A.
vedtak til lov
om endringer i lov
3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-kontrolloven):
I
I lov 3. februar
1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
gjøres følgende endringer:
§ 1 Kontrollområdet
Stortinget velger
et utvalg til å kontrollere etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(tjenestene) som utføres av den offentlige forvaltning eller under
styring av eller på oppdrag fra denne (EOS-utvalget). Kontrollen utføres
innenfor rammene av §§ 5, 6 og 7.
Kontrollen omfatter
ikke overordnet påtalemyndighet.
Offentleglova og forvaltningsloven,
med unntak av reglene om ugildhet, gjelder ikke for utvalgets virksomhet.
Stortinget kan gi instruks om virksomheten
til utvalget innenfor rammen
av denne lov og fastsetter bestemmelser om dets sammensetning, funksjonsperiode
og sekretariat.
Innenfor rammen
av denne lov utfører
utvalget sitt verv selvstendig og uavhengig av Stortinget. Stortinget i plenum kan likevel pålegge
utvalget å foreta nærmere definerte undersøkelser innenfor utvalgets
kontrollmandat, og under iakttakelse av de regler og innenfor de
rammer som for øvrig ligger til grunn for utvalgets virksomhet.
§ 2 Formål
Formålet med utvalgets kontroll er:
-
1. å klarlegge om
og forebygge at noens rettigheter krenkes,
herunder påse at det ikke nyttes mer inngripende midler enn det
som er nødvendig etter forholdene, og at tjenestene respekterer
menneskerettighetene.
-
2. å påse at virksomheten
ikke utilbørlig skader samfunnets
interesser.
-
3. å påse at virksomheten
holdes innen rammen av lov, administrative eller militære direktiver
og ulovfestet rett.
Utvalget skal iaktta
hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter. Kontrollen bør innrettes slik at
den er til minst mulig ulempe for tjenestenes løpende virksomhet.
Formålet er rent
kontrollerende. Utvalget skal følge
prinsippet om etterfølgende kontroll. Utvalget kan ikke
instruere de kontrollerte organer eller nyttes av disse til konsultasjoner. Utvalget kan likevel kreve innsyn
i og uttale seg om løpende saker.
§ 3
Utvalgets sammensetning
Utvalget skal ha syv medlemmer medregnet
leder og nestleder, alle valgt av Stortinget etter innstilling fra
Stortingets presidentskap, for et tidsrom av inntil fem år. Et medlem
kan gjenoppnevnes én gang og maksimalt inneha vervet i ti år. Det
bør unngås at flere enn fire medlemmer skiftes ut samtidig. Personer som
tidligere har virket i tjenestene, kan ikke velges som utvalgsmedlemmer.
Godtgjørelse til utvalgets medlemmer
fastsettes av Stortingets presidentskap.
§ 4
Utvalgets sekretariat
Leder for utvalgets sekretariat
tilsettes av Stortingets presidentskap etter innstilling fra utvalget. Tilsetting
av det øvrige personalet i sekretariatet foretas av utvalget. Nærmere
regler om fremgangsmåten ved tilsetting og adgang til delegering
av utvalgets myndighet fastsettes i et personalreglement godkjent
av Stortingets presidentskap.
§ 5
Utvalgets oppgaver
Utvalget skal gjennomføre kontroll og regelmessige
inspeksjoner av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
som utøves i den sivile og militære forvaltning i henhold til §§ 6 og 7.
Utvalget mottar klager fra enkeltpersoner
og organisasjoner. Når en klage
mottas, avgjør utvalget om klagen gir grunn til behandling, og foretar
i så fall de undersøkelser som klagen tilsier.
Av eget tiltak skal
utvalget ta opp alle saker og forhold som det ut fra formålet finner
riktig å behandle, og særlig slike som har vært gjenstand for offentlig
kritikk. Med forhold menes også regelverk, direktiver og praksis.
Utvalgets undersøkelser
kan gå ut over de rammer som følger av § 1 første ledd, jf. § 5
når det tjener til å klarlegge saker eller forhold som utvalget undersøker
i kraft av sitt mandat.
