Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til forslaget
i Dokument 8:26 S (2017–2018) og til tilsvarende forslag om innføring
av lobbyregister for Stortinget og regjeringen som er fremmet tidligere,
senest i Dokument 8:4 S (2013–2014).
Åpenhet om Stortingets
virksomhet og beslutningsprosesser er viktig for å skape tillit
mellom beslutningstakere og borgerne. Presidentskapet legger stor
vekt på at Stortinget skal være et åpent parlament hvor alle kan
følge saksbehandlingen og få god og oppdatert informasjon om arbeidet
i Stortinget på en lett tilgjengelig måte. Stortinget skal kommunisere
godt med det øvrige samfunn og være lydhør for innspill og argumentasjon.
Informasjon som tilflyter stortingsrepresentantene om saker til
behandling, er i all hovedsak offentlig, enten den presenteres i
offentlige saksdokumenter, gjennom skriftlige uttalelser som er
offentlig tilgjengelige gjennom komiteenes åpne høringer eller i form
av annen offentlig møtevirksomhet.
Presidentskapet deler forslagsstillernes
syn på at møter mellom politikere og lobbyister både er legitimt
og nødvendig, og at den informasjon som kommer fra interessegrupper,
kan bidra til å opplyse saken. Samspill mellom ulike samfunnsaktører
og politikere er en nødvendig del av våre demokratiske beslutningsprosesser. Presidentskapet vil
understreke at det å motta informasjon fra enkeltpersoner eller
personer som opptrer for interesseorganisasjoner, er og skal være
en normal aktivitet for representantene.
Presidentskapet ser det som
positivt at det er oppmerksomhet om lobbyvirksomhet, noe som kan
bidra til å bevisstgjøre representantene om de ulike aspektene ved
dette. Presidentskapet er
opptatt av at representantene på sin side skal være seg bevisst
etiske dilemmaer som kontakten med ulike interessegrupper kan medføre.
Kontakt med lobbyorganisasjoner er spesielt nevnt i «Etisk veileder
for stortingsrepresentantene».
Presidentskapets
flertall, medlemmene Olemic Thommessen, Eva Kristin Hansen, Morten
Wold, Magne Rommetveit og Nils T. Bjørke, har etter en helhetlig
vurdering kommet til at det ikke vil anbefale Stortinget å vedta
forslaget. Registrering av dem som oppsøker stortingsrepresentantene
i påvirkningsøyemed, vil ikke nødvendigvis føre til mer transparens
eller åpenhet i forholdet mellom representantene og andre samfunnsaktører. Flertallet mener
således at forslaget verken vil styrke demokratiet eller øke tilliten
til de demokratiske beslutningsprosessene i samfunnet. Dessuten
vil et lobbyregister være arbeidskrevende å håndtere.
Flertallet legger til grunn
at den enkelte representant selv er i stand til å vurdere den informasjon
som mottas, på et selvstendig grunnlag. Flertallet mener det er viktig
at representantene har mulighet til å motta konfidensiell informasjon,
og at den som gir slik informasjon, kan være anonym. Et lobbyregister
som foreslått vil, etter flertallets oppfatning, komplisere
dette.
Flertallet mener at et lobbyregister
kan være vanskelig å håndtere, ikke minst fordi det må påregnes at
det vil kunne oppstå avgrensningssituasjoner hvor det vil være tvil
om kontakten skal registreres. Flertallet vil også peke på
at registreringsplikten lett vil kunne omgås ved at møtevirksomhet
flyttes ut av Stortinget og inn på andre arenaer. Flertallet vil videre vise
til at et lobbyregister som foreslått heller ikke vil fange opp
rådgivning gitt av PR-byråer til de personer og organisasjoner som
oppsøker stortingsrepresentanter. Registeret vil i så måte gi inntrykk
av å gi en oversikt som ikke fullt ut gjenspeiler realitetene.
Regjeringen bør selv
vurdere om en registreringsordning er hensiktsmessig for deres del. Flertallet viser
til at vi i Norge har en forvaltningspraksis som ivaretar mange
av de hensynene som et lobbyregister er ment å ha. Flertallet vil i denne forbindelse
peke på at vi har en åpen forvaltning med en offentlighetslov som
sterkt slår fast prinsippet om meroffentlighet, i tillegg til at
det er gode regler for journalføring og arkivering og rutiner for
høring av ulike interessegrupper når forslag utredes. Offentlig
elektronisk postjournal gir alle som ønsker det, innsyn i post til
og fra regjeringskvartalet. De velbegrunnede unntakene som offentlighetsloven
gir fra offentlighetsprinsippet, vil dessuten kunne komme i konflikt
med en registreringsordning som foreslått.
