Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i denne proposisjonen foreslår å skjerpe straffenivået i saker som
gjelder grove integritetskrenkelser og å styrke oppreisningsvernet
for den som blir utsatt for integritetskrenkelser av flere gjerningspersoner.
Komiteen viser til at dersom
en gjerningsperson begår flere straffbare forhold som har en strafferamme
på 15 år eller mer, kan det etter foreliggende forslag idømmes en
maksimumsstraff på inntil 26 år. Komiteen registrerer at tidsrammen
for forvaringsstraff i slike saker utvides tilsvarende.
Komiteen viser videre til at
det i skadeserstatningsloven foreslås en endring som åpner for at
det kan fastsettes separate oppreisningskrav for den enkelte ansvarlige
ved integritetskrenkelser begått av flere i fellesskap. Komiteen viser
til at formålet med forslaget særlig er å motvirke at gjerningspersoner
blir solidarisk ansvarlige for et lavere oppreisningsbeløp ved å
begå integritetskrenkelser i fellesskap.
Komiteen viser til at det også
foreslås endringer i reglene for utmåling av voldsoffererstatning
samt en skjerpet begrunnelsesplikt for domstolene ved utmåling av
straff i saker hvor domfelte har begått flere lovbrudd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter forslaget om forhøyet maksimumsstraff
til 26 år for flere lovbrudd begått med en strafferamme på inntil
15 år eller mer. Disse medlemmer viser
til proposisjonen der det fremgår at forslaget ikke er ment å skjerpe
straffenivået for flere mindre alvorlige lovbrudd, eller overtredelser
av straffebud som ikke er satt til direkte å beskytte enkeltmenneskers
liv og helse, slik som for eksempel narkotikalovbrudd. Disse medlemmer viser
til at hensynet bak forslaget er å ramme den gjerningspersonen som
begår flere integritetskrenkende handlinger, slik som eksempelvis
drap, svært grov vold, voldtekt og voldtekt av barn under 14 år.
Disse medlemmer viser til at
gjerningspersonen i dag risikerer 21 års fengsel for å begå ett drap.
Dersom gjerningsmannen begår to eller flere drap, er maksimumsstraffen
den samme. Videre er det etter 22. juli 2011 vedtatt 30 års maksimumsstraff for
terrorhandlinger, som i praksis er flere drap. Disse medlemmer er av den oppfatning
at denne rekken av maksimumsstraffer ikke går stigende i takt med
hvordan gjerningspersonen har handlet. Strafferammene bør gjenspeile
den og de kriminelle handlinger som er begått, og domstolene får
med dette forslaget mulighet til å utmåle mer riktige straffer.
Disse medlemmer mener det er
et politisk spørsmål å legge rammene for hvordan vi skal reagere
overfor dem som begår kriminalitet. Videre er det opp til domstolene
å dømme fritt innenfor disse rammer. Disse medlemmer mener strafferammene for
svært alvorlig integritetskrenkende kriminalitet bør utnyttes i
større grad, og her har lovgiver et ansvar for å sende signaler
som er i tråd med rettsoppfatningen og kriminalitetsutviklingen. Disse medlemmer viser
til at strafferammer er en viktig del av den daglige samfunnsdebatten
og har vært dette i svært lang tid. Flere høringsinstanser som arbeider
med ofre og pårørende daglig, påpekte i høringen på Stortinget 30. mai
2017 at det eksisterer en rådende oppfatning om behovet for et økt
straffenivå for alvorlig kriminalitet som skader andres liv og helse. Disse medlemmer mener
dette særlig må gjelde i de tilfeller der det er begått flere slike
krenkelser i en og samme sak.
Disse medlemmer mener videre
at det i det norske straffesakssystemet er og fortsatt skal være
et bærende prinsipp om en human strafferettspleie. Disse medlemmer mener imidlertid
at dette ikke bare omfatter gjerningspersonen, men også ofrene og
deres pårørende eller etterlatte. Strafferettspleien må følgelig
også ivareta den fornærmedes rettsoppfatning. Et krenket liv enten
det har vært utsatt for grov vold og/eller seksuelle overgrep, tar
tid å reparere. I mange tilfeller blir det heller aldri reparert.
