Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til representantforslag dokument 8:74
S om flere tiltak for å beskytte barn mot pornografi.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for at barn eksponeres for pornografi.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er uheldig og uønsket at barn eksponeres for pornografi.
Det er et økende problem at barn eksponeres for økt seksualisering
i for tidlig alder. Komiteen mener
det er viktig at større barn får god og riktig informasjon om seksualitet
og grensesetting.
Komiteen legger til grunn at
forslagsstillerne foreslår to strategier for å beskytte barn mot
pornografi. Den første er en strategi som bygger på formidling av
kunnskap og informasjon og bredt holdningsskapende arbeid. Den andre
strategien dreier seg om visse former for blokkering og filtrering
av digitale kilder for tilgang til pornografi.
Komiteen slutter seg til forslagsstillernes
strategi om å bruke informasjon og holdningsskapende arbeid for
å beskytte barn mot pornografi.
Komiteen viser til at det er
et økende problem at barn eksponeres for porno. Komiteen viser til at dette
er en uheldig utvikling. Det er viktig at det vurderes hvilke tiltak
som kan beskytte barn mot porno i større grad enn vi klarer i dag. Komiteen mener derfor
at det bør settes ned et utvalg som skal ha som formål å legge frem
nye tiltak som i større grad beskytter barn mot pornografi og økt
seksualisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ser viktige prinsipielle betenkeligheter
med myndighetsinitiert filtrering av tilgang til lovlige ytringer,
handlinger og informasjon. Disse medlemmer deler forslagsstillernes
intensjon, men filtrering som foreslått i forslag 2 og 3 vil kunne
reise spørsmål om dette er inngripende i grunnleggende menneskerettigheter
som eksempelvis ytringsfriheten. Disse medlemmer vil også peke
på vanskelige grensedragninger i forlengelsen av slik myndighetsinitiert
filtrering av lovlige, men for mange uønskede, ytringer, handlinger
og informasjon. Det blir krevende å definere hva som er tilstrekkelig
uønsket til at det skal settes inn sensurerende tiltak fra myndighetenes
side.
Disse medlemmer legger til
grunn at intensjonen med forslag 4 må og skal ivaretas av skoleeier. Ut
fra lokale forhold er det etter disse medlemmers mening viktig
at skoleeier har en aktiv holdning, tilstrekkelig kompetanse og
ikke minst en verdibasert tilnærming til hva barn og ungdom får
tilgang til via skolens IKT-utstyr.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er positive til nye tiltak som i større grad vil kunne beskytte
barn mot pornografi og økt seksualisering. Foreldre må kunne skjerme
barna for uønsket og ulovlig pornografi.
Flertallet mener de politiske
tiltakene i hovedsak må skje gjennom et godt forebyggende arbeid,
holdningsskapende arbeid og gjennom god seksualundervisning på skolen. Flertallet mener
det vil kunne være positivt med et tverrfaglig utvalg som har som
formål å se på nye tiltak.
Flertallet ser innvendingene
som komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet bemerker
når det gjelder de prinsipielle betenkelighetene rundt myndighetsinitiert
filtrering av tilgang til lovlige ytringer, handlinger og informasjon.
Likevel mener flertallet at
det ikke kan sies å gjelde forslag nr. 2. Flertallet mener det er tilstrekkelig
presisert fra forslagsstillerne at man ikke ønsker en statlig filtrering,
men at staten skal gå i dialog med internettilbyderne for å gi forbrukerne
bedre tilgang og enklere tilgang til måter å blokkere uønskede sider
på for sine barn. Flertallet vet
at det finnes flere ulike måter å få tak i verktøy for blokkering
på i dag, men har ikke noe imot at dette kan gjøres bedre og enklere
for forbrukerne, foreldrene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener derimot at forslag 3 i større grad
er en myndighetsinitiert filtrering, og støtter ikke dette forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti mener det er en
utfordring at barn for enkelt kan få tilgang til pornografisk og
seksualiserende nettsider gjennom digitale verktøy til bruk på skolen
og i undervisningen. Disse
medlemmer er derfor positive til at regjeringen må sikre at
grunnskolene blokkerer for at elever får tilgang til pornografi
i skoletiden. Disse medlemmer understreker
at dette ansvaret ligger hos kommunene og skolene, men mener også
at det er bra om regjeringen tar et ansvar for å sikre dette på en
god måte til det beste for barna og elevene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at hovedformålet med representantforslaget
er å sikre mer kunnskap om hvilke tiltak som kan beskytte barn fra
å bli eksponert for porno og økt seksualisering, samt gi foreldre
bedre mulighet og frihet til å beskytte sine uskyldige barn. Forslaget
er basert på tiltak som tidligere statsminister David Cameron har
innført i Storbritannia.