Kontrolloppgaven omfatter ikke virksomhet
som angår personer som ikke er bosatt i riket og organisasjoner
som ikke har tilhold her, eller som angår utlendinger hvis opphold
er knyttet til tjeneste for fremmed stat. Utvalget kan likevel utøve
kontroll i tilfeller som nevnt i første punktum når særlige grunner
tilsier det.
Det departement Kongen bestemmer
kan helt eller delvis suspendere kontrollen under krise og krig inntil
Stortinget bestemmer annet. Ved slik suspensjon skal Stortinget
straks underrettes.
§
6 Utvalgets kontroll
Utvalget skal kontrollere tjenestene
i samsvar med formålet i lovens § 2.
Videre skal kontrollen omfatte tjenestenes
tekniske virksomhet, herunder overvåking og innhenting av informasjon
og behandling av personopplysninger.
Utvalget skal påse at samarbeidet
og informasjonsutvekslingen mellom tjenestene og med innenlandske
og utenlandske samarbeidspartnere holdes innenfor rammen av de tjenstlige
behov og gjeldende regelverk.
Utvalget skal:
-
for Politiets sikkerhetstjeneste:
sikre at virksomheten holdes innenfor rammen av tjenestens fastlagte
oppgaver og føre kontroll med tjenestens behandling av forebyggende
saker og etterforskningssaker, dens bruk av skjulte tvangsmidler og
andre skjulte metoder for informasjonsinnhenting.
-
for Etterretningstjenesten: sikre
at virksomheten holdes innenfor rammen av tjenestens fastlagte oppgaver.
-
for Nasjonal sikkerhetsmyndighet:
sikre at virksomheten holdes innenfor rammen av direktoratets fastlagte
oppgaver, å føre kontroll med klareringssaker for personer og bedrifter
hvor klarering er nektet, tilbakekalt, nedsatt eller suspendert
av klareringsmyndighetene.
-
for Forsvarets sikkerhetsavdeling:
føre kontroll med at avdelingens utøvelse av personellsikkerhetstjeneste
og annen sikkerhetstjeneste holdes innenfor rammen av lov og forskriftsverk
og avdelingens fastlagte oppgaver og påse at ingens rettigheter
krenkes.
Kontrollen skal skje med innføring
i den løpende virksomheten og slik besiktigelse som finnes nødvendig.
§ 7
Inspeksjoner
Inspeksjonsvirksomheten skal skje
i samsvar med formålet i lovens § 2.
Inspeksjonene skal gjennomføres
ut fra behov og minst omfatte:
-
flere inspeksjoner årlig av Etterretningstjenesten sentralt.
-
flere inspeksjoner årlig av Nasjonal
sikkerhetsmyndighet.
-
flere inspeksjoner årlig av Den
sentrale enhet i Politiets sikkerhetstjeneste.
-
flere inspeksjoner årlig av Forsvarets
sikkerhetsavdeling.
-
en årlig inspeksjon av Etterretningsbataljonen.
-
en årlig inspeksjon av Forsvarets
spesialstyrker.
-
en årlig inspeksjon av PST-enhetene
i minst to politidistrikter og av minst én av Etterretningstjenestens
stasjoner eller etterretnings-/sikkerhetstjeneste ved militære staber
og avdelinger.
-
inspeksjon av eget tiltak av det
øvrige politi og andre organer eller institusjoner som bistår Politiets
sikkerhetstjeneste.
-
for øvrig slik inspeksjon som lovens
formål tilsier.
§ 8 Innsynsrett mv.
For å utføre sitt
verv, kan utvalget kreve innsyn i og adgang til forvaltningens arkiver
og registre, lokaler, installasjoner og anlegg av enhver art. Like
med forvaltningen regnes virksomhet mv. som
eies med mer enn en halvdel av det offentlige. Utvalgets rett til innsyn
og adgang etter første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter
som bistår ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
Enhver som tjenestegjør
i forvaltningen plikter på anmodning å tilveiebringe alt materiale,
utstyr mv. som kan ha betydning for gjennomføring av kontrollen.
Andre har samme plikt med hensyn til materiale, utstyr mv. som de har mottatt
fra offentlige organer.
Utvalget skal ikke søke et mer omfattende
innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene.
Utvalget skal så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og vern
av opplysninger mottatt fra utlandet.