Den som med ond vilje påfører andre slike handlinger gjentatte ganger,
må vite at samfunnet reagerer på dette i form av strengere
straff enn om lovbruddet hadde vært begått én gang.
Disse medlemmer viser til Politijuristenes høringsuttalelse
i forbindelse med høringen på Stortinget der det ble poengtert at
hvert liv har en selvstendig verdi, og på samme måte vil hver krenkelse krenke
en selvstendig verdi. Når maksimumsstraffen er den samme for én
eller flere slike integritetskrenkelser, harmonerer ikke dette med
prinsippet om at hvert liv har en selvstendig verdi. Disse medlemmer er
videre enige med Politijuristene i at en strengere maksimumsstraff
for forhold nummer to eller høyere vil ha en preventiv effekt. Straffskjerpelse både
kan og bør stoppe overgrep nummer to og videre.
Disse medlemmer vil vise til
forslaget om å stille større krav til rettens begrunnelse for straffeutmålingen
i en sak hvor flere lovbrudd pådømmes. Dette vil bidra til at domstolene
blir mer bevisste på straffenivået for de ulike lovbruddene, i tillegg
til å være opplysende for hva som virker bestemmende for straffenivået
i saker om flere lovbrudd. Domstolens begrunnelse for å pådømme
straff er også et viktig rettssikkerhetsmoment, og disse medlemmer er enige i
at det bør stilles strengere krav til begrunnelsens innhold.
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om endringene i oppreisningserstatningsreglene, og er
enige med departementet i at spørsmålet om én eller flere krenkelser
ikke bør være avgjørende for hvor stor oppreisning fornærmede tilkjennes.
Forslaget vil legge til rette for at domstolene i større utstrekning enn
i dag kan fastsette separate oppreisningskrav for den enkelte ansvarlige
når flere i fellesskap har voldt skade som gir grunnlag for oppreisning. Disse medlemmer mener
forslaget styrker ofrenes erstatningsrettslige vern.
Disse medlemmer viser til fremdriften
i behandlingen av saken. Høringsbrevet til det opprinnelige forslaget
ble sendt fra departementet 19. desember 2016. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lyttet til innspillene i høringen, og hensyntatt
disse i foreliggende proposisjon. Forslaget om økte strafferammer
er i dag av et mye mindre omfang enn det som opprinnelig var på
høring fra departementet, og forslagene om endringer i skadeserstatningsloven
og økt krav til begrunnelse for domstolen er uforandret. Disse medlemmer stiller seg
dermed uforstående til Arbeiderpartiets påstand om at dette er en
uforsvarlig saksbehandling, når forslaget har vært kjent helt siden
desember 2016, og nå er vesentlig endret fra det mer til det mindre.
Disse medlemmer viser til at
høringsinstansene ble informert om høringen på Stortinget tirsdag 23. mai
2017 der fristen gikk ut ved midnatt søndag. Disse medlemmer mener dette
er helt forsvarlig, og viser til at det ikke bryter med noen form
for protokoll eller praksis. Arbeiderpartiet bør være kjent med
at det har funnet sted mange andre høringer der organisasjonene
har hatt dårligere tid til å søke. Høringen som ble avholdt på Stortinget
tirsdag 30. mai 2017, hadde mange fremmøtte instanser, og en god
balanse mellom ulike standpunkt.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er uvanlig at Stortinget behandler både store og små saker
med korte frister. Dette er til forskjell en sak som har vært kjent
lenge. Disse medlemmer mener videre
at sakens karakter har stor betydning, og at den er et svar på en
samfunnsdebatt vi har hatt i lang tid, samtidig som den er et viktig
svar på det ofre og pårørende har etterlyst i lang tid. Disse medlemmer mener
saken er underlagt en forsvarlig politisk prosess. Disse medlemmer synes det virker
som at Arbeiderpartiet bruker kritikk av fremdriften som et vikarierende
motiv for å slippe å ta stilling til en sak de har vært tause om
siden desember 2016.
