Søk

Vedlegg - Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråd Per-Willy Amundsen til familie- og kulturkomiteen, datert 12. mai 2017

Vedlegg
Representantforslag 123 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette Hjemdal, Hans Fredrik Grøvan, Kjell Ingolf Ropstad og Geir Sigbjørn Toskedal

Jeg viser til familie- og kulturkomiteens brev 2. mai 2017, der det bes om Barne- og likestillingsdepartementets vurdering av et representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette Hjemdal, Hans Fredrik Grøvan, Kjell Ingolf Ropstad og Geir Sigbjørn Toskedal. Siden forslagene i representantforslagene i hovedsak gjelder avhendingslova eller spørsmål som er naturlig å se i lys av avhendingslova, er brevet oversendt Justis- og beredskapsdepartementet som rett fagdepartement.

Forslagsstillerne gir uttrykk for at det ikke er gode nok rammebetingelser for boligkjøpere, og fremmer flere forslag for å bøte på dette. Jeg er enig med forslagsstillerne i at det er viktig med rettslige rammebetingelser som sikrer at kjøp og salg av bolig skjer på en slik måte at man i størst mulig grad unngår tvister. Avhendingslova regulerer viktige transaksjoner for boligkjøpere og boligselgere. Tvister på dette området kan være en stor belastning for partene og medfører en belastning for domstolene. Det er derfor viktig både for samfunnet og for partene at eiendomssalget foregår mest mulig risikofritt. På denne bakgrunn har regjeringen de siste årene nøye fulgt utviklingen i boligomsetningen.

Regjeringen har hatt tett kontakt med ulike aktører i boligomsetningen, samt innhentet informasjon og statistikk om konfliktnivået ved kjøp og salg av bolig. Mitt foreløpige inntrykk er at det i bransjen og blant aktørene i boligomsetningen er ulike oppfatninger av hvor konfliktfylt bolighandelen er. Noe av årsaken til dette kan være at de ulike aktørene legger forskjellig meningsinnhold i uttrykket «konflikt», i tillegg til at det ikke føres noen enhetlig og offentlig statistikk over konfliktnivået i boligomsetningen.

Jeg tror også opplevelsen av utrygghet i boligomsetningen til dels vil avhenge av om man tar boligselgerens eller boligkjøperens perspektiv. Blant annet har boligselgere etter avhendingslova en viss adgang til å fraskrive seg ansvaret for skjulte feil og mangler, samtidig som det for boligkjøpere kan være krevende å avdekke slike feil og mangler før kjøpet kommer i stand. Det sentrale for så vidt gjelder avhendingslova er at folk flest til ulike tider vil kunne opptre som både kjøper og selger ved boligsalg. En regel som blir oppfattet som urimelig eller risikofylt av en kjøper, vil i neste omgang kunne oppfattes som rimelig når personen opptrer som selger. Dette er noe av bakgrunnen for at avhendingslova er utformet i tråd med den alminnelige kontraktslovgivningen ellers, og ikke som en ren forbrukervernlov. Ved de fleste boligomsetninger vil normalt både kjøper og selger opptre som forbrukere, og dermed være jevnbyrdige med hensyn til graden av økonomi og profesjonalitet. I salg mellom forbrukere er det derfor ikke gitt at risikoen skal fordeles på samme måte som i andre forbrukerkjøp, hvor selgeren normalt er næringsdrivende og dermed den sterkeste parten.

Når det er sagt, er jeg enig med forslagsstillerne i at det kan være et behov for å se nærmere på enkelte sider av regelverket for kjøp av salg av bolig. Behovet knytter seg kanskje særlig til tilgangen til informasjon om boligens tekniske tilstand før salget kommer i stand. I NOU 2009: 6 Tilstandsrapport ved salg av bolig ble det foreslått endringer avhendingslova for å øke bruken av tekniske tilstandsrapporter ved salg av bolig. Formålet med forslagene var å legge til rette for at potensielle boligkjøpere får mer fyllestgjørende informasjon før salg kommer i stand for derved å redusere potensialet for konflikter i etterkant. For å sikre gode rettslige rammebetingelser i boligomsetningen ønsker regjeringen nå å følge opp utredningen ved å se nærmere på forslagene utvalget la frem. En oppfølging av utredningen vil også omfatte vurderinger knyttet til takstmannens rolle i boligomsetningen og eventuelle lovregulerte forsikringsordninger. Jeg går derfor ikke nærmere inn på forslag nr. 3 og 4, hvor regjeringen bes om vurdere spørsmål som nå følges opp av regjeringen.

