Dok 8:108 S 2016-2017 - styrke
oppfølgingen i reetableringsfasen for personer utsatt for vold i nære
relasjoner - fra stortingsrepresentantene Lene Vågslid, Stine Renate
Håheim, Lise Christoffersen,
Jeg viser til brev
av 2. mai 2017 fra Familie- og kulturkomiteen hvor det bes om Barne-
og likestillingsdepartementets vurdering av Dok. 8: 123 (2016-2017)
Representantforslag om å styrke oppfølgingen i reetableringsfasen
for personer utsatt for vold i nære relasjoner.
Nedenfor følger
mine vurderinger og kommentarer til de 5 forslagene om oppfølging
i reetableringsfasen. Det er innhentet innspill fra Arbeids- og
sosialdepartementet og fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
1. Stortinget ber
regjeringen styrke oppfølgingen i reetableringsfasen av personer
utsatt for vold i nære relasjoner, jf. krisesenterlova § 2 bokstav
d.
Kommunene
er etter krisesenterloven § 2 bokstav d ansvarlige for oppfølgingen
av voldsutsatte i reetableringsfasen. Statlige myndigheter kan bidra med
å legge til rette for at kommunene kan ivareta dette ansvaret. Fylkesmannen
har ansvaret for å føre tilsyn med at kommunene følger opp pliktene
som følger av krisesenterlova.
Evalueringen av
krisesentertilbudet i kommunene (NOVA rapport 19/14) viser at krisesentrene
tilbyr hjelp til voldsutsatte med tanke på reetablering. Krisesentrene
tilbyr voldsutsatte hjelp til å kontakte andre tjenester og følge
til andre tjenester. Mange tilbyr også en plan for oppfølging etter
oppholdet. Konkret bistand i form av hjelp til å finne bolig, følge
til visning, hjelp til å flytte og advokatbistand er også svært
vanlig. Samtidig vet vi at det er utfordringer i kommunene knyttet
til å sikre samordning av tiltak mellom krisesentertilbudet og andre
deler av tjenesteapparatet. Det er særlig utfordringer knyttet til
å skaffe voldsutsatte egen bolig. Mange voldsutsatte er ikke i lønnet
arbeid, og vil derfor også trenge bistand til å komme i arbeid og
bli økonomisk selvstendig. Både bolig og arbeid er kritisk for å
unngå at voldsutsatte flytter tilbake til overgriper, og at de får
et langt opphold ved sentrene som kan være belastende både for beboere,
deres barn, og for krisesenteret.
Evalueringen av
krisesentertilbudet peker på at det er behov for å presisere nærmere
i en forskrift hva slags oppfølging som kan eller bør gis, og over
hvor lang tid etter utflytting.
Videre anbefaler
forskerne at det oppstilles noen veiledende normer.
Regjeringen vil
bidra til at kommunene styrker oppfølgingen i reetableringsfasen
av personer utsatt for vold i nære relasjoner. Barne- og likestillingsdepartementet
har gitt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet i oppdrag å utarbeide
en veileder med faglige anbefalinger om innhold og kvalitet i krisesentertilbudet.
Faglige råd til kommunene når det gjelder oppfølging i reetableringsfasen
vil inngå som en viktig del av veilederen som skal være ferdig i
løpet av 2017. Departementet vil videre arbeide for å videreutvikle
Fylkesmannens tilsyn med hvordan kommunene følger opp voldsutsatte
i reetableringsfasen.
Når det gjelder
regjeringens arbeid for å skaffe voldsutsatte arbeid og bolig, vises
det til svar på spørsmål 3 og 4 under.
2. Stortinget ber
regjeringen sørge for økt tilsyn med at kommunene oppfyller sine
forpliktelser etter krisesenterlova § 2 bokstav d.
Det følger
av krisesenterlova at Fylkesmannen skal føre tilsyn med at kommunen
oppfyller pliktene pålagt etter §§ 2, 3, 4 og 8. Departementet kan
gi nærmere føringer for fylkesmannens tilsyn gjennom styringsdialogen,
blant annet i det årlige tildelingsbrevet eller i virksomhets- og
økonomiinstruksen for fylkesmannen.
Å sikre god oppfølging
til voldsutsatte i reetableringsfasen bør være en prioritert oppgave
i kommunene. Det er derfor viktig at Fylkesmannen fører tilsyn med
kommunenes arbeid på dette feltet. Dette er noe Barne- og likestillingsdepartementet
vil ta opp i styringsdialogen med embetene.
3. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Nav prioriterer å legge til rette for at
personer utsatt for vold i nære relasjoner uten arbeid kommer raskt
i arbeid, slik at de raskt gis muligheten til å bli økonomisk uavhengige.
Arbeids-
og velferdsforvaltningen har et bredt sett av tiltak og tjenester
som skal bidra til selvforsørgelse, herunder å komme i eller beholde
arbeid. Det er det enkelte NAV-kontor som skal gjøre en vurdering
av bistandsbehovet, og sørge for at personer som har et bistandsbehov
får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
Dette ivaretar at den enkelte som opplever å bli utsatt for vold
i nære relasjoner, kan få den hjelpen som er tilpasset det hun eller
han trenger, for å komme i arbeid.