Disse medlemmer vil videre
legge til at forslaget har vært varslet politikk lenge. Det er politikk som
har vært programfestet hos regjeringspartiene, varslet i regjeringsplattformen
av 2013, stemt på av flere hundretusen velgere og bearbeidet i flere
runder frem til 2017. Disse
medlemmer mener flere har overfortolket forslaget i strengest
mulig retning, og dermed oversett kjernen i forslaget som er å sende
et signal til domstolene om å utnytte strafferammene i større grad
for de mest graverende kriminelle handlinger som er begått flere
ganger, og finne en balanse mellom strafferammene for én svært alvorlig handling
og flere svært alvorlige handlinger.
Disse medlemmer mener vi ikke
utnytter strafferammene vi allerede har i dag når det kommer til
de kriminalitetsområder som departementet foreslår en utvidelse
for. Det har siden 2006 med NOU 2006:10 «Fornærmede i straffeprosessen
– nytt perspektiv og nye muligheter» med påfølgende lovendringer
om utvidet rett til bistandsadvokat og utvidet rett til informasjon
og innsyn for fornærmede, vært politisk vilje i Norge for å styrke
fornærmedes rettigheter. Daværende justisminister fra Arbeiderpartiet
Knut Storberget sa til Dagsavisen den 7. februar 2008 at:
«Mange har følt
seg som en fremmed gjest i sin egen sak. De føler skuffelse over
sitt møte med rettsvesenet, og at de er blitt behandlet som uvedkommende,
samtidig som saken dreier seg om en handling de selv har vært utsatt
for.
Styrking av fornærmedes
og etterlattes rettigheter er sentralt for å opprettholde tilliten
til rettssystemet».
Disse medlemmer registrerer
at ofrene, pårørende og sentrale organisasjoner som jobber for denne
gruppens interesser, også har etterlyst en mer rettferdig straffeutmåling
i de mest graverende sakene. Disse medlemmer mener forslaget
her er en nødvendig og rettferdig del av den totale styrkingen av
ofrene og pårørendes rolle i straffesakssystemet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I lov 20. mai
2005 nr. 28 om straff gjøres følgende endringer:
§ 43 første ledd
tredje punktum skal lyde:
Ved fastsettelse av felles straff
etter straffeloven § 79 bokstav a tredje ledd, kan retten fastsette
en tidsramme som ikke kan overstige 26 år.
Nåværende tredje
til femte punktum blir fjerde til nytt sjette punktum.
§ 79 skal lyde:
§ 79 Fastsetting av straff
ut over strafferammen (flere lovbrudd, gjentakelse, organisert kriminalitet)
Foreligger en eller
flere av situasjonene nevnt i bokstav a til c, forhøyes strafferammen som
der bestemt:
-
a) Når en lovbryter ved én eller
flere handlinger har begått flere lovbrudd, og det skal idømmes
en felles straff, forhøyes
strafferammen i det strengeste straffebudet inntil det dobbelte, men aldri høyere enn
summen av strafferammene.
Strafferammen forhøyes ikke med mer
enn 6 år og ikke ut over 21 år, med unntak av forhøyelse etter tredje
ledd i denne bokstav.
Strafferammen forhøyes til fengsel
inntil 26 år dersom to eller flere av lovbruddene har en strafferamme
på fengsel inntil 15 år eller mer.
For personer som var under 18 år
på handlingstidspunktet, forhøyes strafferammen ikke ut over 15
år.
Forhøyelse av strafferammen etter
denne bokstav får bare betydning for lovbestemmelser som har
bestemt at den forhøyde strafferammen skal tillegges
rettslig virkning.
