2.11.1 Sammendrag
Regnskapet for 2016
for Kunnskapsdepartementet viser 91 788 mill. kroner i utgifter
og 19 456 mill. kroner i inntekter. 450 mill. kroner er overført
til neste år.
Departementets ansvarsområde
omfatter 44 regnskaper i tillegg til departementets eget regnskap.
Nord universitet har fått vesentlige merknader for 2016.
Kunnskapsdepartementet
har ansvar for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående
opplæring, fagskoleutdanning og høyere utdanning. Departementet
har også ansvar for forskning og voksnes læring. Virksomhets- og
regnskapsstrukturen under Kunnskapsdepartementets ansvarsområde
er variert og sammensatt, både når det gjelder organisasjonsform
og hvilke regnskapsprinsipper som benyttes.
Av i alt 41 virksomheter
er det 29 forvaltningsorganer med særskilte fullmakter til å føre
utgifter og inntekter netto utenfor statsregnskapet og 2 ordinære
forvaltningsorganer (herunder Kunnskapsdepartementet) som avlegger
regnskap etter periodiseringsprinsippet i henhold til de statlige
regnskapsstandardene (SRS). I tillegg er det 10 ordinære forvaltningsorganer
som avlegger regnskap etter kontantprinsippet, som avviker fra regnskapsprinsippet
som er vanlig i privat virksomhet.
Forvaltningsorganer
med særskilte fullmakter er underlagt departementets etatsstyring,
men har egne styrer. Styrene er gitt ansvar for økonomi, at den
faglige virksomheten holder høy kvalitet, og at institusjonene drives
effektivt og i overensstemmelse med de lover, forskrifter og regler
som gjelder. Virksomheten drives med de rammer og mål som gis av
overordnet myndighet.
Strukturreformen
i universitets- og høgskolesektoren tar utgangspunkt i Meld. St.
18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet. Hovedmålet med reformen
var å styrke kvaliteten på utdanningen og forskningen gjennom å
endre strukturen i sektoren og samle ressursene på færre, men sterkere
institusjoner. Som et ledd i arbeidet med å nå dette målet har sektoren
de siste to årene gjennomgått en rekke organisasjonsmessige endringer.
Riksrevisjonen har
i tidligere undersøkelser avdekket at vitenskapelig ansatte i universitets-
og høgskolesektoren har et betydelig antall bierverv. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen ba i 2011 departementet om å vurdere opprettelse
av et eget register med oversikt over verv og tilknytninger som
vitenskapelig ansatte i UH-sektoren har, for å sikre åpenhet og
tillit til vitenskapelig ansattes uavhengighet og hindre eventuelle
rolle- og habilitetskonflikter, jf. Innst. 211 S (2011–2012).
Departementet mener
at det ligger utenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge noen
form for registrering av sidegjøremål og bierverv, og forutsetter
at forebygging av risiko på dette området ivaretas av den enkelte virksomhet
som en integrert del av virksomhetens internkontroll, uten overordnede
føringer. Det er derfor ikke etablert noe felles register eller
noen oversikt over sidegjøremål og bierverv til vitenskapelig ansatte
i universitets- og høgskolesektoren. Enkelte virksomheter har imidlertid
utarbeidet egne, og til dels omfattende, interne regelverk og tekniske
løsninger som for disse kan bidra til å redusere risikoen på området.
Riksrevisjonen har
gjennom flere år, og senest i rapporteringen til Stortinget i Dokument
1 (2013–2014), påpekt feil og mangler i etterlevelsen av anskaffelsesregelverket
i universitets- og høgskolesektoren. De mest alvorlige bruddene
gjaldt protokollplikten, spesielt i virksomheter hvor betydelige
deler av anskaffelsesvirksomheten gjennomføres på fakultets- eller
instituttnivå.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
ba i 2013 departementet om å sette i verk tiltak for å styrke den
interne kontrollen i forbindelse med anskaffelser og vurdere om
virksomhetene bør sentralisere innkjøpsfunksjonen.
Riksrevisjonen har
for fire utvalgte universiteter kontrollert om virksomhetene har
etablert et system for internkontroll knyttet til anskaffelsesvirksomheten
slik reglement for økonomistyring i staten § 14 krever. Videre er
det for et begrenset antall lokale anskaffelser kontrollert at kravene
til dokumentasjon og etterkontroll er etterlevd.
Revisjonen viser
at alle de kontrollerte virksomhetene har etablert til dels omfattende
instrukser og rammeverk for styring og gjennomføring av anskaffelsesvirksomhetene
på alle nivåer. Rammeverket er tilgjengelig på alle nivåer i virksomheten.
Revisjonen har imidlertid
avdekket feil og mangler i etterlevelsen av dette rammeverket ved
Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet og Universitetet
i Agder. Ved Universitetet i Oslo avdekket revisjonen svakheter
i etterlevelsen av interne regler, mens det ved Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet ikke ble avdekket tilsvarende feil og mangler.
Kunnskapsdepartementet
vedgår at det på anskaffelsesområdet er utfordringer med etterlevelse
og dokumentasjon, selv om det er etablert rutiner og retningslinjer.
Departementet vil
derfor også framover ha fokus på anskaffelsesområdet og peker på
at utviklingen i universitets- og høgskolesektoren gjør at virksomhetene
gjennom fusjoner utvikler seg til større og mer robuste enheter
med økende grad av sentralisering av anskaffelsesvirksomheten og
styrking av de merkantile fagmiljøene.