Nedenfor vil jeg knytte enkelte kommentarer til de øvrige fremsatte forslagene. Svaret til forslag 5 og 6 er utarbeidet i samråd med Finansdepartementet, som har ansvaret for eiendomsmeglingsloven.

Forslag 1: Stortinget ber regjeringen utrede en omlegging av forsikringsordningene i bolighandelen.

Innledningsvis vil jeg peke på at avhendingslova ikke inneholder regler om forsikring. Eierskifteforsikring og boligkjøperforsikring er produkter som tilbys i markedet, og som boligselgere og boligkjøpere tegner frivillig. Når forslagsstillerne etterspør en omlegging av forsikringsordningen slik at kjøperen nyter godt av forsikringen, antar jeg at forslagsstillerne sikter til en løsning etter modell av den danske huseftersynsordningen. Den danske ordningen ble vurdert av Takstlovutvalget i NOU 2009: 6 Tilstandsrapport ved salg av bolig side 19 og side 29-30. Som det fremgår der, vil ansvaret for skjulte feil og mangler etter den danske ordningen flyttes fra selgeren til kjøperens eierforsikring. I utredningen peker utvalget på at det ikke tilbys noen tilsvarende forsikringsordning på det norske markedet. Utvalget mente også at det ville være betenkelig å innføre kontraktsrettslige regler som nærmest forutsetter et bestemt forsikringstilbud for at de kan aksepteres som rimelige og balanserte. Blant annet på denne bakgrunn kom et samlet utvalg til at det ikke bør innføres en tilsvarende ordning som den danske i norsk rett, se utredningen side 30. Jeg vil imidlertid ikke utelukke at den danske ordningen kan være interessant å se hen til som ledd i oppfølgingen av NOU 2009: 6, og som nevnt ovenfor vil det under arbeidet med utredningen antagelig være naturlig å se nærmere på spørsmål knyttet til eventuelle lovregulerte forsikringsordninger.

Forslag 2: Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag for Stortinget som sikrer at kravet til vesentlighet ved reklamasjoner utformes slik at stigende priser på tomter og boliger ikke automatisk forringer boligkjøperes reklamasjonsmuligheter.

Dersom en bolig selges med et «som den er»-forbehold etter avhendingslova § 3-9, er boligen likevel mangelfull dersom selgeren har holdt tilbake opplysninger etter § 3-7 eller gitt uriktige opplysninger etter § 3-8. Boligen har også en mangel dersom boligen er i «vesentlig ringare stand» enn det kjøperen hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers. Det har kanskje tidligere vært en tendens i underrettspraksis i retning av å legge stor vekt på forholdet mellom kjøpesummen og utbedringskostnadene ved vurderingen av om vilkåret «vesentleg ringare stand» er oppfylt. Ulempen med en slik tilnærming er, som forslagsstillerne peker på, at terskelen for å anse boligen for mangelfull heves ut fra hvor verdifull boligen er. Jeg kan imidlertid ikke se at en slik tilnærming uten videre følger av gjeldende rett i dag. Det overordnede vurderingstemaet etter ordlyden i § 3-9 er forholdet mellom boligens faktiske tilstand og hva kjøperen etter en helhetsvurderingen med rimelighet kunne forvente med hensyn til standard. Forholdet mellom kjøpesummen og utbedringskostnadene er bare ett av flere momenter i den helhetsvurderingen som skal foretas etter § 3-9. Jeg ser det derfor ikke som nødvendig å utrede endringer i § 3-9 på dette punktet.

