5. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding til ramme 12 romertall I–XVI og ramme 13 romertall I–XI blir fremmet av partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2018 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
|
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
|||||
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
189 113 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 72 |
|
25 946 000 |
|
|
50 |
Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres |
|
499 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. |
|
12 800 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til Norsk Oljemuseum |
|
13 500 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
|
5 000 000 |
|
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
297 808 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
31 927 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
116 750 000 |
|
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
|
|
70 |
Administrasjon |
|
350 315 000 |
|
|
72 |
Administrasjon, Petoro Iceland AS |
|
1 497 000 |
|
|
73 |
Statlig deltakelse i petroleumsvirksomhet på islandsk kontinentalsokkel, kan overføres |
|
28 700 000 |
|
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
543 329 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
30 439 000 |
|
|
22 |
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45, 60 og 72 |
|
261 454 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres |
|
86 820 000 |
|
|
26 |
Driftsutgifter, reguleringsmyndighet for energi |
|
55 000 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
|
17 000 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 72 |
|
67 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 22 og 60 |
|
5 000 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres |
|
14 600 000 |
|
1825 |
|
Energiomlegging, energi- og klimateknologi |
|
|
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
|
2 720 000 000 |
|
1830 |
|
Forskning og næringsutvikling |
|
|
|
|
50 |
Overføring til Norges forskningsråd |
|
769 913 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til Nordisk energiforskning |
|
11 300 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til Norwegian Energy Partners |
|
34 000 000 |
|
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 70 og 72 |
|
4 491 000 |
|
|
50 |
Forskning, utvikling og demonstrasjon av CO2-håndtering |
|
182 101 000 |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF, kan overføres, kan nyttes under postene 21 og 72 |
|
106 127 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til Teknologisenter for CO2-fangst på Mongstad |
|
195 000 000 |
|
|
72 |
Fullskala CO2-håndtering, kan overføres, kan nyttes under postene 21 og 70 |
|
20 000 000 |
|
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
30 |
Investeringer |
|
25 000 000 000 |
|
2490 |
|
NVE Anlegg |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
-80 000 000 |
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
75 200 000 |
|
|
|
|
3 Avskrivninger |
4 600 000 |
|
|
|
|
4 Renter av statens kapital |
200 000 |
|
|
|
|
5 Reguleringsfond |
-5 000 000 |
-5 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
31 192 429 000 |
Inntekter |
|||||
4800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
10 |
Refusjoner |
|
702 000 |
|
|
70 |
Garantiprovisjon, Gassco |
|
1 450 000 |
|
4810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
25 627 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
116 751 000 |
|
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter |
|
74 354 000 |
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsinntekter |
|
86 820 000 |
|
|
40 |
Flom- og skredforebygging |
|
21 000 000 |
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
130 200 000 000 |
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
-26 300 000 000 |
|
|
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 500 000 000 |
|
|
|
|
4 Avskrivninger |
-22 200 000 000 |
|
|
|
|
5 Renter av statens kapital |
-3 300 000 000 |
76 900 000 000 |
|
|
30 |
Avskrivninger |
|
22 200 000 000 |
|
|
80 |
Renter av statens kapital |
|
3 300 000 000 |
|
5490 |
|
NVE Anlegg |
|
|
|
|
1 |
Salg av utstyr mv. |
|
200 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
102 726 904 000 |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 23 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 23 |
kap. 4820 post 2 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan overskride bevilgningen under kap. 1815 Petoro AS, post 73 Statlig deltakelse i petroleumsvirksomhet på islandsk kontinentalsokkel med inntil 35 mill. kroner til utgifter som påløper i utvinningstillatelser som skal fordeles mellom deltakerne i utvinningstillatelsene etter deltakerandel.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2018 kan overskride bevilgningen under:
-
1. kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved statlig kjøp/salg av aksjeposter, rådgivning samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Statoil ASA.
-
2. kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan utgiftsføre uten bevilgning under:
-
1. kap. 1815 Petoro AS, post 79 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
72 |
Tilskudd til olje- og energiformål |
126 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
60 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
40 mill. kroner |
|
72 |
Tilskudd til flom- og skredforebygging |
10 mill. kroner |
1825 |
|
Energiomlegging, energi- og klimateknologi |
|
|
50 |
Overføring til Klima- og energifondet |
400 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger innenfor følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
7 mill. kroner |
1810 |
|
Oljedirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
70 |
Administrasjon |
35 mill. kroner |
|
73 |
Statlig deltakelse i petroleumsvirksomhet på islandsk kontinentalsokkel |
100 mill. kroner |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
10 mill. kroner |
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
100 mill. kroner |
1840 |
|
CO2-håndtering |
|
|
70 |
Administrasjon, Gassnova SF |
20 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Statoil ASA.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
2. Øvre grense for de samlede investeringer per prosjekt utgjør 20 mrd. kroner.
