhøringer samtidig med behandlingen av grunnlovsforslag, og for kontrollhøringer. Flertallet ønsker dessuten å beholde regelen i § 27 tredje ledd tredje punktum om at høringer ikke «bør» holdes samtidig med møter i plenum. Dette gir en tydelig føring på at det generelt er ønskelig at komiteene ikke legger høringene samtidig med stortingsmøter. Det foreslås imidlertid at den modifiseringen som ligger i ordet «fortrinnsvis» i dagens bestemmelse, tas ut.
Presidentskapets medlem Abid Q. Raja går imot å fjerne regelen om at komiteer som ønsker å holde høring samtidig som det er møte i Stortinget, må søke om presidentskapets samtykke til dette, slik flertallet nå foreslår. Dette medlem mener det var gode grunner for å innføre bestemmelsen, og viser til reglementskomiteens begrunnelse for regelen, jf. Dokument 19 (2016–2017) pkt. 2.10, der det spesielt ble lagt vekt på hensynet til at representantene, særlig i de mindre gruppene, skal kunne «ivareta de ulike funksjoner som tilligger vervet som stortingsrepresentant». En sentral del av dette er at representantene må kunne delta både på høringer i sine komiteer og i plenumsdebatter. For mediene og for det publikum som vil følge virksomheten på Stortinget, er det også en ulempe om høringer holdes samtidig som det er plenumsmøter.
Alle synes å være enige om denne målsettingen. Det viser også flertallet ved å beholde intensjonsbestemmelsen i tredje punktum. Dette medlem har for sin del liten tro på at intensjonen kan nås, dersom plikten til å søke presidentskapet om samtykke til unntak ikke videreføres.
Dette medlem påpeker også at den nye regelen har virket i svært kort tid – bare drøye fire måneder – og at det nesten ikke har vært tilfeller der søknader til presidentskapet om unntak fra forbudet har vært avslått. Presidentskapet har altså hatt en fleksibel tilnærming til dette. Ordningen har likevel ikke blitt testet ut ordentlig før flertallet nå – etter svært kort tid – velger den bort.
Dette medlem går på denne bakgrunn imot flertallets tilråding, og går inn for å beholde den gjeldende regelen om samtykke fra presidentskapet for å kunne avholde komitéhøringer samtidig med stortingsmøter.
Presidentskapets tilråding
Tilrådingen fremmes med tilslutning fra alle unntatt presidentskapets medlem Abid Q. Raja.
Presidentskapet viser til merknadene ovenfor og råder Stortinget til å gjøre følgende
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 27 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
For øvrig bør høringer holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller med møter i Stortinget.
§ 27 tredje ledd fjerde punktum oppheves.
Endringen trer i kraft straks.
Olemic Thommessen |
Eva Kristin Hansen |
Morten Wold |
Magne Rommetveit |
Nils T. Bjørke |
Abid Q. Raja |