Som ledd i behandlingen
av saken ble Dokument 8:63 L (2016–2017), ved brev av 14. mars 2017, forelagt
Forsvarsdepartementet v/statsråden, Justis- og beredskapsdepartementet
v/statsråden samt EOS-utvalget til uttalelse.
Komiteen har mottatt
svarbrev fra forsvarsministeren datert 27. mars 2017. Svarbrev fra
EOS-utvalget ble mottatt 4. april 2017 og svarbrev fra justis- og
beredskapsministeren ble mottatt 7. april 2017.
Samtlige har gitt
uttrykk for at de finner det positivt at regelverket samles i en
helhetlig EOS-kontrolllov og at de støtter hovedintensjonene i forslaget.
EOS-utvalget viser
til at lovteksten viderefører sentrale bærebjelker for utvalgets
virksomhet og kontrollmekanismer som har vist seg å fungere godt.
Det fremgår av uttalelsen
fra justis- og beredskapsministeren at
«EOS-utvalget vil
ved de foreslåtte endringene etter mitt syn få bedre rammebetingelser
for en betryggende kontrollvirksomhet. Integreringen av dagens kontrollinstruks
i loven vil gi bedre tilgjengelighet og større klarhet.»
Samtlige uttalelser
tar opp forholdet til tjenestenes kilder og har kommentarer til
forslaget til ny § 8 i loven.
EOS-utvalget omtaler
sitt syn på behovet for kontroll av PSTs kildearbeid. Det fremgår
blant annet at
«[e]tt av EOS-utvalgets
formål er å hindre at noens rettigheter krenkes. Kildeføring er
en metode for innhenting av opplysninger. Metoden innebærer at PST
innhenter opplysninger gjennom privatpersoner med særlig tilgang
til et miljø.
På prinsipielt grunnlag
mener utvalget at PSTs utøvelse av kildeføring
som metode innebærer en risiko for at enkeltpersoners rettigheter
kan krenkes på samme måte som tjenestens øvrige metodebruk. Det
kan også argumenteres for at politiets bruk av mennesker som middel
for å nå et polisiært mål, forsterker behovet for kontroll av hensyn til kilden selv. …»
Det er EOS-utvalgets
mening at det ut fra kontrollformålet er behov for å kontrollere
opplysningene som utelukkende lagres i PSTs kildesystem.
EOS-utvalget ønsker
å få avklart Stortingets syn på EOS-utvalgets kontroll av PSTs kildearbeid.
Det fremgår at
«[u]tvalget ønsker
på denne bakgrunn at det avklares om det er Stortingets vilje at
EOS-utvalget skal føre kontroll med PSTs bruk av menneskelige kilder,
herunder om det er opp til PST å beslutte med endelig virkning om
det er ‘praktisk mulig og forsvarlig’ å etterkomme utvalgets anmodning
om tilrettelegging av PSTs system for kildeføring.»
Justis- og beredskapsministeren
uttaler:
«Lovverket må sikre
at EOS-utvalgets innsyn ikke hindrer tjenestenes tilgang til viktig
informasjon. For å sikre tilgang til informasjon fra menneskelige
kilder er det avgjørende at tjenestenes kilder kan stole på at deres
identitet ikke kan bli kjent for uvedkommende. Hvis kildene ikke
kan stole på det, forvitrer tjenestenes tilgang til informasjon
fra enkeltmennesker – såkalt hum-int. Det vil være svært uheldig.
Uten sikkerhet for kildene vil tjenestene ikke kunne gjennomføre
samfunnsoppdraget.
Jeg legger til grunn
at Stortinget er enig i at den enkelte kildes personlige sikkerhet
skal være like godt ivaretatt uansett om vedkommende gir sensitiv informasjon
til PST eller til Etterretningstjenesten.»
Det fremgår videre:
«Både PST og Etterretningstjenesten
har behov for forutsigbarhet om kildevernet. EOS-utvalget må ha
mulighet til å utføre en tilfredsstillende demokratisk kontroll
med tjenestene, samtidig som tjenestenes kilder har et sammenlignbart
og tilfredsstillende beskyttelsesnivå. Tjenestenes ulike måter å
organisere arbeidet og tilrettelegge for EOS-utvalget på må ikke
medføre at den særlig sensitive informasjon om kildenes identitet
– eller informasjon som kan avsløre identiteten – blir kjent. Det
er full enighet om at EOS-utvalget ikke skal ha tilgang til kildenes
identitet. Spørsmålet som bør avklares gjelder utvalgets tilgang
til informasjon som kan medføre at kildenes identitet bli kjent.
… »
Det fremgår også:
«PST har i departementets
dialog med tjenesten i anledning utarbeidelsen av denne uttalelsen
gitt uttrykk for at det er viktig at de begrensninger som må gjelde
i EOS-utvalgets innsynsrett klargjøres og lovfestes. Tjenesten erfarer
i dag at det er uenighet mellom dem og EOS-utvalget om grensene
for innsynsretten. Dette er uheldig for samarbeidsklimaet mellom
tjenesten og utvalget , som i det øvrige etter det som opplyses
er meget godt. …»
Justis-
og beredskapsministeren uttaler videre at han foreslår at PST pålegges
å legge til rette for utvalget på tilsvarende måte som Etterretningstjenesten
gjør, for de opplysninger om kilder og kontakter som ikke er særlig
sensitiv informasjon.