Utvalgets beslutninger om hva det
skal søke innsyn i og om omfanget og utstrekningen av kontrollen, er
bindende for forvaltningen. Mot slike beslutninger kan det ansvarlige
personell på vedkommende tjenestested kreve inntatt begrunnet protest
i møteprotokollen. Etterfølgende protest kan gis av sjefen for vedkommende
tjeneste og av forsvarssjefen. Protester som her nevnt, skal inntas
i eller følge utvalgets årsmelding.
Mottatte opplysninger skal ikke
meddeles annet autorisert personell eller andre offentlige organer som
er ukjente med dem uten at det er tjenestlig behov for det, er nødvendig
ut fra kontrollformålene eller følger av saksbehandlingsreglene
i § 12. I tilfelle tvil bør avgiveren av opplysningene forespørres.
§ 9 Forklaringer og møteplikt mv.
Enhver plikter etter
innkalling å møte for utvalget.
Klagere og andre
privatpersoner i partsliknende stilling kan på ethvert trinn i saken
la seg bistå av advokat eller annen fullmektig i den utstrekning
det kan skje uten at graderte opplysninger derved blir kjent for
fullmektigen. Samme rett har ansatte og tidligere ansatte i forvaltningen
i saker som kan ende med kritikk mot dem.
Alle som er eller
har vært i forvaltningens tjeneste har forklaringsplikt for utvalget
om alt de har erfart i tjenesten.
Pliktmessig avgitt
forklaring må ikke foreholdes noen eller fremlegges i retten i straffesak
mot avgiveren uten dennes samtykke.
Utvalget kan begjære
bevisopptak etter domstolloven § 43 annet ledd. Tvisteloven §§ 22-1
og 22-3 gjelder ikke. Rettsmøtene skal være lukket og forhandlingene
holdes hemmelige. Forhandlingene holdes hemmelige inntil utvalget
eller vedkommende departement bestemmer annet, jf. §§ 11 og 16.
§ 10 Om statsrådene og departementene
Reglene i §§ 8 og
9 gjelder ikke statsrådene, departementene og deres embets- og tjenestemenn, unntatt
i forbindelse med klarering og autorisasjon av personer og bedrifter
for behandling av graderte opplysninger.
Utvalget kan ikke kreve innsyn i
departementenes interne dokumenter.
Dersom EOS-utvalget ønsker opplysninger
eller uttalelser fra et departement eller dets personell, i andre
saker enn slike som gjelder departementets befatning med klarering
og autorisasjon av personer og bedrifter, innhentes disse skriftlig
fra departementet.
§ 11 Taushetsplikt mv.
Med de unntak som
følger av §§ 14 til 16,
har utvalget og dets sekretariat taushetsplikt.
Utvalgets medlemmer
og sekretariat er bundet av regler om behandling av dokumenter mv. som må beskyttes av
sikkerhetsmessige grunner. De skal være sikkerhetsklarert og autorisert for høyeste sikkerhetsgrad nasjonalt
og etter traktat Norge er tilsluttet. Stortingets presidentskap
er klareringsmyndighet for utvalgets medlemmer. Personkontroll utføres
av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Hvis utvalget er
i tvil om graderingen av opplysninger i uttalelse eller meldinger,
eller mener at av- eller nedgradering bør skje, forelegger det spørsmålet
for vedkommende etat eller departement. Forvaltningens avgjørelse
er bindende for utvalget.
§ 12
Saksbehandling
Samtaler med privatpersoner skal
skje i avhørs form med mindre de er av orienterende art. Samtaler med
forvaltningens personell skal skje i avhørs form når utvalget finner
grunn til det eller tjenestemannen ber om det. I saker som kan ende
med kritikk mot bestemte tjenestemenn, bør avhørs form i alminnelighet nyttes.
Den som avhøres skal gjøres kjent
med sine rettigheter og plikter, jf. § 9. Forvaltningens personell, og
tidligere ansatte kan under avhør i saker som kan ende med kritikk
mot dem også la seg bistå av en tillitsvalgt som er autorisert etter
sikkerhetsloven med forskrifter. Forklaringen skal oppleses til
vedtakelse og undertegning.
Personer som kan bli utsatt for
kritikk fra utvalget, bør varsles om de ikke allerede kjenner til
saken. De har rett til å gjøre seg kjent med utvalgets ugraderte
materiale og med gradert materiale som de er autorisert for, alt
såframt det ikke vil skade undersøkelsene.
