Vedlegg
Svar på dokument nr. 8:19S (2017-2018)
- Representantforslag om å sikre et trygt og stabilt barnevern uten
profitt
Jeg viser til forslag
fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken, Freddy André Øvstegård
og Karin Andersen om å sikre et trygt og stabilt barnevern uten
profitt. Forslaget ble 2. november oversendt Barne- og likestillingsdepartementet
for vurdering.
Rammene for bruk av private
aktører i barnevernet
Både kommunalt og
statlig barnevern har over flere år benyttet private aktører til
å utføre ulike oppgaver. Brukt på riktig måte, bidrar private aktører
til et tilbud med bedre kvalitet og lavere kostnader, sammenlignet med
en situasjon med kun offentlige aktører. Det avgjørende for regjeringen
er at barn og unge får den hjelpen de trenger. Private aktører bidrar
til dette og har over mange år vært en viktig del av barnevernets
arbeid.
Departementet har
i brev av 20. oktober 2017 til Bufdir gjort nærmere rede for kommunenes
adgang til å bruke private på barnevernsområdet. I brevet understreker
departementet at kommunene ikke kan delegere eller legge oppgaver
som innebærer utøvelse av offentlig myndighet til private aktører.
Dette er i samsvar med tidligere uttalelser fra departementet. Videre
gir departementet i brevet en relativt detaljert beskrivelse av
hva dette innebærer. Departementet gir også en nærmere beskrivelse
av hvordan kommunene kan la seg bistå av private aktører ved utførelse
av oppgaver som innebærer utøvelse av offentlig myndighet. Departementet
understreker blant annet at kommunen må sikre at den har nødvendig
kontroll med at oppdraget utføres i samsvar med lov- og regelverk.
Det er også en grunnleggende forutsetning at all bistand fra private skjer
innenfor faglig forsvarlige rammer. Dette innebærer blant annet
at ikke bare barnevernstjenesten, men også private aktører som bistår
kommunen, må ha den kompetansen og de faglige kvalifikasjonene som
er nødvendige for at kommunen kan ivareta sine lovpålagte oppgaver
på en forsvarlig måte.
Departementet understreker
i brevet at det ikke alltid vil være praktisk mulig for kommunen
å ha den formen for styring og kontroll som er en forutsetning for lovlig
å kunne benytte private til å bistå seg til å utføre oppgaver etter
barnevernloven. I slike tilfeller kan barnevernstjenesten ikke la
seg bistå av private aktører, innenfor områder som innebærer utøvelse
av offentlig myndighet.
Jeg mener at det
som utgangspunkt ikke er et problem at kommersielle aktører har
en rimelig avkastning på sine investeringer og et rimelig vederlag
for sin arbeidsinnsats, når de leverer tjenester det offentlige
har behov for. Vi skal imidlertid ikke betalemer
for tjenester og tiltak enn nødvendig. Tjenestene skal leveres effektivt
og med riktig kvalitet. De høye fortjenestene vi ser hos noen av
aktørene tilsier at det kan være behov for å se nærmere på hvordan
markedet er innrettet. I proposisjonen om barnevernsreformen (Prop.
73 L (2016–2017)) varslet jeg at rammevilkårene for bruk av private
aktører i barnevernet vil vurderes nærmere, med hovedvekt på fosterhjemsområdet.
Formålet er å skape rammevilkår som ivaretar barna og familienes rettssikkerhet,
og som gir det offentlige nødvendig kontroll med kostnadene og innholdet
i tilbudet. Det legges i proposisjonen til grunn at tydeligere rammer
for private aktører skal være på plass før den nye ansvarsdelingen
med økt kommunalt ansvar i barnevernet trer i kraft.
Utviklingen av rammevilkårene
for private aktører i barnevernet er et omfattende arbeid. Barn
som gruppe er sårbare tjenestemottakere og barn i barnevernet har i
tillegg som oftest ikke foresatte som ivaretar deres interesser
eller behov. Barnevernet bør derfor innrettes slik at offentlige
og private aktører, som beslutter og handler på barnas vegne, har
insentiver og mulighet til å fatte beslutninger som sammenfaller
med barnas behov.
Det er i tillegg
ofte utfordrende å måle kvaliteten på og effekten av tiltak og tjenester
i barnevernet, og det er stor grad av skjønnsutøvelse i tjenesten.
