Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Anne Odenmarck, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og vil
bemerke følgende:
Komiteen legger til grunn
at proposisjonen bygger på en enighet mellom partene i Oslopakke
3 og at et bredt politisk flertall både i Oslo kommune og Akershus
fylke stiller seg bak det fremforhandlede resultatet. Komiteen vil
i den sammenheng påpeke at viktig statlig infrastruktur også skal
ivaretas i Oslopakke 3.
Komiteen vil peke på at styringsgruppen
for Oslopakke 3 har ansvaret for å forvalte pakken innenfor den
gitte ramme som Stortinget har vedtatt. Den lokalt reviderte avtalen
legger til grunn at prosjektene i Oslopakke 3 vil bli prioritert
gjennom porteføljestyring.
Komiteen har merket seg at
beregninger som er gjennomført på oppdrag fra styringsgruppen i
Oslopakke 3, viser at den lokalt reviderte avtalen gir stor samfunnsøkonomisk
nytte. Beregningene er basert på analyser som COWI har gjort. I
den lokalt reviderte avtalen er netto nytte beregnet til 77 mrd.
kroner.
Komiteen har merket seg at
formålet med revideringen av Oslopakke 3-avtalen for de lokale myndighetene
er å sikre god måloppnåelse for Oslopakke 3 og samtidig sikre finansieringen
av porteføljen for å nå målene. Transportmodellberegninger viser
en samlet trafikkøkning på vegnettet i Oslo og Akershus på litt
under 1 pst. årlig. Dette omfatter også næringstrafikk som ikke
inngår i nullvekstmålet.
Komiteen har merket seg at
det i den lokalt vedtatte avtalen foreslås å innføre nytt bomtakstsystem
med tids- og miljødifferensierte takster i tre trinn. Trinn 1 innebærer
å innføre tids- og miljødifferensierte bompengetakster for lette
og tunge kjøretøy i eksisterende bomsnitt i Oslo. Komiteen har merket seg at
dette krever nødvendige endringer av vegloven og tekniske endringer
i bompengesystemet, og at innføringen av det nye takstsystemet tidligst kan
tre i kraft 1. oktober 2017.
Komiteen har merket seg at
de lokale avtalepartene er enige om å utrede forslag til nytt trafikantbetalingssystem
med nye innkrevingspunkter i Oslo som grunnlag for trinn 2. Det
er i den lokalt reviderte avtalen lagt til grunn at dette, sammen
med suppleringssnittene ved Oslos bygrense og endrede takster i
Bærumsnittet, skal gi minimum 25 mrd. 2016-kroner i økte bompengeinntekter
i avtaleperioden. Trinn 3 innebærer at takstene økes ytterligere
for lette utslippsfrie kjøretøy. Dette er foreslått innført fra 1. januar
2020.
Komiteen har merket seg at
det i den lokalt reviderte avtalen er lagt til grunn å bruke 73,6
mrd. 2016-kroner i bompenger til tiltak i Oslopakke 3 i perioden
2017–2036. Bompengeinntektene skal fordeles mellom de to fylkene
med 60 pst. til tiltak i Oslo og 40 pst. til tiltak i Akershus i
tråd med prinsippene i den lokale avtalen av 2006 og revidert avtale
av 2012. I tillegg er det forutsatt lokale midler fra Oslo og Akershus,
statlige midler, grunneierbidrag og øremerkede økte kollektivtrafikktakster.
Komiteen har også merket seg
at den reviderte avtalen legger til grunn at infrastrukturen som
er finansiert gjennom Oslopakke 3, kan skape merverdier for grunneiere
gjennom høyere og bedre arealutnyttelse, noe som danner grunnlag
for betydelige grunneierbidrag.
Komiteen har videre merket
seg at det legges til grunn at dagens brikkerabatt på 10 pst. videreføres,
men at departementet forutsetter at rabatten for personbiler økes
til 20 pst. ved neste rullering.
Komiteen legger til grunn
at departementet kan inngå avtale med partene i Oslopakke 3 om tidligere
innfasing av denne rabatten.
Komiteen vil vise til at den
opprinnelige Oslopakke 3-avtalen fra 2006 ble endret gjennom revidert lokal
avtale for Oslopakke 3 av 24. mai 2012, der avtaleperioden ble forlenget
fra 2027 til 2032, takstene økt og porteføljen justert med vekt
på å nå målet om å ta veksten i persontransporten med kollektivtransport,
sykling og gåing. Samtidig ble det lagt til grunn utbygging av E18
Vestkorridoren så snart kommunale planprosesser tillot dette. Stortinget
sluttet seg til revidert Oslopakke 3-avtale fra 2012 gjennom behandlingen
av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og
Prop. 1 S (2012–2013) for budsjettåret 2013. Komiteen har merket seg at det
nå foreslås å forlenge avtaleperioden til 2036, og slutter seg til
dette.
Komiteen har merket seg at
det i proposisjonen pekes på flere tiltak i Oslopakke 3-avtalen
som vil kunne utløse et statlig tilskudd på 50 pst.
-
Fornebubane. I den
lokalt reviderte avtalen er det forutsatt at staten finansierer
50 pst. av Fornebubanen gjennom en bymiljøavtale med Oslo og Akershus.
Fornebubanen fra Fornebu til Majorstuen blir 8,3 km lang, hvorav
3,1 km i Bærum og 5,2 km i Oslo.