-
b) Når en tidligere domfelt
person på ny har begått en straffbar handling av samme art som han
tidligere er dømt for her i riket eller i utlandet, forhøyes strafferammen inntil det
dobbelte, hvis ikke straffebudet selv bestemmer noe annet.
Strafferammen forhøyes ikke med
mer enn 6 år og ikke ut over 21 år.
Forhøyelse av strafferammen etter denne bokstav
gjelder bare når den domfelte hadde fylt 18 år på tidspunktet for
den tidligere straffbare handlingen, og har begått den nye handlingen etter
at straffen for den tidligere handlingen helt eller delvis er fullbyrdet.
Har den nye straffbare
handlingen en strafferamme på mer enn 1 år, forhøyes ikke strafferammen hvis
den nye handlingen er begått senere enn 6 år etter at fullbyrdelsen
av den tidligere straffen er avsluttet, når ikke annet er bestemt.
Har den nye straffbare handlingen en strafferamme på 1 år eller
mindre, kan det ikke ha gått mer enn 2 år fra fullbyrdelsen er avsluttet.
Forhøyelse av strafferammen etter
denne bokstav får bare betydning for lovbestemmelser som har
bestemt at den forhøyde strafferammen skal tillegges
rettslig virkning.
-
c) Når en straffbar handling
er utøvet som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe, forhøyes strafferammen
inntil det dobbelte.
Strafferammen forhøyes ikke med
mer enn 6 år og ikke ut over 21 år, og for personer som var under 18
år på handlingstidspunktet, ikke ut over 15 år.
Med organisert kriminell
gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har
som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel
i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består
i å begå slike handlinger.
Forhøyelse av strafferammen etter
denne bokstav får anvendelse for lovbestemmelser som tillegger strafferammen
rettslig virkning, når ikke annet er bestemt.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at saken
er vedtatt hastebehandlet mot Stortingets egne retningslinjer for
frister og kun med regjeringspartienes støtte. Stortingets anbefalte
frist var 21. april 2017 for å klare å få sakene behandlet innen
sommeren. Saken ble referert i Stortinget den 22. mai 2017 og ble
så i komiteen den 23. mai 2017, av regjeringspartiene, krevd behandlet
før sommerferien. Mindretallet ba presidentskapet ta stilling til
dette, siden presidentskapet selv hadde informert komiteene om frister
for å kunne fremsette saker, i brev fra komiteen av 23. mai 2017
til presidentskapet. Mindretallet fremholdt at det var uansvarlig
å behandle en så viktig sak på så kort tid. Presidentskapet vedtok,
med Høyre og Fremskrittspartienes stemmer, mot stemmene til Kristelig
Folkeparti og Arbeiderpartiet, å tillate at saken skulle underlegges
behandling.
Ifølge fremdriftsplanen
skulle først utkast være klart 29. mai 2017, andre utkast 30. mai
2017, samme dag som det var høring i saken, neste utkast 5. juni
2017 (2. pinsedag) og avgivelse 6. juni 2017. Fra 30. mai til 5. juni
er det tre virkedager. Etter disse medlemmers syn er denne
prosessen uansvarlig. Stortinget som lovgivende myndighet er tilsidesatt
når det gjelder grundig drøfting. Høringsinvitasjon ble lagt ut
på Stortingets hjemmesider tirsdag før Kristi Himmelfartsdag, med
svarfrist natt til mandag – dvs. i en periode mange har tatt fri
og ikke oppdaterer seg på Stortingets hjemmesider. Etter disse medlemmers vurdering
er ikke dette måten å styre et land på.
Disse medlemmer viser til
at det er ingenting i sakens karakter som ville ha tatt skade av
en grundig behandling i Stortinget. Hele saken fremstår som å være
et valgkamputspill slik at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen
kan fremstå handlekraftig etter en periode med massiv kritikk på
justisfeltet, blant annet fra Sivilombudsmannen på kriminalomsorg,
Riksrevisjonen på samarbeidet mellom forsvar og politi og deres
egen bestilte konsulentrapport som konkluderte med at det økonomiske
handlingsrommet til politiet er redusert.
