Statsbudsjettet 2018 -Spørsmål
fra Senterpartiets stortingsgruppe
Jeg viser til
e-post mottatt 27.11.17 fra Senterpartiets stortingsgruppe, og spørsmål
vedrørende budsjettforliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti.
Spørsmål 1:
I budsjettforliket
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er det forutsatt innført en norm for lærertetthet på skolenivå.
Vi ber om oversikt over hvilke kommuner som må tilføres flere lærerstillinger
for å fylle kravene i normen og ekstrabevilgninger per kommuner
som følger av dette.
Svar:
KMD viser til
at Kunnskapsdepartementet (KD) er ansvarlig for skolesaker. KD har
gjort foreløpige anslag på årsverksbehovet ved en lærernorm. Det
er en del av budsjettavtalen at KD skal komme tilbake med nye og kvalitetssikrede
beregninger basert på GSI-tall for 2017–18 ifm. RNB for 2018.
Vedlagte tabell
fra KD viser et anslag over årsverksbehovet i kommunene ved en norm
på 15–20–20 på skolenivå. Tabellen fremkommer i et svar fra KD til
Stortinget 09.11.17 og viser årsverksbehovet med utgangspunkt i
skoleåret 2016–17.
Tallene i vedlagte
tabell er altså basert på gamle GSI-tall og må oppdateres i forbindelse
med RNB for 2018. Tallene tar opp i seg deler av de midlene som
regjeringen og samarbeidspartiene de siste årene har bevilget til økt
lærertetthet på 1.–4. trinn, men ikke alle. På aggregert/nasjonalt
nivå gir tallene et bilde av ressursnivået, men på kommunenivå vil
disse tallene ikke stemme med det endelige resultatet som skal ligge
til grunn for kompensasjonen til kommunene.
Spørsmål 2:
Vi ber departementet
om en oversikt over hvor mye av skjønnsmidlene som i 2017 er disponert
til formål knyttet til gjennomføring av kommunereformen og om det
også for 2018 vil være tildelinger til dette formålet.
Svar:
I 2017 vil det
bli brukt om lag 495 mill. kroner av skjønnstilskuddet til formål
knyttet til kommunereformen. Dette inkluderer:
-
267,8 mill. kroner
til kompensasjonsordningen til kommuner som skal slå seg sammen,
men som midlertidig vil få redusert basistilskudd og småkommunetilskudd
i perioden frem til sammenslåingen. Dette tilskuddet er foreslått
overført til innbyggertilskuddet i 2018.
-
35,9 mill. kroner
ble betalt ut til kommuner som ønsker å slå seg sammen, men som
ikke har gjensidige vedtak om sammenslåing. Dette tilskuddet er foreslått
videreført i 2018.
-
150 mill. kroner
til infrastrukturtilskudd. Dette tilskuddet er foreslått avviklet
i 2018.
-
6,2 mill. kroner
til diverse forsknings- og utviklingsprosjekter, inkl. tilskudd
til utredning av grensejusteringer, nye kommunenummer, og et oppfølgingstilbud
til kommuner som skal slå seg sammen.
-
35,5 mill. kroner
ble betalt ut til diverse forhold i enkeltkommuner knyttet til reformen.
Mesteparten av dette, totalt 30,8 mill. kroner gikk til ekstra skjønnstilskudd
til fem sammenslåinger etter deling av 2 kommuner (Tysfjord og Snillfjord).
I tillegg
forvalter fylkesmannsembetene 1,191 mrd. kroner av kommunenes skjønnstilskudd
i 2017. Noen embeter har gitt tilskudd til formål knyttet til kommunereformen
innenfor denne rammen, men departementet har ikke oversikt over
dette. Dette vil komme i tillegg til departementets midler.
I 2018 er det
foreløpig budsjettert med 36,8 mill. kroner til formål knyttet til
kommunereform. Dette skal gå til kommuner som ønsker å slå seg sammen,
men som ikke har gjensidige vedtak om sammenslåing. Departementet
har også to utviklingsprosjekter som vil gjennomføres i 2018, men
størrelsen på tilskudd til disse prosjektene er fortsatt ikke fastsatt.
Spørsmål 3:
Regjeringen foreslår
å fjerne adgangen til å ilegge kommunal eiendomsskatt på produksjonsutstyr
og installasjoner. Utfasing av skatten er i budsjettforliket med
Kristelig Folkeparti og Venstre forutsatt forlenget fra fem til
syv år. Vi ber om en oversikt over tap per kommune gjennom nedtrappingsperioden.
Svar:
Regjeringen foreslo
i sitt forslag til statsbudsjett å frita «produksjonsutstyr og produksjonsinstallasjoner» fra
eiendomsskatt fra 2019 med en overgangsperiode på fem år. Økonomiske
og administrative konsekvenser av regjeringens forslag, herunder
grunnlaget for provenyberegningene, er beskrevet i Prop. 1 LS (2017-2018) Skatter,
avgifter og toll 2018, punkt 7.1.5. Anslått provenyvirkning av forslaget
er usikkert. Departementet har ikke et tilstrekkelig grunnlag for
å anslå provenyvirkningene for den enkelte kommune.
I merknadene til
budsjettavtalen mellom Høyre, FrP, KrF og Venstre inngått 22. november
2017 fremgår det at komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti er enige om å fjerne adgangen til
å ilegge eiendomsskatt på produksjonsutstyr og installasjoner slik
regjeringen har foreslått, men med følende endringer:
-
Utfasing av skatten
forlenges fra fem til syv år og overgangsordningen fases inn over
syv år.
-
Master og linjer
i transmisjonsnettet («monstermaster») og nettanlegg ilegges fortsatt
eiendomsskatt.
-
Det avsettes 72,5
mill. i statsbudsjettet for 2018 til retakstering.
-
Det er enighet
om følgende anmodningsvedtak:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det gis tilnærmet full kompensasjon til
kommuner som får redusert eksisterende inntekter som følge av endringene
oppad begrenset til 500 mill. Kompensasjonen gjelder ikke nyetablering
etter 1.1.2017 og bortfaller hvis virksomhetene nedlegges».
Dersom Stortinget
vedtar det aktuelle anmodningsvedtaket i statsbudsjettet for 2018,
vil dette ha konsekvenser for de berørte kommunene. Regjeringen
vil vurdere anmodningsvedtaket når det foreligger og komme tilbake
til Stortinget på ordinær måte.