Uttalelse til representantforslag
22 S (2017-2018) fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og
Petter Eide om å stanse eksport av våpen og forsvarsmateriell og
flerbruksvarer til landene som intervenerer i Jemen, og ta initiativer
for å ansvarliggjøre partene i krigen for brudd på humanitærretten
og eventuelle krigsforbrytelser.
Det vises til henvendelse
fra utenriks- og forsvarskomiteen av 26.10.2017 der Utenriksdepartementet
bes om en uttalelse til det fremlagte representantforslaget.
Regjeringen deler
bekymringen for situasjonen i Jemen, og ser med stort alvor på rapportene
om brudd på den internasjonale humanitærretten og menneskerettigheter
fra samtlige parter. FN-rapporten som ble fremlagt i oktober, viser
at situasjonen i Jemen er dypt alvorlig og har utviklet seg til
en humanitær krise.
Det var viktig at
det ble oppnådd enighet i FNs menneskerettighetsråd om å opprette
en internasjonal ekspertgruppe med mandat til å undersøke, granske
og rapportere om overgrep og brudd på menneskerettighetene begått
av alle sider i konflikten siden september 2014. Ekspertgruppen
skal også komme med anbefalinger bl.a. om hvordan man kan forbedre
beskyttelse av og respekt for menneskerettigheter. Det er særlig
viktig at alle land, inkludert Saudi-Arabia, Jemen og flere arabiske
stater, støtter opprettelsen av denne internasjonale undersøkelsesmekanismen.
Norge var medforslagsstiller
til resolusjonen som opprettet den internasjonale mekanismen. Norge
vil fortsette å være en aktiv støttespiller til FNs høykommissær
for menneskerettigheter, og bidra til at ekspertgruppen etterlever
sitt mandat. Gruppen er fullfinansiert gjennom FNs regulære budsjett
det første året.
Rapporten til FNs
generalsekretær av 5. oktober 2017 om barn og væpnet konflikt gir
en gjennomgang av væpnede konflikter på Sikkerhetsrådets dagsorden der
grove overgrep mot barn finner sted. Jemen er et av flere land som
blir beskrevet. Rapporten kommer til slutt med flere tilrådninger
til både statlige og ikke-statlige aktører. Norge støtter dette
arbeidet til FNs generalsekretær. Av rapporten til FNs generalsekretær
kommer det tydelig frem hvordan den pågående konflikten ikke bare
fratar barn livsnødvendige behov som helsetjenester og utdanning,
men også hvordan de aktivt tvangsrekrutteres som barnesoldater.
Norge har også sluttet
seg til de såkalte Vancouver-prinsippene om forebygging av rekruttering
og bruk av barnesoldater. Vancouver-prinsippene ble lansert under
åpningen av forsvarsministermøtet om FNs fredsoperasjoner i Canada
14. ds.
Norge fremmet i
FNs sikkerhetsråd 31. oktober 2017 en anmodning om at samtlige stater
slutter seg til den internasjonale erklæringen om trygge skoler
(Safe schools declaration). 37 andre stater stilte seg bak Norges
innlegg i sikkerhetsrådet.
Det er viktig å
understreke at de omfattende bruddene på fundamentale internasjonale
rettsnormer vi ser i Jemen skyldes samtlige parter, og ikke bare
den saudisk-ledede koalisjonen.
Som redegjort for
over, tar Norge initiativer for å ansvarliggjøre partene i krigen
for brudd på humanitærretten og eventuelle krigsforbrytelser. Norge
vil fortsette å arbeide for en politisk løsning på konflikten, samtidig
som vi arbeider for økt humanitær tilgang. Norge har i 2017 gitt
mer enn 274 millioner kroner i støtte til nødlidende som følge av
konflikten og kamphandlingene i Jemen.
Når det gjelder
eksport av forsvarsmateriell til landene som deltar i den Saudi-Arabia-ledede
koalisjonen, vil jeg understreke at alle lisenssøknader er gjenstand for
grundige og individuelle vurderinger på basis av Utenriksdepartementets
retningslinjer, hvor det bærende prinsippet er Stortingets vedtak
av 11. mars 1959 og Stortingets 1997-presisering.
I regjeringens erklæring
av 11. mars 1959 og Stortingets vedtak av samme dato, heter det
blant annet at «det skal ved avgjørelsen legges vekt på de utenriks-
og innenrikspolitiske vurderinger, og hovedsynspunktet bør være
at Norge ikke vil tillate salg av våpen og ammunisjon til områder
hvor det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er borgerkrig».
I 1997 sluttet et enstemmig Storting seg til en presisering om at
«Utenriksdepartementets vurdering av disse forholdene omfatter en
vurdering av en rekke politiske spørsmål, herunder spørsmål knyttet
til demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende menneskerettigheter».
Norge har også ratifisert
FNs våpenhandelsavtale (ATT, Arms Trade Treaty), som er folkerettslig
forpliktende for Norge. Allerede i 1998 sluttet Norge seg til EUs adferdskodeks
for våpeneksport.
I 2014 publiserte
Utenriksdepartementet oppdaterte retningslinjer, hvor EUs åtte adferdskriterier
om våpeneksport og ATTs artikler 6 og 7 er innarbeidet i en konsolidert
liste. Norges samlede regelverk er således omfattende og strengt.
Stortingets 1959-vedtak,
1997-presisering og retningslinjenes konsoliderte kriterieliste,
forutsetter en sammensatt og bred vurdering av om eksport av våpen og
ammunisjon (A-materiell) skal tillates til et land. Selv om kun
demokratiske rettigheter og grunnleggende menneskerettigheter nevnes
konkret i 1997-vurderingen, har man i praksis også vektlagt humanitærrettslige forhold.