Dermed er det vanskelig å sørge for at alle involverte har tilstrekkelig og
lik informasjon om barnets behov og utvikling. Slike informasjonsskjevheter
gjør det utfordrende å treffe gode beslutninger, og gjør det krevende
å foreta kontroll med tjenestene. Dette understreker behovet for
et system der alle aktørene har riktige insentiver. Målet er at
rammene for barnevernet generelt, og i denne sammenheng rammevilkårene
for bruken av private aktører, skal utformes for å ta hensyn til
disse særtrekkene ved barnevernet, og så godt som mulig bidra til
at gode beslutninger treffes på vegne av barna.
Bufetats praksis for kjøp av
barnevernstiltak
For Bufetat har
kjøp gjennom anbud vist seg hensiktsmessig, også under den forrige
regjeringen. Gjennom anbudskonkurranse kan Bufetat stille krav,
sammenligne aktører og oppnå ønsket kvalitet til en hensiktsmessig
pris. Dette bidrar til at Bufetat kan ha et godt og differensiert
tilbud og en effektiv bruk av barnevernets og samfunnets ressurser.
I fastsettingen av løpetiden på kontrakten vil hensynet til forutsigbarhet
og stabilitet for barna ligge til grunn og vurderes mot hensynet
til at vi til enhver tid ønsker å utfordre leverandørene til å levere
god kvalitet til riktig pris. Dette er vurderinger jeg mener Bufetat
bør gjøre, som kjenner behovene best.
Tjenester kjøpt
av private aktører, skal være forsvarlige, ha god kvalitet og riktig
pris. I Bufetats konkurranser stilles det absolutte krav til kvalitet,
og det legges vekt på tilleggsmomenter som bemanningsfaktor og kompetanse,
i tillegg til pris. Private institusjoner er underlagt de samme
kvalitetskravene som statlige institusjoner, dels ved at de er godkjent
i henhold til godkjenningsforskriften, som blant annet stiller krav om at institusjonen
drives i samsvar med kvalitetsforskriften, og dels gjennom spesifikke kvalitetskrav som fremkommer
av kontrakten. I tillegg må leverandørene ved inngåelse av avtaler
levere en oversikt over forventede kostnader. I de nye rammeavtalene
som Bufetat i 2016 inngikk med leverandører av institusjonsplasser
er kvalitetskravene og innholdet i tjenestene tydeligere definert.
Det er videre etablert rutiner for oppfølging av den enkelte plassering
som grunnlag for å vurdere både hva som leveres til det enkelte
barn, og at betalingen er i tråd med leveransen.
Alle kontrakter
Bufetat har med private leverandører inneholder en kontraktsklausul
om krav til lønns- og arbeidsvilkår. Leverandører må dokumentere
skatte- og avgiftsinnbetaling, lønns- og arbeidsvilkår og kompetanse
hos ansatte. Kravet gjelder for alle leverandører og underleverandører
som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten, og innebærer at
de skal ha lønns- og arbeidsvilkår som følger av de gjeldende landsomfattende tariffavtalene
for bransjen.
Jeg mener det er
lite hensiktsmessig å lovfeste et krav om at private aktører skal
ha lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med dem som gjelder
i det offentlige. Det vil blant annet medføre at pensjonsavtalen mellom
Fagforbundet og Virke som de fleste ideelle organisasjoner innen
barnevern har må reforhandles.Frelsesarmeen, som har tjenestepensjon
for sine ansatte, måtte også ha endret sin pensjonsordning Flertallet
av norske sysselsatte jobber i privat sektor, hvor innskuddspensjon
er den vanligste formen for tjenestepensjon. I Norge er det tradisjonelt
partene i arbeidslivet som avtaler lønns- og arbeidsvilkår, og ikke
staten. Jeg mener at dette også bør gjelde i barnevernet.
På fosterhjemsområdet
har vi fått på plass nye avtaler som har gitt staten og kommunene
bedre kontroll over innholdet i og utgiftene til den enkelte fosterhjemsplassering.
Dette har ført til at tjenestene er bedre tilpasset barnets behov
og at prisene i større grad er i samsvar med de tiltak barnet faktisk
får. Pris per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet private leverandører
gikk fra 2014 til 2016 ned med 8,7 prosent.
