1.6 Merknader fra Stortingets presidentskap
Stortingets presidentskap
(2013–2017) har i brev av 16. mai 2017 til Riksrevisjonen gitt sine
merknader til rapporten. Brevet følger i sin helhet som vedlegg
til rapporten. Presidentskapets merknader er sammenfattet i dette
kapittelet.
Presidentskapet
viser til at Riksrevisjonen i sin rapport peker på «viktige utfordringer
knyttet til Stortingets planlegging, styring, arbeidsform og organisering
av denne type prosjekter. Stortingets presidentskap mener dette
er viktige påpekninger som det er grunn til å se nærmere på». Stortingets
presidentskap vil ta initiativ til en tydeligere formalisering av
roller og ansvar mellom Stortingets ulike organer. Presidentskapet
vil også sørge for at regelverk som skal ivareta god og effektiv
gjennomføring av byggeprosjekter i staten, gjøres fullt ut gjeldende
for Stortingets del.
Presidentskapet
er videre opptatt av at oppfølgingen av Riksrevisjonens rapport
blir en gjennomgang av hvordan man kan forbedre og formalisere arbeidsformer
og beslutningsprosesser på en måte som gir mer forsvarlig gjennomføring
av store og nødvendige tiltak, og som samtidig er tilpasset Stortingets egenart.
Stortingets presidentskap viser videre til at byggeprosjektet utfordrer
flere av de etablerte beslutningsprosessene i Stortinget.
Stortingets presidentskap
understreker at byggeprosjektet har vært et nødvendig prosjekt med
gode løsninger for Stortinget. Både det nåværende og det forrige
presidentskapet har lagt vekt på at prosjektet skal ivareta de sikkerhetsutfordringene
Stortinget har både i egenskap av symbolbygg og som landets nasjonalforsamling.
Presidentskapet viser til at byggeprosjektet vil ivareta Stortingets
sikkerhetsbehov på en god måte, samtidig som det på flere måter
oppfyller Stortingets arealbehov både på kort og lang sikt.
Presidentskapet
opplyser at tidspresset i forbindelse med revisjonen har vært betydelig
både for Riksrevisjonen og Stortinget. Presidentskapet mener at
den foreliggende rapporten ikke gir et utfyllende bilde av prosjektet.
Presidentskapet savner for eksempel en mer fullstendig
gjennomgang av prosjekterendes ansvar og kontrakt versus byggherrens ansvar,
valg av entrepriseform, gjennomføring av ekstern kvalitetssikring
og dialog med Riksantikvaren om rivning av fasade.
Presidentskapet
vil «påpeke at flere av de forhold Riksrevisjonen omtaler i sine
konklusjoner, ikke har noen direkte betydning for utfordringene
man fikk senere i prosjektet». Presidentskapet opplyser at «(d)et
er en svakhet ved rapporten at den ikke inneholder en analyse av
hvilke kostnadselementer økningen i budsjettet fra 2015 (1,1 mrd.
kroner) til budsjettet for 2017 (1,8 mrd. kroner) faktisk består
av.» Presidentskapet opplyser at Stortingets administrasjon har
gjort en analyse av hvilke elementer som inngår i økningen i kostnadsrammen.
Analysen ble oversendt til Riksrevisjonen 28. april 2017, og følger som
vedlegg til presidentskapets svarbrev.
Stortingets presidentskap
opplyser at analysen utført av Stortingets administrasjon viser
at feil og mangler i entreprisegrunnlaget forklarer ca. 66 pst. av
kostnadsøkningen i kontrakten med generalentreprenøren Veidekke
Entreprenør AS. Videre skyldes 20 pst. uforutsette forhold, 6 pst.
gjelder framdriftsforsinkelser, 5 pst. skyldes endringer fra byggherrens side,
og 3 pst. er lønns- og prisstigning. Presidentskapet opplyser videre
at dette er bakgrunnen for at Stortinget har gått til det uvanlige
skritt å varsle søksmål mot prosjekteringsgruppen (Multiconsult).
Det er presidentskapets
vurdering at
«omfanget av prosjekteringsfeil er så
stort i dette prosjektet, at rapporten ikke kan gi et dekkende bilde av
saken uten at dette forholdet inkluderes når oppgaven er en revisjon
som skal se på byggeprosjektet i ‘sin fulle bredde’.»
Presidentskapet viser til at Riksrevisjonen
i revisjonskriteriene som ble utarbeidet i forkant av arbeidet,
nettopp har stilt opp årsakene til kostnadsutviklingen som én av
tre sentrale problemstillinger revisjonen skulle belyse. Det er
imidlertid presidentskapets oppfatning at
«Riksrevisjonen ikke klart nok har besvart spørsmålet
om hva som er bakgrunnen for endring i kostnader, tidsplan og omfang
av Stortingets byggeprosjekt.»
Presidentskapet viser til at Riksrevisjonen
har begrunnet dette med at revisjonen er avgrenset mot den rettslige
konflikten med Multiconsult. Presidentskapet er enig i at Riksrevisjonen
ikke skal gå inn i de rettslige spørsmål knyttet til konflikten
med Multiconsult, men mener revisjonen likevel kunne vurdert hva
som er årsakene til kostnadsutviklingen for å kunne gi et dekkende
svar på særlig problemstilling 2.
Stortingets presidentskaps
oppfatning er også «at det i rapportutkastet i noen grad er mer
fokusert på formelle feil som kan ha blitt begått i prosjektet,
heller enn å analysere årsaksforhold og virkninger. Det ligger også
til grunn for at konklusjonspunktene i flere tilfeller går lenger
enn det er dekning for i rapporten». Presidentskapet mener videre
at «erkjennelsen av byggeprosjektets betydning, både når det gjelder sikkerhetshensyn
og Stortingets arealbehov for øvrig, ikke er reflektert i konklusjonspunktene».