Dersom det fastslås fra autoritativt hold, herunder FNs Sikkerhetsråd,
Den internasjonale domstolen i Haag eller Den internasjonale straffedomstolen,
at et lands styrker ikke opptrer i tråd med krigens folkerett, for
eksempel gjennom systematiske brudd på humanitærretten, vil salg
av våpen og ammunisjon til landet være utelukket. Dette hensyn har
fått ytterligere vekt gjennom Norges ATT-forpliktelser. Risikoen
for at forsvarsmateriell fra Norge kan bli brukt til interne undertrykkingsformål
i den aktuelle mottakerstaten, er også en vesentlig del av vurderingen.
Konflikten i Jemen
har aktualisert vurderingen av forståelsen av «land hvor det er
borgerkrig». Praksis har vært at stater som intervenerer i et annet
land etter samtykke fra landets lovlige myndigheter, ikke anses
omfattet av 1959-vedtaket. Denne praksisen har ligget fast lenge,
under skiftende regjeringer, og er forelagt Stortinget i de årlige
meldingene om eksporten av forsvarsmateriell.
Utenriksdepartementets
retningslinjer angir omfattende krav til sluttbrukerdokumentasjon.
Det kreves alltid dokumentasjon om den endelige sluttbruk og sluttbruker
før lisens kan innvilges. Når det gjelder eksport av våpen og ammunisjon
til land utenfor NATO, nordiske og særlig nærstående land, kreves
det alltid myndighetsbekreftet sluttbrukererklæring med reeksportklausul.
Departementet innhenter
ved behov særskilt informasjon og dokumentasjon når det gjelder
søknader om eksport til landene som har militært engasjement i Jemen,
bl.a. for å kunne vurdere om en eksport er for legitime forsvarsbehov.
Norge gir ikke lisens
for salg av forsvarsmateriell til Jemen. Det er åpnet for eksport
av våpen og ammunisjon (A-materiell) til Kuwait (siden 1993), De
Forente Arabiske Emirater (FAE) (2010), Qatar (2010) og Oman (2013).
I henhold til retningslinjene, er disse landene etter politisk behandling
klarert som mottakere av A-materiell. Saudi-Arabia kan motta annet
militært materiell (B-materiell) som ikke er våpen eller ammunisjon.
Det foreligger ingen
informasjon som tilsier at ammunisjon eller annet materiell fra
Norge er brukt i Jemen. Midlertidig tilbakeholdelse av ammunisjon
til FAE i 2016, var utelukkende et «føre-var»-tiltak. Det forelå
på tidspunktet ingen informasjon om bruk som ville medføre at eksportlisensen
det gjaldt, formelt måtte trekkes tilbake. Etter en ny vurdering
av saken, blant annet basert på forsterkede myndighetsforsikringer
om sluttbruk, kom departementet etter nøye vurdering til at eksporten
ble tillatt videreført i 2017.
Når det gjelder
flerbruksvarer, er det viktig å være klar over at dette er sivile
varer som også kan ha militær anvendelse, spesielt når det gjelder
utvikling av masseødeleggelsesvåpen (MØV). Kontrollen
med flerbruksvarer baserer seg på arbeidet i de multilaterale eksportkontrollregimene
som Norge deltar i. Varelister og retningslinjer for gjennomføring
av nasjonal kontroll med flerbruksvarer er fremforhandlet i disse
regimene. Det foregår en omfattende informasjonsutveksling innenfor
de forskjellige regimene om fordekte våpenprogrammer, anskaffelsesaktiviteter,
frontselskaper og om medlemslands avslag på eksportlisens. Dersom
et medlemsland har notifisert et avslag på lisens, forutsettes at andre
medlemsland tar avslaget i betraktning og ikke tillater en essensielt
identisk eksport.
I utgangspunktet
er flerbruksvarer utviklet for sivile formål. Kontrollen er utelukkende
motivert av myndighetens ønske om å hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen
eller til uønskede konvensjonelle militære formål. Dersom en søknad
om eksport av en flerbruksvare er for et konvensjonelt militært
formål, vil søknaden behandles etter retningslinjenes regler for
lisensiering av B-materiell. I tilfelle det i en konkret sak anses
å foreligge en uakseptabel risiko for bruk i MØV eller for interne
undertrykkings- eller sikkerhetsformål, vil lisens avslås. Informasjon
om avslag basert på retningslinjene vil fremgå i de årlige meldingene
til Stortinget om eksporten i de enkelte år. Når eksporten er for et
reelt sivilt formål, bør lisens gis uten unødvendig hindring for
bedriften.
De årlige meldingene
til Stortinget om eksport av forsvarsmateriell gir betydelig innsyn
i eksporten, herunder til landene med militært engasjement i Jemen. Norge
skiller ikke mellom eksport og re-eksport (altså materiell som tidligere
er importert til Norge), så all utførsel fra Norge fremgår som eksport
i de årlige stortingsmeldingene.
Som redegjort for
ovenfor, gjennomføres en streng og omfattende kontroll med eksporten
av både forsvarsmateriell og flerbruksvarer. Det oppstår
jevnlig saker som krever ekstra årvåkenhet og krevende vurderinger.
Regjeringen vil videreføre en «føre-var»-linje i slike saker. Dersom
det i en konkret sak vurderes å foreligge en uakseptabel risiko
for uønsket bruk, vil lisens ikke innvilges – eller en innvilget
lisens kan trekkes tilbake eller suspenderes.
Avslutningsvis vil
jeg understreke at regjeringen ser meget alvorlig på og løpende
følger situasjonen i Jemen. Dette er viktig for å sikre en riktig
behandling av søknader om eksport av forsvarsmateriell til stater
som er engasjert i konflikten.