Dokument 8:3 S (2017-2018) Representantforslag
om tiltak for å styrke rekruttering til og finansiering av fastlegeordningen
Jeg viser til brev av 7. november
med forespørsel om en uttalelse til representantforslaget fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe, Per Olaf Lundteigen, Willfred Nordlund og Ivar Odnes
om tiltak for å styrke rekrutteringen til og finansieringen av fastlegeordningen,
i tråd med intensjonene i samhandlingsreformen - Dokument 8:3 S
(2017–2018).
Forslagene er som
følger:
«Stortinget ber regjeringen evaluere
fastlegeforskriften innen juni 2018 og fremme nødvendige tiltak
for å styrke ordningen i statsbudsjettet for 2019.
Stortinget ber regjeringen følge
opp samhandlingsreformen og på egnet vis legge fram en konkret opptrappingsplan
for legedekningen i primærhelsetjenesten generelt og i fastlegeordningen
spesielt.
Stortinget ber regjeringen om straks
å starte arbeidet med å gjennomgå finansieringsordningene og redusere gjennomsnittlig
listelengde i fastlegeordningen.
Stortinget ber regjeringen sørge
for en gradvis opptrapping av utdanningsstillinger i allmennmedisin,
og informere Stortinget på egnet vis om dette arbeidet.
Stortinget ber regjeringen gjøre
prosjektordningen med allmennlege i spesialisering (ALIS) til en
nasjonal ordning, der allmennleger i spesialisering sikres tilbud
om fast lønn.
Stortinget ber regjeringen sikre
medisinstudenter mer praksis i kommunehelsetjenesten, og snarest
mulig innføre en særskilt finansiering av slik praksis i regi av
universitetene.
Stortinget ber regjeringen innføre
tiltak for å gjøre fastlegearbeidet mindre byråkratisk og redusere
dokumentasjonsarbeidet og arbeidsbyrden til fastlegene, og informere
Stortinget om dette arbeidet på egnet vis
Stortinget ber regjeringen ber regjeringen
fremme en egen sak for Stortinget om forbedringer i legevaktsordningen
som også bidrar til rekruttering til fastlegeordningen.
Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige forslag til endringer og økonomiske incentiver for å
styrke rekrutteringen av medisinstudenter til lokalsykehus og rekrutteringssvake
områder i kommunehelsetjenesten.
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nødvendige endringer i regelverk og finansieringsordninger
for å legge til rette for mer bruk av annet helsepersonell enn leger
i og i tilknytning til fastlegekontorene.»
Jeg er glad for
at representantene har høye forventninger til regjeringen når det
gjelder de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Regjeringen har
høye ambisjoner for disse tjenestene. Gjennom blant annet Primærhelsetjenestemeldingen
har regjeringen beskrevet utfordringene i tjenesten og vist retningen
videre. Regjeringen er i full gang med å følge opp meldingen, og
flere av tiltakene er allerede gjennomført. Blant annet ble det fra
1. mars i år et krav om at alle nye leger i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten som hovedregel skal være spesialister i allmennmedisin
eller under spesialisering.
Det er gjeninnført
krav til kompetanse i kommunen i lovverket. Fra 2020 skal kommunene
ha psykologkompetanse. Over flere år har vi også styrket helsestasjons- og
skolehelsetjenesten totalt over en mrd. kroner i ramme og som øremerket
tilskudd. Fra 1. januar vil det bli mulighet for pasienter til å
oppsøke fysioterapeuter direkte uten å måtte gå veien om en henvisning
fra fastlege. Jeg vil også trekke frem at forskriften om kommunalt pasient-
og brukerregister trer i kraft fra 1. desember. Et kommunalt pasient-
og brukerregister vil legge til rette for en kunnskapsbasert styring
og forvaltning av de kommunale helse- og omsorgstjenestene. I budsjettforslaget
for 2018 tilføres kommunene 300 mill. kroner knyttet til opptrappingsplanen
for rusfeltet.
Fastlegeordningen
og legevakt er viktige kommunale tjenester som krever særskilt oppmerksomhet. Derfor
har regjeringen over år bevilget tilskudd til å stimulere rekruttering
til fastlegeordningen og samlokalisere tjenester i kommunene. I
de seneste årene har vi lykkes med å øke antallet fastlegehjemler
mer enn befolkningsveksten skulle tilsi.
Regjeringen har
også iverksatt flere tiltak knyttet til styrkingen av legevaktsfeltet.
Fra 1. mai 2015 trådte ny akuttmedisinforskrift i kraft, blant annet
med krav til kompetanse hos legene som deltar i legevakt og hos samarbeidende
personell. Videre ble det i forskriften stilt krav til svartid.
Kompetansekravene i forskriften ble fulgt opp med tilskudd for å
gjennomføre nødvendig kompetanseheving hos aktuelt personell. I
2017 ble det satt av 43,3 mill. kroner, midler foreslås videreført
i 2018. Som en oppfølging av Akuttutvalget (NOU 2015:17) er det
i 2017 gitt flere oppdrag til Helsedirektoratet. Direktoratet skal
blant annet vurdere behovet for å utarbeide en veileder for legevaktstjenesten
og utrede kvalitetsmål for legevaktstjenesten som kan inngå i et helhetlig
kvalitetsindikatorsett for de prehospitale tjenestene.
Blant de forhold
som regjeringen nå særskilt jobber med, er piloter der vi skal prøve
ut nye måter å organisere og finansiere tjenestene på. I budsjettet
for 2018 foreslås det satt av henholdsvis 55 mill. til en pilot
med primærhelseteam, 10. mill. kroner til et pilotprosjekt på legevaktsfeltet
og 10 mill. kroner til en pilot med oppfølgingsteam.
