Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til budsjettforliket mellom disse fire partiene.
Flertallet er enige om å fjerne
adgangen til å ilegge eiendomsskatt på produksjonsutstyr og installasjoner
slik regjeringen har foreslått, men med følgende endringer:
-
Utfasing av skatten
forlenges fra fem til syv år, og overgangsordningen fases inn over
syv år.
-
Master og linjer
i transmisjonsnettet («monstermaster») og nettanlegg ilegges fortsatt
eiendomsskatt.
Flertallet understreker
at det er fastsatt en årlig kompensasjon oppad begrenset til 500
mill. kroner per år når ordningen er fullt innfaset, som om lag
vil kompensere tapene for kommunene og fortsette også etter 2025.
Kompensasjonen vil komme i tillegg til den årlige rammen til kommunesektoren.
I budsjettavtalen er det i tillegg satt av 72,5 mill. kroner i 2018
til retaksering av næringseiendom for de kommunene som ønsker å
innføre dette som erstatning for skatt på verk og bruk.
Flertallet viser til at avtalen
innebærer at «[m]aster og linjer i transmisjonsnettet («monstermaster»)
og nettanlegg ilegges fortsatt eiendomsskatt». Intensjonen er at
alle anlegg i kraftnettet skal eiendomsbeskattes etter de reglene
som gjelder for slik eiendom i dag. Det vil si at master, linjer,
jord- og sjøkabler samt transformatorer mv. i kraftnettet skal reguleres
av gjeldende regler for verdsettelse og avgrensning av eiendomsskattegrunnlaget.
Det er enighet om
følgende anmodningsforslag (fremmet i Innst. 2 S (2017–2018)):
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det gis tilnærmet full kompensasjon til
kommuner som får redusert eksisterende inntekter som følge av endringene oppad
begrenset til 500 mill. kroner. Kompensasjonen gjelder ikke nyetablering
etter 1. januar 2017 og bortfaller hvis virksomhetene nedlegges.»
Flertallet viser videre til
at dette forslaget ble vedtatt (vedtak nr. 75) i Stortinget i forbindelse
med finansdebatten 4. desember 2017, men at forslaget utenfor den
opprinnelige sammenhengen det var skrevet i (forliket om statsbudsjettet),
mangler henvisning til hva det faktisk gjelder. Det er derfor behov
for en presisering.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det gis tilnærmet full kompensasjon
til kommuner som får redusert eksisterende inntekter som følge av
at man fjerner adgangen til å ilegge eiendomsskatt på produksjonsutstyr
og installasjoner, begrenset oppad til 500 mill. kroner. Kompensasjonen
gjelder ikke nyetablering etter 1. januar 2017 og bortfaller hvis
virksomhetene nedlegges.»
Flertallet fremmer
videre følgende forslag:
«I lov 6. juni
1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane (eigedomsskattelova)
gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd
bokstav c skal lyde:
-
c) berre på kraftverk, vindkraftverk,
kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum, eller
§ 3 første ledd
bokstav d skal lyde:
-
d) berre på næringseigedom,
kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane
for petroleum, eller
§ 3 første ledd
bokstav g skal lyde:
-
g) faste eigedomar
i heile kommunen, unnateke næringseigedom, kraftverk, vindkraftverk,
kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum.
§ 4 annet ledd
skal lyde:
Til faste eigedomar
vert rekna bygningar og tomt som høyrer til, huslause grunnstykke
som hagar, lykkjer, vassfall, laste-, opplags- eller arbeidstomter,
bryggjer og liknande og likeeins
næringseigedom. Til næringseigedom vert m.a. rekna fabrikkar, sagbruk,
industrielle verk, steinbrot, losse- og lasteplassar og liknande
arbeids- og driftsstader samt kontorlokale, butikk, hotell og serveringsstad
mv. Produksjonsutstyr og -installasjonar skal ikkje reknast med
i eigedomsskattegrunnlaget for næringseigedom. Til næringseigedom
vert ikkje rekna kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg
omfatta av særskattereglane for petroleum. For vindkraftverk, kraftnettet
og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum skal arbeidsmaskinar
og tilhøyrsle og ting som kan setjast i klasse med slikt ikkje reknast
med utan tingen er ein part av sjølve føretaket.
§ 8 A-2 annet
ledd skal lyde:
Verdet av vindkraftverk, kraftnettet
og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum skal setjast
til teknisk verde, eller avkastningsverde når det gir best uttrykk
for verdet.»
