EUs
politikk for en sirkulær økonomi
EU-kommisjonens politikkpakke
om sirkulær økonomi fra 2015 består av forslag til endret avfallsregelverk
samt en handlingsplan som skal ligge til grunn for arbeidet ut 2018.
Politikkpakken skal dekke hele den sirkulære økonomien og omfatter
blant annet produktdesign og produksjonsprosesser, forbrukerrelaterte spørsmål,
avfallsbehandling og utvikling av markedet for sekundære råvarer.
Innovasjon, forskning og investeringer er sentrale elementer. Sirkulær
økonomi-pakken bygger på EUs Europa 2020-satsing for en smart, bærekraftig
og inkluderende vekst, herunder veikartet for ressurseffektivitet.
EU forventer store positive effekter av pakken, blant annet for
økonomisk vekst, sysselsetting, konkurransekraft og klima- og miljøbeskyttelse.
EUs satsing er begrunnet
ut fra miljøpolitikk, at EU er en betydelig nettoimportør av råvarer,
og et behov for økonomisk vekst og økt sysselsetting. Norge har
en annen ressurssituasjon, blant annet for sentrale naturressurser
som vann, fisk, skog, mange mineraler og energi, som petroleum og
vannkraft. Norge har samtidig en nær tilknytning til EU gjennom
EØS-avtalen, blant annet i avfalls- og produktpolitikken. Norge
har felles EØS-regelverk for avfall gjennom EUs rammedirektiv om
avfall (2008/98/EF) og flere regelverk rettet mot spesifikke avfallstyper.
Det er også et omfattende felles produkt- og kjemikalieregelverk.
For en sirkulær økonomi
er utvikling av et marked for sekundære råvarer helt sentralt. Det
vil være behov for standarder for kvalitet på sekundære råvarer,
for at hele verdikjeden får adgang til tilgjengelig informasjon om
innhold av prioriterte miljøgifter, og for økt bruk av teknologi
på anlegg for sortering, materialgjenvinning og biologisk behandling.
EU-kommisjonen peker
på plast som et særlig utfordrende materiale og vil utarbeide en
strategi for plast i en sirkulær økonomi. Norge går tungt inn i
dette arbeidet, blant annet i samarbeid med de andre nordiske landene.
Kommisjonen mener
at det er nødvendig med bedre koordinering mellom avfalls-, kjemikalie-,
og produktregelverkene for å få et «trygt» marked for sekundære
råvarer. Norge deltar aktivt i det internasjonale arbeidet med å
regulere kjemikalier, som også inkluderer utformingen av EUs kjemikalieregelverk.
Det er viktig å styrke
og forsvare forbrukerpolitiske virkemidler som dagens regler om
reklamasjonsfrist og EUs frivillige miljømerkeordning. Marin forsøpling
og spredning av mikroplast, og vårt arbeid med reduksjon av matsvinn,
er områder hvor Kommisjonen og Europaparlamentet særskilt har etterspurt
norske erfaringer og innspill.
Regjeringen har siden
2014 hatt økt konkurransekraft og verdiskaping, herunder sirkulær
økonomi, som en av fem prioriterte satsingsområder i EU-arbeidet.
Regjeringen har, siden politikkforslaget om sirkulær økonomi var
under utforming, jobbet aktivt og systematisk på flere nivåer for
å påvirke EUs arbeid. Norge har som sentrale, overordnete posisjoner
at langsiktige rammebetingelser i avfallspolitikken og ambisiøse
mål om materialgjenvinning er positivt både for å sikre stabil tilgang
på sekundære råvarer og for å legge til rette for innovasjon og
teknologiutvikling. Norge har også lagt vekt på at disse målene
utformes på en måte som ikke medfører uønsket spredning av prioriterte
miljøgifter.
I meldingen omtales
EU-kommisjonens forslag til en politikk for en sirkulær økonomi,
og hvordan forslagene vil kunne påvirke Norge.