5. Komiteens tilråding
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og råder Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2018 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
45 |
|
Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
24 500 000 |
|
61 |
|
Høyesterett |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
109 750 000 |
|
400 |
|
Justis- og beredskapsdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
487 634 000 |
|
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, forskning, evaluering og kunnskapsinnhenting, kan overføres |
24 692 000 |
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
24 956 000 |
|
|
70 |
Overføringer til private |
9 918 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner |
14 020 000 |
|
410 |
|
Domstolene |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
2 451 320 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
70 259 000 |
|
|
22 |
Vernesaker/sideutgifter, jordskiftedomstoler, kan overføres |
6 578 000 |
|
414 |
|
Forliksråd og andre domsutgifter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
228 227 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
37 976 000 |
|
430 |
|
Kriminalomsorgen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
4 670 787 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 430, post 1 |
87 559 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
23 619 000 |
|
|
60 |
Refusjoner til kommunene, forvaringsdømte mv., kan overføres |
76 800 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
24 044 000 |
|
432 |
|
Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
242 958 000 |
|
440 |
|
Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
17 101 318 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
142 117 000 |
|
|
22 |
Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres |
8 975 000 |
|
|
23 |
Sideutgifter i forbindelse med sivile gjøremål |
27 507 000 |
|
|
25 |
Retur av asylsøkere med avslag og andre utlendinger uten lovlig opphold, overslagsbevilgning |
201 954 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
660 000 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
90 280 000 |
|
|
71 |
Tilskudd Norsk rettsmuseum |
5 108 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til EUs grense- og visumfond |
184 000 000 |
|
442 |
|
Politihøgskolen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
627 039 000 |
|
444 |
|
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
861 215 000 |
|
445 |
|
Den høyere påtalemyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
252 753 000 |
|
446 |
|
Den militære påtalemyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
8 722 000 |
|
448 |
|
Grensekommissæren |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
5 508 000 |
|
451 |
|
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 456 post 1 |
757 881 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
7 234 000 |
|
|
70 |
Overføringer til private |
6 509 000 |
|
452 |
|
Sentral krisehåndtering |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
25 836 000 |
|
453 |
|
Sivil klareringsmyndighet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
31 722 000 |
|
454 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
687 887 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
2 513 208 000 |
|
455 |
|
Redningstjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
103 978 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
27 545 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
8 717 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten |
47 652 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til nød- og sikkerhetstjenester |
109 536 000 |
|
456 |
|
Nød- og beredskapskommunikasjon |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 451 post 1 |
121 102 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter – infrastruktur nødnett |
357 001 000 |
|
|
22 |
Spesielle driftsutgifter – tjenester og produkter |
94 833 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
34 352 000 |
|
460 |
|
Spesialenheten for politisaker |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
46 352 000 |
|
466 |
|
Særskilte straffesaksutgifter m.m. |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 166 441 000 |
|
467 |
|
Norsk Lovtidend |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
4 276 000 |
|
468 |
|
Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
16 802 000 |
|
469 |
|
Vergemålsordningen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
249 504 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
155 230 000 |
|
470 |
|
Fri rettshjelp |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
687 039 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak |
54 849 000 |
|
471 |
|
Statens erstatningsansvar og Stortingets rettferdsvederlagsordning |
|
|
|
71 |
Erstatningsansvar m.m., overslagsbevilgning |
106 543 000 |
|
|
72 |
Erstatning i anledning av straffeforfølging, overslagsbevilgning |
59 702 000 |
|
|
73 |
Stortingets rettferdsvederlagsordning |
31 388 000 |
|
473 |
|
Statens sivilrettsforvaltning |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
72 454 000 |
|
|
70 |
Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning |
355 550 000 |
|
474 |
|
Konfliktråd |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
118 433 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til kommuner, kan overføres |
19 268 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
11 800 000 |
|
475 |
|
Bobehandling |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
90 223 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
7 442 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
36 980 382 000 |
Inntekter |
||||
3400 |
|
Justis- og beredskapsdepartementet |
