Dokument 8:89 S (2016-2017)
- Representantforslag om en kommunal tiltaksplan for å styrke eldres
psykiske helse
Jeg viser til brev
18. april 2017 fra Stortingets helse- og omsorgskomité, vedlagt
forslag fra stortingsrepresentantene Tove Karoline Knutsen, Torgeir
Micaelsen, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol og Freddy de Ruiter.
Det blir fremmet
følgende forslag:
Stortinget
ber regjeringen fremme en kommunal tiltaksplan for å styrke eldres
psykiske helse, der man ser i sammenheng det helsefremmende og forebyggende
arbeidet, bedre diagnostisering av psykisk sykdom hos eldre mennesker,
samt god, riktig og tilpasset behandling av eldre med psykiske lidelser.
Jeg takker
representantene for å ta opp et viktige tema. I forslaget er de
store utfordringene beskrevet på en god måte. Vi blir flere eldre
som lever lengre og flere vil oppleve sykdom, herunder psykiske
lidelser. Løsningene må da handle om både helsefremmende arbeid,
forebygging, og god behandling og oppfølging. Kommunene har en svært
viktig rolle.
Som forslagstillerne
fremholder, er norsk eldreomsorg god, særlig hvis man sammenligner
den med andre land. Samtidig kan vi ikke bli tilfredse. Vi vet at
høy alder øker risiko for sykdom, tap av funksjoner, samt tap av
nære personer. Vi vet videre at sosial isolasjon og ensomhet øker
risikoen for å utvikle psykiske lidelser, særlig depresjon. Antallet
eldre med demens vil øke betydelig i årene fremover, i takt med
økningen i antallet eldre.
Eldre, som yngre,
har etter pasient- og brukerrettighetsloven rett på riktig diagnostisering
av psykisk sykdom, samt god, riktig og tilpasset behandling for psykiske
lidelser. Helse- og omsorgslovgivningen gir kommunen og staten ved
de regionale helseforetakene en klar plikt til å sørge for at pasientene
får oppfylt sine rettigheter.
Denne regjeringen
har i hele perioden, fra tiltredelse til dags dato, prioritert psykisk
helse og eldreomsorg. Vi har satt både psykisk helse og aktive eldre
høyt på dagsorden i folkehelsepolitikken. Dette vil vi fortsette
å gjøre. Det er også satt i gang en rekke satsinger og mye utviklingsarbeid
som vil bidra til at kommunene yter bedre helse- og omsorgstjenester
til alle sine innbyggere og for bedre samhandling og samarbeid på
tvers og mellom nivåene. Det voksende antall eldre mennesker er
en høyt prioritert gruppe.
Regjeringen vil
inkludere psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet.
To satsinger skal bidra til det. Sammen med kommunesektoren ved
KS har Helse- og omsorgsdepartementet gått sammen om å etablere
Program for folkehelsearbeid i kommunene. Stortinget har sluttet
seg til opplegget med en tiårig satsing 2017-2027. Kommunene rapporterer
at psykisk helse er en av de største utfordringene og at de er usikre
på hvordan disse skal møtes. Programmet skal bidra til kunnskapsbasert
utvikling av tiltak i kommunene, til kompetansestøtte og erfaringsspredning,
utvikle bedre styringsdata, styrke samarbeidet mellom ulike aktører
og samordne de statlige virkemidlene bedre. Etter ønske fra kommunene
selv er barn og unge en prioritert målgruppe, men også tiltak overfor
eldre kan inngå i det lokale arbeidet for å styrke forhold i omgivelsene
som fremmer mestring, tilhørighet, deltakelse og opplevelse av mening.
Folkehelseprogrammet vil bidra til bedre metoder og erfaringsoverføring
om kommunens arbeid med psykisk helse generelt.
Regjeringen vil
møte utviklingen med lengre liv og høyere andel eldre i befolkningen
med å satse på aktive eldre. Regjeringen har lagt frem en strategi
for et aldersvennlig samfunn, Flere år – flere muligheter. Strategien
viser hvordan alle sektorer har virkemidler som kan bidra til at
eldre mennesker kan leve aktive og mer selvstendige liv, og at eldre
mennesker kan og bør delta mer i samfunnet. Aktivitet og livskvalitet
er helsefremmende. For mange er det en stor overgang til å bli pensjonist,
og det ser ut til at menn mer enn kvinner mister nettverk og sosial
kontakt. Både arbeidsliv, lokalsamfunn, frivillighet og næringsliv
har betydning for eldre menneskers deltakelse. Som samfunnsutvikler
har kommunene ansvar for å legge til rette for at også eldre mennesker
kan leve aktive liv og bidra med sine erfaringer og ressurser til fellesskapet,
og i et aldrende samfunn blir det viktigere å legge vekt på brukerinvolvering
fra eldre mennesker og en utforming av nærmiljø som fremmer inkludering
og deltakelse. Helsedirektoratet bidrar i utviklingsarbeid for å
styrke folkehelseperspektivet i samfunns- og arealplanlegging og
prosjekter for å fremme aldersvennlige samfunn. Helsedirektoratet skal
lage en veileder om helse- og omsorgstjenestens arbeid med helsefremmende
og sunn aldring, hvor psykisk helse og livskvalitet vil inngå.