Flertallet vil også fremheve
at det skjer omfattende lobbyvirksomhet overfor stortingsrepresentantene
gjennom høringer i forbindelse med komiteenes saksbehandling. Høringene
er åpne, og det er fullt innsyn i hvilke organisasjoner og bedrifter
som deltar. Mange av disse har også gitt innspill og synspunkter
under den forutgående høringsprosessen i forbindelse med regjeringens
utarbeidelse av lovforslag, stortingsmeldinger osv. Flertallet mener
det samlet sett er betydelig åpenhet omkring det påvirkningsarbeidet
som skjer i tilknytning til både regjeringens og Stortingets arbeid.
Flertallet ser at omfattende
lobbyvirksomhet kan gi økonomisk sterke og velorganiserte særinteresser større
påvirkningskraft enn andre viktige interesser som ikke besitter
slike ressurser, noe som kan være uheldig ut fra et demokratisk
synspunkt. Men nettopp av den grunn er det etter flertallets oppfatning svært viktig
med en lav terskel for kontakt mellom stortingsrepresentanter og
ikke-profesjonelle aktører. Det må ikke bli slik at bare de som
har registrert seg i et lobbyregister, skal ha adgang til representantene.
Det er et demokratisk og åpent samfunn ikke tjent med.
Presidentskapets
medlem Abid Q. Raja mener at åpenhet rundt lobbyvirksomhet
bidrar til et samfunn som gir vanlige borgere bedre innsikt i maktforholdene
og hvem som påvirker politiske avgjørelser. Det er et viktig argument
for åpenhet, og det er et argument for at man alltid bør streve
etter åpenhet, så langt det er praktisk mulig. Dette medlem merker seg at det
allerede finnes et besøksregister for alle som besøker Stortinget,
og mener det neppe vil utgjøre et stort hinder for å besøke Stortinget
om det blir en åpenhet rundt dette besøksregisteret hva angår lobbyvirksomheten. Dette medlem mener
det er liten grunn til å tro at møtevirksomhet i særlig grad vil
flyttes ut av Stortinget av den grunn.
Det er interessant
at det som argument mot å innføre lobbyregister vises til at det
er åpenhet rundt høringene i stortingskomiteene. Da er det grunn
til å minne om at argumentene mot slike høringer i sin tid var ganske
nøyaktig de samme som nå brukes mot å innføre et lobbyregister. Dette medlem merker
seg videre at argumentene om at det vil være praktisk vanskelig
å innføre et lobbyregister, og at det er behov for konfidensialitet
osv., er de samme argumentene som man alltid møter når det er snakk
om å innføre nye åpenhetstiltak. Det er knapt noen av de gode åpenhetstiltakene
som flertallet viser til, som har kommet uten kamp.
Dette medlem er enig i at det
å påvirke politikk gjennom lobbyvirksomhet er legitimt, og det bidrar
ofte til bedre avgjørelser. Men det å ønske mest mulig åpenhet rundt
slik påvirkning er også legitimt, og vil faktisk, slik dette medlem ser
det, også bidra til bedre avgjørelser.
Dette medlem mener det er et
paradoks når flertallet i presidentskapet er imot innsyn i den lobbyvirksomheten
som foregår på Stortinget, når kommunikasjonsbransjen selv i stor
grad er positiv til opprettelsen av et lobbyregister.
Dette medlem merker seg at
man har funnet ulike måter å regulere lobbyvirksomhet på i ulike
land. Det er ulike politiske kulturer. Det er ikke gitt at Norge
skal lage en kopi av det man finner i for eksempel USA, Canada eller
EU. Dette medlem kunne
ønske seg en litt mer imøtekommende holdning fra flertallet når
det gjelder muligheten for å kunne utforme et lobbyregister som
passer til vår politiske kultur og til kulturen på Stortinget.
Dette medlem mener det ville
ha styrket det norske demokratiet om man fikk økt innsyn i lobbyvirksomheten
overfor Stortinget. At deler av lobbyvirksomheten allerede er åpen
gjennom åpne komitehøringer, er ikke et argument mot at også andre
deler av denne virksomheten blir registrert. Det foreliggende forslaget
ville etter dette
medlems syn ha gitt økt innsyn i maktforholdene i samfunnet,
og det hadde vært bra for omdømmet til alle oss som har sitt daglige
virke i Stortinget.