Enhver som gir forklaring skal foreholdes
beviser og påstander som ikke samsvarer med vedkommendes egne, såframt
bevisene og påstandene er ugraderte eller vedkommende er autorisert
for dem.
§ 13
Beslutningsdyktighet og arbeidsform
Utvalget er beslutningsdyktig når
fem medlemmer er til stede.
Utvalget skal være beslutningsdyktig
på inspeksjoner av tjenestene sentralt som omtalt i § 7, men kan
møte med færre medlemmer på inspeksjoner utover dette eller i lokale
enheter. Utvalget skal alltid være representert ved minst to medlemmer
på inspeksjoner.
Ved særlig omfattende undersøkelser
kan innhenting av forklaringer, besiktigelser på stedet mv. overlates
til sekretariatet og ett eller flere medlemmer. Det samme gjelder
dersom slik innhenting av et samlet utvalg vil kreve uforholdsmessig
arbeid eller kostnad. Ved avhør som nevnt i dette ledd, kan utvalget
anta bistand.
§ 14
Generelt om kontrollen og uttalelser
EOS-utvalget har rett til å uttale
sin mening om forhold som omfattes av kontrollområdet.
Utvalget kan påpeke at det er gjort
feil eller utvist forsømmelige forhold i tjenestene. Kommer utvalget
til at en avgjørelse må anses ugyldig eller klart urimelig, eller
klart strider mot god forvaltningspraksis, kan det gi uttrykk for
dette. Mener utvalget at det knytter seg begrunnet tvil til forhold
av betydning i saken, kan det gjøre vedkommende tjeneste oppmerksom
på dette.
Blir utvalget oppmerksom på mangler
ved lover, administrative forskrifter eller administrativ praksis, kan
det gi vedkommende departement underretning om det. Utvalget kan
også foreslå forbedringer i administrative og organisatoriske ordninger
og rutiner når det kan tjene til å lette kontrollen eller verne
mot at noens rettigheter krenkes.
Før det gis uttalelse i saker som
kan ende med kritikk eller meningsytringer rettet mot forvaltningen,
skal den ansvarlige sjef gis anledning til å uttale seg om de spørsmål
saken reiser.
Uttalelser til forvaltningen rettes
til sjefen for vedkommende tjeneste eller organ eller til forsvarssjefen
eller vedkommende departement hvis det gjelder forhold disse bør
kjenne til som instruksjons- og kontrollmyndighet.
Ved uttalelser som gir oppfordring
til å iverksette tiltak eller treffe beslutninger, skal mottakeren
bes om å gi tilbakemelding om hva som blir foretatt.
§ 15
Uttalelser til klagere og forvaltningen
Uttalelser til klagere bør være
så fullstendige som mulig uten at det gis graderte opplysninger. Opplysning
om at noen har vært gjenstand for overvåkingsvirksomhet eller ikke,
anses som gradert hvis annet ikke blir bestemt. Ved klager mot tjenestene om overvåkingsmessig
virksomhet skal det bare uttales om klagen har gitt grunn til kritikk
eller ikke. Mener utvalget at en klager bør gis en mer utfyllende
begrunnelse, gir det forslag om det overfor den tjeneste det gjelder
eller vedkommende departement.
Hvis en klage gir
grunn til kritikk eller meningsytringer for øvrig, skal begrunnet
uttalelse om dette rettes til sjefen for den tjeneste det gjelder
eller vedkommende departement. Også ellers skal uttalelser i klagesaker
alltid meddeles sjefen for den tjeneste klagen er rettet mot.
Uttalelser til forvaltningen
graderes etter sitt innhold.
§ 16
Meddelelser til offentligheten
Utvalget avgjør
i hvilken utstrekning dets ugraderte uttalelser eller ugraderte
deler av uttalelsene skal offentliggjøres.
Hvis offentliggjøring
må antas å medføre at en klagers identitet vil bli avdekket, skal
dennes samtykke foreligge. Ved
omtalen av personer skal hensynet til personvernet iakttas også
om det ikke gjelder klagere. Tjenestemenn skal ikke navngis eller
identifiseres på annen måte uten med vedkommende departements godkjennelse.