Regjeringen vil
forebygge ensomhet. En økende andel eldre lever alene og mange erfarer
ensomhet og isolasjon. Regjeringen gir tilskudd til aktiviteter
i regi av frivillige organisasjoner og seniorsentre som jobber for
å motvirke ensomhet og passivitet og stimulerer til sosial og fysisk
aktivitet. Frivillighet Norge bidrar i arbeidet med å mobilisere
mot ensomhet. Betydningen til de kommunale frivilligsentralene må også
fremheves, mange eldre mennesker deltar i aktiviteter og eldre hjelper
hverandre.
Levevaner har betydning
for psykisk helse. Å få flere eldre med på moderat fysisk aktivitet
fremmer trivsel og reduserer psykiske plager. Mange eldre lever
stillesittende liv. Den nasjonale gå-strategien, kurstilbud til
kommunene om fallforebyggingstiltak og spre kunnskapsbaserte treningsmetoder
er noen av tiltakene. Regjeringen har også lagt frem en kostholdsplan
hvor bedre ernæring for eldre er et satsingsområde. Riktig ernæring
og måltidshygge har også stor betydning for psykisk helse, trivsel
og overskudd.
Demensplan 2020
lagt frem 1. desember 2015. Demens er en fellesbetegnelse på forskjellige
hjernesykdommer som fører til kognitiv svikt, svekkelse av evnen
til å oppfatte og tenke, samt endringer i følelser og personlighet.
Strategiene i planen tar sikte på forebygging, diagnose til rett
tid og oppfølging etter diagnose og tjenester som inneholder aktivitet,
mestring og avlastning. Planen er laget med stor grad av bruker-
og pårørende involvering. Utbygging av dagaktivitetstilbud er et
viktig område i Demensplan 2020 fordi dagaktiviteter viser seg svært
helsefremmende for personer med demens, samtidig som det avlaster
og støtter pårørende. Det er foreslått å innføre en plikt for kommuner
å tilby dagaktivitetstilbud fra 2020.
Tiltak for å styrke
kunnskap og kompetanse står sentralt i vårt arbeid. Kommunene skal
få bedre tilgang på forskning og bedre indikatorer og styringsdata.
Folkehelseprofilene og IPLOS gir kommunene bedre oversikt over sine
innbyggeres helsetilstand og utfordringer. Forskningsdata fra Tromsøundersøkelsen,
HUNT (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag) og livsløpsstudien Livsløp,
aldring og generasjon (NorLAG) bidrar til bedre kunnskap om utviklingen av
eldres helse og funksjonsevne. Nasjonal kompetansetjeneste for aldring
og helse er et kompetansetjeneste for alderspsykiatri. Senteret
bidrar til forskning og kunnskaps-spredning til kommunene. Eldre
med psykiske lidelser utgjør en økende del av brukerne av kommunal
pleie- og omsorgstjenester. Behovet for kompetanseheving på området
er stort.
Regjeringens plan
for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i de kommunale helse-
og omsorgstjenestene, Kompetanseløft 2020, har som formål å bidra
til en faglig sterk tjeneste og å sikre at tjenestene har tilstrekkelig
og kompetent bemanning. I Prop. 71 L (2016–2017) om endringer i
helselovgivningen har regjeringen lagt frem forslag om lovfesting
av kompetansekrav i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
m.m. I tillegg til at det foreslås lovfestet at kommunen skal ha
lege, sykepleier, fysioterapeut, ergoterapeut m.fl., foreslår vi
også lovfestet at kommunene skal ha psykolog knyttet til seg.
Regjeringen har
også lagt til rette for flere psykologer i kommunene gjennom en
økning i tilskuddsordningen. Det har vært en solid økning i rekrutteringen
fra 2013-2017, fra 130 psykologer fordelt på 95 kommuner/bydeler
i 2013 til 410 psykologer fordelt på om lag 265 kommuner/bydeler
i 2017. Å få flere psykologer til å arbeide i helse- og omsorgstjenestene
har vært en suksess i de kommunene som har ansatt psykologer. Det
har gitt etablering av flere lavterskeltilbud, bedre forebyggende
helsearbeid, mer samarbeid med andre kommunale tjenester og med spesialisthelsetjenesten.
