Kompetansekrav
Komiteen viser til at Stortinget
ved behandlingen av Prop. 82 L (2014–2015) innførte krav om at alle
lærere i grunnskolen som underviser i matematikk, engelsk, norsk,
samisk og norsk tegnspråk, skulle ha fordypning i faget de underviser
i. Gjennom oversikten i GSI for 2016 fremkommer det at omtrent 8 700
lærere som underviser i norsk, ikke oppfyller kravene til kompetanse
i undervisningsfag. Tilsvarende tall for matematikk er 11 500 og
for engelsk 11 000.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
presiserer at antallet lærere totalt er noe usikkert, da én og samme
lærer kan inngå i flere av fagstatistikkene. I statsrådens brev
redegjøres det for at regjeringen har satt som mål at alle skoler
skal kunne oppfylle kravet om fagkompetanse i de nevnte fagene innen
2025, og at regjeringen i denne sammenheng har lagt til rette for
en styrkning av videreutdanning for å kunne nå dette målet.
Flertallet viser til at opplæringsloven
i 2015 ble endret slik at det ble mulig å stille fordypningskrav
uavhengig av når læreren hadde ferdigstilt sin utdanning, og at
man etter en ny lovendring i 2016 innførte en ordning hvor alle
som var ferdig utdannet før 1. januar 2014, fikk en dispensasjon
fra fordypningskravet frem til 1. august 2025. Det samme unntaket
fikk også lærerne som fullførte den tidligere allmennlærerutdanningen
etter 1. januar 2014, men som av ulike grunnet hadde fått opphold
eller avbrudd i studiene. Flertallet vil trekke frem at
denne dispensasjonen var et tillegg til og ikke en erstatning for
den unntaksordningen skoleeiere allerede har.
Flertallet viser til budsjettforliket
av 22. november 2017, hvor det ble enighet om å innføre en norm
for antall lærere som underviser på de ulike trinnene i grunnskolen. Flertallet viser
til at man samtidig kom til enighet om at kompetansekravene skal
gjelde ved innføring av normen.
Flertallet vil fremheve at
læreren er den viktigste ressursen i norsk skole, og at forskningen
viser at lærerens kompetanse og relasjon til den enkelte elev er
den største enkeltfaktoren for å sikre en god skole for alle. Flertallet vil
fremheve at en av de fremste prioriteringene for de ikke-sosialistiske
partiene derfor har vært å satse på innholdet i skolen, og spesielt
på lærerne. Målet er at alle elever skal motta undervisning fra
lærere med faglig fordypning. Dette gjøres blant annet gjennom et historisk
løft for etter- og videreutdanning. Siden 2013 har det skjedd en
tredobling av antallet lærere som har fått et videreutdanningstilbud.
I tillegg har man gjennom budsjettforlikene fått på plass stipendordninger som
både skal bidra til rekruttering av flere lærerstudenter og til
at disse fullfører på normert tid, samt at flere søker seg mot undervisning
på barne- og mellomtrinnet og at flere etter endt utdanning tar
lærerjobb i Nord-Norge.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil understreke at det er bred politisk
enighet om de skjerpede kompetansekravene for å undervise i fagene
norsk, matematikk, engelsk samisk og norsk tegnspråk som ble fremmet
av den rød-grønne regjeringen i 2012 og gjennomført med virkning
fra 2014. Det springende punktet i denne saken er den lovendringen
som regjeringen Solberg fremmet i 2015, om at kompetansekravet også
skal gis tilbakevirkende kraft og omfatte lærere som allerede er
fast ansatt i skolen, eller som har påbegynt utdanningen før 1. januar
2014. Dette har ført til at om lag 33 000 lærere som i dag underviser
i disse fagene, har fått underkjent sin kompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil trekke frem at lærere
med faglig fordypning i sine undervisningsfag er noe av den viktigste
ressursen vi kan ha i norsk skole, noe som understøttes av større
internasjonal forskning. Disse medlemmer vil trekke
frem at alle barn, uansett bosted, bør kunne forvente å motta undervisning fra
en lærer med slik fordypning. Disse medlemmer mener derfor
at kompetansekravene som er satt i norsk skole, må gjelde for alle
lærere, og vil trekke frem at det er svært vanlig innen mange områder
i samfunnet at man setter økte krav som medfører at arbeidstakere må
fylle på etter endt utdanning. Disse medlemmer vil igjen trekke
frem tredoblingen og den historiske satsingen på videreutdanning
som disse partiene har levert de siste årene, og som medfører at
om lag 20 000 lærere så langt har fått videreutdanning. Til våren
vil det være om lag 6 000 lærere som avslutter sin videreutdanning,
og kommende høst starter trolig ytterligere 6 000 lærere på tilsvarende
løp. Denne våren vil 4 400 lærerne ha tatt videreutdanning innen
norsk, matematikk eller engelsk – fagene hvor det er innført krav
til fordypning. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng fremheve at dette tempoet
tilsier at man er på god vei til å nå målene innen 1. august 2025.