-
Ny T-banetunnel
gjennom sentrum. I KVU Oslo-Navet er det foreslått en ny T-banetunnel
gjennom Oslo sentrum mellom Majorstuen og Bryn via Bislett, Stortinget,
Grünerløkka og Tøyen. Et slikt T-banekonsept har også foreligget
i Ruters planer i en lengre periode. Den reviderte avtalen forutsetter
at staten finansierer 50 pst. av kostnadene for ny T-banetunnel
gjennom sentrum.
I tillegg
til dette nevnes baneløsning på Nedre Romerike (Ahus-banen) og nytt
signal- og sikringsanlegg for T-banen.
Komiteen har merket seg at
det i den lokalt reviderte avtalen om Oslopakke 3 står at jernbanen
er grunnstammen for store deler av kollektivtrafikktilbudet i Oslo
og Akershus. Tiltakene for økt kapasitet på jernbanenettet er derfor
en svært viktig forutsetning for å kunne øke kapasiteten på det
samlede kollektivtilbudet. Komiteen vil i denne sammenheng vise
til den sterke satsingen på jernbane i forslaget til Nasjonal transportplan
2018–2029 og vil spesielt påpeke viktigheten av ny jernbanetunnel
gjennom Oslo.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at målet for Oslopakken blant
annet er å utvikle et effektivt og tilgjengelig transportsystem
i Oslo og Akershus og mener at bilen skal være en viktig del av
et slikt transportsystem. Disse medlemmer mener det
er manglende forholdsmessighet mellom hva bilistene betaler inn
i bompenger i pakken, og hva man får tilbake i veikvalitet og nye
veier. Disse medlemmer viser
til at bare 15 pst. av bompengene bilistene betaler inn, kommer
trafikantene til gode i form av veimidler. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng fremheve merknader og forslag i innstilling til Prop. 82
L (2016–2017) der disse
medlemmer viser til at bypakker med køprising gir urimelig
høye bompengeutgifter for bilistene, og at det rammer alle som er
avhengig av å bruke bil i hverdagen. Disse medlemmer vil videre
vise til følgende forslag som ble fremmet i saken:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for, herunder om nødvendig fremme forslag for
Stortinget om, at en forutsetning for å kunne godkjenne lokale bompakkeinitiativ
med progressive satser er at det skal være forholdsmessighet mellom
det bilistene betaler inn i bompenger og det bilistene får tilbake
i form av ny veikapasitet, bedre kvalitet på veiene og økt trafikksikkerhet.»
Disse medlemmer mener at kravet
om forholdsmessighet mellom beskatning og investeringer må følges
opp tett i forbindelse med de senere forhandlingene om utvikling
av pakken.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget tidligere har gitt sin tilslutning til en ordning
med 20 pst. brikkerabatt for personbiler, som Oslo og Akershus i
denne avtalen ikke velger å følge opp, og at dette først kan komme
på plass når neste trinn i pakken skal iverksettes. Disse medlemmer mener
at den nye bombrikkerabatten skal innføres fra trinn 1, på lik linje
med andre bomprosjekter i landet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge opp innføring av bombrikkerabatt på 20 pst.
for Oslopakke 3 fra oppstart av trinn 1, i tråd med Stortingets
vedtak om takst- og rabattstruktur.»
Disse medlemmer har
merket seg at lokale myndigheter i forbindelse med pakken har en
ambisjon om at biltrafikken skal reduseres med 20 pst., og at det
skal gjøres ytterligere grep for å få dette til. Disse medlemmer mener at dette
er urealistisk, og vil kunne ramme mange hardt som er avhengig av bil
som daglig transportmiddel. Disse medlemmer mener at bilen
er et gode, og er uovertruffen som det mest fleksible transportmiddel
vi har. Disse
medlemmer mener det er grunn til å bemerke at nærmere 80 pst.
av persontransporten i Norge foretas med bil, og at biltrafikken
øker hvert år til tross for mange års politisk motarbeidelse. Disse medlemmer legger
til grunn at biltrafikken også vil øke i årene som kommer, mens
miljøutslippene over tid vil bli borte som følge av ny motorteknologi.
Komiteens medlem
fra Venstre vil peke på at Oslopakke 3 har et mål om at personbiltrafikken
ikke skal øke, i tråd med nullvekstmålet for personbiltrafikk. Videre
ønsker dette medlem å peke
på at avtalen har som mål at biltrafikken over bomsnittet inn mot
Oslo skal ned med 15 pst. innen 2019. Det skal rapporteres på dette
målet i de årlige rulleringene av handlingsprogrammet for Oslopakke 3. Dette medlem vil
peke på at det ved manglende godtgjørelse om at målet nås, åpnes
for reforhandling av bomtakstsystemet hvis en av partene ber om det.
Dette medlem viser til at
det i Oslopakke 3 er anmodet om en utredning fra Statens vegvesen
om utarbeiding av alternative løsninger for strekningen E18 Strand–Drengsrud,
med reduserte kostnader og som sikrer at vegkapasiteten inn mot
Oslo ikke øker. Dette
medlem viser til at Statens vegvesen har slått fast at løsningen
med sammenhengende utbygging fra Lysaker til Ramstadsletta, inkludert
ny tunnel Høvik, ikke vil øke trafikken inn til Oslo. Det medfører
også reduserte kostnader og rasjonell utbygging.
Dette medlem ønsker å peke
på at spørsmålet om finansiering av rv. 4 Kjul–Rotnes og signal-
og sikringssystem i Oslo vil behandles i Prop. 33 S (2016–2017)
Nasjonal transportplan.