Men det er behov for fortsatt satsing.
Helseregionene har
et tydelig oppdrag om å prioritere psykisk helse. I henhold til
den "Gyldne regel" skal veksten på psykisk helse- og rusområdet
være høyere enn i somatikken. Denne satsingen vil komme også komme
eldre med psykiske lidelser til gode.
Regjeringen gjennomfører
en rekke tiltak for å bedre sammenheng og forsvarlighet i behandlingsforløp.
Pakkeforløp innen psykisk helse- og rusområdet skal bidra til gode,
sammenhengende og tverrgående pasientforløp, økt forutsigbarhet
og mer likeverdige tilbud, jf. kap. 2, punkt 2.8. Regjeringen er godt
i gang med dette arbeidet. Høsten 2016 ble oppstartmøte for både
arbeids- og referansegruppen avholdt.
Fra 2017 gjelder
den kommunale plikten til øyeblikkelig hjelp døgnopphold også for
brukere med psykisk helse og rusproblematikk. Dette sikrer at brukere
med slike helseutfordringer ikke stenges ute fra et godt, lokalt
tilbud.
Betalingsplikt for
utskrivningsklare pasienter i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert
behandling for rusmiddelavhengighet (TSB) skal bidra til at pasienter
ikke blir boende i døgnavdelinger i spesialisthelsetjenesten etter
at de er ferdigbehandlet. Vi innførte forskriftens krav til samhandling
mv. i 2017. Selve betalingsplikten skal innføres tidligst i 2018.
Helsedirektoratet
har utarbeidet veilederen Forebygging, utredning og behandling av
psykiske lidelser hos eldre. Helsedirektoratet er også gitt i oppdrag å
utarbeide nasjonale anbefalinger for innhold og organisering av
tilbudet til eldre i det psykiske helsevernet, blant annet basert
på en kartlegging av dagens tilbud og vurderinger av behovet videre.
Regjeringen vil
i august 2017 legge fram en strategi for psykisk helse. Strategien
skal omhandle folkehelse, forebygging og behandling i kommunene
og i spesialisthelsetjenesten. Psykisk helse, livsstil og kroppslig
helse påvirker hverandre. Barn og unge skal ha særlig oppmerksomhet
i strategien, men den skal omhandle alle aldersgrupper. Tidlig innsats, tverrfaglige
lavterskel-tilbud og samordnende tjenester vil ha oppmerksomhet
i strategien.
Regjeringen har
videre satt i gang et stort og nyskapende prosjekt gjennom arbeidet
med en ny reform for eldre – Leve hele livet – en kvalitetsreform for
eldre. Her inngår psykisk helse. Målet med reformen er flere gode
leveår der den aldrende befolkningen beholder god helse lengre og
i større grad mestrer eget liv, pårørende som ikke blir utslitt
og ansatte som opplever at de har et godt arbeidsmiljø der de får brukt
sin kompetanse og gjort en faglig god jobb. Det er også et mål å
redusere uønsket variasjon i kvaliteten på tilbudet mellom og i
kommuner. Arbeidet skal omhandle de grunnleggende tingene som oftest
svikter i tilbudet til eldre: Mat, aktivitet og felleskap, helsehjelp
og sammenheng i tjenestene. Det skal arrangeres dialogmøter med
eldre og pårørende, ansatte og ledere i kommunene, frivillige, fagfolk
og forskere. Gjennom denne prosessen er målet å få frem eksempler
på tiltak som har vist god effekt og som andre kommuner kan gjennomføre,
forslag til verktøy som kommuner kan bruke i endringsarbeidet og
forslag til tiltak fra statens side som kan understøtte kommunenes
endringsarbeid. Arbeidet skal bygge videre på de stortingsmeldinger
og strategier som er fremmet tidligere, blant annet Meld. St.26
(2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, Meld.
St. 19 (2014-2015) Folkehelsemeldingen- Mestring og muligheter,
samt regjeringens strategi for et aldersvennlig samfunn – Flere
år – flere muligheter og Omsorg 2020. Det planlegges å fremme en
stortingsmelding våren 2018 der det gis en oppsummering og statusoversikt
over igangsatte tiltak, og hvor det fremmes forslag til nye tiltak
og virkemidler i reformarbeidet. Reformen skal iverksettes nasjonalt
fra 2019.
Samlet mener jeg
vi har gjort mye. Gjennom strategien for psykisk helse og reformen
Leve hele livet kommer nye tiltak. Jeg vurderer det derfor det ikke som
hensiktsmessig å love nok en tiltaksplan nå, før jeg har sett effekten
av de tiltak som er igangsatt og det arbeidet som pågår.