I 2014 anslo SSB at det var behov for 38 000 videreutdanningsplasser
for lærere som ikke oppfylte kompetansekravene, og i 2016 viser tallene
fra GSI at dette behovet nå er nede i 31 200 plasser.
Disse
medlemmer vil peke på at antallet ufaglærte i norsk skole
nesten ble doblet i de rødgrønnes regjeringsperiode, og det til
tross for at den rødgrønne regjeringen ikke hadde en satsing på
kvalitetshevende tiltak som innebar behov for flere lærere og vikarer, slik
denne regjeringens tiltak med videreutdanning og styrking av tidlig
innsats har gjort. Disse
medlemmer legger til grunn at det etterhvert som flere lærere får
faglig påfyll, er all grunn til å tro at antallet lærere som oppfyller
kompetansekravene vil øke.
Disse
medlemmer vil også trekke frem undersøkelsen fra Nordisk institutt
for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) som ble
presentert tidlig i 2017, hvor nesten samtlige lærere sier at de
har endret undervisningen etter videreutdanningen, og hvor sju av ti
mener at de har blitt bedre lærere. Disse medlemmer mener derfor
mye tyder på at man så langt gjennom mange kraftfulle satsinger
bidrar til å skape en bedre skole for alle.
Disse medlemmer vil fremheve
at opplæringsloven gir skoleeiere muligheter for å fravike fordypningskravet
dersom skolen ikke har nok kvalifisert undervisningspersonale i
et fag, men at dette er en unntaksbestemmelse som det må tas stilling
til ved inngangen til hvert skoleår. Denne unntaksordningen skal
ta hensyn til de situasjoner hvor det kan være vanskelig å finne
lærere med rett fagkompetanse i alle fag, særlig ved mindre skoler.
Det er tillagt skoleeierne selv å vurdere om det er et reelt behov
for å fravike kravene, slik at unntaksordningen skal være mest mulig
ubyråkratisk og være en fleksibel unntaksordning som ved behov kan
benyttes for både små og store skoler. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng påpeke at kompetansekravene i så måte ikke skal gjøre
det nødvendig med ansettelse av flere lærere enn tidligere eller
medføre økt bruk av deltidsstillinger.
Disse medlemmer vil understreke
at kravet om å ha relevant kompetanse i undervisningsfaget ikke
vil endre reglene for tilsetting i undervisningsstillinger, og at
allerede ansatte lærere ikke skal miste jobben. Disse medlemmer vil videre
fremheve at det ikke er noen begrensninger på å ansette nye lærere
som ikke kommer til å oppfylle kravet om faglig fordypning i ulike
fag. Skoleeiere skal ved ansettelser fortsatt vurdere hvilke undervisningsbehov
stillingen tar sikte på å dekke, og skoleeiere skal i så måte fortsatt,
som tidligere, legge til grunn søkernes formelle fagkompetanse i
denne sammenheng. Skoleeiere har fortsatt ansvaret for utvikling av
kompetanseplaner og for å gi de ansatte mulighet til å ta videreutdanning.
Disse medlemmer vil trekke
frem at den store økningen i antall lærere som nå mottar videreutdanning,
har økt behovet for vikarer i skolen i samme periode. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng trekke frem at skoleeierne også har et særlig
ansvar for så langt det er mulig å rekruttere vikarer med rett kompetanse. Disse medlemmer vil
også peke på Deltagerundersøkelsen (NIFU 2016), som viser at de
fleste skoler dekker det vikarbehovet som oppstår gjennom videreutdanningene,
med andre kvalifiserte lærere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer
på regjeringspartienes framstilling av at ingen lærere vil miste
jobben som følge av at kompetansekravene er gitt tilbakevirkende
kraft. Realiteten er at lærere som i dag underviser i disse fagene,
ikke lenger vil kunne fortsette med det etter 2025, med mindre de
tar videreutdanning som gjør at de oppfyller de nye kravene. Realiteten
er at avskiltede lærere nå vil ha vansker med å søke nye stillinger
så lenge det er usikkerhet knyttet til deres framtidige undervisningskompetanse, siden
ingen avskiltede lærere har en individuell rett til nødvendig videreutdanning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av opplæringslova og friskolelova
slik at det gjeninnføres et unntak fra kompetansekravet i undervisningsfag for
allmennlærere som oppfylte kravene for å bli ansatt i undervisningsstilling,
inkludert allmennlærere som har påbegynt utdanningen før 1. januar
2014.»