Forsvarsministeren
uttaler:
«I representantforslagets
kommentarer til lovforslaget § 8 om innsynsretten vises det til
Innst. 146 S (2016–2017) og flertallets anbefaling om at gjeldende
ordning om innsynsretten i Etterretningstjenesten skal videreføres.
Dette er også lagt til grunn av Stortinget i dets behandling 13. mars
2017 (vedtak 508). Det er tilfredsstillende at ordningen som sådan klart
forutsettes videreført i sin helhet og i tråd med de rammene som
fremkommer i Stortingets vedtak av 15. juni 1999. Hensynene som
ligger til grunn for at ordningen ble opprettet i sin tid gjør seg
i like stor grad gjeldende i dag. Behovet for enkelte begrensninger
i innsynsretten i ‘særlig sensitiv informasjon’ knytter seg til
klart avgrenset informasjon som er av en slik art at den har et
særdeles høyt skadepotensiale for enkeltpersoner og landet. Dette
er informasjon hvor det ikke kan herske tvil om hvem som får innsyn og
på hvilke vilkår. En endelig klargjøring av den særskilt påkrevde
skjermingen er derfor meget velkommen fra min side.»
Forsvarsministeren
uttaler videre:
«Jeg er kjent med
at det er tilsvarende behov for skjerming av identiteten til Politiets
sikkerhetstjenestes menneskelige kilder. I forslaget til lovtekst
om innsynsretten er begrensningene i EOS-utvalgets generelle innsynsrett
også gjort gjeldende for Politiets sikkerhetstjeneste
for denne kategorien.»
Forsvarsministeren
og justis- og beredskapsministeren har et felles forslag til lovtekst
knyttet til «særlig sensitiv informasjon».
Det foreslås at
§ 8 nytt fjerde ledd skal lyde:
«Utvalget kan ikke
kreve innsyn i og adgang til særlig sensitiv informasjon i Etterretningstjenesten og
Politiets sikkerhetstjeneste. Særlig sensitiv informasjon omfatter:
-
a. Identiteten til
tjenestens menneskelige kilder og utenlandske partneres særskilt
beskyttede tjenestemenn
-
b. Personer og operative
planer i okkupasjonsberedskapen
-
c. Etterretningstjenestens
og Etterretningstjenestens utenlandske partneres særlig sensitive
utenlandsoperasjoner, som ved kompromittering alvorlig kan skade
forholdet til fremmed makt grunnet operasjonens risiko, eller kan
medføre alvorlig personskade eller tap av liv.»
Fjerde ledd blir
etter dette femte ledd, og det foreslås et nytt siste punktum i
femte ledd:
«Ved uenighet mellom
tjenesten og utvalget om innsynsretten etter fjerde ledd, kan sjefen
for tjenesten beslutte å utsette innsyn til spørsmålet er avklart.
Tjenesten bringer uenighet til vedkommende departement. Dersom vedkommende
statsråd ikke instruerer tjenesten om å gi innsyn, bringer utvalget spørsmålet
inn for Stortinget til avgjørelse.»
Forsvarsministeren
viser til Forsvarsdepartementets definisjon av «særlig sensitiv
informasjon» fastsatt i 2014. Ordlyden i forslaget til § 8 fjerde
ledd bygger på denne definisjonen, men de to første punktene er
slått sammen. Det fremgår at løsningen er valgt for å synliggjøre
at «særlig sensitiv informasjon» berører de tre kategoriene: identitetsbeskyttelse,
okkupasjonsberedskap og særlig sensitive utenlandsoperasjoner.
Når det gjelder
særlig sensitiv informasjon i E-tjenesten, viser EOS-utvalget til
kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader i Innst. 146 S (2016–2017)
vedrørende definisjonen og den prosessuelle ordningen og uttaler:
«Utvalget har med
dette fått den avklaringen som er blitt etterspurt i utvalgets årsmeldinger
og vil i det videre legge den angitte definisjonen av ‘særlig sensitiv
informasjon’, og den prosessuelle ordningen fra 1999, til grunn
i kontrollen av E-tjenesten. Når problemstillingen nå har funnet
sin løsning, vil det prinsipielt sett være ønskelig om Stortingets
vilje var reflektert i lovteksten, og ikke bare fremgikk av forarbeidene.
Utvalget mener hensynet til forutberegnelighet for både E-tjenesten
og EOS-utvalget gjør det ønskelig med en uttrykkelig lovfesting.
Dette vil også tydeliggjøre at begrensningen utelukkende gjelder
for E-tjenesten.»
Utvalget anmoder
Stortinget om å vurdere lovfesting av innsynsbegrensningen og den
prosessuelle ordningen som gjelder for E-tjenesten.
Korrespondansen
følger som vedlegg 1–3 til innstillingen.