-
3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Olje- og energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 mill. Sm3 oljeekvivalenter.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i tråd med forutsetningene i St.prp. nr. 41 (2003–2004) i 2018 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet, og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet, og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2018 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.
På statsbudsjettet for 2018 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
285 724 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
84 509 000 |
|
|
50 |
Helhetlig profilering, grønne løsninger |
10 000 000 |
|
|
62 |
Den naturlige skolesekken |
3 409 000 |
|
|
70 |
Frivillige miljøorganisasjoner og allmennyttige miljøstiftelser |
57 402 000 |
|
|
71 |
Internasjonale organisasjoner |
85 133 000 |
|
|
74 |
Tilskudd til AMAP, kan overføres |
4 345 000 |
|
|
76 |
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres |
115 230 000 |
|
1410 |
|
Miljøforskning og miljøovervåking |
|
|
|
21 |
Miljøovervåking og miljødata |
281 425 000 |
|
|
50 |
Basisbevilgninger til miljøforskningsinstituttene |
186 837 000 |
|
|
51 |
Forskningsprogrammer m.m. |
275 959 000 |
|
|
53 |
Internasjonalt samarbeid om miljøforskning |
6 737 000 |
|
|
70 |
Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene |
54 441 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til GenØk – Senter for biosikkerhet |
5 000 000 |
|
1411 |
|
Artsdatabanken |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
31 670 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under postene 50 og 70 |
6 275 000 |
|
|
50 |
Arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under postene 21 og 70 |
16 861 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til arter og naturtyper, kan overføres, kan nyttes under postene 21 og 50 |
11 441 000 |
|
1412 |
|
Meteorologiformål |
|
|
|
50 |
Meteorologisk institutt |
302 389 000 |
|
|
70 |
Internasjonale samarbeidsprosjekt |
166 297 000 |
|
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
667 928 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
257 570 000 |
|
|
22 |
Statlige vannmiljøtiltak |
279 369 000 |
|
|
23 |
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres |
136 864 000 |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres |
32 460 000 |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder, kan overføres |
74 419 000 |
|
|
32 |
Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres |
3 006 000 |
|
|
33 |
Statlige erverv, nytt vern, kan overføres |
5 062 000 |
|
|
35 |
Statlige erverv, skogvern, kan overføres |
464 612 000 |
|
|
37 |
Skogplanting, kan overføres |
10 375 000 |
|
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark, kan overføres |
23 625 000 |
|
|
39 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79 |
12 483 000 |
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpassing, kan overføres |
153 920 000 |
|
|
63 |
Returordning for kasserte fritidsbåter |
20 000 000 |
|
|
64 |
Skrantesykeprøver fra fallvilt |
1 700 000 |
|
|
65 |
Tiltak i kommuner med ulverevir i Hedmark, Akershus og Østfold |
20 000 000 |
|
|
69 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79 |
96 962 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til vannmiljøtiltak, kan overføres |
42 755 000 |
|
|
71 |
Marin forsøpling, kan overføres |
65 290 000 |
|
|
72 |
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning |
140 892 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres |
70 051 000 |
|
|
74 |
CO2-kompensasjonsordning for industrien |
496 041 000 |
|
|
75 |
Utbetaling av vrakpant, overslagsbevilgning |
671 518 000 |
|
|
76 |
Refusjonsordninger, overslagsbevilgning |
119 462 000 |
|
|
77 |
Diverse organisasjoner og stiftelser m.m. |
14 416 000 |
|
|
78 |
Friluftsformål, kan overføres |
184 821 000 |
|
|
79 |
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69 |
450 000 |
|
|
81 |
Naturarv og kulturlandskap, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
60 511 000 |
|
|
82 |
Tilskudd til truede arter og naturtyper, kan overføres |
48 455 000 |
|
|
84 |
Internasjonalt samarbeid |
4 964 000 |
|
|
85 |
Naturinformasjonssentre, kan overføres |
66 114 000 |
|
1422 |
|
Miljøvennlig skipsfart |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
5 427 000 |
|
1423 |
|
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
16 704 000 |
|
1424 |
|
MAREANO |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
43 352 000 |
|
1425 |
|
Vilt- og fisketiltak |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
15 107 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
30 076 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres |
14 446 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til viltformål, kan overføres |
35 600 000 |
|
1471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
228 072 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
71 926 000 |
|
|
50 |
Stipend |
497 000 |
|
1472 |
|
Svalbard miljøvernfond |
|
|
|
50 |
Overføringer til Svalbard miljøvernfond |
17 658 000 |
|
1474 |
|
Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning |
|
|
|
50 |
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
23 745 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50 |
28 000 000 |
|
1481 |
|
Klimakvoter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
4 432 000 |
|
|
22 |
Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres |
144 000 000 |
|
|
23 |
Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres |
310 000 |
|
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
98 262 000 |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen, kan overføres |
2 881 543 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
9 896 336 000 |
Inntekter |
||||
4400 |
|
Klima- og miljødepartementet |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
429 000 |
|
|
3 |
Refusjon fra Utenriksdepartementet |
1 766 000 |
|
4420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
1 |
Oppdrag og andre diverse inntekter |
4 272 000 |
|
|
4 |
Gebyrer, forurensningsområdet |
38 132 000 |
|
|
6 |
Gebyrer, fylkesmannsembetenes miljøvernavdelinger |
29 466 000 |
|
|
7 |
Gebyrer, kvotesystemet |
8 077 000 |
|
|
8 |
Gebyrer, naturforvaltningsområdet |
4 902 000 |
|
|
9 |
Internasjonale oppdrag |
50 550 000 |
|
4471 |
|
Norsk Polarinstitutt |
|
|
|
1 |
Salgs- og utleieinntekter |
11 009 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra diverse tjenesteyting |
60 675 000 |
|
|
21 |
Inntekter, Antarktis |
13 554 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
222 832 000 |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekt under |
kap. 1400 post 1 |
kap. 4400 post 2 |
kap. 1420 post 1 |
kap. 4420 post 1 |
kap. 1420 post 23 |
kap. 4420 postene 4, 6, 8 og 9 |
kap. 1471 post 1 |
kap. 4471 postene 1 og 3 |
kap. 1471 post 21 |
kap. 4471 post 21 |
kap. 1472 post 50 |
kap. 5578 post 70 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan:
-
1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorar, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 1 900 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Kvotekjøp, generell ordning.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan foreta bestillinger av materiell o.l. ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
31 |
Tiltak i verneområder |
3 mill. kroner |
|
38 |
Restaurering av myr og annen våtmark |
9,5 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
30 |
Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder |
55 mill. kroner |
|
33 |
Statlige erverv, nytt vern |
4,4 mill. kroner |
|
34 |
Statlige erverv, nasjonalparker |
1 mill. kroner |
|
35 |
Statlige erverv, skogvern |
116,4 mill. kroner |
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpassing |
156 mill. kroner |
|
71 |
Marin forsøpling |
15 mill. kroner |
|
73 |
Tilskudd til rovvilttiltak |
10 mill. kroner |
|
78 |
Friluftsformål |
3 mill. kroner |
|
85 |
Naturinformasjonssentre |
2 mill. kroner |
1482 |
|
Internasjonale klima- og utviklingstiltak |
|
|
73 |
Klima- og skogsatsingen |
2 014 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 30,7 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året for FNs klima- og skogprogram, Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program og Bio-Carbon Fund plus.
-
2. Utbetalinger av kjernebidrag til Global Green Growth Institute kan foretas i henhold til organisasjonens regelverk.
-
3. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund og Inter-American Development Bank (IDB) kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 får unntak fra forutsetningene i Stortingets vedtak fra 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility Carbon Fund kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet får unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om at utbetaling av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig råvareproduksjon i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skogsatsingen.
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalte fra Norge under Klima- og skogsatsingen på kap. 1482 post 73 kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottaker.
Stortinget ber regjeringen sikre en støtteordning for flytende havvind og andre former for havbasert fornybar teknologi for å kunne utløse investeringer i fullskala demonstrasjonsanlegg.
Stortinget ber regjeringen sørge for at det snarest etableres en demonstrasjonspark for havvind i samarbeid med aktørene, hvor fullskala teknologipiloter testes med tanke på oppskalering og kommersialisering.
Stortinget ber regjeringen etablere støtteordninger til realisering av et demonstrasjonsprosjekt for flytende havvind, som kan bidra til elektrifisering og utslippsreduksjoner på norsk sokkel.
Stortinget ber regjeringen sikre at arbeidet med etablering av en levende genbank fullføres,for å verne og bygge opp igjen villfiskstammene i Hardanger i tråd med nasjonale mål og Norges internasjonale forpliktelser, herunder at det gis garantier for finansiering av genbanken.
Stortinget ber regjeringen utrede aktuelle insentivordninger på avløpsområdet og komme tilbake til Stortinget med dette til revidert budsjett for 2018.
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2018 opprette en tilskuddsordning for tiltak mot mikroplast og spredning av gummigranulater fra kunstgressbaner.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett med en plan for hvordan staten skal medvirke til realisering av et nasjonalt naturressurssenter om barskog, knyttet til Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat i Eggedal.
Stortinget ber regjeringen om å foreta en gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets kapasitet til å håndtere økende saksbehandling ut fra økende behov – for å håndtere søknader med ny teknologi, og spesielt opp mot autonome skip i nær framtid.
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et større internasjonalt program for å redde livet i havet etter modell av den norske regnskogssatsingen.