Flertallet mener
det klart bør fremgå av lovteksten at kommuner som ønsker å benytte
seg av overgangsordningen, ikke skal behøve å utvide eiendomsskatten
i kommunen til øvrig forretningseiendom.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Overgangsregel
til eigedomsskattelova §§ 3 og 4 skal lyde:
Kommunar som i skatteåret
2018 skreiv ut eigedomsskatt på verk og bruk som frametter vert
rekna som næringseigedom kan frå og med skatteåret 2019 til og med
skatteåret 2024 skrive ut eigedomsskatt på eit særskilt fastsaet
grunnlag. Det særskilte grunnlaget skal baserast på differansen
mellom eigedomsskattegrunnlaget i 2018 og 2019 som er forårsaka
av at produksjonsutstyr og -installasjonar ikkje skal reknast med
i grunnlaget. Dette særskilte grunnlaget skal i 2019 vere lik seks sjudelar
av differansen, og reduserast med ein sjudel kvart påfølgjande år.
Skattesatsen ved slik avtrappa utskriving kan ikkje vere høgare
enn den som blei nytta for dei same eigedomane for skatteåret 2018.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et bredt sammensatt lovutvalg som vurderer
eiendomsskattereglene for verk og bruk, herunder også eiendomsskatt
på produksjonslinjer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at eiendomsskatt
på verk og bruk er en viktig del av finansieringsgrunnlaget for
velferd i mange norske kommuner. Eiendomsskatt på verk og bruk har
eksistert i over 100 år og omfatter industrianlegg, prosessanlegg,
energianlegg og infrastrukturanlegg.
Mange av disse er
eid av store internasjonale selskaper, og eiendomsskatten er den
eneste skatten de betaler til Norge. Eksempler på dette er Elkem
Blue Star (Kina) og Alcoa (USA). For øvrig er mange eid av staten, som
Hydro, Statoil og Statkraft. Eiendomsskatt på verk og bruk er den
eneste skatt bedriftene betaler, som tilfaller lokalsamfunnene de
største fabrikkene er en del av.
Det er de store
og fastmonterte maskinene som beskattes. Det har vært skapt tvil
om servere i dataanlegg er omfattet av eiendomsskatt. De er imidlertid
ikke omfattet av eiendomsskattegrunnlaget, da de er å regne som
løsøre. Samtidig opplever deler av næringslivet at dagens ordning
gir uforutsigbarhet når det kommer til hva som skal skattlegges,
hvilket skattenivå og hvilken verdi som settes ved taksering. Dette
skaper en usikkerhet når større investeringsbeslutninger skal tas,
og kan være til hinder for etablering av ny industri.
Disse medlemmer mener at den
største utfordringen Norge må løse, er å skape flere arbeidsplasser
og sørge for høy deltakelse i arbeidslivet. For å løse denne utfordringen
er det avgjørende å sikre investeringer i dagens industri, for slik
å skape morgendagens industri. For å utvikle bedre kvalitet i velferd,
omsorg og skole i kommunesektoren spiller dagens industri en avgjørende
betydning. Forutsigbarhet er helt avgjørende for å kunne gjennomføre
investeringer i et arbeids- og næringsliv som forandres stadig raskere.
Disse medlemmer peker på at
forslaget fra budsjettforliket viderefører en betydelig usikkerhet,
både når det gjelder økonomiske konsekvenser og når det gjelder
avgrensninger. Forslaget gir ikke en tilfredsstillende løsning for
et forutsigbart investeringsregime og fører samtidig til en omfattende
reduksjon i mange kommuners inntekter og dermed svekkelse av mange kommuners
velferds- og aktivitetsnivå.
Disse medlemmer viser til
at inntektsbortfallet til kommunene ikke blir fullt ut kompensert
av den foreslåtte kompensasjonsordningen i budsjettforliket. Det
er derfor knyttet betydelig usikkerhet til hvor stort inntektsbortfallet
i kommunene blir, og hvor omfattende velferdskutt i kommunene fjerning
av eiendomsskatten på verk og bruk vil føre til.
Næringslivet rapporterer
om at «verk og bruk»-reglene er uforutsigbare og praktiseres ulikt.
Dette kan skape usikkerhet. Disse medlemmer vil derfor
sette ned et lovutvalg som ser på praktiseringen av regelverket
på eiendomsskatt på verk og bruk. Usikkerhet om eiendomsskatt på
servere og løsøre har vært et hinder for å etablere datasentre i
Norge. Disse medlemmer ber
regjeringen se på muligheter for en mer forutsigbar og lik praktisering,
og for en tydeliggjøring av at utstyr benyttet til datalagring og
håndtering av data i større datasentre unntas fra beskatning. Disse medlemmer vil
sikre at både norske og utenlandske aktører som vil etablere datasentre
i Norge, får den forutsigbarheten de trenger.