Dette medlem viser til at internett
har endret våre liv til det positive på mange områder. Det er helt sentralt
at vi hegner om at internett fremdeles skal være åpent og fritt,
og fri fra sensur. Samtidig har vi som politikere et ansvar for
å sikre at barn får en så god og trygg oppvekst som mulig. Det er
derfor viktig at vi diskuterer hvordan vi kan beskytte barna på en
bedre måte enn det vi klarer i dag, og hvordan samfunnet kan legge
til rette for å hjelpe foreldre. Dette medlem viser til at forslaget
ikke har til formål å blokkere eller sensurere informasjon, men
å gi foreldre mulighet til å kunne beskytte barn mot innhold på
internett som er uegnet for dem. Dette er noe også David Cameron
påpekte da han gikk i dialog med internettleverandører i Storbritannia
for å få dem til å tilby forbrukere filtre. I en tale han holdt
i 2013 uttalte han følgende:
«Når det kommer til
internett, og balansen mellom frihet og ansvar har vi forsømt vårt
ansvar for barna.»
Dette medlem viser videre til
at Cameron uttalte at over en tredjedel av barn har mottatt seksuelt eksplisitte
tekstmeldinger eller e-post, samt at en undersøkelse viste at hvert
fjerde barn hadde sagt at de hadde sett pornografi som gjorde dem
oppbrakt. Dette viser tydelig at det er behov for å vurdere nye
tiltak for å beskytte våre barn og unge bedre. Dette medlem understreker at
strengere regulering selvsagt ikke er en garanti for at barn ikke
vil få tilgang til pornografi, men at poenget er å sette terskelen høyere.
Dette medlem viser til at representantforslaget
fra representantene fra Kristelig Folkeparti ikke går ut på å pålegge
internettleverandører å innføre et filter, men at staten skal gå
i dialog med internettleverandører for å gi internettbrukere enklere
tilgang til nettverksfiltre som kan blokkere barns tilgang til pornografi.
På denne måten kan vi gi foreldre en bedre mulighet til å kunne
beskytte sine barn.
Dette medlem viser til at kulturministeren
i svarbrev til komiteen (10. mai 2017) har vist til at blokkering
av nettsider med pornografisk materiale i utgangspunktet vil være
et inngrep i ytringsfriheten etter EMK artikkel 10. Dette medlem viser
til at forslaget ikke går ut på å pålegge blokkering av pornografiske
sider, men at staten skal gå i dialog med internettleverandører
om at de skal tilby et filter som blokkerer slikt innhold til forbrukerne.
Formålet med forslaget er å gi foreldre et enkelt verktøy for å
beskytte barn mot pornografi, slik vi har gjort med aldersmerking
av filmer og programmer, uavhengig av om de formidles på kino, TV,
video eller nett. Det er altså forbrukeren selv som skal bestemme
om den vil ha et slikt filter eller ikke. Dette medlem viser til at slike
filtre også finnes i dag, men at de ikke er så enkelt tilgjengelige
for forbrukerne. Tilbud om filter til kunder er derfor ikke et uforholdsmessig
inngrep i ytringsfriheten.
