Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til representantforslaget
i Dokument 8:125 S (2016–2017).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at midlertidig oppholdstillatelse for barn mellom 16 og 18 år ble innført
i 2009 som ledd i flere innstrammingstiltak fra den rød-grønne regjeringen.
Endringen innebar at enslige mindreårige asylsøkere mellom 16 og
18 år uten omsorgspersoner i hjemlandet kunne gis midlertidige tillatelser
og sendes ut så snart de er myndige.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Sosialistisk
Venstreparti i regjering tok dissens på disse innstrammingene i
2009 fordi de ville ramme en sårbar gruppe altfor hardt. De siste
års utvikling viser også at dette er svært problematisk for de barna
som blir sittende å vente med midlertidig oppholdstillatelse.
Komiteen viser
til at regjeringen i 2016 foreslo ytterligere innstramminger overfor
enslige mindreårige (Prop. 90 L (2015–2016)), men Stortingets flertall
fastslo at man ikke ønsket å utvide bruken av midlertidige tillatelser.
Et annet flertall i Stortinget fjernet samtidig rimelighetsvilkåret
for internflukt, noe som innebærer at man ikke lenger skal vurdere om
det er rimelig å henvise noen til internflukt i områder en ikke
har noen tilknytning til. I rimelighetsvurderingen som tidligere
ble foretatt, har det særlig vært tatt hensyn til barn og helsesituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at asylsøkere som har
fått avslag på asylsøknad fordi internflukt er mulig, likevel kan
få oppholdstillatelse på humanitært grunnlag etter utlendingsloven
§ 38 hvis det foreligger sterke menneskelige hensyn eller en særlig
tilknytning til Norge. Disse
medlemmer viser også til at de hensyn som faller inn under
rimelighetsvurderingen, vil bli vurdert etter utlendingsloven § 38.
Disse medlemmer viser også
til at regjeringen har besluttet å iverksette en pakke med syv nye, kortsiktige
tiltak for å bedre situasjonen for enslige mindreårige asylsøkere
i mottak og omsorgssentre. Fire av tiltakene forutsetter friske
midler, og vil bli endelig vedtatt i Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett
2017. Hensikten med «tiltakspakken» er å løse de mer kortsiktige
utfordringene, da behovene ventelig vil avta på lengre sikt som
følge av lave ankomsttall, kortere saksbehandlingstid og at enslige
mindreårige med begrenset oppholdstillatelse i påvente av dokumentert
identitet nå skal bosettes etter førstegangs vedtak. I tillegg vil
de gjenværende beboerne som kom til Norge som enslige mindreårige
i 2015, etter hvert fylle 18 år og dermed flyttes til voksenmottak.
Disse medlemmer viser til regjeringens
syv tiltak for å bedre situasjonen for enslige mindreårige asylsøkere
på mottak:
-
Regjeringen vil øke
det finansielle handlingsrommet til UDI for å bedre oppfølgingen
av enslige mindreårige i mottak. Det kan brukes til å øke bemanningstettheten
i mottak for enslige, utsette avvikling av enkelte mottak for enslige
mindreårige for å redusere flyttinger, eller å styrke rådgivningstjenesten
rundt ungdommene. Tiltaket vil samlet sett bidra til økt voksenkontakt
og tettere oppfølging av den enkelte beboer.
-
Regjeringen har bestemt
å bosette enslige mindreårige med begrensede tillatelser i påvente
av dokumentert identitet etter førstegangsvedtak, ikke etter førstegangsfornyelse
som i dag. Dette vil kunne bidra til å redusere antall enslige,
mindreårige asylsøkere i mottak og omsorgssentre.
-
Returprogrammet «myndighetsarrangert
retur» for enslige mindreårige med avslag skal igangsettes i løpet
av sommeren 2017. Denne returordningen vil innrettes mot og tilpasses
dem med tidsbegrensede tillatelser for å tilrettelegge for retur.
-
Regjeringen vil sammenstille
relevant nasjonal og internasjonal kunnskap om situasjonen til enslige
mindreårige.
-
Regjeringen vil styrke
de regionale sentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS).
Satsingen vil bidra til å bygge opp kompetansen i mottak og i kommunene
om å fremme helse og livskvalitet hos krise- og traumeutsatte barn.
-
Regjeringen vil legge
føringer for at kommuner med asylmottak og omsorgssentre for enslige mindreårige
skal prioriteres i kunngjøringer av tilskudd til rekruttering av
psykologer.