Gjennom primærhelseteampiloten
forventer jeg å få kunnskap om hvordan fastlegetjenester best kan
organiseres og finansieres i fremtiden. Ett av formålene med piloten
er nettopp å prøve ut ulike modeller for å finansiere en tilknytning
av sykepleiere til fastlegepraksiser. Denne kunnskapen er nødvendig
for senere om gjøre endringer i regelverk og finansieringsordninger
for å legge til rette for mer bruk av annet helsepersonell enn leger
i og i tilknytning til fastlegekontorene.
Likeledes gjelder
med legevaktspiloten. I piloten skal det prøves ut nye måter å organisere
tjenensten på, som kan sikre befolkningen like gode eller bedre
tjenester, og den samme tryggheten, samtidig som legevaktsbelastningen
for legene reduseres.
Parallellt med disse
forsøkene jobber vi for å sikre fortsatt rekruttering til fastlegeordningen.
Tilskudd til rekruttering er foreslått videreført og økt til 13,9
mill. kroner i 2018. Helse- og omsorgsdepartementet jobber tett
med KS og Legeforeningen for å utforme et tilskuddsregelverk som
treffer best mulig. I sammenheng med rekrutteringstilskuddet nevner
jeg også tilskuddet gitt til prosjektet med allmennlege i spesialisering
(ALIS Vest). Det er i 2016 og 2017 satt av til sammen 15 mill. kroner
til prosjektet som startet opp i høst. Jeg har forventninger til
prosjektet, men jeg mener kunnskap om effektene av tiltaket bør
foreligge før det foreslås som et nasjonalt prosjekt. Denne kunnskapen
vil også være nyttig for kommunene, som har sørge-for ansvar for
tjenesten.
Helse- og omsorgsdepartementet
har også en tett dialog med KS og Legeforeningen knyttet til Stortingets anmodningsvedtak
nr. 2. (2017–2018) om å evaluere fastlegeordningen. Jeg deler Stortingets
oppfatning av behovet for å gjennomføre en evaluering. Hvor raskt evalueringen
kan være ferdig, vil være avhengig av flere faktorer, blant annet
hvor mye vi ønsker belyst, og hvem som skal gjennomføre den. Her
har jeg ennå ikke konkludert. Jeg registrerer representantenes anmodning om
en rask gjennomføring og er enig i at vi trenger kunnskap raskt.
Samtidig må vi sikre at vi får belyst de forhold som må belyses
på en betryggende metodisk måte.
I representantforslaget
pekes det på en rekke tiltak der det foreslås at regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med enten opptrappingsplaner og/eller større endringer
som påvirker fastlegeordningen direkte. Jeg er helt enig i at vi
må videreutvikle fastlegeordningen, men jeg mener det er avgjørende
at endringer skjer på bakgrunn av kunnskap om hvor skoen trykker,
og hva som er de riktige virkemidlene sett i forhold til disse. Evalueringen
vil gi oss viktig kunnskap. Jeg er også opptatt av å ha en tett
dialog med KS og Legeforeningen om den videre utviklingen på kort
sikt, mens vi venter på resultatene fra evalueringen. I denne dialogen
vil vi nyttiggjøre oss flere leveranser som kommer i månedene fremover
som belyser sider ved fastlegeordningen. Helsedirektoratet har fått
i oppdrag å kartlegge hva fastlegene bruker tiden sin på. Resultatene
fra denne vil foreligge i februar 2018. Folkehelseinstituttet vil
i løpet av desember levere en kunnskapsoppsummering av brukererfaringer
fra fastlegeordningen. Helsedirektoratet vil i slutten av januar
2018 overlevere sin evaluering av implementering av ny akuttmedisinforskrift
og i tillegg jobber direktoratet med å oppsummere erfaringene med
tilskuddsordningen til utdanningsstillinger, som vi har hatt siden
2012. Regjeringen vil i fremtidige budsjettprosesser komme tilbake
til Stortinget med konkrete forslag til endringer i fastlegeordningen.
Når det gjelder
praksisdelen av medisinutdanningen, er kommunene en viktig læringsarena.
Kvaliteten i praksisstudiene, og hvordan de virker sammen med undervisningen
ved lærestedene, er avgjørende for den samlede studiekvaliteten.
For å sikre at praksisundervisningen blir relevant og kvalitativt
god, er det nødvendig med et nært samarbeid mellom utdanningsinstitusjonen
og praksisstedet. I HelseOmsorg21-strategien pekes det blant annet
på at kommunale helse- og omsorgstjenester må styrkes som utdanningsarenaer,
for å gjøre utdanningene mer relevante for kommunenes behov.
Universitets- og
høgskolerådet har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet sett nærmere
på kvaliteten i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere
utdanning. I sluttrapporten for prosjektet fremgår det at de fire
viktigste tiltakene for å heve kvaliteten på praksis er økt veiledningskompetanse,
kombinasjonsstillinger, likeverdig og gjensidig forpliktende samarbeidsavtaler, samt
oppfølging gjennom kvalitetsindikatorer. Det pågår flere prosesser
med formål å bidra til mer og kvalitativt bedre praksis i kommunene.
Det er blant annet fastsatt en ny forskrift om felles rammeplan
for helse- og sosialfagutdanninger som reguleres de ulike aktørenes
ansvar for praksisstudier, samtidig som det stilles krav til samarbeidsavtaler.