Ideelle aktørers rammevilkår
i barnevernet
De ideelle aktørene
har høy kompetanse og et stort engasjement, og er viktige samarbeidspartnere.
Vi trenger et mangfold av gode tiltak, slik at vi kan tilby riktige tilbud
tilpasset behovet til det enkelte barn. Mange ideelle virksomheter
har lang erfaring innenfor barnevernet, og har gode muligheter for
å stille sterkt i en konkurranse med kommersielle aktører. I 2015
inngikk regjeringen også en samarbeidsavtale med ideelle leverandører
om leveranser av helse- og sosialtjenester. Denne avtalen innebærer
at de enkelte tjenestesektorene i staten skal videreutvikle kvalitetskriterier
innenfor sine sektorer. Oppfølging av avtalen skjer blant annet gjennom
en tiltaksplan for å bedre de ideelle tjenesteleverandørenes rammebetingelser.
KS er også part i den utvidede samarbeidsavtalen. Jeg mener dette
bidrar til å styrke de ideelle, også innen barnevernet.
Den 13. november
2014 fattet Stortinget anmodningsvedtak nr. 15 og 16. I vedtak 16
ba Stortinget regjeringen "når nytt felles anbud på kjøp av faste
barnevernsplasser blir utlyst, om å legge til grunn at kontraktene
gjøres langsiktig/løpende, med jevnlig kontraktsoppfølging og gjensidig
oppsigelsesmulighet som ivaretar barnas behov for langsiktighet".
I vedtak 15 satte Stortinget som en forutsetning for et felles anbud
at det var avklart en løsning for de ideelle aktørenes historiske pensjonsforpliktelser,
som følge av tidligere krav for å få levere barnevernstjenester.
Ideelles historiske
pensjonsforpliktelser er et omfattende område, som også berører
andre helse- og sosialtjenester. Regjeringen satte derfor ned et
ekspertutvalg som utredet det faglige grunnlaget for en eventuell dekning. Regjeringen har på
bakgrunn av ekspertutvalgets anbefalinger sendt på høring et forslag
om å etablere en ordning med årlige tilskudd til dekning av ideelles historiske
pensjonskostnader knyttet til offentlig tjenestepensjonsordning.
Ordningen foreslås å tre i kraft fra 2018, jf. Prop. 1 S (2017–2018)
for Helse- og omsorgsdepartementet. Tilskuddet skal dekke kostnader
som oppstår i fremtiden, og som skyldes at de ansatte tidligere
har opparbeidet rettigheter til et garantert pensjonsnivå.
I påvente av utredningen
av en kompensasjonsordning, og i tråd med anmodningsvedtakene, ble
det i 2015 utlyst et skjermet anbud for de ideelle, med et større
antall garanterte plasser enn tidligere. De ideelle deltok også
i den åpne konkurransen om de resterende plassene. Kontraktene har
fire års løpetid, til 1. kvartal 2020, med mulighet for inntil to
års forlengelse. I dag blir omtrent 40 prosent av de private institusjonstiltakene
levert av ideelle aktører.
Avslutning
Bruken av private
aktører i statlig og kommunalt barnevern har endret seg over tid
og medfører potensielle utfordringer, slik forslagsstillerne også
er inne på. Dette har medført at departementet de siste årene har sett
behov for å innhente mer kunnskap om denne tematikken. I forbindelse
med arbeidet med barnevernsreformen bestilte departementet i 2015
og 2016 derfor flere utredninger om bruken av private i barnevernet.
Til tross for grepene
som er gjort av departementet og Bufdir, for å klargjøre rammene
for bruken av private og justere praksis ved kjøp av statlige barnevernstiltak, er
det behov for å se nærmere på rammene for bruken av private aktører.
Vi må være sikre på at private aktører brukes på en måte som er
i tråd med barnas beste og bidrar til effektiv ressursbruk. Jeg
ønsker ikke å forskuttere utfallet av departementets videre arbeid
på dette området. Det er viktig at det ikke fattes beslutninger
som kan ha stor betydning for markedet og dermed for tilbudet til
barna, uten at eventuelle endringer er godt utredet. Jeg ønsker
imidlertid velkommen en diskusjon om hvordan kommuner, staten og
private aktører sammen kan jobbe for at tilbudet til barn og unge
i barnevernet blir best mulig, og hvordan vi får mest mulig ut av
midlene vi bevilger til barnevernet.