-
Regjeringen foreslår
at Folkehelseinstituttet tildeles midler til å implementere og evaluere
en manualbasert kognitiv metode for å redusere traumerelaterte psykiske
plager hos enslige, mindreårige asylsøkere i omsorgssentre og mottak.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at fjerningen av rimelighetsvilkåret trådte i kraft 1. oktober
2016 og har medført en kraftig økning i antall midlertidige oppholdstillatelser
for barn mellom 16 og 18 år.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at ifølge tall fra UDI
var det i august 2016 22 enslige mindreårige asylsøkere som fikk
tidsbegrenset opphold. I september var tallet 24. I oktober økte det
til 52, og videre til 85 i november.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
at fjerningen av rimelighetsvilkåret for internflukt således har
medført en dramatisk økning i antall midlertidige oppholdstillatelser for
enslige mindreårige.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at UDI i desember 2016
sendte bekymringsmelding til Justis- og beredskapsdepartementet vedrørende
forholdene på mottak for enslige mindreårige asylsøkere. Ansatte
rapporterer om økende utfordringer med uro og utagering. Flertallet viser også
til at flere driftsoperatører av asylmottak har meldt om flere selvmordsforsøk
og selvskading på mottakene. Flere av dem som får avslag, vurderer
det også som bedre å rømme enn å bli boende.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forholdene for enslige mindreårige i mottak er kraftig forverret
etter at fjerningen av rimelighetsvilkåret for internflukt trådte
i kraft, og mener at situasjonen for enslige mindreårige i mottak
er så alvorlig og akutt at det er nødvendig å iverksette umiddelbare
tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at rimelighetskriteriet
ikke er en folkerettslig bindende regel, verken i form av folkerettslig
sedvanerett eller som en integrert del av flyktningkonvensjonen.
Disse medlemmer presiserer
at det fortsatt skal vurderes om det foreligger humanitære hensyn som
likevel tilsier at det bør gis oppholdstillatelse. Endringen medførte
imidlertid at vurderingen knyttet til oppholdstillatelse vurderes
etter lovens § 38 og ikke lovens § 28 femte ledd. Disse medlemmer viser til departementets
vurdering om at rimelighetsvilkåret i gjeldende utlendingslov § 28
femte ledd kan fjernes, uten at det vil innebære noen konflikt med
Norges folkerettslige forpliktelser. Disse medlemmer viser også
til at de som ikke har behov for asyl, får opphold til de er 18
år av humanitære årsaker, men at de må returnere etter fylte 18
år. Dette er etablert praksis, også under den rød-grønne regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
Norge etter utlendingsloven § 38 skal foreta en rimelighetsvurdering
i alle saker hvor søknaden om asyl blir avslått, herunder når det
kan henvises til internflukt. Disse medlemmer viser også
til at Norge uansett er forpliktet etter EMK art. 3 slik at retur
aldri kan skje hvis det er reell fare for dødsstraff, tortur eller
annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff ved
tilbakevending til hjemlandet.
Disse medlemmer viser til asylforliket
inngått av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, hvor partiene i anmodningsvedtak
nr. 68, 3. desember 2015, ba regjeringen vurdere forslag til lovendringer og
anser endring av utlendingsloven § 28 som en del av denne avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at mindreårige
på flukt må ivaretas bedre når de er i Norge, spesielt i mottak
i kommunene. Det må gjennomføres tiltak for å sikre stabilitet i
gode boforhold, rettssikker saksbehandling og bedre psykososiale
tiltak. Disse medlemmer mener
at mottakene må få styrket barnefaglig kompetanse og at de mindreårige bør
sikres kontaktfamilie, et godt skoletilbud, et godt helsetilbud
og særskilt godt forberedte tiltak ved eventuell retur.
Disse medlemmer understreker
at alle enslige mindreårige asylsøkere skal ha forsvarlig omsorg
fra første dag.
Disse medlemmer viser til sine
respektive partiers alternative budsjett for 2017 hvor det ble foreslått
å styrke frivilligheten i mottak generelt, aktivitetstilbudet for
barn i mottak spesielt, samt redusere egenandelen for kommunenes
barnevernstiltak for enslige mindreårige.
Disse medlemmer mener det fortløpende må
vurderes nye tiltak for å gjøre omsorgstilbudet for enslige mindreårige
asylsøkere enda bedre. Den barnefaglige kompetansen må til enhver
tid svare til behovet på mottakene. På denne bakgrunn mener også disse medlemmer at
det er behov for en lovfesting av ansvaret for enslige mindreårige
asylsøkere, hvilken omsorg disse barna har krav på og hvilke krav
som stilles til mottak med enslige mindreårige asylsøkere.
Disse medlemmer vil lovfeste
ansvaret for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15–18 år og gjøre
det tydeligere hva slags omsorg de egentlig har krav på. Disse medlemmer viser
til at det er behov for å klargjøre tydeligere hva slags omsorg
asylbarna har krav på og stille tydeligere krav til asylmottakene. Disse medlemmer viser
til at mottakene tar vare på de enslige mindreårige asylsøkerne
på ulike måter i dag. Disse
medlemmer mener det er behov for tydeligere standarder. Det
vises til nærmere omtale av dette og forslag i Innst. 397 S (2016–2017)
fra justiskomiteen, jf. Dokument 8:100 S (2016–2017).