I vurderingen av
bistandsbehovet og hvilke aktiviteter som er egnet, vil det kunne
være viktig at NAV-kontoret har kompetanse om særlige utfordringer
og behov relatert til denne gruppen. Arbeids- og velferdsdepartementet
har derfor i tildelingsbrevet til Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2017 gitt følgende føring under mål 3.3 Gode levekår for de
vanskeligst stilte:
"Direktoratet
skal bidra til at NAV-kontorene har den nødvendige kompetansen om
særlige problemer og behov relatert til henvendelser fra personer
som er utsatt for vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og menneskehandel."
Som et
ledd i arbeidet med å heve kompetansen i NAV-kontorene om personer
som har vært utsatt for vold, har Arbeids- og velferdsdirektoratet
utarbeidet en nettbasert veileder for de ansatte. Veilederen gir informasjon
om NAV-kontorets virkemidler, om samhandling med andre relevante
aktører og praktisk veiledning i sakene.
4. Stortinget ber
regjeringen sikre at kommunene sørger for at de som bryter ut av
voldelige samliv, får tilgang på overgangsbolig eller hjelp til
å skaffe bolig, slik at de har et reelt alternativ til å bli hos,
eller flytte tilbake til, en voldelig partner.
Kommunene har ansvar
for å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. Statlige aktører
bidrar med å legge til rette for at kommunen kan ivareta dette ansvaret.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet forvalter flere økonomiske
støtteordninger som kommunene kan benytte i sitt arbeid, blant annet
tilskudd til utleieboliger og grunnlån. Tilskuddet skal bidra til flere
utleieboliger for vanskeligstilte på boligmarkedet. Regjeringen
har de senere årene satset stort på tilskuddet. I 2017 kan Husbanken
gi tilsagn om tilskudd til om lag 1 560 boliger for til sammen 834,4 mill.
kroner.
Husbanken forvalter
også startlån og tilskudd til etablering. Disse ordningene bidrar
til at vanskeligstilte på boligmarkedet får mulighet til å kjøpe
egen bolig. Startlån er prioritert innenfor Husbankens låneramme.
Personer som bor
på krisesentre og øvrige ofre for vold i nære relasjoner, kommer
inn under kommunenes ansvar for å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet.
Det er likevel et kommunalt ansvar å prioritere bruken av tilgjengelige
midler ut fra en lokal behovsvurdering. Om en ledig kommunalt disponert bolig
skal benyttes som overgangsbolig for voldsutsatte etter opphold
på krisesenter, eller til andre som kommunen også har ansvar for
å hjelpe på boligmarkedet, må vurderes lokalt.
Regjeringens nasjonale
strategi Bolig for velferd (2014-2020) samler og målretter den boligsosiale innsatsen
slik at flere vanskeligstilte får et godt sted å bo. Strategien
presiserer at det er viktig å kartlegge behovet for hva som må til
for å sikre vellykkede overganger fra institusjon til egen bolig.
Dette omfatter også overgang fra krisesentre til bolig i reetableringsfasen
for personer som har vært utsatt for vold.
Boligplaner er også
et viktig verktøy for kommunene. Slike planer skal blant annet kartlegge
og vurdere behovet for boliger til vanskeligstilte på boligmarkedet
og deres problemer med å etablere seg og bli boende i sin bolig.
Behovet for boliger til voldsutsatte vil normalt inngå i slike planer.
Behovet for boliger til denne gruppen må imidlertid ses i sammenheng
med kommunens generelle boligpolitikk og øvrige planprosesser og
plandokumenter. De seks direktoratene som har ansvar for Bolig for
velferd, lanserte i 2016 en digital veiviser (veiviseren.no). Her
kan kommunene blant annet finne informasjon om hvordan de lager
boligplaner og gjennomfører boligsosiale tiltak.
5. Stortinget ber
regjeringen sørge for at barnas beste og barnas individuelle rettigheter
ivaretas ved oppfølgingen av den voldsutsatte i reetableringsfasen.
I 2015
var det totalt 1 570 barn som oppholdt seg på et krisesenter, og
19 prosent av barna hadde vært beboere på et krisesenter før 2015.
For noen hadde dette skjedd opp til flere ganger. Dette er høye
tall som gir grunn til bekymring.
Barn skal behandles
som en egen brukergruppe på krisesentrene og ivaretas på en måte
som dekker deres behov. En stor del av krisesentrene har egne ansatte
som jobber med barn. Mange har tilbud om enesamtaler med barn, egen
primærkontakt for barn blant de ansatte, og gjennomfører systematiske
kartlegginger av barnets hjelpebehov.
Det er svært viktig
at kommunene også sørger for at barns rettigheter ivaretas i reetableringsfasen.
Faglige anbefalinger
om tilbudet til barn i krisesentre, inkludert reetableringsfasen,
vil inngå som en viktig del av veilederen som Barne-, ungdoms- og
familiedirektoratet nå utarbeider. Direktoratet har også de senere
årene prøvd ut International Child Development Program (ICDP- foreldreveiledning)
på krisesentre med gode resultat, blant annet at voldsutsatte i
mindre grad velger å flytte tilbake til voldsutøver. Deltakerne
har også fått økt innsikt og kompetanse i utøvelse av foreldreomsorg.
Direktoratet viderefører i år arbeidet med å spre bruken av ICDP
på krisesentre.