Disse medlemmer viser til
utvidet høringsbrev (som svar på spørsmål under høringen) fra professor
Mads Andenæs, til komiteen av 31. mai 2017: «Saken er simpelthen
ikke forsvarlig behandlet,..» og der han også viser til at det er
ingenting fremkommet i høringsnotatet eller den muntlige høringen
som krever at denne saken underlegges slik hastebehandling som regjeringspartiene
legger opp til. Disse
medlemmer stiller seg bak denne vurderingen.
Disse medlemmer mener det
er beklagelig at regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet
forsøker å redusere Stortingets lovgivende rolle til et sandpåstrøingsorgan
for regjeringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er ikke avvisende til straffskjerpelser når det er behov for det
og straffen har en effekt. Det er alvorlig at enkelte begår grove
integritetskrenkelser overfor andre personer. Å finne
de riktige avveininger mellom straffenivå, allmennpreventive hensyn,
individualpreventive hensyn, rettferdighet og ivaretakelse av ofre
utsatt for slik alvorlig kriminalitet krever en grundig behandling
av lovgiver. Disse momenter er fremkommet i flere høringssvar og
under den muntlige høringen i Stortinget.
Flertallet peker på at flere
høringsinstanser, som Riksadvokaten og Høyesterett, er av den oppfatning
at den fremlagte proposisjonen ikke i tilstrekkelig grad inneholder
en slik grundig drøfting. Flertallet viser også til
Ot.prp. nr. 8 (2007–2008) Kap. 2.4:
«Slik departementet
ser det, er det ved vurderingen snarere slik at en må kreve en særlig
god begrunnelse for å åpne for maksimumsstraff på 30 år enn å kreve
en begrunnelse for hvorfor en slik strafferamme ikke brukes i enda
flere bestemmelser. I Norge er strafferettspleien tuftet på en langvarig human
tradisjon. Det ville være uheldig dersom straffeloven 2005 skulle
initiere en utvikling – utover det som er strengt nødvendig og adekvat
– i retning av å sette straff på fengsel inntil 30 år for stadig
flere grove lovbrudd.»
Flertallet slutter seg til
dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at Stortinget er fratatt mulighetene
til på eget initiativ å innhente kunnskap om disse forhold på grunn
av at saken er krevd hastebehandlet. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at Stortinget
ber regjeringen utrede saken grundigere.
Disse medlemmer vil peke på
forhold som etter disse
medlemmers mening ikke er godt nok utredet:
-
Verdier og moralske
dilemmaer
-
Straff som virkemiddel,
gjerningsperson og fornærmede
-
Kunnskapsbaserte
vurderinger av allmennpreventive og individualpreventive hensyn
-
Økonomiske konsekvenser
-
En gjennomgang av
utviklingen av straffenivået og «straffebyrden» i samfunnet
-
Internasjonale og
nordiske erfaringer, praksis og utvikling
-
Rettferdighet og
formål med straffen
-
Ofrenes rettssikkerhet
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette et offentlig utvalg som skal vurdere behovet
for heving av straffenivået for grove identitetskrenkelser.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at endringer i straffeloven
stiller strenge krav til utredning da straff er det sterkeste inngrepet
lovgiver kan utøve mot borgere. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti var uenig i at Prop. 137 L (2016–2017) skulle
behandles i denne sesjonen, da det var for kort tid til å vurdere
saken på en forsvarlig måte. Dette medlem viser til at
heving av den øvre grense for straffenivå i og for seg ikke er et
nytt tema, da det har blitt vurdert flere ganger. Dette medlem vil likevel påpeke
at endringene som foreslås i proposisjonen ikke kan sies å være
sammenfallende med tidligere prosesser. Formålet med straff har
i norsk strafferett vært begrunnet i allmenn- og individualprevensjon. Dette medlem vil
i denne sammenheng vise til Innst. O. nr. 72 (2004–2005) hvor en
samlet komité påpekte følgende:
«Komiteen vil fremheve
at hovedformålet med bruk av straff er prevensjon: Samfunnet straffer
for å hindre fremtidige uønskede handlinger og for å forebygge sosial
uro i kjølvannet av uønsket adferd som likevel måtte skje.»
