I dokumentet
fremmes følgende forslag:
«B.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at det gjøres en grundig, helhetlig og individuell vurdering
av barnets beste i hver enkelt asylsak, og at disse vurderingene
synliggjøres og begrunnes i vedtak, slik Barnekonvensjonen krever.
-
Stortinget ber regjeringen
umiddelbart trekke tilbake instruks GI-02/2017 for å sikre at vurderingen av
hensynet til barnets beste ikke innsnevres i strid med barnekonvensjonen,
og at barn ikke behandles strengere enn voksne.
-
Stortinget ber regjeringen
endre instrukser for praktisering av utlendingsloven § 38, jf. utlendingsforskriften
§ 8-8. I ny instruks må det gis sårbarhetskriterier som skal legges
til grunn ved behandlingen av sakene til enslige mindreårige asylsøkere.
-
Stortinget ber regjeringen
endre utlendingsforskriften slik at det er den enslige mindreårige
asylsøkers alder på ankomsttidspunktet som er avgjørende for vurderingen
av opphold i tråd med utlendingsforskriften § 8-8.»
Forslagsstillerne
viser til at bruken av midlertidig oppholdstillatelse for enslige
mindreårige asylsøkere har økt kraftig i Norge, på tross av at stortingsflertallet under
behandlingen av Prop. 90 L (2015–2016), jf. Innst. 391 L (2015–2016),
gikk imot regjeringens forslag til innstramning i bestemmelser som
kun gjaldt denne gruppen.
Forslagsstillerne
viser til Representantforslag 47 S (2017–2018) om midlertidig stans
av uttransport av asylsøkere til Afghanistan frem til et uavhengig
ekspertutvalg har gjennomført en åpen vurdering av regelverk og
praksis i disse sakene mv.
Forslagsstillerne
peker på at en årsak til økningen i antallet med midlertidig opphold
er at UDI i 2016 endret sikkerhetsvurderingen for Afghanistan, slik
at langt flere områder i Afghanistan ble ansett som trygge. Den andre
årsaken er at rimelighetsvilkåret i internfluktvurderingen ble fjernet
som en del av innstramningene i utlendingsloven i 2016. En tredje
grunn er instrukser og forskriftsendringer som er gitt til utlendingsforvaltningen,
og som har innskrenket handlingsrommet ytterligere. Disse tre endringene
har, ifølge forslagsstillerne, ført til at færre enslige mindreårige
asylsøkere får opphold, og at langt flere får midlertidige oppholdstillatelser.
Forslagsstillerne
viser til at det er godt dokumentert at den økte bruken av midlertidige
oppholdstillatelser for enslige mindreårige asylsøkere har medført
en svært usikker og krevende situasjon for ungdommene som har blitt
rammet, noe som blant annet har medført en ny fluktsituasjon fra
Norge med alle de farer det medfører for svært mange.
Det vises for øvrig
til dokumentet for en nærmere beskrivelse av forslagene.