Disse medlemmer ønsker
å fjerne den såkalte «avskiltingen» av lærere utdannet før 2014
og å styrke andre virkemidler som sikrer fortsatt kompetanseheving. Disse medlemmer mener
dette vil bidra til å gjenreise tilliten mellom lærerne og myndighetene
og sørge for løsninger som gir ro til å bruke tid på det viktigste
i skolen: elevenes læring og mestring.
Disse medlemmer mener det bør
holdes et høyt trykk på kompetanseheving i skolen, og foreslår flere
tiltak for å sikre dette. Elevene skal i større grad sikres undervisning
av lærere med formell kompetanse i fagene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at bevilgningene til etter- og videreutdanning
holdes på minst dagens nivå i fremtidige forslag til statsbudsjett,
og at det sikres et fortsatt høyt antall plasser til etter- og videreutdanning
for lærere.»
Disse medlemmer vil
påpeke at det er liten grunn til å tro at færre lærere vil ta etter-
og videreutdanning hvis det gjøres unntak fra kompetansekravet for lærere
ansatt før 2014. Etterspørselen etter etter- og videreutdanning
blant lærerne er høy, og søkningen har i flere år, vært høyere enn
antallet plasser som stilles til disposisjon også før nye kompetansekrav
ble innført.
Disse medlemmer mener at vedtaket
om en lærernorm forsterker utfordringen med å skaffe nok lærere
i skolen og øker behovet for et krafttak for økt rekruttering og
tillit til pedagogene. Regjeringen Solbergs tiltak har ikke virket.
Det er nå fallende søkning til grunnskolelærerutdanningen, særlig
på barnetrinnet, og antallet ukvalifiserte som underviser i norske
klasserom, har økt. Innføringen av en lærernorm forsterker også behovet
for nye lærere i skolen.
Disse medlemmer vil fremheve
at dersom søkningen til utdanningen ikke øker og frafallet i utdanningen
ikke reduseres drastisk, vil man stå overfor en enda større rekrutteringsutfordring
i årene fremover. Selv om hovedansvaret for rekruttering ligger
hos arbeidsgiverne, er det også nødvendig med nasjonale tiltak.
For å møte kommende lærermangel haster det med kraftfulle tiltak.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre et kompetanseløft for ukvalifiserte
som underviser i skolen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer videre
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en helhetlig plan for rekruttering
av et tilstrekkelig antall lærere, inkludert tiltak for å øke gjennomføringen
på lærerutdanningen, i løpet av våren 2018.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en ny nasjonal rekrutteringskampanje
til lærerutdanningen, særlig rettet mot menn.»
«Stortinget
ber regjeringen opprette nasjonale søknadsmidler som skoleledere
kan søke om for å drive lokale utviklingsprosjekter for å rekruttere
flere lærere til skolene, for eksempel ekstra lønnstiltak eller
belønning for flere faste ansettelser.»
Disse medlemmer vil
sikre at elevene møter en kvalifisert lærer i klasserommet, og vil
tydeliggjøre at dette er kommunens ansvar som skoleeier. Disse medlemmer viser
til at Stortinget, etter forslag fra opposisjonen, i Innst. 218
S (2015–2016) har vedtatt at alle kommuner skal lage planer for
kompetanseutviklingen til lærerne, da Stortinget ba regjeringen
om å:
«sørge for at skoleeier
gjør en vurdering av implementeringen av kompetansekravene, og på
bakgrunn av dette lager planer for at lærere som underviser i og mangler
kompetanse i de aktuelle fagene, skal gis gode muligheter til å
skaffe seg slik kompetanse i perioden fram til 2025. Skoleeiere
med svak utvikling må bli fulgt opp.»
Disse medlemmer viser til at
bare halvparten av kommunene har slike planer, og at en årsak kan
være at fokuset på og forventningene om videreutdanning først og
fremst oppfattes å være rettet mot den enkelte læreren selv. De
nye kompetansekravene innebærer i praksis krav til den enkelte lærer
som arbeidstaker. Disse
medlemmer mener dette er gal fremgangsmåte, og vil be regjeringen
følge opp det som var Stortingets intensjon.
