Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
Marianne Haukland, Tage Pettersen og lederen Tone Wilhelmsen Trøen,
fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André
Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til at det i forbindelse med Innst.
389 L (2016–2017), jf. Prop. 81 L (2016–2017) om ny lov om likestilling
og forbud mot diskriminering ble vedtatt en videreføring og styrking
av redegjørelsesplikten, samt at aktivitetsplikten ble utvidet til å
gjelde flere diskrimineringsgrunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen i
Prop. 81 L (2016–2017) Lov om likestilling og forbud mot diskriminering
utvidet aktivitetsplikten for grunnlagene etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse
og seksuell orientering for private arbeidsgivere med mindre enn
50 ansatte. Aktivitetsplikten ble konkretisert for offentlige arbeidsgivere
uavhengig av størrelse og for private arbeidsgivere med mer enn
50 ansatte (arbeidsmetode i fire trinn). Ved behandlingen av Prop.
81 L (2016–2017), jf. Innst. 389 L (2016–2017), støttet disse partier
regjeringens forslag om å avvikle redegjørelsesplikten i den nye likestillings-
og diskrimineringsloven, og disse medlemmer støtter derfor
ikke forslaget om å videreføre redegjørelsesplikten nå. Disse medlemmer viser
til at begrunnelsen for ikke å videreføre arbeidsgivers redegjørelsesplikt
er at det vil lette de økonomiske og administrative byrdene for
arbeidsgivere. Det vil også føre til frigjøring av ressurser at
håndhevingsapparatet ikke lenger skal kontrollere at redegjørelsesplikten
overholdes. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har lovet å redusere unødvendige
og ressurskrevende byråkratiske byrder for næringslivet. Å fjerne
redegjørelsesplikten, som har vist seg å ha liten eller ingen reell
effekt, bidrar til å oppfylle dette løftet.
Disse medlemmer viser til at
ettersom aktivitetsplikten er utvidet i den nye loven, vil en gjeninnføring
av dagens redegjørelsesplikt ikke korrespondere med aktivitetsplikten.
Det er nær sammenheng mellom aktivitetsplikten og redegjørelsesplikten. Disse medlemmer viser
til at Barne- og likestillingsdepartementet på bakgrunn av dette
er i gang med en grundig vurdering av ulike alternativer for utforming
av arbeidsgiveres aktivitets- og redegjørelsesplikt. Disse medlemmer har
merket seg at departementet tar sikte på å sende lovendringsforslag
på høring og å fremme en lovproposisjon om saken i 2018, med sikte
på at endringen kan tre i kraft fra 1. januar 2019.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Dokument
8:61 L (2017–2018) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Terje Breivik, Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om å videreføre
redegjørelsesplikten fra 1. januar 2018 – vedtas ikke.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti er tilfreds med gjennomslaget for en
styrket redegjørelses- og aktivitetsplikt og avventer sak fra regjeringen
om dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til vedtak 1119 (2016–2017)
og påpeker at en styrket redegjørelsesplikt slik vedtaket forutsetter, krever
en lovendring som ikke vil kunne gjelde fra 1. januar 2018 når den
nye likestillings- og diskrimineringsloven trer i kraft. Flertallet viser
til at resultatet dermed ville blitt at det ikke pålegges arbeidsgivere
en redegjørelsesplikt i 2018, men at en styrket plikt innføres på
et senere tidspunkt. Flertallet mener
at det ikke var Stortingets intensjon at redegjørelsesplikten skulle
«komme og gå» på denne måten, og mener at det gir liten forutsigbarhet
for arbeidsgiverne. Hensikten med vedtaket var etter flertallets syn
å videreføre den eksisterende rettstilstanden når det gjelder redegjørelsesplikt,
inntil en ny lovproposisjon foreligger og lovendringen er vedtatt
av Stortinget. Flertallet viser til
at dette er bakgrunnen for at forslaget ble fremmet.
Flertallet mener at det er
ønskelig med et samsvar mellom aktivitetsplikten og redegjørelsesplikten, men
at en videreføring av dagens rettstilstand er den beste løsningen
i 2018, og imøteser den varslede lovproposisjonen slik at en styrket
redegjørelsesplikt kan tre i kraft fra 1. januar 2019.
Flertallet viser til at regnskapsplikten
for små foretak, jf. regnskapsloven § 3-3, ble vedtatt opphevet
av Stortinget 5. desember 2017, jf. Innst 46 L (2017–2018) og Prop.
160 L (2016–2017). Forslagsstillernes forslag til endringer i § 3-3
syvende ledd bør dermed ikke vedtas.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i likestillings-
og diskrimineringsloven, kommuneloven og regnskapsloven (videreføring
av redegjørelsesplikten)
I
I lov 16. juni 2017
nr. 51 om likestilling og forbud mot diskriminering gjøres følgende
endringer:
Ny § 26a skal
lyde:
§ 26a. Arbeidsgivers redegjørelsesplikt
Alle arbeidsgivere
skal redegjøre for:
-
a) den faktiske tilstanden
når det gjelder kjønnslikestilling i virksomheten, og
-
b) likestillingstiltak
som er iverksatt og som planlegges iverksatt for å fremme lovens
formål om likestilling uavhengig av kjønn.
Arbeidsgivere i privat
sektor som jevnlig sysselsetter mer enn 50 ansatte, og arbeidsgivere
i offentlig sektor skal redegjøre for likestillingstiltak som er
iverksatt og som planlegges iverksatt for å fremme lovens formål
om likestilling uavhengig av etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Redegjørelsesplikten
gjelder for virksomheter som i lov er pålagt å utarbeide årsberetning.
Disse skal ta redegjørelsene inn i virksomhetens årsberetning.
Redegjørelsesplikten
gjelder også for offentlige myndigheter og offentlige virksomheter
som ikke er pålagt å utarbeide årsberetning. Disse skal ta redegjørelsene
inn i årsbudsjettet.
§ 44 nr. 1 oppheves.
§ 44 nr. 3 oppheves.
II
I lov 25. september
1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner gjøres følgende endring:
§ 48 nr. 5 fjerde
punktum skal lyde:
Det skal også redegjøres
for tiltak som er iverksatt, og tiltak som planlegges iverksatt
for å fremme likestilling og for å hindre forskjellsbehandling i
strid med likestillings-
og diskrimineringsloven, samt for å fremme formålene i likestillings-
og diskrimineringsloven når det gjelder etnisitet, religion, livssyn,
funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
III
I lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap m.v. gjøres følgende endring: :
§ 3-3a ellevte ledd skal lyde:
Foretak som jevnlig
sysselsetter mer enn 50 ansatte, skal redegjøre for tiltak som er
iverksatt og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme formålene
i likestillings-
og diskrimineringsloven når det gjelder etnisitet, religion, livssyn,
funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
IV
Loven trer i kraft
1. januar 2018.»