Forslag 5: Stortinget ber regjeringen vurdere å gjeninnføre boligkjøpernes adgang til å få en markedsvurdering utført av takstmannen til støtte for sin kjøpsvurdering.

Boligkjøpere står i prinsippet fritt til å la seg bistå av en takstmann ved kjøp av bolig dersom boligkjøperen ønsker det. Jeg antar imidlertid at forslagsstillerne primært sikter til hvem selgeren skal la seg bistå av når det fastsettes utgangspris på en bolig. Avhendingslova har ikke regler om dette, og jeg ser heller ikke et behov for å utrede særskilte lovendringer på dette punktet nå. Det er ingen plikt til å bruke eiendomsmegler ved salg av bolig. Dersom selgeren har valgt å bruke en megler til å bistå med salget, følger det av eiendomsmeglingsloven § 6-7 at megleren skal gi kjøperen en skriftlig oppgave som inneholder totalkostnad for kjøpet hvis kjøpesum er fastsatt. Hvis kjøpesummen ikke er fastsatt, skal megleren gi kjøperen en samlet oppstilling som omfatter prisantydning og andre kostnader ved kjøpet. Eiendomsmeglingsloven regulerer meglers plikter som mellommann ved salg av fast eiendom, og loven inneholder ikke regler om takstmenn. Meglerens og takstmannens rolle vil uansett være naturlig å ta i betraktning i den vurderingen som skal foretas som ledd i oppfølgingen av NOU 2009: 6.

Forslag 6: Stortinget ber regjeringen sikre boligkjøpernes behov for mer tid i bolighandel gjennom forskriftene til eiendomsmeglingsloven eller ved å fremme forslag for Stortinget om endringer i avhendingsloven.

Bestemmelsen i eiendomsmeglingsforskriften om at megleren ikke skal formidle bud til selgeren som har kortere akseptfrist enn til kl. 12 første dag etter siste annonserte visning, ble sist endret med virkning fra 1. juli 2010. Tidligere fulgte det av bestemmelsen at megleren ikke skulle formidle bud med kortere akseptfrist enn 24 timer etter siste annonserte visning.

Da forskriften ble endret i 2010, ble blant annet et alternativ om minste akseptfrist andre dag etter siste annonserte visning vurdert. Etter en avveining av ulike hensyn som gjør seg gjeldende, og merknader fra høringsinstansene, ble forskriften endret slik den nå lyder. I vurderingen ble det blant annet lagt vekt på at potensielle kjøpere har behov for noe tid til å områ seg i kjøpssituasjonen. Det ble også lagt vekt på at det er betenkelig å avskjære eiendomsmegleren fra å formidle bud videre til sin oppdragsgiver (selgeren). Videre ble det lagt vekt på at kjøpere kan ønske å delta i flere budprosesser som pågår samtidig, og at de derfor kan ha behov for en rask avklaring. Konklusjonen den gangen var at en regulering av minste akseptfrist for bud som megleren skal videreformidle til selgeren, ikke bør favne videre enn det som er nødvendig for å ivareta boligsøkerens behov for å områ seg i kjøpssituasjonen.

Finansdepartementet varslet i brev 23. januar 2017 til Finanstilsynet at departementet tar sikte på å oppnevne et lovutvalg for å revidere eiendomsmeglingsloven på et senere tidspunkt. Det er naturlig at det varslede eiendomsmeglingslovutvalget ser nærmere på reglene om budgivning gjennom eiendomsmeglere generelt, herunder bestemmelsen om minste akseptfrist. Bestemmelsen bør ses i sammenheng med meglerens øvrige plikter ved budgivningen, og det er derfor ikke hensiktsmessig at det settes i gang arbeid med å vurdere denne bestemmelsen særskilt nå.

For ordens skyld vises det til at en regulering av meglerens plikter under budgivningen i eiendomsmeglingsloven/forskriften ikke kan forhindre at interessenter «kupper» budrunder ved å henvende seg direkte til selgeren. En eventuell regulering av det avtalerettslige forholdet mellom selger og kjøper, hører hjemme i avhendingsloven.