Disse medlemmer vil at kravet
tydeligere stilles til skoleeier, og fremmer på den bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre det obligatorisk for kommuner å utarbeide
kompetanseplaner for hver enkelt lærer, som tydelig omfatter hva
hver enkelt trenger av kompetanse for å oppfylle gjeldende kompetansekrav,
og som ivaretar skolens helhetlige kompetansebehov, og at dette
blir fulgt opp av skoleeierne.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener et høyt trykk på kompetanseheving
vil gi lærere en forutsigbar satsing på etter- og videreutdanning
og bidra til at lærere som ikke har studiepoeng som tilsvarer kompetansekravene,
får tilbud om kompetanseheving i disse fagene innen 2025.
Disse medlemmer mener videre
det er viktig å holde trykket oppe på de viktige basisfagene, og
vil øke statens andel av finansieringen av videreutdanning i engelsk
og norsk til 75 pst., som er samme nivå som for matematikk og naturfag.
Disse medlemmer fremmer på
den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre kompetanseheving i basisfagene engelsk og
norsk ved å øke statens andel av finansieringen av videreutdanning
i disse fagene til 75 pst.»
Disse medlemmer mener
det bør være et mål at alle lærere i skolen på sikt skal ha kompetanse
i alle de fagene de underviser i, men at dette må gjennomføres planmessig
og gradvis innføres for nyutdannede, og fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en langsiktig innføring av kompetansekrav
i alle fag for nyutdannede lærere.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det allerede er en stor utfordring å rekruttere et tilstrekkelig antall
ansatte med godkjent lærerutdanning. Disse medlemmer synes derfor
det er oppsiktsvekkende at regjeringspartiene i denne sammenheng
trekker fram en unntaksbestemmelse i opplæringsloven som en mulighet
for å fravike kompetansekravene. Disse medlemmer reagerer på
at unntaksbestemmelsen nærmest blir framstilt som et avbøtende virkemiddel, noe
som i realiteten innebærer en aksept for at personer uten formell
lærerutdanning kan ansettes til erstatning for utdannede lærere
med lang erfaring fra yrket. Disse medlemmer mener dette
er et paradoks og illustrerer inkonsekvensen i regjeringens politikk,
og at regjeringens argumenter om faglig kompetente lærere ikke står til
troende i møte med virkeligheten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at kampen for
økt lærertetthet ikke er over med innføringen av en lærernorm. Motkreftene
er store. Til og med statsministeren og kunnskapsministeren har
bidratt til å skape stor usikkerhet om regjeringens vilje og evne
til å implementere ordningen. En viktig forutsetning for å lykkes,
er å rekruttere og beholde et tilstrekkelig antall kvalifiserte
lærere. Dette medlem er
derfor svært kritisk til regjeringens manglende innsats på dette
området, og til at det i budsjettforliket inngås avtaler som ytterligere forsterker
lærermangelen i skolen. Der andelen «lærere» uten godkjent lærerutdanning
gikk ned under den rødgrønne regjeringen, har den under den sittende
regjeringen økt med nesten 40 pst. At det i en slik situasjon besluttes
å gi kompetansekrav for undervisning tilbakevirkende kraft – som
medfører at ca. 33 000 lærere opplever å ha blitt avskiltet, og
at det innføres krav om minimum karakteren 4 i matematikk fra videregående
skole for opptak til lærerutdanningen samtidig som det står hundrevis
av studieplasser tomme – er helt uforståelig og ikke minst
uansvarlig symbolpolitikk. Det rammer elevenes rett til et godt
og likeverdig opplæringstilbud og deres mulighet til å få undervisning
av en kvalifisert lærer. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti i sitt representantforslag Dokument 8:5 S (2016–2017)
foreslo å fjerne regjeringens karakterkrav i matematikk.
Dette medlem mener videre at
det er nødvendig å videreføre og forsterke arbeidet med å styrke
lærernes kompetanse innen det brede spekteret av skolens fag, samt
de profesjonsfaglige og pedagogiske, spesialpedagogiske og fagdidaktiske
fagområdene. Dette
medlem vil vise til at Sosialistisk Venstreparti i sitt representantforslag
Dokument 8:132 S (2016–2017) blant annet foreslo å styrke lærernes
kompetanse ved at spesialpedagogikk blir en obligatorisk del av
lærerutdanningene og et prioritert fag i etter- og videreutdanningsstrategien
«Kompetanse for kvalitet». Dette medlem vil videre vise
til at et varig system for etter- og videreutdanning, «Kompetanse
for kvalitet», samt innføringen av krav til kompetanse for undervisning
i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk ble innført
av den rød-grønne regjeringen, og at det har vært et viktig virkemiddel
for å ivareta læreres behov for faglig påfyll og sikre skolene den
kompetansen de har behov for. En særskilt satsing for å øke skolens
kompetanse innen matematikk, engelsk og norsk har vært nødvendig,
særlig med tanke på å øke elevenes grunnleggende ferdigheter innen
regning, lesing og skriving. Like fullt ser dette medlem nå med bekymring
på at denne prioriteringen over tid kan ha rammet andre fag, og
da særlig skolenes kompetanse innen de praktiske og estetiske fagene.