Disse medlemmer presiserer
at det ikke er barnevernet som skal ha ansvaret for denne gruppen. Disse medlemmer tar
utgangspunkt i at det er UDIs omsorgsansvar for denne gruppen som
skal lovfestes for å gjøre det tydeligere både for UDI og mottakene
hva slags omsorg disse ungdommene har krav på.
Disse medlemmer viser til
at mottakenes tolkning av hva omsorg er kan bli veldig skjønnsmessig
med utgangspunkt i de rundskrivene som sendes ut i dag. Det er problematisk
at forskjellige mottaksledere kan ha vidt forskjellig forståelse
av hva det betyr å gi forsvarlig omsorg.
Disse medlemmer viser til
at mindreårige på flukt er en særlig sårbar gruppe, og er bekymret for
den sterke økningen i antallet barn som får innvilget midlertidig
opphold i Norge. Disse
medlemmer viser til at det er innenfor dagens lovgivning behov
for å endre praksis i behandlingen av søknader om opphold fra mindreårige
slik at midlertidighet begrenses for denne gruppen. Disse medlemmer mener
at det i behandlingen av søknader om opphold fra denne gruppen må
inngå en vurdering av sårbarhet som legges til grunn for forvaltningens
vedtak vedrørende unge som mangler omsorgspersoner, nettverk og/eller
ressurser i hjemlandet.
Disse medlemmer understreker
regjeringens ansvar for å sikre rask bosetting av enslige mindreårige
som har fått opphold. Disse
medlemmer viser også til tidligere vedtak i stortinget om
at enslige mindreårige asylsøkere med begrenset opphold i påvente
av dokumentert ID skal bosettes umiddelbart. Disse medlemmer understreker
at dette skal gjøres uten noen karantenetid, som lenge har vært
tilfellet.
Disse medlemmer viser til
at det i dag kan gis midlertidig opphold til enslige mindreårige
asylsøkere mellom 16–18 år når eneste grunnlag for opphold er mangel
på omsorg ved retur. Disse
medlemmer ønsker å beholde dagens ordning når det gjelder
muligheten for å gi midlertidige tillatelser.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2017 har lagt
fram noen forbedringer for enslige mindreårige mens de er i landet,
blant annet flere ressurser til å følge opp deres psykiske helse.
Det er bra, men det bøter likevel ikke på det virkelige problemet
som er de midlertidige tillatelsene. Disse medlemmer viser til
at det har vært tilfeller hvor europeiske land har unnlatt å bruke Dublin-regelverket
for å kunne returnere enslige mindreårige asylsøkere til Norge med
henvisning til at Norge bryter sine menneskerettslige forpliktelser ved
retur til Afghanistan.
Disse medlemmer viser til
at flertallet av stortingspartiene har legitimert disse innstrammingene
gjennom lovendringene som ble foretatt i tråd med asylforliket høsten
2015. I tillegg har regjeringen gjort sterke innstramminger i forvaltningspraksis som
har sørget for at flere barn har fått midlertidig opphold. Både
rimelighetskravet, landvurderingen, høynet grense for hva som regnes
som et sikkert område eller ikke, og strengere asylpraksis overfor afghanere
har også rammet mange barn. Terskelen for å få beskyttelse ble hevet
i februar 2016, og nå anses få provinser i Afghanistan som utrygge
nok til at det gir grunnlag for beskyttelse på tross av at sikkerhetssituasjonen
i landet har blitt verre. Fra før var Norges asyl- og returpraksis
overfor afghanere blant Europas strengeste, og nå får en enda større
andel avslag.
Disse medlemmer påpeker at
disse innstrammingene rammer særlig de mest sårbare. 88 pst. av
afghanske barnefamilier fikk avslag i 2016, mot om lag 45 pst. i
årene før. Mens 25 barn som kom sammen med familien fikk avslag
i 2015 og 37 i 2014, fikk hele 627 afghanske barn avslag i 2016. Disse medlemmer viser
til at nå returneres barnefamiliene med tvang til Afghanistan fra
Norge, mens flere andre land går i motsatt retning og gir beskyttelse
til flere afghanere, eller stanser alle utsendelser ettersom sikkerhetssituasjonen
er blitt verre.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens kraftige innstramming overfor enslige mindreårige asylsøkere
også er i strid med Stortingets vilje. Regjeringen foreslo i Prop.