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
5 355 000 |
|
|
2 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
1 241 000 |
|
3410 |
|
Domstolene |
|
|
|
1 |
Rettsgebyr |
385 310 000 |
|
|
2 |
Saks- og gebyrinntekter jordskiftedomstolene |
23 200 000 |
|
|
3 |
Diverse refusjoner |
1 817 000 |
|
|
4 |
Vernesaker jordskiftedomstolene |
5 946 000 |
|
3430 |
|
Kriminalomsorgen |
|
|
|
2 |
Arbeidsdriftens inntekter |
88 129 000 |
|
|
3 |
Andre inntekter |
24 412 000 |
|
|
4 |
Tilskudd |
2 335 000 |
|
3432 |
|
Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter |
|
|
|
3 |
Andre inntekter |
1 033 000 |
|
3440 |
|
Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten |
|
|
|
1 |
Gebyr – pass og våpen |
258 348 000 |
|
|
2 |
Refusjoner mv. |
272 715 000 |
|
|
3 |
Salgsinntekter |
75 489 000 |
|
|
4 |
Gebyr – vaktselskap |
1 996 000 |
|
|
6 |
Gebyr – utlendingssaker |
268 284 000 |
|
|
7 |
Gebyr – sivile gjøremål |
831 643 000 |
|
|
8 |
Refusjoner fra EUs grense- og visumfond |
21 258 000 |
|
3442 |
|
Politihøgskolen |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
16 255 000 |
|
|
3 |
Inntekter fra Justissektorens kurs- og øvingssenter |
18 075 000 |
|
3444 |
|
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) |
|
|
|
2 |
Refusjoner |
14 500 000 |
|
3451 |
|
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap |
|
|
|
1 |
Gebyr |
146 966 000 |
|
|
3 |
Diverse inntekter |
26 126 000 |
|
|
6 |
Refusjon |
2 173 000 |
|
3454 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Refusjoner |
25 877 000 |
|
3456 |
|
Nød- og beredskapskommunikasjon |
|
|
|
1 |
Abonnementsinntekter |
338 696 000 |
|
|
2 |
Refusjoner driftsutgifter |
42 204 000 |
|
|
3 |
Refusjoner spesielle driftsutgifter - tjenester og produkter |
94 969 000 |
|
|
4 |
Refusjoner større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
9 352 000 |
|
3469 |
|
Vergemålsordningen |
|
|
|
1 |
Vergemåls-/representantordning, ODA-godkjente utgifter |
9 360 000 |
|
3470 |
|
Fri rettshjelp |
|
|
|
1 |
Tilkjente saksomkostninger m.m. |
3 948 000 |
|
3473 |
|
Statens sivilrettsforvaltning |
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
5 000 |
|
3474 |
|
Konfliktråd |
|
|
|
2 |
Refusjoner |
681 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
3 017 698 000 |
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan:
-
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 61 post 1
kap. 3061 post 3
kap. 400 post 1
kap. 3400 post 1
kap. 410 post 1
kap. 3410 postene 2 og 3
kap. 410 post 22
kap. 3410 post 4
kap. 430 post 1
kap. 3430 postene 3 og 4
kap. 430 post 21
kap. 3430 post 2
kap. 432 post 1
kap. 3432 post 3
kap. 440 post 1
kap. 3440 postene 2, 3 og 4
kap. 442 post 1
kap. 3442 post 2 og 3
kap. 444 post 1
kap. 3444 post 2
kap. 451 post 1
kap. 3451 post 3 og 6
kap. 454 post 1
kap. 3454 post 1
kap. 455 post 1
kap. 3455 post 1
kap. 456 post 1
kap. 3456 post 2
kap. 456 post 22
kap. 3456 post 3
kap. 456 post 45
kap. 3456 post 4
kap. 473 post 1
kap. 3473 post 1
kap. 474 post 1
kap. 3474 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 1 Driftsutgifter med inntil 75 pst. av inntekter ved salg av sivilforsvarsanlegg og fast eiendom. Inntekter inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan bestille varer ut over den gitte bevilgning, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
440 |
|
Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
100 mill. kroner |
454 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
112 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan gi tilsagn som pådrar staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre forsøk med velferdsobligasjoner innenfor en ramme på inntil 10 mill. kroner på kap. 430 Kriminalomsorgen, post 70 Tilskudd.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan bestemme at det under ordningen med utgifter til fortsatt bobehandling pådras forpliktelser ut over gitt bevilgning under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, med inntil 10 mill. kroner, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 33 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan:
-
1. trekke politiets direkte utgifter til oppbevaring, tilsyn og salg av beslag fra salgsinntekten før det overskytende inntektsføres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.
-
2. trekke salgsomkostninger ved salg av faste eiendommer fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 3451 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, post 40 Salg av eiendom mv.
-
3. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 473 Statens sivilrettsforvaltning, post 1 Driftsutgifter, inntektene ved avholdelse av kurs og konferanser i regi av Konkursrådet, samt inntekter fra rådets øvrige virksomhet.
-
4. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 475 Bobehandling, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, tilbakebetalte inntekter under ordningen med utgifter til bobehandling.
Stortingets utvalg for rettsferdsvederlag får fullmakt til å tilstå rettferdsvederlag av statskassen med inntil 250 000 kroner for hver enkelt søknad, men slik at grensen er 500 000 kroner for HIV-ofre og 300 000 kroner for tidligere barn i barnehjem, offentlige fosterhjem og spesialskoler. Søknader der utvalget anbefaler å innvilge erstatning som er høyere enn nevnte beløp, fremmes for Stortinget til avgjørelse. Det samme gjelder søknader som etter utvalgets vurdering reiser spørsmål av særlig prinsipiell art.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan overdra sivilforsvarsanlegg til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre byggingen av politiets nasjonale beredskapssenter som omtalt i Prop. 1 S (2017–2018) under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, innenfor en kostnadsramme på 2 620 mill. kroner.