Disse medlemmer mener en så
vesentlig endring som regjeringen har foreslått når det gjelder
eiendomsskatt på verk og bruk, burde utredes grundig og i samarbeid
med partene. Det bør derfor nedsettes et lovutvalg som kan fremme
tiltak som gir mer forutsigbarhet og en mer konsistent behandling
for alle berørte parter når det gjelder eiendomsskatt på verk og
bruk, og ikke fjerne ordningen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde eiendomsskatt på verk og bruk som i
dag.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett,
der det foreslås å redusere kapitaliseringsrenten for eiendomsskatten
på kraftanlegg til 4 pst.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
hvor gjeldende eiendomsskatteregler videreføres. Disse medlemmer går mot regjeringens
forslag knyttet til eiendomsskatt på verker og bruk, men ser imidlertid
at det kan være riktig med en gjennomgang på området. Disse medlemmer viser
her til forslag framsatt i Innst. 2 S (2017–2018) om at det settes
ned et lovutvalg for å vurdere den fremtidige eiendomsbeskatningen, inkludert
skatten på verker og bruk.
Disse medlemmer viser videre
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett reduserer
kapitaliseringsrenten for eiendomsskatten på vannkraftanlegg til 3
pst. samt fjerner maksimums- og minimumsreglene for eiendomsskatt
på kraftanlegg.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et lovutvalg for å vurdere den fremtidige
eiendomsbeskatningen, inkludert skatten på verker og bruk. Det skal
ikke foretas endringer før utvalget har levert sin innstilling.»
«Stortinget
ber regjeringen nedjustere kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten
for vannkraftverk fra 4,5 til 3 pst. med virkning fra 2018 og frem
til nytt beregningssystem for denne renten er på plass.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2019 med et forutsigbart beregningssystem for kapitaliseringsrenten
i eiendomsskatten for vannkraftverk som tar hensyn til markedsrentene
og sikrer at renten under dagens forhold vil være lavere enn den
gjeldende renten.»
«Stortinget ber
regjeringen oppheve maksimums- og minimumsreglene for eiendomsskatt
på kraftanlegg.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett foreslår å avvikle
muligheten for eiendomsskatt på verk og bruk. Disse medlemmer mener at dette
forslaget vil ramme velferden i kommunene som i dag har denne inntekten,
og samtidig kunne gi mindre lokale ringvirkninger av næringsvirksomheten.
Eiendomsskatten er en viktig del av det lokaldemokratiske handlingsrommet,
som den eneste lokalt bestemte inntektskilden som kommunene kan
bestemme over selv. Videre er eiendomsskatt på verk og bruk med
på å gi lokal legitimitet til utbygging av ny fornybar energi og
kraftlinjer, som er avgjørende for det grønne skiftet. Disse medlemmer er
derfor kritiske til regjeringens forslag. Disse medlemmer ser samtidig
at det er et behov for å få klarere rammer for taksering av verk
og bruk som sikrer større grad av likebehandling og forutsigbarhet
for næringslivet på tvers av kommunegrenser.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et utvalg som kan foreslå endringer i
regelverket for taksering av verk og bruk som sikrer større grad
av likebehandling og forutsigbarhet for næringslivet på tvers av
kommunegrenser. Utvalget skal spesielt se på hvordan regelverket rundt
etablering av datasenter kan bli tydeligere enn i dag.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, der det foreslås å avvise regjeringens
forslag til endringer i eiendomsskatten, herunder avvikling av eiendomsskatten
på verker og bruk.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringens forslag til endringer i
eiendomsskatten vil medføre at kommuner mister muligheten til å
ilegge eiendomsskatt på «produksjonsutstyr og produksjonsinstallasjoner».
Dette medlem viser til at
forslaget medfører en omfordeling av skatteinntekter fra kommunene
til staten og bedriftseiere, og at store deler av industrien vil
bli fritatt for eiendomsskatt. Regjeringen anslår at dette vil innebære
800 mill. kroner i redusert eiendomsskatt for industrien når endringene
får full virkning fra 2023. Siden selskapene som betaler eiendomsskatt
i dag får redusert overskudd og derfor fratrekk i selskapsskatten,
vil dette innebære 100 mill. kroner høyere skatteinntekter for staten
når endringen er fullt gjennomført. I tillegg vil redusert skatt
til kommunen for bedrifter som er hel- eller deleid av staten, bety
at staten vil kunne hente ut større utbytte.
Dette medlem påpeker at endringen
gjør at en rekke kommuner vil tape inntekter på flere titalls millioner
årlig, og viser til Rødts alternative statsbudsjett, hvor det er
foreslått å ikke gjennomføre regjeringens foreslåtte endring.