90 L (2015–2016) Innstramminger II økt bruk av midlertidige tillatelser
til enslige mindreårige, men forslaget møtte massiv motstand i høringsrunden,
og opposisjonspartiene stemte det ned. Like fullt er praksis endret,
slik at langt flere ungdommer enn tidligere bare får tillatelse
fram til de fyller 18 år. I 2015 fikk 15 mindreårige en slik midlertidig
tillatelse, mens antallet i 2016 var 316. Bare i januar 2017 fikk
98 ungdommer midlertidig opphold fram til fylte 18 år. En økende
andel får også avslag, selv om enslige mindreårige verken kan tvangsreturneres
eller har adgang til å reise tilbake til Afghanistan på egen hånd.
Disse barna tvinges til en rettighetsløs tilværelse i Norge. Disse medlemmer mener
dette er uakseptabelt.
Disse medlemmer vil vise til
at det i svarbrev til komiteen fra statsråden vises til at Norge
ikke er folkerettslig forpliktet til å ha et rimelighetsvilkår ved
vurderingen om henvisning til internflukt. Disse medlemmer vil i den
sammenheng vise til at flere høringsinstanser, herunder UNHCR, var
uenige i dette synet ved behandlingen av Prop. 90 L (2015–2016).
UNHCR var av den oppfatning at rimelighetskriteriet må innfortolkes
som en del av folkeretten og henviste til flyktningkonvensjonens
artikkel 1 A og at det er reflektert i EUs statusdirektiv artikkel 8.
Dette er synspunkter som disse medlemmer mener gjelder
fremdeles i dag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det likevel må
handles for de barna som i dag er i Norge. Det viktigste er at omsorgstilbudet
må bli bedre enn det er i dag. På denne bakgrunn mener dette medlemmet at
det er behov for en lovfesting av ansvaret for enslige mindreårige
asylsøkere, hvilken omsorg disse barna har krav på og hvilke krav
som stilles til mottak med enslige mindreårige asylsøkere.
Dette medlem vil vise til
at det i dag er liten kontroll med hvordan asylmottakene oppfyller kravene
sine og at en gruppe som enslige mindreårige asylsøkere har få muligheter
til å vurdere eller protestere om de ikke får det tilbudet de har
krav på.
Dette medlem vil i likhet
med komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vise til
at det er behov for å klargjøre tydeligere hva slags omsorg asylbarna
har krav på og stille tydeligere krav til asylmottakene. Dette medlem viser
til at mottakene tar vare på de enslige mindreårige asylsøkerne
på ulike måter i dag. Dette
medlem mener det er behov for tydeligere standarder.
Dette medlem viser til at
i dag er ikke enslige mindreårige asylsøkere over 15 år barnevernets
ansvar, men utlendingsmyndighetenes, noe som er en diskriminerende
praksis kritisert av blant annet Barneombudet, UNHCR og Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter som uttaler følgende i sin «Temarapport
2016 Omsorg for enslige mindreårige asylsøkere» (s. 29):
«Nasjonal institusjon
mener det alternative omsorgstilbudet som gis enslige mindreårige
asylsøkere på mottak, ikke er likeverdig med det alternative omsorgstilbudet
som tilbys enslige mindreårige asylsøkere under 15 år. Det skiller
seg også markant fra det tilbudet som gis øvrige barnevernsbarn.
Det er vanskelig å se noen legitim begrunnelse for dette, utover
økonomiske hensyn. Retten til nødvendig omsorg er så grunnleggende
at økonomiske hensyn vanskelig kan begrunne en slik forskjellsbehandling. […]Nasjonal
institusjon mener derfor at den forskjellsbehandling enslige mindreårige
asylsøkere over 15 år er utsatt for når det gjelder omsorgstilbud, er
i strid med barnekonvensjonens bestemmelser.»
Dette medlem mener derfor
at barnevernloven må endres slik at også disse barna ivaretas av barnevernet,
slik at de får samme rettigheter og samme omsorg som alle andre
barn i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vedta forskrift som fastsetter hvilket tilbud enslige
mindreårige asylsøkere som bor i asylmottak skal få. Forskriften
må inneholde bestemmelser om hva som er tilstrekkelig bemanning,
kompetanse, boligstandard og ressurser til miljøarbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et vilkår om at det
må være rimelig å henvise en person til å få beskyttelse i andre
deler av hjemlandet enn det området søkeren har flyktet fra.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at også enslige mindreårige asylsøkere
over 15 år blir inkludert i barnevernloven og faller inn under barnevernets
omsorgsområde.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide nye instrukser for praktisering av utlendingsloven
§ 38, jf. utlendingsforskriften § 8-8. I ny instruks må det gis sårbarhetskriterier
som skal legges til grunn ved behandlingen av sakene til enslige
mindreårige asylsøkere. Enslige mindreårige asylsøkere som mangler nettverk
og/eller ressurser til å klare seg i returområdet, skal ikke gis
midlertidig opphold.»