Dette medlem viser til at tall
fra Storbritannia viser at om lag 50 nettsider står for 70 pst.
av pornotrafikken. Dette viser at en strengere kontroll som stiller
krav til pornoindustrien, ikke er så vanskelig som mange tror. Nå
er tiden inne for at vi gjør det vi kan for å beskytte barn og fremtidige
generasjoner. Innføring av alderskontroll for besøkende av pornografiske
nettsider kan være et tiltak som gjør det vanskeligere for barn
å få tilgang til pornografi. Denne alderskontrollen vil eldre barn
komme seg rundt, men poenget er å sette terskelen noe høyere og gjøre
det vanskeligere for de yngste barna å komme seg rundt, de som vi
er mest opptatt av å beskytte. Dette medlem viser til at statsråden
i sitt svarbrev ikke er avvisende til forslag om å blokkere nettsider av
pornografiske nettsider som ikke innfører alderskontroll. Statsråden
skriver følgende i sitt svarbrev til komiteen:
«Etter hva jeg er
kjent med, vedtok det britiske parlamentet nylig Digital Economy
Act, som gir hjemmel for å pålegge internettilbydere å blokkere nettsider
som inneholder nærmere definert pornografisk materiale og som ikke
har sørget for å hindre barn under 18 år tilgang. Jeg vil ikke avvise
at denne form for lovgivning kan være et tiltak. Dette må imidlertid
vurderes nøye i lys av våre folkerettslige forpliktelser, samt praktiske
konsekvenser an slik regulering kan få.»
Dette medlem viser til at forslaget
nettopp går ut på at det skal vurderes om et slikt tiltak vil være
hensiktsmessig for å beskytte barn fra porno. Det er derfor gledelig
at statsråden er villig til å vurdere dette.
Dette medlem viser til at et
åpent internett er et gode. Både i Europa og Norge er det vedtatt
regelverk knyttet til nettnøytralitet for å sikre nettopp dette. Post-
og teletilsynets retningslinjer for nettnøytralitet er fra 2009
og inneholder tre prinsipper. Sentralt i denne sammenheng er prinsipp
2 og 3 som fastsetter at:
-
å hente og levere
innhold etter eget ønske
-
å bruke tjenester
og applikasjoner etter eget ønske
-
å koble til utstyr
og bruke programvare som ikke skader nettverket, etter eget ønske
Dette medlem viser til at
internettbrukerens opplevelse av, og kommunikasjon på, nettet altså ikke
skal forringes eller begrenses av internettilbyderen. Det er imidlertid
også presisert at prinsippene ikke skal tolkes på en slik måte at
de er i konflikt med gjeldende rett. Prinsippene (som ikke er juridisk
bindende) er dermed ikke til hinder for at det utøves kontroll når
det gjelder innhold av pornografisk karakter.
Dette medlem viser til at
barn i større grad nå enn tidligere har tilgang til internett på
skolen. Det bør derfor sikres at skoler innfører filtre som hindrer tilgang
til porno. Når foreldre har filtre hjemme, men opplever at barna
får tilgang til pornografi på skolen, svikter skolen sin oppgave. Dette medlem viser til
at kunnskapsministeren i sitt svar til justiskomiteen har påpekt
at skoler kan innføre slike filtre om de ønsker det. Dette medlem mener
at det ikke bør være opp til den enkelte skole å vurdere dette,
men at det bør vedtas et pålegg om at alle skoler skal innføre filtre
på sine nett. Barns beskyttelse må sikres, uavhengig av hvilken
skole man går på. Dette
medlem viser til at tiden nå er overmoden for å finne nye tiltak
for å beskytte barn og fremtidige generasjoner.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utnevne et tverrfaglig utvalg som har som formål
å legge frem nye tiltak som i større grad beskytter barn mot pornografi
og økt seksualisering.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med internettleverandørene for å sikre
alle internettbrukere enkel tilgang på nettverksfiltre som blokkerer
barns tilgang til pornografi.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at grunnskolen blokkerer for at elever får
tilgang til pornografi i skoletiden.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere blokkering av pornografiske nettsteder som
ikke innfører alderskontroll for besøkende.»