1. Sammendrag
Regjeringen har lagt
fram forslag til lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy. Loven
vil i samsvar med felles internasjonale målsetninger og regjeringens ønske
om å fremme utvikling og utbredelse av ny teknologi i transportsektoren
tilrettelegge for utprøving av selvkjørende kjøretøy. Norge har
i mars 2016 signert Amsterdamerklæringen «Cooperation in the field
of connected and automated driving», som fastsetter felles mål for
å jobbe mot et europeisk rammeverk for automatiserte kjøretøy og
for å legge til rette for utprøving av slike.
For å kunne realisere
positive effekter i samsvar med teknologiens potensiale kreves det
hensiktsmessig regulering og reell praktisk utprøving.
I dag setter vegtrafikkloven,
blant annet med sin forutsetning om det tradisjonelle føreransvaret,
begrensninger for bruk og utprøving av selvkjørende kjøretøy. Også
regler i yrkestransportregelverket og personopplysningsregelverket
kan begrense muligheten for utprøving. Samlet gir dette begrensninger
for videre utvikling og synliggjør dermed behovet for nytt og særlig
tilpasset regelverk i en utprøvingsfase. Forslaget inneholder derfor
hjemmel til å gjøre unntak fra nevnte lover med forskrifter. Sentrale
hensyn disse regelverkene skal ivareta, som eksempelvis personvern
og trafikksikkerhet, er innarbeidet i lovforslaget og i kommende forskrift.
Loven og tilhørende
forskrift skal blant annet sikre at slik utprøving skjer gradvis,
i takt med teknologiutviklingen og innenfor rammer som ivaretar
trafikksikkerhet og personvern. Formålet er å avdekke hvilke effekter
selvkjørende kjøretøy kan ha for trafikksikkerhet, effektivitet
i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø.
Lovforslaget gjelder
selvkjørende kjøretøy, hvilket innebærer at automatisering av skinnegående
transportmidler og transportmidler på vann ikke omfattes.
Det foreslås at de
som ønsker å gjennomføre utprøving av selvkjørende kjøretøy, må
søke myndighetene om tillatelse. Tillatelse kan gis til en fysisk
eller juridisk person, som skal ha plikt til å treffe alle tiltak
som er nødvendige for å forebygge og hindre at kjøretøyet forårsaker
skade på liv, helse, miljø eller eiendom. Hvilken myndighet som
skal behandle søknadene, vil fremgå av forskrift. Myndigheten vurderer
om slik tillatelse skal gis, i hvilken grad det skal gjøres unntak
fra øvrig regelverk, og hvilke vilkår som skal stilles. Tillatelsen
kan begrenses til å gjelde et konkret kjøretøy eller en kjøretøygruppe.
Den kan begrenses i tid og/eller til et bestemt område eller en
bestemt vegstrekning.
Det skal i søknaden
og tillatelsen utpekes en fysisk person som skal være ansvarlig
for at utprøvingen gjennomføres etter gjeldende bestemmelser og
i henhold til fastsatte vilkår. Plassering av et eventuelt etterfølgende ansvar,
for eksempel erstatnings- eller straffeansvar etter en eventuell
hendelse, må vurderes konkret i det enkelte tilfellet.
Det foreslås en hjemmel
for departementet til å gi utfyllende forskrifter om blant annet
tillatelse og vilkår for å gjennomføre utprøvingen, krav til den
som har ansvaret for utprøvingen, tilsyn, tilsynsmyndighet, behandling
av personopplysninger, gebyr og lovens anvendelse på Svalbard.