Post 63 Særskilte tilskudd
til store kollektivprosjekter
Komiteen viser til at det
foreslås bevilget 785 mill. kroner til post 63 Særskilt tilskudd
til store kollektivprosjekter for 2018. Bevilgningen i 2017 var
229,8 mill. kroner, jf. saldert budsjett 2017.
Komiteen viser til at staten
gjennom byvekstavtalene og bymiljøavtalene vil ta 50 pst. av prosjektkostnadene
for viktige kollektivtransportprosjekter i de fire største byområdene.
Komiteen viser til at den
foreslåtte bevilgningen vil dekke 50 pst. av forventede utbyggingskostnader
i 2018 for hhv. Metrobuss i Trondheim, Bybane til Fyllingsdalen
og Bussveien på Nord-Jæren. Fornebubanen er omfattet av tilskuddsordningen,
men det statlige bidraget til reguleringsplanlegging i 2018 dekkes
av ubrukt bevilgning i 2016 og 2017.
Komiteen viser til at det
i grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan 2018–2029 vises
til at det innen 2029 bør investeres 280 mrd. kroner i de største byene
dersom vi skal unngå vekst i privatbilbruken. Komiteen mener fylkeskommunene
og kommunene må ta sin del av dette investeringsansvaret, men er
klar på at staten må bidra dersom vi skal nå nullvekstmålet for
personbiltrafikken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
Arbeiderpartiets merknader til Oslopakke 3 og vil bemerke at det
er styringsgruppen for Oslopakke 3 som har ansvaret for å planlegge
og prioritere prosjektene i pakken. Dette gjelder også valg av løsninger. Flertallet viser
for øvrig til at flertallet i Stortinget har lagt til grunn 50 pst.
tilskudd til store kollektivtiltak i de fire store byområdene. Dette
er i seg selv vesentlig mer enn det som Arbeiderpartiet bidro med
da de satt i regjering. Flertallet merker seg at
Arbeiderpartiet omtaler dette som «opptil» eller «inntil» 70 pst.,
noe som tyder på at ambisjonsnivået reelt er betydelig lavere. Det
er vanskelig å se at 70 pst. til Romeriksbanen er noe som partiet har
dekning for, da partiet mangler en prioritering av prosjektene i
NTP 2018–2029.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, mener at det er viktig å slå fast at en framtidig
kollektivløsning på Nedre Romerike skal være en baneløsning, altså
skinnegående transport.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i de videre planene sikre at ny kollektivløsning
på Nedre Romerike skal være baneløsning, altså skinnegående transport.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Arbeiderpartiet ønsker å gjennomføre et nasjonalt investeringsløft
for utbygging og drift av kollektivtransporten i og rundt storbyområdene,
samtidig som en også legger bedre til rette for sykkel og gange
samt reduserer forurensende biltrafikk. Disse medlemmer vil også
understreke viktigheten av at både privatbilisme og nyttetransport
foregår mest mulig rasjonelt og miljøvennlig. Disse medlemmer vil videre
vise til at Arbeiderpartiet mener staten må ta opptil 70 pst. av investeringene
for disse prosjektene mot at kommunene forplikter seg til omfattende
bolig- og næringsutvikling nær traseer og kollektivknutepunkt.
Disse medlemmer vil samtidig
peke på viktigheten av at utbygging av jernbanen i storbyområdene koordineres
og ses i sammenheng med disse viktige kollektivprosjektene.
Disse medlemmer mener vi
må planlegge arbeidsplasser og boligutbygging bedre slik at vi bruker minst
mulig tid og ressurser på å reise. Statlige og kommunale arbeidsplasser
skal lokaliseres slik at de bidrar til å redusere transportbehovet
og fremme kollektivtransport, gange og sykling.
Disse medlemmer vil øke den
statlige andelen til store kollektivprosjekter i storbyene til inntil
70 pst., ha en større satsing på fleksibel utbygging av sammenhengende
gang- og sykkelveger og vurdere en utvidelse av eksisterende belønningsordning
for nye byområder.