Stortinget ber regjeringen avvikle ordningen med bøtesoning, og i stedet innføre bøtetjeneste.
Stortinget ber regjeringen vurdere ordningen med elektronisk fotlenke som varetektssurrogat.
Stortinget ber regjeringen bygge flere fengselsplasser i Norge, i stedet for å leie fengselsplasser i Nederland.
Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake med tiltak for å redusere antall volds- og trusselhendelser, øke sikkerheten og forbedre arbeidsmiljøet i norske fengsler.
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at avtalen om soning ved fengslet Norgerhaven i Nederland avsluttes når leieavtalen utløper 31. august 2018.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for å utvide tilbudet om overgangsboliger i kriminalomsorgen.
Stortinget ber regjeringen videreføre avdeling Kleivgrend i Telemark.
Stortinget ber regjeringen redegjøre for konsekvensene effektiviserings- og avbyråkratiseringskuttene har hatt og kommer til å få for kriminalomsorgen, i dialog med ansattes organisasjoner og innsatte.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en vurdering av tiltak som er iverksatt eller planlagt iverksatt for å utbedre cellenes utforming, samt en vurdering av regelverket som hjemler bruk av glattceller.
Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvordan de konkret vil følge opp kritikken fra Sivilombudsmannen og Likestillings- og diskrimineringsombudet, slik at kvinner under soning får det samme tilbud om kriminalomsorg, samt soning i tilfredsstillende bygningsmasse.
Stortinget ber regjeringen om å gå gjennom erfaringene fra forsøk med exit-programmer for gjengkriminelle i Norge og andre land, og bygge opp et exit-program i samarbeid med frivillige, som starter under soningen og blir en vei ut av gjengmiljøene etter endt soning.
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en ekstern evaluering av den videre fremdriften for bygging av politiets nasjonale beredskapssenter på Taraldrud, med sikte på å forbedre prosjektet så det gir styrket nasjonal beredskap, bedre treningsmuligheter for politiet og mindre plager for lokalsamfunnet. Evalueringen skal ikke forsinke fremdriften for beredskapssenteret.
Stortinget ber regjeringen sikre at mest mulig av de budsjettmidlene som Stortinget bevilger til politiet, blir tilført driftsrammene til politidistriktene, og at pengebruken i Politidirektoratet begrenses.
Stortinget ber regjeringen legge frem en oversikt for Stortinget over det samlede behovet for IKT-investeringer i politiet.
Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvordan de vil sikre at kapasiteten og kompetansen knyttet til etterforskning av vold og overgrep av voksne og barn, også på nett, styrkes i politidistriktene, og hvordan de vil sørge for at det ikke blir en kompetanseflukt fra distriktene til særorganene som følge av at regjeringen styrker KRIPOS uten å styrke politidistriktene tilsvarende.
Stortinget ber regjeringen innlede forhandlinger med Frontex om forlengelse av det norske bidraget til middelhavsoperasjonen Triton.
Stortinget ber regjeringen innen første halvår legge fram en sak for Stortinget om hvordan den vil følge opp Konseptutredning Sivilforsvaret 2017, særlig når det gjelder den illevarslende situasjonen med hensyn til landets tilfluktsrom.
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak der finansieringsmodell for nødnett utredes. En slik modell må ivareta og videreutvikle samhandlings- og koordineringsgevinstene som er oppnådd nødetatene imellom gjennom denne store investeringen. En viktig del av en slik finansieringsmodell vil være en hensiktsmessig fordeling mellom brukerbetaling og bevilgning over statsbudsjettet.
Stortinget ber regjeringen utarbeide en ny melding til Stortinget om brann og redningstjenesten innen utgangen av 2018.
Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvilke konsekvenser kuttene i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fra 2014–2018 har fått og vil få for DSBs arbeid og for beredskapsevnen.
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av behovet for en styrking av rammevilkårene for frivillige organisasjoner i redningstjenesten.
Stortinget ber regjeringa om å finne eit alternativ til dagens abonnementsordning for naudnettet som sikrar at kommunane ikkje kjem uforhaldsmessig dårleg ut økonomisk, slik situasjonen er særleg for mindre og mellomstore kommunar i dag. Stortinget ber i tillegg regjeringa vurdere ei statleg medfinanisering.
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til ulike modeller for årlige drøftinger eller forhandlinger mellom staten og Advokatforeningen ved fastsettelsen av den offentlige salærsatsen.
Stortinget ber regjeringen gjenopprette kap. 472 Voldsoffererstatning i forslag til statsbudsjett for 2019.