For øvrig kan lederen eller den
utvalget bemyndiger i vedkommendes sted gi meddelelser til offentligheten
om hvorvidt en sak er under undersøkelse og om den er ferdigbehandlet,
eller når den vil bli det.
For saksdokumenter som er utarbeidet
av eller til EOS-utvalget i saker som det vurderer å legge fram for
Stortinget som ledd i den konstitusjonelle kontroll, skal innsyn
først gis når saken er mottatt i Stortinget. EOS-utvalget varsler
vedkommende forvaltningsorgan om at saken er av en slik art. Er
en slik sak ferdigbehandlet uten at den oversendes Stortinget, inntrer
offentlighet når utvalget har varslet vedkommende forvaltningsorgan
om at saken er ferdigbehandlet.
§ 17
Forholdet til Stortinget
Bestemmelsen i § 16 første og annet
ledd gjelder tilsvarende for utvalgets meldinger og årsmeldinger til
Stortinget.
Hvis utvalget anser at hensynet
til Stortingets kontroll med forvaltningen tilsier at Stortinget
bør gjøre seg kjent med graderte opplysninger i en sak eller et
forhold det har undersøkt, skal det i særskilt melding eller i sin
årsmelding gjøre Stortinget oppmerksom på det. Det samme gjelder
dersom det er behov for ytterligere undersøkelser om forhold som utvalget
selv ikke kan komme videre med.
Utvalget avgir årlig
melding til Stortinget om sin virksomhet. Melding kan også gis hvis
det er avdekket forhold som Stortinget straks bør kjenne til. Meldingene
og deres vedlegg skal være ugraderte. Årsmeldingen avgis innen 1. april
hvert år.
Årsmeldingen bør omfatte:
-
en oversikt over utvalgets sammensetning,
møtevirksomhet og utgifter.
-
en redegjørelse for utførte inspeksjoner
og resultatene av disse.
-
en oversikt over klagesaker fordelt
etter art og tjenestegren og med angivelse av hva klagene har resultert
i.
-
en redegjørelse for saker og forhold
tatt opp av eget tiltak.
-
en angivelse av eventuelle tiltak
som er bedt iverksatt og hva det har ført til, jf. § 14 sjette ledd.
-
en angivelse av eventuelle protester
etter § 8 fjerde ledd.
-
en omtale av saker eller forhold
som bør behandles av Stortinget.
-
utvalgets alminnelige erfaringer
med kontrollen og regelverket og mulige behov for endringer.
§ 18
Ordensforskrifter
Sekretariatet fører sakjournal og
møteprotokoll. Beslutninger og dissenser skal framgå av protokollen.
Uttalelser og bemerkninger som framkommer
eller protokolleres under kontroll, anses ikke avgitt av utvalget
uten at de er meddelt skriftlig.
§ 19 Bistand mv.
Utvalget kan anta
bistand.
Lovens regler gjelder
tilsvarende for bistandspersoner. Bistandspersoner skal likevel
bare autoriseres for slik beskyttelsesgrad som oppdraget krever.
Personer som er ansatt i tjenestene,
kan ikke antas som bistandspersoner.
§ 20 Økonomiforvaltning, utgiftsdekning
til innkalte og sakkyndige
Utvalget har ansvaret for den økonomiske
styringen av utvalgets virksomhet, og fastsetter egen instruks for
sin økonomiforvaltning. Instruksen skal være godkjent av Stortingets
presidentskap.
Enhver som blir innkalt til utvalget
har krav på å få sine reisekostnader dekket etter det offentlige
regulativ. Tap i inntekt erstattes etter lov 21. juli 1916 nr. 2
om vidners og sakkyndiges godtgjørelse m.v.
Sakkyndige godtgjøres etter salærforskriften. Andre
satser kan avtales.
§ 21 Straff
Forsettlig eller
grov uaktsom overtredelse av § 8 første
og annet ledd, § 9 første og tredje ledd, § 11 første og annet ledd
og § 19 annet ledd i denne lov straffes med bøter eller
fengsel inntil 1 år, hvis ikke strengere straffebestemmelse får
anvendelse.
II
Loven trer i kraft
straks.
Fra samme tidspunkt
oppheves Instruks om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste (EOS-kontrollinstruksen) 30. mai 1995.