Dette medlem viser til at
begrunnelsen i proposisjonen for heving av straffenivå til 26 år
i konkurrenstilfeller ved grove integritetskrenkelser synes å endre
noe av hovedformålet med straff, nemlig at man går fra et prevensjonsperspektiv
til et mer rettferdighetshensyn overfor fornærmede. Dette medlem er
ikke avvisende til at formålet med straffen kan endres over tid,
men mener at det må foreligge en grundigere utredning av dette hvor
flere aspekt drøftes grundig før man kan ta stilling til dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
påpeker at grove seksuelle overgrep er svært alvorlig kriminalitet.
Det er helt sentralt at straffenivået knyttet til slik grov kriminalitet
gjenspeiler alvoret i den straffbare handlingen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener det kan være hensiktsmessig
å gjøre en lovendring som gir anvisning til domstolene om skjerpet
straff for gjentatt kriminalitet, der det også gis en konkret normering
av det nye straffenivået for gjentatte overtredelser av ulike straffebud. Dette medlem viser
til at den normering av normalstraffenivå i lovforarbeider
for alvorlige volds- og seksuallovbrudd som ble gjort
i Ot.prp. nr. 22 (2008–2009) og Prop. 97 L (2009–2010), har medført
en konkret skjerping av straffenivået for disse forbrytelsene, hvor domstolene
har fulgt opp Stortingets angivelse av straffenivået. Det vises
til bl.a. Høyesteretts storkammeravgjørelse i Rt. 2009 s. 1412 avsnitt
21–22 hvor dette er fremhevet:
«(21) Domstolene
tillegger regelmessig uttalelser i lovens forarbeider stor vekt
ved tolkning av lover. Det samme gjelder uttalelser om straffenivået
i forarbeider til lover om straff. I de nevnte forarbeidene fra
2009 har lovgiverne gitt mange slike anvisninger. Dette er dels
gjort ved generelle uttalelser, ofte angitt ved fengselsstraffens
lengde eller om nivå, se f.eks. Innst.O.nr.73 (2008-2009) punkt
6.2 om at straffenivået for «de mest integritetskrenkende handlingene»
skal skjerpes med rundt en tredjedel. Og dels er det gjort ved å
anvende tilfeller som har vært oppe i rettspraksis, som eksempler.
Det opplyses da hvilken straff som ble utmålt, samtidig som det
angis hvilken straff som anses å ville være den korrekte etter straffeloven
av 2005.
(22) Ved å gå frem
på denne måten har lovgiverne gått langt i å gi til dels detaljerte
retningslinjer for straffutmålingen i lovforarbeidene. Det er ingen tvil
om at når straffeloven av 2005 trer i kraft, så plikter domstolene
å legge til grunn et straffenivå slik det er kommet til uttrykk
i lovens forarbeider. Straffutmålingen må skje ut fra dette og under
hensyn til de særlige omstendigheter i den enkelte sak.»
Dette medlem mener at en slik
konkretisering av normalstraffenivå ved bruk av eksempler fra tidligere
saker og angivelse av nytt straffenivå, kan være hensiktsmessig
også når det gjelder skjerping av straffenivået for gjentatte lovbrudd.
Dette fordrer i så fall en mer omfattende proposisjon enn det som Stortinget
har blitt forelagt ved herværende lovforslag. Dette medlem mener det bør
utredes hvordan man kan heve straffen for grove integritetskrenkelser,
spesielt med tanke på konkurrenstilfeller.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan man kan heve straffenivået for grove
integritetskrenkelser, spesielt med tanke på konkurrenstilfeller.»