For å ivareta et bredt kunnskapssyn og møte framtidens kompetansebehov
i samfunns- og arbeidsliv anbefalte Ludvigsen-utvalget i sin utredning
(NOU 2015:8 Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser)
å forsterke skolens arbeid for å øke elevenes kreativitet. Dette medlem støtter
dette og mener det også er helt avgjørende for å motvirke en teoritung
og ensrettet skole med et smalt kunnskapssyn, der mange elever ikke
får brukt og utviklet sine kreative evner og praktiske ferdigheter. Dette medlem viser
til Innst. 19 S (2016–2017), der Sosialistisk Venstreparti foreslo
å innføre kompetansekrav i praktiske og estetiske fag som en obligatorisk
del av grunnskolelærerutdanningene. For Sosialistisk Venstreparti
er det et mål at alle lærere til enhver tid skal ha tilstrekkelig
og oppdatert kompetanse i de fagene de underviser i. Dette medlem er
imidlertid usikker på om veien dit er avhengig av å stille kompetansekrav
for undervisning i alle fag. Lærere kan tilegne seg kompetanse på
ulike måter, og skoler har varierende behov og utfordringer som
krever differensierte løsninger. Det avgjørende punktet for skolens
kvalitet handler derfor om å sikre at alle skoler besitter den nødvendige
kompetansen for ivareta skolens helhetlige oppdrag, både i bredden
og i dybden. Dette
medlem foreslår derfor at det innføres en rett og en plikt
til etter- og videreutdanning for lærere. En slik rett og plikt
skal ivareta lærernes behov for å få faglig påfyll og skoleeiers ansvar
for å se til at lærerkollegiet og den enkelte lærer kan utøve god
og profesjonsfaglig yrkesutøvelse. Dette vil kreve at skoleeier
har god oversikt over lærerkollegiets kompetanse og gjør et systematisk
arbeid for å tilby etter- og videreutdanning. Det legges til grunn
at arbeidet inngår i partenes rettigheter om medbestemmelse, og
at ordningen fullfinansieres slik at lærere ikke betaler egenandel.
En slik ordning innebærer at skoleeierne får et større ansvar, men
samtidig ivaretar den også et nødvendig lokalt handlingsrom. Det
er etter dette
medlems oppfatning viktig for å kunne ivareta mindre skoler
med et begrenset antall lærere som skal dekke alle undervisningsfagene.
Disse vil kunne ha problemer med å oppfylle kompetansekravene for
undervisning i alle fag. Dette medlem mener dessuten
at de pedagogiske konsekvensene av å innføre kompetansekrav for
undervisning i alle fag må diskuteres grundig. Å utvikle skolen
i retning av faglærere og fagspesialister i alle fag og på alle
trinn vil kunne føre til at elevene helt fra første klasse må forholde
seg til mange ulike faglærere, og kan medføre behov for omorganisering
av klassestruktur og hyppig bytte av undervisningsrom. Å ivareta
en lærerrolle som fortsatt også skal ha en faglig breddekompetanse,
innehar noen verdier som dette medlem mener bør ivaretas
videre i norsk skole.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en rett og en plikt til etter- og videreutdanning
for lærere.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti støtter at kompetansen i skolen styrkes
gjennom klare kompetansekrav til fremtidige lærere. Dette medlem viser
til Innst. 352 L (2014–2015), hvor Kristelig Folkeparti var imot
at kravene gis tilbakevirkende kraft, noe som fører til at lærere
med godkjent utdanning og lang erfaring risikerer å miste sin undervisningskompetanse. Dette medlem mener
at det er problematisk å på denne måten stemple dyktige og erfarne
lærere som uegnet til å undervise, på tross av at de ofte har jobbet
i skolen i flere tiår allerede. Dette medlem frykter at skjerpede
kompetansekrav med tilbakevirkende kraft vil forsterke lærermangelen
og føre til at flere kvalifiserte lærere jobber utenfor skolen. Dette medlem viser
videre til forliket om statsbudsjettet for 2018 og enigheten inngått
mellom de fire partiene der.