Fylkeskommunene
og storbyene har ikke i dag økonomi til å håndtere de største investeringene
i kollektivtrafikken. Disse
medlemmer mener fylkeskommunene og storbyene må settes i stand
til å bygge ut mer på egen hånd og gi sin befolkning et bedre tilbud. Disse medlemmer mener
at staten skal bidra med inntil 70 pst. av investeringskostnadene
i store kollektivutbygginger i storbyområdene og ta et særlig ansvar
for utbygging og drift av bybaner og busslinjer med egne traseer, som
er avgjørende for gode transportløsninger i storbyene våre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at de tiltak som regjeringen
har lagt inn i NTP som aktuelle for inntil 50 pst. finansiering,
har en samlet kostnad på om lag 48 mrd. kroner, hvorav inntil om
lag 24 mrd. kroner dekkes av staten. Dersom lokale myndigheter gjør
seg kvalifisert for inntil 70 pst. finansiering slik Arbeiderpartiet
legger opp til, vil dette gi Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger
inntil 9,6 mrd. kroner. Denne styrkingen av finansieringen vil blant annet
kunne muliggjøre raskere ferdigstilling av prosjekter, gjøre det
mulig å bygge ut en større del av et sammenhengende sykkelveinett
i byene eller en ytterligere styrking av kollektivtilbudet gjennom
flere avganger. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett,
hvor posten foreslås økt med 300 mill. kroner for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Oslopakke
3 og Nasjonal transportplan 2018–2029 og foreslått opplegg for midler
til planlegging av baneløsning for Nedre Romerike (Romeriksbanen). Disse medlemmer mener
det er viktig å ha fortgang i planarbeidet for prosjektet, at staten
bidrar i planleggingsarbeidet, og at staten bør bidra med inntil
70 pst. av utbyggingskostnadene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at det er positivt
at det er enighet på Stortinget om at staten skal bidra til store kollektivprosjekter,
men understreker også at det er behov for større statlige bidrag
for å sikre rask fremdrift og muligheten til å gjennomføre de prosjekter
byene ser som nødvendige for å oppnå Stortingets nullvekstmål. Dette medlem ønsker
derfor at staten skal bidra med opptil 70 pst. av kostnadene ved
slike prosjekter. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å bevilge 500 mill. kroner ut over regjeringens
forslag som et første ledd i en opptrapping mot at staten dekker
inntil 70 pst. av disse kostnadene.
Dette medlem viser til at
planleggingen av bybane på Nord-Jæren kom langt før vedtaket ble
omgjort av et knappest mulig flertall i fylkestinget, til tross
for at alle berørte kommuner hadde vedtak for. Bussveien bygges
slik at den skal kunne konverteres til en bybane. Dette medlem ber regjeringen
sette i gang denne planleggingen og viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det er satt av midler til dette.
Dette medlem viser til at
for å sikre tilstrekkelig kapasitet på sentrale linjer for kollektivtrafikken
i Trondheim vil det være behov for å starte etableringen av en bybane.
Rutestrukturen for buss vil endres fra 2019, og det er behov for
å utrede en bybane for å sikre kapasitet også i framtiden, som kan
fange opp store utbyggings og/eller omformingsprosjekter på strekningen Sluppen–Elgeseter–Nyhavna–Lilleby–Rotvoll
med mulig forlengelse til Dragvoll. Dette medlem ber regjeringen
sette i gang denne planleggingen og viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det er satt av midler til dette.
Dette medlem mener at det
er viktig at arbeidet med en kollektivløsning for Nedre Romerike
er i tråd med Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus,
og at kollektivløsningen inngår i et helhetlig transportsystem i
regionen. Ikke minst gjelder dette mulighetene for å styrke kollektivdekningen
i Groruddalen og Nedre Romerike og gjøre dette området til et felles
bo- og arbeidsmarked som i mindre grad enn i dag er basert på bruk
av bil. Dette
medlem viser i den forbindelse til Oslo bystyres mål om å
redusere biltrafikken i Oslo med en tredel innen 2030, noe som forutsetter
store endringer i reisemønstre i årene fremover. Dette medlem viser til at
Oslo kommune har levert en høringsuttalelse hvor kommunen er kritisk
til valg av konsept basert på konseptvalgutredningen. Dette medlem deler
Oslo kommunes syn og mener det er avgjørende at det arbeides videre
med K4 og K3 som innebærer en baneløsning. Dette medlem mener en baneløsning
er klart å foretrekke fremfor superbuss, da den både kan bidra til
byutvikling langs banestrekningen og samtidig redusere antallet
busser på veinettet til sentrum av Oslo. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å bevilge 10 mill.
kroner ut over regjerings forslag til å fortsette planleggingen
av en baneløsning for Romeriksbanen/Ahusbanen.